Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۰ ثبت شده است

جوناتان گرسل، ویراستار داوری مجله‌ی «پلنت ساینس» از طریق همکار محترمی یادداشت زیر را برای ما فرستادند. آن‌ها ۷ مقاله را به‌صورت تصادفی انتخاب کردند و با نرم‌افزارهایی تشابه‌ی آن‌ها درآوردند که گزارش آن در انتها می‌آید. به‌طور مشخص آن‌ها به ای‌ مقاله‌ برخوردند که ۸۰٪ آن با مقاله‌ی دیگری که در سال ۲۰۰۸ توسط چند مولف خارجی منتشر شده بود عیناً مشابه است.

ایمیل ایشان، این دو مقاله و نیز گزارش تشابه‌ای که ارسال کرده‌اند را در این پست می‌بینید. نظر پایانی ایشان مایه‌ی تاسف هر ایرانی است.

----- Forwarded Message -----
From: Jonathan Gressel
To: ****
Sent: Monday, December 19, 2011 9:08 PM
Subject: FW: Plagiarism of a paper published in Plant Science
Dear Prof ****,
After Prof Kumar notified me of the plagiary of his paper, I did a quick plagiary check on 7 articles chosen at random in that journal using the software that we now use to check all incoming articles. I attach the results.

I believe you have a systematically rogue journal in your midst, which is a discredit to science in your country, which has always been at a high level.

Prof. Jonathan Gressel
Review Editor - Plant Science

The book: Genetic Glass Ceilings - Transgenics for Crop Biodiversity
http://www.press.jhu.edu/books/title_pages/9174.html
"Never confuse motion with action."
--Benjamin Franklin



---------
در تاریخ ۳۰ آبان ۸۷ از سوی تعدادی از استادان موسس و حامی این سایت، دو نسخه از این نامه کتباً برای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و نیز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد، اما تا کنون هیچ پاسخی دریافت نشده است‌. حال که با تعویض این دو وزیر دیگر امیدی به انجام اقدامی در قبال این نامه نداریم، آن‌را منتشر می‌کنیم.


جهت اطلاع، تعدادی از همکاران نامبرده امضای الکترونیکی خود را فرستادند که در پایان نامه دیده می‌شود. بقیه که در دستر‌س بودند اصل نامه‌ی نهایی را خود امضا کردند.


برای دیدن متن کامل نامه بر روی تصویر بالا کلیک کنید
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم از برخورد با نشریاتی خبر داد که با وجود اخذ مجوز از وزارت علوم عملکرد ضعیفی از خود نشان داده‌اند.

مظفر شریفی در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: در عین اینکه برنامه رویش نشریات علمی و افزایش تعداد این نشریات را دنبال می‌کنیم، سیاست برخورد و لغو مجوز نشریاتی که عملکرد ضعیفی دارند را در دستور کار داریم.

وی در تشریح روند ارزیابی نشریات علمی دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم در کنار افزایش تعداد نشریات و ایجاد نشریات جدید، موضوع ارزیابی نشریات موجود را نیز به شدت پیگیری می‌کند لذا نشریاتی که ضعیف عمل می‌کنند در دستور لغو مجوز قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم یکی از معیارهای تشخیص ضعیف بودن یک نشریه علمی را به‌‌روز نبودن نشریه عنوان کرد و گفت: روال شدن چاپ مقالات تکراری در یک نشریه علمی، تأخیرهای زیاد و قابل توجه در چاپ نشریه و پائین بودن کیفیت مقالات از مصادیق ضعف یک نشریه علمی است.

وی افزود: در صورتی که یک نشریه علمی چاپ شود اما دو سه شماره متوالی آن برای پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) ارسال نشود، در دستور لغو مجوز قرار می‌گیرد. یعنی لغو مجوز آن در کمیسیون دائمی نشریات وزارت علوم مورد بررسی قرار می‌گیرد که در صورت تأیید کمیسیون، اعتبارش لغو می‌شود.

منبع

قالب جدید و نظرات شما

EAG | يكشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۰
پس انتقال بلاگ به دامنه جدید و مستقل و رفع انسداد آن در داخل ایران، قالب جدید این بلاگ طراحی و نصب شد. چند صفحه نیز به سایت اضافه شده اند که هر کدام کارایی خاصی خواهند داشت.

این تغییرات در نسخه بتا قرار دارند و مراحل آزمایشی را طی می کنند. لطفاً نظرات خود را در مورد این تغییرات جدید و نیز پیشنهادات برای امکانات بیشتر در همین پست بیان نمایید.


برای دیدن نظرات بر روی عناوین پست ها کلیک کنید.

سلام و تبریک مجدد

Nader Naghshineh | شنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۰
بسیار خوشحالم که این بلاگ از فیلترینگ در آمد. البته من هنوز بهنگام کلیک روی نظرات باز صفحه فیلتر را می بینم. اما باز هم جای شکر دارد. 

ترجمه‌ی مقاله‌ی انگلیسی، تقلبی گسترده

محمد قدسی | جمعه, ۴ آذر ۱۳۹۰
از یک ایمیل دریافتی (برای دیدن مقالات کامل بر روی تصویر کلیک کنید)
----------------------
جناب آقای دکتر سلطانیه
ریاست محترم کمیته فناوری انرژی، محیط زیست و انرژی های نو در هشتمین همایش انرژی

با عرض سلام

اینجانب امیرهمایون صدوقی نویسنده اول مقاله انگلیسی چاپ شده در کنفرانس سی.اف.دی ۲۰۰۷ کانادا (به همراهی آقایان ابولفضل اسنقی و دکتر محمد جعفر کرمانی) هستم. در هشتمین همایش بین المللی انرژی، مقاله‌ اینجانب به صورت کلمه به کلمه ترجمه و به نام آقایان ‫امین حسین حامد نه برادران، علیرضا حامد نه برادران و محمود ابوالحسن علوی (از دانشگاه آزاد اسلامی مشهد) چاپ شده است. تمامی قسمتهای مقاله، خلاصه، فصل بندی، عکسها و جدولها بدون کوچکترین تغییری از مقاله اصلی کپی برداری شده و حتی عنوان مقاله فارسی، ترجمه دقیق عنوان اصلی انگلیسی است. مقاله اصلی و مقاله کپی برداری شده در پیوست موجود هستند.
هدف از فرستادن این ایمیل تنها تلاش برای جلوگیری از بیشتر شدن رویه غیر‌‌اخلاقی تقلب در محیط علمی و دانشگاهی است. خواهشمند است اقدامات لازم را مبذول فرموده و در صورت امکان، نتیجه را به اطلاع اینجانب برسانید

--
با سپاس فراوان
امیرهمایون صدوقی
(دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک، دانشگاه رنسلر نیویورک،‌ آمریکا)