Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم از برخورد با نشریاتی خبر داد که با وجود اخذ مجوز از وزارت علوم عملکرد ضعیفی از خود نشان داده‌اند.

مظفر شریفی در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: در عین اینکه برنامه رویش نشریات علمی و افزایش تعداد این نشریات را دنبال می‌کنیم، سیاست برخورد و لغو مجوز نشریاتی که عملکرد ضعیفی دارند را در دستور کار داریم.

وی در تشریح روند ارزیابی نشریات علمی دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم در کنار افزایش تعداد نشریات و ایجاد نشریات جدید، موضوع ارزیابی نشریات موجود را نیز به شدت پیگیری می‌کند لذا نشریاتی که ضعیف عمل می‌کنند در دستور لغو مجوز قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم یکی از معیارهای تشخیص ضعیف بودن یک نشریه علمی را به‌‌روز نبودن نشریه عنوان کرد و گفت: روال شدن چاپ مقالات تکراری در یک نشریه علمی، تأخیرهای زیاد و قابل توجه در چاپ نشریه و پائین بودن کیفیت مقالات از مصادیق ضعف یک نشریه علمی است.

وی افزود: در صورتی که یک نشریه علمی چاپ شود اما دو سه شماره متوالی آن برای پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) ارسال نشود، در دستور لغو مجوز قرار می‌گیرد. یعنی لغو مجوز آن در کمیسیون دائمی نشریات وزارت علوم مورد بررسی قرار می‌گیرد که در صورت تأیید کمیسیون، اعتبارش لغو می‌شود.

منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۹/۲۱
محمد قدسی

نظرات (۱)

این امر در صوررتی که واقعا عزمی بر اجرای آن وجود داشته باشد مثبت ولی پاراگراف آخر تعجب برانگیز است.

دیروز با دوستی گپ میزدم. گفتم برای من این سوال پیش آمده که ایندکس پایگاه جهان اسلام چه فایده ای دارد. تا جایی که من دیده ام پایگاه های این چنینی بر اساس شاخه علمی دسته بندی می شوند و مثلا اگر یک پایگاه استنادی برای علوم اسلامی ایجاد می شد بسیار شایسته می بود، اما حالا این پایگاه چه دردی را دوا می کند. اگر هم هدف فقط آمار گیری است که پایگاه های جهانی آمارشان را بر اساس کشور منتشر می کنند. آمار مشارکت تمام کشورهای اسلامی را می توان به سادگی با هم جمع زد و نتیجه را به دست آورد. طرف پاسخ داد: اشکال تو این است که هنوز نمی دانی هر چیز که توسط بشر ساخته می شود بر اساس نیازی شکل گرفته است و هیچ چیز بیخود نیست. مثلا همین دیروز من دنبال آخرین مقالات در مورد الگوریتم های مسیریابی در شبکه های سنسور می گشتم که نویسنده آنها مسلمان و حلال زاده باشد و این پایگاه توانست مشکل من را حل کند.

گفتم این به کنار، پایگاه های ایندکس کننده ژورنال ها و کنفرانس ها معمولا شرایط کیفی سختی برای ورود می گذارند و به همین علت است که ژورنال می تواند بعدا با افتخار اعلام کند در فلان جا ایندکس شده است، حال چرا اینجا کار برعکس است، اگر این ایندکس معتبر است چرا ژورنال ها را با تهدید لغو مجوز مجبور به ارسال فهرست می کنند؟ پاسخ گرفتم: این امر به اعتبار این ایندکس هیچ خدشه ای وارد نمی کند. اگر یادت باشد چندی پیش با استناد به قانونی که می گفت "قضات می توانند اراذل و اوباش پیش از ارتکاب مجدد به جرم دستگیر کنند" نشریات بسیاری تعطیل شدند. در اینجا هم وقتی یک ژورنال مدتی به عضویت پایگاه استنادی جهان اسلام در آمد و بعد از آن به همکاری ادامه نداد، یک ژورنال مرتد به حساب می آید و طبق قانون باید لغو مجوز شود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی