Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

۱۷ مطلب در بهمن ۱۳۸۷ ثبت شده است

از خبرگزاری مهر

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری پر استنادترین دانشمندان ایرانی در سه رشته مهندسی، شیمی و فیزیک در پایگاه بین المللی استنادی ISI و رتبه جهانی ایران در 42 رشته علمی را اعلام کرد که این رتبه ها در جدولی در خبرگزاری مهر منتشر شده است.

جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ایران از نظر آماری در سال 2008 در تولید علم به طور چشمگیری موفقیت به دست آورده است، گفت: در این سال تولید علم ایران به 13 هزار و 568 مقاله رسید در حالیکه در سال 2007 تعداد 9 هزار و 61 مقاله از ایران در ISI به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به آمار تولیدات علمی ایران در 40 روز گذشته از ابتدای سال 2009 میلادی گفت: تولید علم ایران در 40 روز اخیر به هزار و 654 مقاله رسیده است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: وقتی این رقم را با 24 ژانویه 2009 مقایسه می کنیم، مشاهده می شود که بیش از 600 مورد بر تولیدات علم ایران در فاصله 2 هفته تولید شده است.


رتبه ایران در رشته های مختلف

مهندسی نفت / 8
پزشکی تروپیکال / 9
نساجی / 9
شیمی و بلور شناسی / 11
ترودینامیک / 12
مهندسی ساخت / 12
شیمی آلی / 13
ریاضی کاربردی / 13
زمین شناسی / 13
پلیمر / 14
مهندسی شیمی / 15
مکانیک / 15
فیزیک / 15
ریاضی / 15
مهندسی هسته ای / 15
مهندسی صنعتی / 15
سوخت و انرژی / 16
علوم دامی و لبنی / 16
مهندسی عمران / 17
کامپیوتر / 17
شیمی پزشکی / 18
مهندسی فلزات / 18
کشاورزی / 18
پزشکی داخلی / 19
دامپزشکی / 19
سم شناسی / 19
اتوماسیون / 19
سیستمهای کنترل / 19
سرامیک / 19
مهندسی اقیانوس شناسی / 19
شیمی تجزیه / 20
ارتباطات راه دور / 20
تکنولوژی ساختمان / 20
شیمی فیزیک / 20
صنایع غذایی / 20
نانوفناوری / 20
شیمی کاربردی / 20
تحقیق در عملیات / 21
علم مدیریت / 21
علوم کامپیوتر جنبه سخت افزاری / 21
منابع آب / 21
کتابداری و اطلاع رسانی / 21

آیا واقعا «تعداد مقالات ثبت شده از یک کشور در پایگاه آی‌اس‌آی » یک شاخص معتبر و پذیرفته شده در سطح جوامع علمی است و رتبه‌ی جهانی آن کشور را در رشته‌های مختلف نشان می‌دهد؟ لطفا اگر کسی چنین ادعایی دارد، لطف کند و برای خوانندگان این بلاگ که اغلب دانشگاهی هستند، چند مرجع علمی ارایه دهند تا ببینیم چند کشور دیگر از چنین آمارهایی برای نشان دادن پیشرفت علمی خود استفاده کرده یا می‌کنند.

متاسفانه آمارهای مشابه توسط مسولان بلندبالا و در محافل خبری آنقدر تکرار شده‌ است، که انگار تردیدی در اعتبار آن نیست. پس هزاران مقاله‌ای آی‌اس‌ای که من آن‌ها را spam-papers می نامم و مثل قارچ تولید می‌شوند، و انبوهی از ارجاعات مقالات به خود کجا محاسبه شده است؟

در این‌که در چند سال گذشته و با و بدون حضور دانش‌جویان دکتری‌، جهش قابل توجهی در بخش‌هایی از پژوهش‌--نسبت به گذشته‌ی کم‌بار-- رخ داده شکی نیست. اما، واقعاً کی باور می‌کند که ما مثلاً الان در جهان در رشته‌ی کامپیوتر در رتبه‌ی ۱۷ باشیم؟ آخر کدام اختراع یا کاربرجسته‌ی بین‌المللی، چه در بعد تکنولوژیکی یا نظری در این رشته انجام داده‌ایم؟ چند تا کتاب غیر ترجمه‌ای در این رشته نوشته‌ایم؟ اگر این رتبه‌ها واقعی اند، قاعدتاً باید متخصصان و اساتید در هر رشته این تحولات را از نزدیک لمس کرده باشند.

آیا این آمارها تنها برای دلخوشی عموم و اهداف زودگذر تهیه و ارایه نمی‌شوند؟

کار ارزشمند یک همکار

محمد قدسی | پنجشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۸۷
با عرض سلام و خسته نباشید
کارهای زیبای شما و دیگر همکارانتان که در وبلاگ (( استادان علیه تقلب )) منعکس
می شود را مشتاقانه پیگیری می کنم. بدون شک این کار از نوعی تعهد اجتماعی منشاء گرفته
و شاید بیشتر به همین دلیل است که بر دل مخاطبین می نشیند. معضلی که شما بیشتر در
عرصه مهندسی پیگیر آن هستید ما در عرصه پزشکی نیز به اشکال گوناگون با آن مواجهیم
البته با چند تفاوت که شرح آن در این مختصر نمی گنجد. به همین جهت و بیشتر برای دل
خودم وبلاگی درست کرده ام و سعی نموده ام تا این معضلات را در زمینه آموزش و پژوهش
پزشکی از دیدگاه منتقدان مطرح کنم . عنوان وبلاگ حقیر ((از نگاهی دیگر)) است که
است که امیدوارم حضرتعالی و دیگر http://doroudian.blogfa.com آدرس آن
همکارانتان نیز ملاحظه نموده و همپوشانی معضلات را مشاهده نمایید. ضمنا لینکی نیز به
وبلاگ ارزشمند شما نیز داده ام. مجددا از زحمات شما و همکاران تشکر می کنم .
موفق باشید
دکتر محمدرضا درودیان
استادیار و متخصص بیهوشی
anespain@yahoo.com
این خبر اسفناک در اعتماد امروز چاپ شده است:

یکی از خبرگزاری ها فاش کرد
خرید و فروش رسمی مدارک معتبر دانشگاهی
گروه اجتماعی؛ در حالی که پس از تب و تاب اولیه بررسی مدارک مدیران، به نظر می رسید ماجرای صحت مدارک مدیران فروکش کرده است، دیروز خبرگزاری مهر گزارشی مفصل از فعالیت شرکتی منتشر کرد که به طور رسمی اقدام به تهیه مدرک معتبر دانشگاهی برای مدیران می کند؛ شرکتی که مدعی است در سه یا چهار هفته، در ازای دریافت مبلغ دو تا هشت میلیون تومان از کالج یا دانشگاه های معتبر دنیا به افراد مدرک دانشگاهی می دهد؛ مدرک «معتبر»ی که همه احتمالاتی را که پیش از این برای برخی مدیران دردسرساز شده بود، پیش بینی کرده و صحبت از استعلام های رسمی و ارائه ریزنمرات می کند.

براساس این گزارش موسسه «الف» با سابقه فعالیت در عرصه آموزش عالی، چندی است از طریق ای میل اقدام به تبلیغ برای فروش مدارک دانشگاهی می کند و مدعی است می تواند برای متقاضیان بدون نیاز به گذراندن واحد درسی یا قبولی در آزمون ورودی، تنها در صورت داشتن سوابق کاری، گذراندن دوره های علمی غیرآکادمیک، عضویت در سایت موسسه و ارائه رزومه، مدارک معتبر دانشگاهی از دانشگاه های معتبر اعطا کند. اعطای نشان دکترای افتخاری یکی از خدماتی است که این موسسه به افرادی ارائه می کند که سابقه اجرایی آنها به تشخیص موسسه در اندازه دکترای افتخاری باشد؛ مشابه همان مدرکی که چند ماه پیش وزیر کشور را با مشکل جدی مواجه کرد.

جست وجو در این موسسه، حکایت از فعالیت جدی، گسترده و مسبوق به سابقه این شرکت در سراسر کشور داشت. بخش هایی از این گزارش چنین است؛ «خبرنگار مهر پس از ارتباط تلفنی با یکی از اعضای این شرکت خود را در قامت فردی با مدرک کارشناسی از یکی از دانشگاه های کشور و با چند سال سابقه مدیریتی در بخش خصوصی معرفی کرد و درباره چگونگی تبدیل مدرک تحصیلی و سوابق کاری اش به مدرک تحصیلی بالاتر راهنمایی خواست.

فردی که پاسخگوی این تماس بود درخواست یک ملاقات حضوری برای دریافت مشاوره را پذیرفت. محل این شرکت مدرک فروشی در طبقه چهارم یک ساختمان بلند در بالای شهر بود، اما هیچ تابلویی موید فعالیت آن به چشم نمی خورد. آقای کاف (مشاور موسسه مدرک فروشی) در جلسه حضوری مشاوره مدعی شد مدارک که ابتدا وارد کشور می شوند مورد تایید وزارت علوم ایران نیستند اما این امکان وجود دارد در شرایطی خاص که البته تعهدات خاص خود را هم می طلبد تاییدیه وزارت علوم نیز اخذ شوند. آقای کاف پیشنهاد کرد؛ من سه سطح را پیشنهاد می کنم که عبارت از رده متوسط، رده بالا و رده عالی است.

هر کدام هم هزینه خاصی دارند ولی قطعاً توصیه ما انتخاب رده های بالاتر است. پیشنهاد می کنم مدرک رده های بالاتر را دریافت کنید زیرا تاییدیه هایی که از سوی دولت امریکا برای این مدارک وجود دارد اطمینان بیشتری برای شما حاصل می کند. آقای کاف درباره مراحل و چگونگی صدور این مدارک تحصیلی هم گفت؛ ابتدا آخرین مدرک تحصیلی و سوابق کاری و مستندات خود را به ما ارائه می دهید. مستندات ترجمه می شوند و برای دانشگاه مورد نظر ارسال می شوند و آنها بر مبنای این مستندات اقدام به صدور مدرک می کنند. این پروسه در صورتی که مدارک تان کامل باشد حدود سه یا چهار هفته طول می کشد. برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد مبلغی حدود 5/2 تا شش میلیون تومان می گیریم. این بازه قیمت براساس درجه دانشگاهی است که مدرک را صادر می کند. همچنین به پروسه های خاصی برمی گردد که برای اخذ مدرک از هر دانشگاهی باید طی شود. به طور کلی برای یک دانشگاه متوسط حدود 5/2 میلیون تومان هزینه، برای دانشگاه های خوب حدود چهار میلیون تومان و برای دانشگاه های عالی دنیا نیز حدود شش میلیون تومان هزینه لازم است.»

نکات جالب توجه دیگری هم در این گزارش بود، از جمله اینکه ریزنمرات هم همراه با مدرک ارائه می شود؛ «مدارک به همراه اصل دانشنامه و ریزنمرات صادر می شود و قطعاً نمراتی که منظور می شود ارتباط مستقیمی با میزان سابقه کاری شما دارد.» نکته دیگر ارائه مدرک دیپلم به مدیرانی است که حتی دیپلم هم ندارند. موسسه مدعی است در صورتی که تحصیلات متقاضی زیر مقطع دیپلم باشد با داشتن سابقه کاری مرتبط با رشته مورد نظر می تواند از یکی از کالج های معتبر امریکایی مدرک دیپلم را برای متقاضی اخذ کند. نکته بسیار مهم دیگر این گزارش پیش بینی برای پیشگیری از مشکلات احتمالی بود، «یعنی مدارکی که این دانشگاه های خارجی بر اساس سوابق شغلی صادر می کنند مانند مدارکی است که به سایر دانش آموختگان شان می دهند. استعلام صحت مدرکی که به شما ارائه می شود بسیار ساده است زیرا حتی شماره دانشجویی شما در سایت دانشگاه ثبت شده و در هر کجای دنیا می توانید آن را اعلام کنید.»

در همین حال وزارت علوم که براساس دستور رئیس جمهور مشغول بررسی صحت مدرک مدیران از سال 64 به این طرف است، پس از انتشار این گزارش، موضع تندی در قبال فعالیت این شرکت اختیار کرد. مدیران میانی این وزارتخانه در گفت وگوهایی وعده دادند بلایی را که سر دانشگاه هاوایی آمد، برای این موسسه تکرار کنند.

مدیرکل دفتر ارزیابی و نظارت وزارت علوم به مهر گفت؛ «همان سرنوشتی که برای موسسه هاوایی رقم خورد، برای موسسات غیرمجاز نظیر موسسه مدرک فروشی الف نیز اتفاق خواهد افتاد.» مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم نیز از طرح شکایت این وزارتخانه علیه این موسسه خبر داد. از سوی دیگر مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی نیز با تاکید بر اینکه «کار موسسه مدرک فروشی کاری تجاری است و وزارت علوم هیچ گاه به این گونه موسسات مجوز نمی دهد»، از وزارت علوم درباره تحقیق درباره مجوز این شرکت سلب مسوولیت کرد و گفت؛ «اصلاً به چنین موسسه یا موسساتی که کار مدرک فروشی را انجام می دهد مجوزی داده نمی شود که لازم باشد بررسی کنیم مجوز دارند یا خیر.» رجبعلی برزویی نهایتاً به ذکر این نکته بسنده کرد که «وزارت علوم با هماهنگی نیروی انتظامی با کلیه موسساتی که به شکل غیرقانونی و بدون مجوز وزارت علوم فعالیت می کنند به محض دریافت گزارش برخورد و نسبت به پلمب آنها اقدام می کند.»

امتحان از ما، مدرک به نام شما!

محمد قدسی | پنجشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۸۷


(اگر کسی تصویر نامه‌ را دارد لطفا ارسال کند)

متن نامه تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

خواهشمند است به نحوی مقتضی به اطلاع دانشجوبان محترم دوره‌های دکتری رسانده شود که از ارسال مقاله به مجلات لیست پیوست و مشابه آنها که ظرف یک ماه مقالات را در مقابل اخذ وجه پذیرش می‌نمایند خودداری نمایند تا به مشکلات احتمالی عدم قبول آنها از جانب دانشگاه برخورد ننمایند.

All ANSI Journals
All GESTS Journal
All IASTED Journals
All IDOSI Journals
All Medwell Journals
All SCI@LERT Journals
All WSEAS Journals
American Journal of Applied Science
Applied Mathematics and Computation
Asian Journal of Algebra
Asian Journal of Biochemistry
Asian Journal of Chemistry
Asian Journal of Crop Science
Asian Journal of Earth Science
Asian Journal of Epidemiology
Asian Journal of Industrial Engineering
Asian Journal of Material Science
Asian Journal of Mathematics &; Statistics
Asian Journal of Planet Sciences
Asian Journal of Significant Research
Asian Journal of Textile
Biotechnology
Current Research in Bacteriology
Current Research in Chemistry
Information Technology Journal
International Journal of Botany
International Journal of Chemical Technologies
International Journal of Meat Science
International Journal of Osteoporosis and …
International Journal of Pharmacology
International Journal of Poultry Science
International Journal of Computer Science &; Network Security
Journal of Agronomy
Journal of Applied Science
Journal of Artificial Intelligence
Journal of Biological Science
Journal of Environment Science and Technology
Journal of Software Engineering
Pakistan Journal of Biological Science
Pakistan Journal of Nutrition
Plant Pathology Journal
Journal of Architectural Research
Research Journal of Immunology
Research Journal of Mutagenesis
Research Journal of Obstetrics and Genetic
The International Journal of Applied Economics
Trends in Agriculture Economics
World Applied Science Journal

تخم مرغ دزد شتر دزد می شود

مهدي ضرغامي | شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۸۷
یکی از مصادیق تقلب عملی رایج، کپی کردن حل تمرین‌ها بالخصوص در رشته‌های مهندسی است. شاید این مورد در ابتدا مساله کوچک و کم ارزشی باشد ولی یک اثر بسیار مهمی در آن نهفته است. در واقع ما برای جلوگیری از تقلب علمی در تحصیلات تکمیلی بایستی به ریشه ها و عقبه آن نیز فکر کنیم که:

تخم مرغ دزد شتر دزد می شود.

البته تشخیص کپی تمرین کار سختی نبوده و نمره آنهم اغلب از 2 یا 3 نمره از بیست تجاوز نمی‌کند. در عین حال سوال این است که چرا این کار رایج است؟ جواب اولیه این است که در دانشگاههای ما آیین‌نامه‌ای مدون برای این کار تنظیم نشده است. یا اگر این آیین‌نامه هست موارد آن به صورت روشن به اطلاع دانشجو نرسیده است و تبلیغ کافی صورت نگرفته است.

پس برای کنترل تقلب علمی بایستی از سالهای اولیه دوره کارشناسی، دانشجویان را نسبت به حفظ حریم‌های علمی دیگران آشنا و تشویق کرد، که بزرگان گفته‌اند آب را از سرچشمه بایستی بست و گرنه...!

Emperor's New Clothes

Nader Naghshineh | جمعه, ۱۸ بهمن ۱۳۸۷
Dear colleagues,
It has been a couple of months since we signed the letter to the Minister expressing our concern regarding the prevalence of academic misconduct in Iranian Higher Education. Then I met the minister in a state function. I was just one of the faceless multitudes in the crowd who had to sit through his speech outlining the shining beacon that is the Iranian science and technology and then the same old story of shell games, the Citation counts and how we are catching up with the Turks. Although I have been accused as a highly motivated individual, I believe that we shall see no response from the Ministry. Yes send the letter to the newspapers and our colleagues around Iran. But I would be definitely surprised if there would be any tangible outcome.

A colleague of mine, Dr. E. Hejazi had recently supervised a thesis dealing with factors influencing a students propensity towards cheating. while her research was confined to highschool, during her brief talk with me, it seemed that that the pattern is alarmingly similar to the one we discovered at ISL. The culture of cheating is becoming all but institutionalized. ISL recently entered an agreement with a number of European watchdogs on academic conduct to adopt and promote some of their protocols here. For this I need to thank all the colleagues who have graciously supplied me with their opinions. To me it seems that the problem stems from a crisis in National Scientific Identity that relies more heavily on appearances than substance.
However, I believe that the best approach is to work at grass roots. Why not stage a day seminar on the subject? How many of us are willing to chip in?

With best regards

Nader Naghshineh
Information Studies Lab
University of Tehran


Evaluation of Research Activity

Marjan Sirjani | جمعه, ۱۸ بهمن ۱۳۸۷
Email from Luca Aceto:

I have recently been informed that the editorial board of the journal Mathematical Structures in Computer Science has put together a critical note on the (ab)use of bibliometric data, which will appear in the issue 19.1 of that journal.

The note has been written by the editor in chief, Giuseppe Longo, and subscribed by all the members of the editorial board of that journal.I have made it available at

http://www.ru.is/luca/webnotes/BibliometricsMSCS.pdf
.

The note expresses the worries of the scientists in the board about

* the way the evaluation of research activity is evolving in many countries,

* the general trend to use criteria purely based on numbers and citation indexes in judging the quality of researchers and

* the fact that the management of the data used in the numerical evaluations is entrusted to private agencies, whose methodologies and software might be rather dubious or cannot be subjected to scrutiny by the research community.

Similar concerns have been raised by others. See, e.g., the talk "Bibliometric Evaluation of Computer Science - Problems and Pitfalls" by Friedemann Mattern (Institute for Pervasive Computing, Department of Computer Science, ETH Zurich), which is available at

http://www.informatics-europe.org/ECSS08/papers/mattern.pdf.

There is also a well-documented, and very interesting joint report from three mathematical boards (IMU+ICIAM+IMS)

http://www.mathunion.org/fileadmin/IMU/Report/CitationStatistics.pdf


(notice a reference about the control on citation indices by Thomson Sci. et al on page 17).

Finally, the "Sector Overview Report from the Computer Science and Informatics Sub-Panel (UoA 23)" after the British nationwide "Research Assessment Exercise 2008" (available at http://www.rae.ac.uk) includes the following passage:

".... We frequently found that citation counts were poorly correlated with the sub-panel’s assessment of the impact of the work examined. Citations also varied widely between research areas. For instance, much of the highly significant theoretical research, in which the UK is world leading, typically attracts low citation counts. Despite these low citations, the work is often found to have profound long-term impact on practical aspects of the field. ...."

I hope that some of you will find these interesting.

Cheers,
Luca

غیبت در جلسه امتحان

قاسم جابری پور | پنجشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۸۷
بنام خداوند هستی و هم راستی- آقای رامین این نظر را روی پست "سیستم جهشی و چکشی" گذاشته است که هیچ ربطی به آن ندارد. چند نفر از دوستان هم جواب داده اند.

Ramin said...

سلام
ببخشید سؤالی ذهن مرا مشغول کرده است.
اگر دانش‌جویی روز امتحان فراموش کند که بر سر جلسه حاظر شود و سپس از استاد خواهش کند که استاد هر‌گونه مایل است از دانش‌جو امتحان به‌عمل آورد آیا این کار تقلب محسوب می‌شود؟
آیا واقعاً دانش‌جو خاطی است و باید مجازات شود؟
واقعاً و انصافاً دانش‌جو روز امتحان را اشتباه کرده است.
لطفاً زود جواب بدهید.
February 3, 2009 9:01 PM

از همه خوانندگان محترم درخواست می شود اگر سئوالی دارند که پاسخ ]ن را از همه می خواهند و خودشان امکان پست کردن ندارند آن را به یکی از دوستان حامی یا موسسین ایمیل کنند تا اگر تشحیص دادند برای عموم مفید است آن را به صورت یک پست جدید مطرح کنند. اما در مورد غیبت در جلسه امتحان پایانی چند نکته را یادآوری می کنم:
1- درصد نمره امتحان پایانی همیشه بیش از 50 نیست. از این رو ممکن است دانشچو با غیبت در آن امتحان کمتر از 50 درصد نمره را صفر بگیرد ولی از بقیه مواد امتحان مثل میان ترم (ها)، تمرین ها و پروژه نمره کافی برای قبولی در کل درس بگیرد.
2- در قوانین آموزشی تصریح شده است که غیبت در جلسه امتحان به منزله نمره صفر در آن درس است. ولی هیچ ماده ای از این مقررات استاد را موظف به برگزاری امتحان نکرده است. از این مشکلات در آیین نامه کهنه آموزشی دانشگاه ها زیاد است و نمیدانم چرا این دستگاه عریض و طویل وزارت هیچگاه به اصلاح آن اقدام نمی کند. آیا همکارانی که در معاونت آموزشی وزارت به خدمتگزاری مشغولند در دوران تدریس خود این معضلات را ندیده اند؟
3- استاد در هر صورت میتواند به دانشجو در صورت غیبت در امتحان نمره قبولی بدهد حتی اگر درصد امتحان غیبت شده بیش از 50 باشد . مثلا ممکن است به جهتی مثل حاضر جوابی در کلاس، حل تمرین خاصی با ابتکار ارزنده، و یا انجام پروژه عالی به دانشجو امتیاز هائی علاوه بر صد در صد نمره داده باشد.
4- در پاسخ آقای رامین باید بگویم که متاسفانه اگر دانشگاه بخواهد از مقررات فعلی عدول نکند نمره ایشان صفر است. البته من تشویق به نادیده گرفتن مقررات نمی کنم ومعتقدم عمل به قانون ضعیف بهتر است. ولی مسئولین دانشگاه وظائف دیگری نیز دارند از جمله انعکاس مشکلات به تصمیم گیران و قانون گزاران و ارائه پیشنهاد حلال مشکل و پافشاری برای اصلاح بدون ترس از چکش
5- یکی از مواردی که مقررات صعیف و کهنه آموزشی اصلا بحثی از آن به میان نیاورده است آن است که به حذف پزشکی معروف شده است. تنها موردی که در آیین نامه مجوز حذف درس پس از غیبت در امتحان می دهد تبطره 2 ماده 11 است که فثط از موجه بودن غیبت به تشخیص دانشگاه صحبت می کند. اما ببینید چه بازار تقلبی در بین دانشجویان و چند پزشکنما در مورد صدور گواهی های مشکوک و مجوزهای استراحت با عدم امکان حضور در حلسه امتحان وجود دارد. یادم می آید چند سال پیش که بنا بر مسئولیتم آماری از این مجوز ها تهیه کردم حدود 30 در صد آن ها توسط خانم دکتری در سر کوچه دانشکده صادر شده بود و بیماری همه دانشجویان مسمومیت بود!

سیستم جهشی و چکشی

قاسم جابری پور | سه شنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۸۷
بنام خداوند هستی و هم راستی-
پیشرفت جهشی!: از من پرسیدند که آیا راهنمائی پایان نامه کارشناسی ارشد کامپیوتر در دانشگاه پیام نور را می پذیرم یا خیر. گفتم چرا سراغ من آمده اید؟ گفتند که سراغ همه اساتید همه دانشگاه ها می رویم زیرا ما 30 نفر ظرفیت اعلام کرده بودیم وزارت 300 دانشجو داد!! این را می گویند یک جهش انقلابی. به ذهنم رسید پیشنهاد کنم اگر کسی وقت، حال، و امکانش را دارد حساب کند با توجه به تعداد اساتید یکی از رشته ها، مثلا همین کامپیوتر، و تعداد پایان نامه های دفاع شده در یک برهه زمانی تعداد متوسط پایان نامه راهنمائئ شده توسط هر استاد در سال را بدست آورد و با تقسیم آن بر نصف اوقات فعال یک استاد در سال، مثلا 45 هفته و هر هفته 30 ساعت، زمان متوسط مصرف شده برای راهنمائی هر پایان نامه را بدست آورد. آنگاه شاید معلوم شود چرا پایان نامه فروشی اینقدر رونق دارد. آیا جهش 30 به 300 به افزایش این همه ناهنجاری که داستان هایش را در این وبلاگ می خوانیم کمک نمی کند؟

برخورد چکشی!: از یک مسئول در یکی از دانشگاه ها خواستم تا مشکلاتی که بخشنامه های نسنجیده و دستورالعمل های ناپخته، فرمایش شده از وزارت، برای امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها ایجاد میکنند را به گوش صادر کنندگان آن ها برسانند. او گفت نمی شود مگر نمی بینید که چگونه چکشی برخورد می کنند. یاد این همه عزل و نصب افتادم و گفتم راست میگویی ولی اگر من بودم جکش را می خوردم تا از گرزهای آتشین دوزخ در امان باشم.