Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

نمونه‌ای از تقلب‌: کپی رساله

محمد قدسی | دوشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۸۷
من از یک مورد خبردارم که یک دانش‌جوی مهندسی کامپیوتر یک دانشگاه، چند سال پیش، رساله‌ی‌ ارشد خود را از رساله‌ی یک دانش‌جوی دانشگاه دیگری (البته بدون اطلاع وی‌) دقیقاً کپی و از آن دفاع کرده است.

من جزییات را به رییس دانشکده‌ی مربوط اطلاع خواهم داد.
به‌نظر من در صورت اثبات باید مدرک تحصیلی فرد متقلب باطل و مراتب به محل خدمت او اطلاع داده شود.

اما این کپی‌کردن ها ظاهراً خیلی رواج دارد. واقعاً چکار می‌توان کرد؟

دانشگاه شریف دست‌رسی به رساله‌های کارشناسی و ارشد را بسیار محدود کرده است. اما همین محدودیت فرصت ذی قیمتی را برای متقلبین فراهم می‌کند. کافی است فرد متقلب به نحوی به یک رساله دست یابد. به راحتی می‌تواند کپی آن‌را به عنوان رساله‌ی جدید قالب کند و هیچ کس هم مطلع نخواهد شد.

به نظر من درست برعکس باید با یک سیستم اطلاع رسانی عنواین، چکیده‌ها و نیز بخش‌های معرفی همه‌ی تزها را در اختیار عموم قرار داد تا اگر استادی خواست بداند آیا کاری مشابه رساله‌ی دانش‌جویش قبلا انجام شده است، به سهولت بتواند. بنده معتقدم اطلاع رسانی مانع از تقلب می‌شود و دانشگاه ها باید به این سمت بروند.

این کار نه تنها از انجام پروژه‌های تکراری که اغلب به‌صورت غیرعمدی (حداقل از سوی استاد) صورت می‌گیرد کمی جلوگیری می‌کند، می‌تواند به ارتقای کیفی پروژه‌ها نیز بینجامد. در حال حاضر برخی دانش‌جویان یک دانشکده از رساله‌هایی که قبلا در همان زمینه و در همان دانشکده انجام شده بی خبرند و یکی از گلایه‌های من از بعضی از دانش‌جویان به هنگام دفاع عدم ارجاع به کارهای انجام شده توسط دانش‌جویان قبلی است.

شما چه فکر میکنید؟
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۵/۲۱
محمد قدسی

نظرات (۱۲)

کپی مقالات بسیار در بین دانشجویان دانشگاه آزاد رواج دارد (قصد بی احترامی به معدود دانشجویان زحمتکش دانشگاه آزاد را ندارم))
شما یک نگاه به بعضی اعضای هیات علمی این دانشگاه بیاندازید.(گفتم بعضی ونه همه و گرنه اساتید دلسوز و مسوول در همه جا وجود دارند) چطور از این بندگان خدا انتظار دارید برای دانشجویان پروزه تعریف کنند. نتیجه آن می شود که دانشجو یک پایان نامه آماده را کپی می کنند و بنده خدا استاد راهنما هم از همه جا بیخبر آن را تایید کرده و مدرک هم صادر می شود. من در مورد دانشگاه تهران و خواجه نصیر میدانم با اینکه امکان دسترسی به پایان نامه ها را محدود کرده اند و لی بعضی عزیزان با لطایف الحیل! به آنهادست یافته و کپی می کنند و دیگر اصلا کسی خبر دار نمی شود چون امکان دسترسی به پایان نامه ها برای همه وجود ندارد..
البته تقلب و بزه یه علت خیلی ریز دیگه هم داره که به هر چیزی همه گفتن شاید اضافه بشه بد نباشه !!! خیلی کم ارزشه !!!

اساتید و دانشجویان به آزمایشگاه‌های ماشالله فعال یه سری بزنید !!! نرم افزارها و اینا دزدین ---- نه ؟!!!!

چه جالب ‍! تازه جالب تر هم میشه که استاده هم همراه دانشجو کلی ذوق زده میشن که یه نرم افزار خفن رو سیستماتیک دزدیدن.

اصلا این نه، سیستم خونه، دانشگاه یا ... را نگاه کنید !!!
یه جورایی همه یه زمینه‌ای داریم نه ! اینطور نیست !!!

خب مجبوریم ! میدونم ولی بحث سر زمینه‌اش بود !

خلاصه اینجور کارا واسمون خاطره است
گویا در کشورهای دیگه اینطوریه که استادا گروه پزژوهشی دارن و وقتی دانشجو مراجعه می کنه موضوع کار را میدونه و میدونه که قراره تو چه زمینه ای کار کنه. توی ایران عموما اینجوریه که هر استادی روی هر موضوعی کار می کنه و برای همین دانشجو می تونه موضوع را پیشنهاد بده و استاد هم که خیلی اوقات حالشو نداره پی موضوع بگرده و حرف دانشجو را قبول می کنه. دانشجوا هم اکثر خوب کار می کنن و اتفاقی هم نمی افته. برای همین مناسبه که توی همه دانشگاهها (مثل چند دانشگاه بزرگ )اساتید گروه پژوهشی و تخصصی داشته باشن. این کار تا اونجا که من خبر دارم در شریف و تهران و پلی تکنیک و صنعتی اصفهان اجرا می شه و حتما مسائل تقلب توی این دانشگاه ها کمتره.
نکته‌ی بهادر در کل درست است‌. اما من خود بارها شاهد بوده‌ام که دانش‌جو با این‌که می‌داند فلان استادان موضوع تحقیق (حتا در زمینه‌ی مورد علاقه‌اش‌) دارند اما برای این‌که میخواهد با صرف وقت کم و سهولت بیش‌تر و شاید انگیزه‌های دیگری کارش را تمام کند یک موضوع را خود انتخاب می‌کند و پیش استادی می‌رود که آن موضوع پروژه‌ را قبول کند و زیاد هم اذیت نکند. خیلی هم مهم نیست که او در این زمینه تخصص دارد یا نه و همیشه هستند اساتیدی که «هدایت‌» این نوع پروژه‌ها را با کمال میل می‌پذیرند.
آقای دکتر قدسی استاد بسیار گرامی بنده از اصطلاح بسیار جالبی برای عنوان کردن یک مشکل استفاده کردند: «دانش‌جو سالاری» . به نظر من اینکه «دانش‌جو (کارشناسی، ارشد و حتا دکتری) خود پروژه اش را انتخاب میکند و بعد دنبال استادی میگردد که حاضر باشد اون پروژه را «هدایت» کند.» دلیلی بر دانشجوسالاری نیست. متسفانه بسیاری ازاساتید ما موضوع تحقیقاتی را برای دانشجو معرفی نمی‌کنند (در اصل موضوع تحقیقاتی پخته شده‌ای ندارند که دانشجو بر روی آن کار کند) به نظر بنده هیچ دانشجویی تحصیلات تکمیلی میلی به این ندارد که نصف دوره تحصیلی خود را صرف پیدا کردن موضوعی کند که نصف بعدی را بر روی آن کار کند اما در حال حاضر معمولا چاره‌ای جز این ندارند
آقای دکتر،

این روش هایی که شما و دیگران ذکر کردید برای پیشگیری می توانند موثر باشند. ولی آیا تا بحال موردی را سراغ دارید (در ایران) که استادی یا دانشگاهی از تقلب شخصی با خبر شده باشد و آن را از مجراهای قانونی پیگیری کرده باشد و مدرک داده شده ابطال شده باشد؟ اگر به هر دلیل این اتفاق نیافتاده باشد، کسانی که خیال تقلب در سر دارند، احساس امنیت می کنند. به هر حال ترس از مجازات احتمالی می تواند خود یک مکانیسم بازدارنده باشد. ضمن این که برای کسانی که با زحمت زیاد کار علمی اصیل می کنند، احساس عدالت خواهند کرد. من نمی خواستم نسخه بپیچم، فقط کنجکاوم که ببینم آیا در این زمینه مجراهای قانونی مکفیند و به کار گرفته می شوند یا نه.

با احترام فراوان

رضا
با نظر دکتر سماوی کاملا موافقم که یکی از مشکلات ما در دانشگاه‌ها «دانش‌جو سالاری» است که به علت وقت نگذاشتن و درگیر بودن استادان پیش آمده است. دانش‌جو (کارشناسی، ارشد و حتا دکتری) خود پروژه اش را انتخاب میکند و بعد دنبال استادی میگردد که حاضر باشد اون پروژه را «هدایت» کند. اگر استاد پروژه را خود در راستای پروژه‌های قبلی اش یا در سمت و سوی کار دکتری در حال انجام تعریف کند، هم خود و گروهش بهره خواهند برد و هم امکان برخی تقلب‌ها از بین می‌رود.
دوست عزیزی که از عدم آگاهی دانشجویان از مسائل تحقیق و نگارش پایان نامه یا انتشار مقالات بحث کرده است تشکر می کنم. ولی باید دقت کرد که درس سمینار که در اغلب دانشگاه ها برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می شود مختص همین مسائل است. اگر دانشجویی لیستی از مراجع به طول یکصد مقاله را در انتهای پایان نامه ذکر می کند اول باید خود او بداند که این یکصد مقاله را باید حداقل در اختیار داشته باشد و دوم اینکه تا حدودی آنها را مطالعه کرده باشد. حال این مطالعه چقدر عمیق باشد جای بحث دارد. ولی افرادی را دیده ام که با نگاه کردن به پنج مقاله نزدیک به 100 مرجع برای خود درست کرده اند. یعنی تمام مراجع این پنج مقاله را به عنوان مراجع خود فرض کرده اند. مرحله بعدی به عهده استاد است. استاد باید از تمام جزئیات کار دانشجو خبر داشته باشد. افرادی که چندین شغل دارند و می خواهند ده تا دانشجوی تحصیلات تکمیلی را هم راهنمایی کنند حتما فرصت بررسی کامل پایان نامه را نخواهند داشت. به نظر من هم دانشجو و هم استاد در این مسئله شریک هستند.
سلام
ابتدا چند گزینه کلی را مطرح و سپس توضیح خود را ارائه می دهم:

1. دانشگاه قوانینی در این زمینه ندارد و یا قوانین آن واضح و مرز بندی نشده
2. دانشجو آموزش لازم را نمی بیند و فقط حرفهایی در این زمینه شنیده است
3. استاد هم درست نمی داند که چه مواردی شامل تقلب می شود و چگونه می توان از وقوع آن جلوگیری کرد
4. در بسیاری از پایگاههای اطلاعاتی بزرگ نرم افزارهای جستوجوگری در این زمینه پیاده سازی شده اند

کشور ما از موارد متعددی از تقلب در رنج است که این خود تنها یک نمونه از آنهاست. حق مالکیت معنوی و چگونگی برخورد با متخلفین و موارد متعددی که دوستان آشنایی دارند ذهنیت جامعه را نسبت به این موارد لطیف کرده است. یک سوال: چرا فقط دانشجو ؟
ما به چند نفر در دانشگاه آموزش داده ایم ؟ چند کارگاه در زمینه تنها نگارش گزارش فنی در دوره های ارشد و دکتری داریم که انتظار داشته باشیم نثر نویسنده گویای متنی فنی و مستدل باشد ؟ چند دوره در زمینه آشنایی دانشجویان ورودی جدید برگزار کرده ایم که به آنها بگوییم تقلب هایی از این گونه چیست و حداقل برخورد اساتید چگونه است ؟ در مواردی که تقلب های عمده مانند کپی پایان نامه - و یا ایده رخ میدهد چرا نورچشمی ها با غیره متفاوتند ؟ چرا هنوز فرمت مشخصی در بسیاری از دانشگاهها برای نوشتن پایان نامه موجود نیست ؟ چرا از نگارش در فرمت Doc به سمت نگارش به فرمت TeX حرکت جدی انجام نشده است که بتوان براحتی نرم افزاری نوشت که دست متقلبین را رو کند ؟
و چراهای دیگر. این چراها همه به لزوم برخورد یکسان و از پیش تعریف شده اشاره دارند. به لزوم پیشگیری اشاره دارند.
از نوع نمونه ذکر شده بسیاری دیده شده و چه بسیار نمونه ها که در دانشگاههای گوشه و کنار کشور رخ میدهند و حتی بعنوان نمونه هم ذکر نمی شوند.
اینکه پایان نامه ها بایستی در دسترس باشد از دو جهت مفید است:
1. مطالعه دانشجویان روی کارهای قبلی و کاهش درصد خاکی که بر حاصل کار دو یا چند ساله دانشجویان ارشد و دکتری و همچنین (شاید) کمک به بهبود ایده مندرج در آنها
2. افزایش قابلیت موتور انسانی کشف تقلب.

بحث بنده بیشتر روی قسمت دوم است. چرا فقط موتور جستجوی انسانی ؟
این امر به تنها چیزی که کمک میکند:
اصل عدم اطمینان است, مگر خلاف آن ثابت شود.
چرا اصل ما بر اطمینان نباشد و عمل ما نشان دهد که به تو اطمینان داریم مگر اینکه خلاف آن ثابت گردد. دانشجو هم مطمئن باشد که درصورتی که خلافی انجام دهد با احتمال بالایی از طریق لایه های نرم افزاری تعبیه شده (و لایه های انسانی - که فقط بصورت تصادفی متوجه امر می شوند) مشخص خواهد شد و مهمتر از آن طرز برخورد آن هم در ابتدای دوره به او تفهیم شده باشد (حداقل امروزه که قانون مشخصی نداریم - طرز برخورد اساتید در کارگاهی در ابتدای دوره به اطلاع دانشجویان رسیده باشد)

تصور نمی کنم اساتید محترم و عالیقدرمان این پیشنهاد را رد کنند (و شاید هم اکنون انجام می دهند) که برای دانشجویان ورودی جدید بایستی کارگاه های آموزشی در این زمینه ایجاد کرد. فعل ایجاد کرد معمولا در گیر و دار درگیری های اداری و مالی به فراموشی سپرده می شود ولی می توان حداقل از داوطلبینی برای برگزاری این کلاس ها استفاده کرد.

بسیاری از دانشجویان در ایران هنوز طریقه درست ارجاع با مرجع را نمی دانند و بایستی آنرا از روی نظرات داوران کنفرانس های یا مجلات آموزش ببینند.

موضوع بسیار مهم پایانی اهمیت تغییر دادن و یکسان سازی تدریجی فرمت و ساختار پایان نامه ها است. به نظر می رسد با توجه به تجربه چندین و چند ساله دانشگاههای معتبر, حداقل استفاده از فرمت TeX بسیار بر Doc برتری داشته باشد. این مطلبی است که می تواند به پیاده سازی ساده تر نرم افزار جستجوگر نیز کمک کند.

در پایان امیدوارم بقول دوست محترم, این بلاگ آغاز تلاشی برای کاهش روند این قبیل موارد باشد.
با سلام
موضوع تقلب از دو جهت قابل بررسی است. از سمت استاد، باید توانایی های خاصی به استاد داده شود و یا اینکه استاد این توانایی های را به شخصه کسب نماید. به عنوان نمونه، توانایی جستجو در اینترنت قابلیتی است که خود استاد باید یاد بگیرد که برخی از اساتید ما این قابلیت را حتی در پائین ترین سطح ندارند. از جهت دیگر باید به دانشجویان برخی آموزش ها داده شود، به عنوان نمونه مواردی که تقلب است و اینکه در موارد تقلب چه برخوردی با آنها انجام می شود. برخی دانشگاه ها قانونی در این مورد ندارند
راه جلوگیری از تقلب و کپی کردن پایان نامه ها این نیست که پایان نامه ها را در پستو مخفی کنیم زیرا وقتی کسی به این پایان نامه ها دسترسی پیدا کرد مطمئن هست که اکثرا از محتویات آن بی اطلاع هستند. راه حل آن است که بسیاری از دانشگاه های بزرگ جهان انجام می دهند یعنی قرار دادن نسخه الکترونیکی آن روی وب سایت دانشکده یا دانشگاه. به این ترتیب مانند آنچه برای چک کردن مقالات انجام می شود راجع به تز تحصیلات تکمیلی هم می توان انجام داد. البته راه حل بهتر این است که اساتید محترم راهنما از دانشجویان نخواهند که موضوع پایان نامه را مشخص کنند و خود استاد این کار را انجام دهد. حداقل این است که اگر به دلایلی دانشجویان هم قرار است موضوع را مشخص کنند استاد موظف است که در فرایند تحقیق جهت گیری رساله را کنترل کند و نباید به اصطلاع موضوعی را "چکی" قبول کرد. به امید روزی که این استثنا ها را هم دیگر نبینیم
سلام
با توجه به گسترش تقلب در تز، مقالات، سپردن کل و یا بخش‌هایی از پایان‌نامه به دیگران و حتی دور زدن مقررات آموزشی از سوس عد‌ه‌ای کیفیت آموزش عالی در کشور ما به شدت افت کرده است. با این امید که این بلاگ شروعی بر پایان فضای مسموم باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی