Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

برخورد یا پیشگیری؟

PKhadivi | سه شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۸۷
پیرامون مساله تقلب، توجه به هر دو موضوع برخورد و پیشگیری ضروری است.
متاسفانه در کشوری که تاریخ آن، میزبان استادان بزرگ ادب و اخلاق بوده است، موارد متعددی ازبداخلاقی را، حتی در زندگی روزمره، مشاهده می کنیم. بسیاری از این بداخلاقی ها به نحوی با مساله تقلب سر و کار دارد. شرایط فعلی جامعه را می توان با گرفتار شدن سیستم های فیزیکی در یک نقطه می نیمم محلی مقایسه نمود. البته شخصاً بر این باورم که هنوز با گرفتار شدن در چنین نقطه ای فاصله هست و هنوز نیز می توان از این گرفتاری پرهیز نمود. با این حال، بخشی از بداخلاقی های راه یافته در محیط های آکادمیک، انعکاس بداخلاقی های رایج در جامعه است.
همانگونه که در محیط دانشگاه (و حتی محیط های آموزشی پیش از دانشگاه) سعی می شود تا مسائل علمی و فنی به دانشجویان آموزش داده شود، لازم است تا دانشجویان را با اخلاق حرفه ای و اخلاق پژوهش آشنا نمائیم. به وضوح، جای درسی در رابطه با اخلاق حرفه ای در مجموعه دروس دانشگاهی (حداقل دروس رشته های مهندسی) خالی است. نمی توان بدون آموزش اصول، از دانشجو انتظار داشت تا آنها را رعایت کند. البته، تخلفات بدیهی (مانند کپی کامل یک پایان نامه) از مواردی است که انتظار می رود همه با آن آشنائی داشته باشند. تجربه نشان داده است که تنها، ارائه یک درس یا کارگاه آموزشی در این رابطه کارآمد نیست. در این راستا، به آن حد تلاش لازم است تا اصول اخلاقی مرتبط با حرفه و نیز اخلاق پژوهشی، ملکه ذهن دانشجو شود.
از سوی دیگر، محرک های بی شماری وجود دارد که باعث می شود حتی برخی از همکاران آشنا با اصول اخلاقی پژوهش، دست به تقلب در انتشار مقاله بزنند. عموماً انسان بر مبنای محاسبه ناخودآگاه (یا خودآگاه) مقدار مترقبه سود و زیان عمل می نماید. پارامترهائی نظیر "شانس کشف تقلب"، "جرائم و پیامدهای ناشی از کشف تقلب" و "سود حاصل از تقلب (مثلاً انتشار مقاله کپی شده)" تعیین کننده مقدارمترقبه سود و زیان تقلب آکادمیک هستند. به این ترتیب، تلاش در راستای افزایش شانس کشف تقلب، افزایش جرائم و کاهش سود، می تواند باعث کاهش قابل توجه موارد تقلب گردد. در صورتی که امکان افزایش شانس کشف تقلب یا کاهش سود وجود ندارد، باید جرائم بسیار سنگینی در نظر گرفت تا مقدار مترقبه سود و زیان، بیشتر به سمت زیان متمایل گردد. البته، لازم است تا مواردی که می توانند تقلب شناخته شوند، به همراه جرائم در نظر گرفته شده، به صورت شفاف و با صراحت کامل اعلام گردند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۵/۲۲
PKhadivi

نظرات (۲)

چطور می‌شود یک دانشجو به خود این جرات را می‌دهد که یک پایان نامه یا مقاله را کپی کرده و آن را به اسم خود ارایه دهد؟ این موضوع زمانی بیشتر موجب تعجب می‌شود که این اتفاق در دانشگاهای معتبر کشور مثل شریف، پلی تکنیک و تهران رخ می‌دهد. به هرحال دانشجویانی که در این دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند جز دانشجویان خوب محسوب می‌شوند. به نظر من یکی از دلایل این امر حاشیه امنیتی است که دانشجو برای خود می‌بیند و این حاشیه امنیت چیزی نیست که بتواند یک شبه بوجود آید بلکه در طول دوران تحصیل دانشگاهی کم کم شکل می‌گیرد آن هم با تقلب هایی که در طول این دوران برای تحویل دادن تمرینات و پروژه‌ها انجام داده است. به هر حال وقتی دانشجویی چندین ترم تمرینات را کپ می‌زند و هیچ گونه مجازاتی هم نمی‌شود کم کم به این فکر می‌افتد که برای پایان نامه خود نیز این کار را انجام دهد. به نظر من یکی از راه‌های پیشگیری این مشکل سخت گیری بسیار زیاد در مورد تمرین‌ها و پروژ‌هاست. از طرفی با توجه به عدم وقت کافی استاد برای بررسی همه تمرین‌ها، «استاد حل تمرین» نقش پر رنگی در اینجا دارد. استفاده از دانشجویانی که علاوه بر تسلط کافی بر درس سخت گیری لازم را نیز دارند به عنوان حل تمرین می‌تواند تا حدی به این مسئله کند. اگر دانشجویی در طول دوران تحصیل خود درسی را فقط به خاطر اینکه تمرین آن درس را کپ زده است بیفتد مطمئنا جرات تکرار این کار برای پایان نامه یا مقاله را نخواهد داشت. اغماز و شل گرفتن تقلب‌هایی که در تمرین‌ها و پروژها انجام می‌شود نتیجه بسیار بد دیگری هم دارد: دانشجویانی که این کار را انجام نمی‌دهند در طول چند ترم به این نتیجه می‌رسند این همه تلاش آنها برای انجام دادن تکالیفشان بی مورد است و آنها نیر نهایتا بعد از چند ترم در برابر وسوسه کپ زدن تسلیم می‌شوند
هم پیشگیری هم برخورد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی