Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

مرتبط

Mohammad Mahdian | جمعه, ۲۵ مرداد ۱۳۸۷
موافقین ۰ مخالفین ۱ ۸۷/۰۵/۲۵
Mohammad Mahdian

نظرات (۲)

البته یادم رفت که بگم: شرمنده در مطلب بالا اصلاح کنید که

طرف باید ایده هم داشته باشه

××× تو یک دانشجوی دکتری هستی که وظیفه داری یاد بگیری چگونه تحقیق کنی و نشان بدهی که می‌توانی بحث کنی، به چالش بکشی و نکات ضعف و قوت کاری را پیدا کنی یا حدس بزنی. تو بایستی طی یک نمونه این موارد را ثابت کنی

و ایده های خود را نیز در موارد مورد تحقیق بیان کنی

: این نمونه همان پایان نامه است.
این تنها وظیفه توست !!!
شاید بد نباشه مسیر گفتگوها رو فعلا به سمت اینکه چرا دانشجویان تحصیلات تکمیلی تقلب می‌کنند متمرکز کرد و پس از اینکه بحث کمی همگرا شد به اساتید هم پرداخت. البته این تنها یک پیشنهاد است.

{قبل از شروع این قسمت، در جواب دوست عزیزی که درس شیوه ارائه را بعنوان نمونه‌ای از آموزش به دانشجو ذکر کرده بودند بگویم که، بحث در مورد شیوه‌ای است که تاثیر بگذارد، همین. نظر شما و بحث خود را به اظهار نظر باقی واگذار می‌کنم که آیا درس یاد شده،‌آن هم در دوره کارشناسی تاثیری را که در این مبحث بدنبالش هستیم دارد یا نه ! متشکرم}

من از موضوعی شروع می‌کنم که در دانشگاههایی با کیفیت قابل قبول بین المللی به آن تربیت:

INDEPENDENT RESEARCHER

گفته می‌شود.

دکتری، چرا ؟ و چگونه؟

در بسیاری از دانشگاهها - خصوصا سیستم‌های مبتنی بر تحقیق صرف و نه کلاس به همراه درس - تاکید دانشگاه بعنوان نهاد جامع نظارتی بر این است که آیا دانشجو در پایان دوره توانسته است توانایی لازم را برای شروع تحقیقات مستقل بدست آورد یا نه و پاسخ این سوال را به ممتحنین واگذار می‌کند. البته ذکر این نکته نیز لازم است که نگاه ممتحنین به پایان نامه‌ها این دید کلی را به سمت ارائه راهکارهای نوین در رشته و تخصص مورد نظر نیز اصلاح می‌کند.

چنین طرز تفکری جدا از چگونگی پیاده‌سازی آن معرف چیست ؟

تصور می‌کنم با تعریف درست اصطلاح محقق مستقل بتوانیم به خیلی از سوالات پاسخ دهیم.
همان طور که دوست عزیزی نیز اشاره کرده بود و در سایت:
http://plagiat.fhtw-berlin.de/start-en/
نیز قابل مشاهده است، مطلب از یک جک ساده شروع می‌شود:

Copy from one book = plagiarism;
Copy from two books = an essay;
Copy from three books = a compilation;
Copy from four books = a dissertation.

دلایل این کپی متعدد است،‌ و قطعا نمی‌توان برای تک تک مثال زد که فلان دانشجو چنین کرده، ما هم چنان کردیم، پس ...

همانگونه که از مطالب دکتر قدسی نیز بر می‌آید، اکثر نمونه‌ها در نکاتی مشترکند (اضافه هم کنم بحث من فقط و فقط رو مقاله و پایان نامه‌های ارشد و دکتری است -و نه روی مواردی چون پروژههای درسی و ...- چرا که در این موارد است که دانشجو با احتمال بسیار بالایی از اهمیت بزه خود آگاه است)

چرا یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی به کپی مقاله و پایان نامه برا تهیه مقاله یا پایان نامه روی می‌اورد ؟

مطلب را تا اینجا داشته باشید.

نگاه ما به دانشجوی دکتری در ایران (مطالب بر اساس دیده‌ها بیان می‌شوند)

تو باید بترکونی، متحول کن، بزن به هم، یه کاری باید کرده باشی که فلانی توی ام.آی.تی هم که می‌بینه گروهشو تعطیل کنه بره بقالی بزنه !!!

زود دفاع کن، امکانات که نداریم، ... که نداریم، یه چیزی سرهم کن برو پی زندگیت !!!

افراط و تفریط، مشکل همیشگی ما !

این افراط و این تفریط در بسیاری موارد باعث می‌شود که نه تنها دانشجو بلکه استاد، خصوصا استادی که اولین موارد ارشد و دکتری را نظارت می‌کند هم نداند که دانشجو برای چه اینجاست و برای چه هدفی باید او را تربیت کند !!!!!!!!

صفرعلی را با تصور اینکه باید به ماه برود تربیت می‌کنیم، درصورتی که او می‌خواهد برود دهشان !!!

××× تو یک دانشجوی دکتری هستی که وظیفه داری یاد بگیری چگونه تحقیق کنی و نشان بدهی که می‌توانی بحث کنی، به چالش بکشی و نکات ضعف و قوت کاری را پیدا کنی یا حدس بزنی. تو بایستی طی یک نمونه این موارد را ثابت کنی: این نمونه همان پایان نامه است.
این تنها وظیفه توست !!!

اساتید قبول کنید که خیلی‌ها در ایران دانشجو را المپیکی تربیت می‌کنند !!!
و نقطه مسابقه همان پایان نامه است ! دفاع که تمام شد چه ؟ مگر بعد از دفاع دنیای تحقیق عوض می‌شود !!!
باید این دید اصلاح شود که تو داری تربیت می‌شوی تا کار تو در دکتری جهان گیتی را متحول کند و تو در روز دفاع باید در صفحه اول Nature باشی !!!!

نه در روز دفاع تو بایستی به اساتید ثابت کنی که می‌توانی یک محقق مستقل باشی !!! ولی ای دانشجو قبول کن که تا وقتی اساتید داورت که از اداره یک پروژه تحقیقاتی در حد کارشناسی ارشد هم بر نمی‌ایند از تو انتظار آن و این دارند، تو باید فقط به فکر دفاع باشی !!!

(خواهش می‌کنم در نوشته‌های من تهران - شریف و را نبینید ! مشهد و کرمان هم دانشگاه دارند و جزء ایرانند)

پس برمیگردیم به سوال:

چرا یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی به کپی مقاله و پایان نامه برا تهیه مقاله یا پایان نامه روی می‌اورد ؟

از یک دانشجوی ارشد، توقع دانشیار و از یک دانشجوی دکتری توقع Fellow IEEE را داریم.

بقول جرمشناسان محترم و اساتید جامعه شناسی، بدکاره که هیچ ولی این پیش فرض جرم زا بوده و در هنگام ناچاری، خلاصه یه دستی به مورد سوال می‌رسونه

راهنمایی:
اساتید و داوران. بچه عنوان تز را باید خیلی خاص تعریف کنی و در تز باید به اعماق عمق ژرفنای مطلب بری !

دانشجو. خب اگه توی یه همچین چاهی برم شاید دیگه نتونم در بیام استاد جانم. بهتر نیست یکم شل بگیری که نگاهی به اطراف کارم داشته باشیم !!

استادی را می‌شناسم که
IEEE Fellow است.
10 سال طول کشیده تا دکتری گرفته.
بین فوق و شروع دکتری 4 سال وقفه بوده و اکنون در طیف وسیعی از زمینه‌ها کار می‌کند. او خود خیلی‌ها رابدین گونه مثال می‌زند.
او مدرک دکتری گرفته چون توانسته ثابت کنه تحقیق مستقل را یاد گرفته و توانسته IEEE Fellow بشود چون در یک زمینه خیلی تخصصی کار کرده و نوآوری قابل توجهی داشته !!! فکر می‌کنم با تصور ما IEEE باید یه دفتر اعطای مدرک یاد شده به فارغالتحصیل های ما در ایران بزنه :-)

{جالبه که اینها به دانشجو میگن متنی را هم که می‌نویسی خیلی ساده بنویس !!! البته خب ما همه شاعریم و تا ایهام تو کار نباشه نمی‌شه که بشه}


منتظر خواندن نظراتتان هستم

گذشته از لذتی که از نگارش این مطلب بردم، اینکه این در comment پست دکتر مهدیان -دانشجوی راستین دکتر قدسی- بود، اشتیاق را صد چندان کرد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی