Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

ارائه سمینار در کنار چاپ مقاله

M.A. Jalali | دوشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۸۷
یکی از راههای تشویق پژوهشگران برای چاپ آثار بدیع و قابل دفاع برگزاری سمینارهای هفتگی در گروه های پژوهشی است. معمولا اساتید دانشگاه های ما به تدریس در کلاس بسنده می کنند و ارائه سمینار را تنها به کنفرانس های انگشت شمار خلاصه می کنند. به نظر اینجانب تنها ارائه درس در دانشگاه کافی نیست و سخنرانی در خصوص دستاوردهای پژوهشی نه تنها توسط دانشجویان بلکه توسط اساتید ضروری است. طبیعتا اگر فردی خودش کار پژوهشی را هدایت نکرده باشد و یا درگیر مستقیم در استخراج نتایج نباشد، قادر نخواهد بود به مدت حداقل یک ساعت به طرح جزئیات مسئله حل شده بپردازد. چندی پیش از همکاران دانشکده خواستم تا سمینارهای هفتگی را رونق بخشند و خودم برای شروع سمیناری را اعلام کردم (هم از طریق پست الکترونیکی و هم در تابلوی دانشکده) ولی متاسفانه فقط 3 عضو هیئت علمی به سمینار آمدند که 2 نفر آنها از دانشگاههای دیگر بودند!سمینار من اولین و آخرین سمیناراز این نوع در طول 2 سال گذشته بود! البته وضعیت در دانشکده های دیگر (مثل دانشکده فیزیک) بهتر است. این سوال برایم پیش آمد که چرا همکاران کنجکاو نیستند که بدانند در دانشکده و در گروه پژوهشی ما چه می گذرد؟ مگر جز این است که با درس دادن و یا ارائه سمینار اشکالات ما گرفته می شود و نظریه های علمی پیرایش می شوند؟ مطمئنم که اگر سمینارهای هفتگی برگزار شوند، کسانی که کار آنچنانی نمی کنند تشویق به انجام کارجدی می شوند یا اینکه از ذکر نامشان در لیست نویسندگان مقالات شرمسار می شوند. تدریس یک درس یعنی درک کارهای انجام شده (در گذشته) و انتقال آن به دانشجو، ولی ارائه سمینار پژوهشی یعنی بیان آنچه هم اکنون در حال شکل گیری است نه تنها به دانشجویان بلکه به دیگر اساتید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۶/۱۸
M.A. Jalali

نظرات (۴)

از پاسخ‌تان متشکرم دکتر جلالی. با توجه به توضیح‌تان استادها به اندازه‌ی کافی وقت دارند تا به پژوهش بپردازند. پس اگر نمی‌پردازند یا این‌که پژوهش‌های‌شان اصالت کافی ندارد، بهانه‌ی اصلی‌ی آن کم‌بود وقت نمی‌تواند باشد.
Answer to sologen:

1. At most 6 hours of teaching per week (two courses per semester, each course 3 units).

2. Bi-weekly department meetings (2 hours)

The rest of the time, a faculty member is free to carry out his/her research project(s) or train M.Sc. and Ph.D. students of his/her group.
سلام،

سوال‌ای داشتم. می‌خواستم بدانم تقسیم زمانی‌ی فعالیتِ یک استاد در ایران حدودا چگونه است.
به طور متوسط چند ساعت در روز (یا هفته) به تدریس صرف می‌شود، چقدر به آماده‌کردن مطالب برای تدریس، چقدر به کارهای اداری، چقدر پژوهش با دانش‌جویان‌شان و چقدر پژوهش بدون حضور کس‌ای دیگر؟

متشکرم!
به موضوع بسیار خوبی اشاره کردید. ما در حال حاضر شاهدیم که افرادی با جمع امتیازهای مقالاتی که تماما توسط دانش‌جویان او تهیه شده است به مراتب بالاتر ارتقا می‌یابند بدون آن که خود در آن زمینه تخصصی داشته باشند. جالب است که معمولا در این موارد استاد دارای مقالات در زمینه‌های متعدد و متفاوتی است که داشتن تخصص بالا (مثلا در سطح دانشیاری) در همه‌ی این زمینه‌ها بسیار مشکل و شاید ناممکن باشد.

راه‌حلی که شما ارایه دادید میتواند محکی خوبی باشد برای داشتن
leading role
متقاضی که خوشبختانه در آیین‌نامه‌ی جدید وزارت علوم به آن تاکید شده است.

با این نگاه جدید،
فردی می‌تواند ارتقا یابد که در ارایه‌ی چند سمینار دانشکده در جمع نقش محوری خود را در پژوهش‌های مورد ادعا اثبات کرده باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی