Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

حمایت وسیع از این بلاگ و تبعات آن

محمد قدسی | دوشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۸۷
به‌دنبال پوشش خبری این بلاگ از سوی چند سایت پر بیننده (مانند سایت الف و چندین بلاگ دیگر) تعداد بیینندگان این بلاگ به یک‌باره به چند هزارمورد در روز رسیده است‌. ارسال ایمیل‌های فراوان به بنده حاوی تشکر و حمایت یا درج نظرات حمایتی مختلف به عنوان «کامنت» هم افزایش یافته‌است.

در این خصوص ذکر نکات زیرضروری است:

۱- از همه‌ی دوستان و همکارانی که با ارسال ایمیل از ایجاد این سایت حمایت کرده‌اند تشکر می‌شود. متاسفانه ارسال پاسخ به تک تک این عزیزان امکان پذیر نیست. البته از مطالب ارسالی حتما در فرصت آینده استفاده خواهد شد.

۲-این سایت فعلاً تک نفره مدیریت می‌شود و فقط افراد مورد وثوقی که می‌شناسیم و اظهار علاقه‌ کرده‌اند امکان پست دارند. متاسفانه امکان گسترش این افراد (و نیز حامیان دانش‌جو) مقدور نیست، مگر برای آنان‌که دعوت شوند یا از قبل توسط هیات موسس شناخته شده باشند.

۳-این سایت محل ارایه اتهام به این و آن نیست. کار ما افشای موارد اتهام تقلب در ایران نیست، مگر آن‌که این اتهام ٪۱۰۰ اثبات شده باشد (مثل مورد مقاله‌‌هایی که رسماً در مجلات چاپ شده و در اختیار عموم بودند و در کپی بودن آن‌ها هیچ شبه‌ای نبود) و قصد نداریم این به‌عنوان هدف اصلی این سایت درآید. بنابراین متاسفانه مجبوریم «کامنت‌»هایی که در آن‌ها با ذکر نام و نشان مشخص به تخلفات افراد اشاره می‌شود حذف کنیم. از امروز هم بخش نظرات با پوزش moderate می‌شود و اگر حاوی اتهام مشخص باشد پخش نخواهد شد.

۴- ما فرصت بررسی مقالات ارسالی که بخشی از آن‌ها شاید کپی باشند و دنبال کردن موضوع حساس اتهام تقلب را نداریم چنان‌چه ذکر شد اصلا با این هدف این سایت را ایجاد نکرده‌ایم‌.

۵- این سایت به‌هیچ وجه به مواردی از تقلب که جنبه‌ی سیاسی داشته باشد نمی‌پردازد.

۶-این سایت موفق خواهد شد اگر بتواند حساسیت‌ها به معضل تقلب را در بین دانشگاهیان اعم از استاد و دانش‌جو بالا ببرد و منشوری را تدوین کند که مورد قبول اکثریت قرار گیرد. هم‌چنین تلاش می‌کند تا بتواند موجب تغییرانی در بخشی از قوانین و مقررات دانشگاهی گردد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۶/۱۸
محمد قدسی

نظرات (۴)

سلام
بسیار ممنون از این بلاگ خوبتان
در صورت تکمیل مدارک در زمینه تقلب در مقالات و قولی در مقطع دکتری دانشگاه شیراز به اطلاع همه حامیان اخلاقی علمی می رسانم
علیرغم مطالب ارائه شده در گذشته که بدور از ملاحظات محافظه کارانه بود
از مطالب امروز استنباط می کنم که لبه تیز وبلاگ اندکی کند شده است
خصوصاً در این قسمت که اشاره شده است تقلبهای سیاسی لحاظ نمی شود
ای کاش محافظه کاری و رودربایستی و حفظ آبرو و این قبیل مسایل که یقیناً باعث آبروریزی و سرقت علمی در دانشگاههای کشور بوده است با شجاعت کنار زده می شد
مقصود بنده اتهام زنی به افراد مختلف نیست
اما باید تجربیات افراد مختلف
البته بدون نام
در زمینه سو استفاده و یا دزدی علمی منعکس گردد به امید اینکه اندکی از این قبیل اتفاقات در دانشگاههای ما کاسته شود
ایده تدریس اخلاق علمی ایده بسیار مناسبی است چه برای استفاده دانشجویان و چه برخی اساتید
به احتمال زیاد نتیجه نگارش در این سایت پس از گذشت زمانی کوتاه می تواند به شکل گیری یک درس عمومی با نام "اخلاق علمی" بیانجامد که جایش در دانشگاههای ما خالی است.
به نظرم به خاطر لینک های خبرگزاری هایی است که به به این بلاگ داده شده

http://www.autnews.eu/archives/1387,06,00012152

http://www.autnews.eu/archives/1387,06,00012152

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی