Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

ویدیوی آموزشی و اسلاید درباره اخلاق علمی

کیارش بازرگان | يكشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۸۷
سلام به همگی. من یک ویدیوی آموزشی درباره اخلاق علمی تهیه کرده ام که درباره اغلب بحثهایی که در اینجا کرده ایم صحبت میکند. خود اسلایدها را هم گذاشته ام که اگر همکاری خواست از آنها استفاده کند بتواند. ویدیو 44 دقیقه است و به فرمتهای مختلف تهیه شده.



سایت امریکا:
http://www.ece.umn.edu/users/kia/RespRsch/

سایت ایران:
http://ece.iut.ac.ir/Faculty/kia/RespRsch/

(که البته همین الان دارم فایلها رو روی این سایت میگذارم)

امیدوارم که مفید باشد
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۶/۲۴
کیارش بازرگان

نظرات (۸)

خیلی جالب و آموزنده بود. ازتون سپاسگذارم. با وضعی که کشور ما داره
1- اگه امیدوارانه فکر کنم میگم: ای کاش تعداد افرادی که مثل شما هستند، هنوز انرژی دارند و دل میسوزونند بیشتر بشه !
2- اگه بخوام نا امیدانه فکر کنم میگم: جای شما ایران نیست!

===
در هر دو صورت پایدار باشید.
یک نکته‌ی مهم که خوب بود در این ویدیو
اشاره می‌شد

نادرستی ارسال هم‌زمان یک مقاله به چند
کنفرانس، یا مجله است‌

متاسفانه در ایران خیلی ها این کار را نادرست نمی‌دانند و برای بالا بردن شانس قبولی یک مقاله آن‌را هم‌زمان به چند کنفرانس می‌فرستند.

در کنفرانس‌های داخلی هم این کار خطا فراوان است. این افراد
ارائه‌ی واقعاً خوب و جالبی بود.
به نظر من، این مطالب باید به طور مفصل در درس «شیوه‌ی ارائه‌ی مطالب علمی و فنی» (که حداقل برای دانشجویان کامپیوتر اجباری است) گفته شود.
دانستن چنین چیزهایی برای دانشجویان خیلی ضروری‌تر از حفظ کردن چند تا عدد مثل اندازه‌ی حاشیه و تعداد کلمات و ... است.
علاوه بر تغییر سیلابس درس مذکور، پیشنهاد می‌کنم این مطالب به دانشجویان جدید الورود در هر سال نیز ارائه شود، تا جو از ابتدا در راستای تقبیح تقلب باشد. گفتن چنین چیز‌هایی از سخنرانی‌های کلیشه‌ای و خواب‌آور در مراسم معارفه مفیدتر است، چرا که:
خشت اول چون نهد معمار کج
تا ثریا می‌رود دیوار کج
منبع شعر:
Google! ;)
من امروز در اولین جلسه‌ی دو کلاس‌ درسی که می‌دهم پس از معرفی درس به‌جای تدریس این ویدیو را گذاشتم و به بچه‌ها گفتم که شاید مطالبی که از این ویدیو یاد می‌گیرید مهم‌تر از یک جلسه درس من باشد. به‌خصوص آن‌که اولین جلسه‌ی درس معمولاً «دودر» می‌شود!

شاید شما هم تجربه کنید بد نباشد.
az gofte-haye bala manzooram in bood ke age har-kas be andaze talashi ke mikone natije bebine vaghean loozoomi nadare ke taghalob bokone!!
man fekr mikonam bakhshi az in mas'ale taghalob be ostad-haye irani ham barmigarde, ke feke mikonan harchi nomre paeen tar bashe behtare, ya'ni inke behtar dars midan va sat'he bala-tari dare classeshoon. khode shoma ke US dars khoondid hade-aghal bayad in tafavote ostadaye iran ba inja ro bedoonid dige. (khode man tajrobe in ro daram ke tou iran tou chand ta dars az hame class 3-4 nomre kam shode ke average biad paeen!!! vali hamchin chizi ro tou US nemibinam!!! ostada nomre-ha ro bala mibaran vali paeen nemiaran faghat baraye inke neshoon bedan kheili khoob dars midan!!!) bad nist ke shoma alan be onvae ye ostad ina ro ham dar nazar dashte bashid, va dar beine ham-karatoon ham matrah konid.
mamnoon!
سلام
حرکتی که شما شروع کردید بسیارمفیده است چون متاسفانه این پدیده در ایران رواج دارد و در بعضی موارد این اساتید هستند که دانشجویان را مجبور به این کار می کنند.
سایت زیر مخصوص پیدا کردن تقلب در مقالات است. امیدوارم که مورد استفاده باشد:
http://www.docoloc.de
با تشکر فراوان از دکتر کیارش بازرگان که با صرف وقت این کار خیلی مفید و آموزنده را انجام دادند.

الان که شروع سال تحصیلی جدید است پیشنهاد میکنم که دانشکده‌ها این ویدیو را به عنوان سی‌دی به دانشجویان ورودی بدهند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی