Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

یکی از مشکلات ادامه دار ما در کنفرانس‌های بزرگ داخلی سازوکار داوری است که دکتر جلالی در پست خود به آن اشاره کردند. انتخاب داوران برای هر مقاله چندان مناسب نیست. تعداد مقاله‌ی ارسالی به برخی از داوران هم خیلی زیاد (گاهی بیش از ۲۰) است. عده‌ای هم حال و حوصله‌ی کافی برای خواندن دقیق مقالات ندارند. این منجر می‌شود که در هفته‌ی آخر دفتر کنفرانس مجبور ‌شود با تلفن به تک تک داوران پیگیری ‌کند؛ بعضی‌ها هم تازه یادشان می‌افتد که ۲۰-۱۰ مقاله را باید داوری کنند. به‌علت انتخاب‌های نادرست خیلی از مقالات در زمینه‌ی اصلی داور نیستند و در نتیجه داور یا با دقت کم آن‌ها را داوری می‌کند یا خیلی از آن‌ها را در آخرین فرصت‌ها پس می‌فرستد. البته در این میان هم‌کارانی هستند که با دقت فراوان و به‌صورت حرفه‌ای و بدون چشم‌داشتی مقالات زیادی را به‌نحو خوبی داوری می‌کنند که واقعا کنفرانس‌‌های ما مدیون این افراد است.

همه‌ی این‌ها موجب می‌شود که چند صد مقاله‌ی داوری نشده تا نزدیکی‌های اعلام نتایج---با وجود تمدید احتمالی---روی دست برگزارکنندگان کنفرانس تل‌انبار شود که بالاخره باید جوابی به آن‌ها داد. در نتیجه چند جلسه با تعداد کمی از هم‌کاران گذاشته می‌شود تا هم تکلیف این مقالات را مشخص کنند تا هر مقاله‌ای دست‌کم یک داور داشته باشد و هم مقالات پذیرفته شده، رد شده، یا پوستری را مشخص کنند.

در سال گذشته در کنفرانس انجمن کامپیوتر حدود ۱۵۰۰ مقاله ارسال شده بود که نیاز به ۴۵۰۰ داوری داشت. اگر هم ۲۰۰ داور باشد--- که نیست--- به هرکدام حدود ۱۳ مقاله می‌رسد. کلاً حجم کار بسیار بسیار بالا است و به همین دلیل هم با کیفیت پایینی انجام می‌شود. در نتیجه مقاله‌های ضعیفی قبول می‌شوند. یا تعداد خیلی زیادی مقاله از برخی نویسندگان پذیرفته می‌شود. البته در این‌جا هم بدنیست حجم کاری که مجاناً انجام می‌شود به نویسندگان مقالات ، به خصوص آن‌هایی که مرتب زنگ می‌زنند و چواب مقاله‌اشان را می‌خواهند گوشزد شود.

اما آیا راه‌های بهتری برای انجام با کیفیت این‌کار نیست؟ به‌نظر من هست. این پیش‌نهاد برای کنفرانس‌های بزرگی مانند کنفرانس کامپیوتر است و البته نیاز به طراحی یک سیستم کامپیوتری مناسب دارد که بک‌بار برای همیشه باید به‌صورت حرفه‌ای تهیه شود (نه‌ این‌که هر سال مجری یک سیستم ناقص فقط برای خود تولید کند). البته پیش نهاد دکتر جلالی برای برگزاری چند کنفرانس تخصصی به صورت سالانه و یک کنفرانس عمومی (بدون مجموعه‌ی مقالات) هر ۳-۲ سال یکبار خیلی جالب است و من با آن کاملاً موافقم.

۱- از داوران بالقوه به صورت ایمیل دعوت شود و ازآن‌ها خواسته شود که در صورت تمایل به داوری صفحه‌ای را پر کنند که در آن علاوه بر درج مشخصات، و این‌که حداکثز چند تا مقاله را می‌توانند داوری کنند، با دقت کافی از لیستی از زمیته‌ها، چندتا از آن‌هایی که تخصص کافی دارند و مایلند داوری کنند را علامت بزنند. این لیست توسط برگزارکنندگان به صورت لیستی سلسله‌مراتبی از زمینه‌هایی که کنقرانس مقاله می‌پذیرد تهیه می‌شود. تهیه‌ی این لیست باید با دقت کافی انجام شود و از عناوین کلی مانند مثلاً فناوری اطلاعات (درمورد کنفرانس کامپیوتر) اجتناب شود.

۲- از ارسال کنندگان خواسته شود تا دو گونه از مقاله با اسم و بی اسم نویسندگان ارسال کنند و علاوه بر کلمات کلیدی، یک یا چند زمینه را خود انتخاب کنند. هم‌چنین چکیده‌ی مقاله‌ی خود را در سیستم وارد کنند.

۳- فهرستی از مقالات و نیزچکیده‌ی آن‌ها در وب تهیه شود تا فقط داوران بتوانند آن‌ها را ببینند. track chair ها با خواندن این چکیده‌ها مقالاتی که به آن track متعلق است را انتخاب کنند. در این انتخاب نظر نویسنده هم در نظر گرفته می شود. ولی ممکن است او دقت کافی نکرده باشد.

۴- track chair بر اساس اطلاعات موجود از داوران (به‌خصوص داوران جدید که ممکن است اطلاعات قبلی در ذهن افراد نباشد) داوران هر مقاله را تعیین و از طریق سیستم به آن‌‌ها ارسال می‌کند و می‌تواند از طریق ایمیل پیگیری نماید.

البته اگر کنفرانس‌های تخصصی کوچک برگزار شود، کار بسیار جمع‌وجو و ساده‌تر است و نیازی به این پیچیدگی‌ها نیست.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۶/۲۵
محمد قدسی

نظرات (۵)

با توجه به حجم بالای مقاله ها می توان حداقل تکراری بودن مقاله ها را بصورت نرم افزاری چک کرد. یعنی بر اساس کلمات کلیدی مقاله و نتیجه جستجوی مقالات در زمینه مربوطه. من خودم برای داوری از این کار استفاده می کنم. یعنی حداقل این 3 تا را چک می کنم:1- جستجوی مقاله با عنوان، که ببینم این مقاله را بصورت تابلو نفرستاده باشند. 2- جستجو بر اساس نویسندگان: داور اینگونه می تواند ببیند که این نویسنده اصلا در این فیلد کار می کند؟! الان متاسفانه در بین هیئت علمی نیز هستند کسانی که رهگیری موشک کار می کنند اما ناگهان مقاله ی روبات انسان نما می دهند! 3- جستجوی کلمات کلیدی که اگر تنها تغییر ظواهر مقاله باشد بدانم.
http://sourceforge.net/projects/pcchair/

http://sourceforge.net/projects/wcmt

من به شخصه هیج کدام را امتحان نکرده ام ولی به نظر کارا می آیند مخصوصا چون
open source
هستند امکان ترجمه و بومی سازی بهتری دارند
در یکی از کنفرانس هایی که مقاله فرستاده بودم موقع
submit
فهرست
reviewer
ها به من نشان داده شد و از من خواسته شد که اگر با کسی
conflict of interest
دارم مشخص کنم
همچنین این کنفرانس از سرویس مدیریت مقاله
cmt: http://cmt.research.microsoft.com/cmt/
استفاده می کرد
EDAS.info
چرا از استفاده نمی شود؟ اگر هم
edas.info
علاقمند به همکاری نیست، تهیه یک سایت مشابه که همه کار را
web-based
انجام دهد کاری ساده ای است که می توان یکبار برای همیشه برای آن سرمایه گذاری کرد.
در کنفرانس دانشجویی برق سال گذشته
در دانشگاه صنعتی اصفهان از چنین سیستم استفاده شده بود
۲۵ شهریور ۸۷ ، ۱۶:۵۳ کیارش بازرگان
تجربه من در کنفرانسهای بزرگ این است که اولا همه چیز
web based
است و درختی دو سطحی از شاخه های مختلف رشته از قبل تعیین شده. نویسنده مقاله، خودش انتخاب اول، دوم و احیانا سوم رشته مربوط به مقاله را وارد میکند.

بعد از چک کردن اولیه که آیا فایل پی دی اف مقاله چاپ میشود یا نه، آیا تعداد صفحاتش محدود است به تعداد مشخص شده در فراخوان مقالات ، یکی دو نفر رییس و معاون کنفرانس مقالات را با نام نویسندگان (که در فایل پی دی اف نیست و نویسنده موقع ارسال در یک فرم روی وب وارد میکند) به رییس زیر کمیته علمی آن شاخه می فرستند.

رییس زیرشاخه اول چک میکند که
conflict of interest
با کسی نباشد، مفاله مربوط به زیر رشته باشد و بعد بدون نام نویسندگان، فایل پی دی اف مقالات را در اختیار اعضای زیر کمیته قرار میدهد و یک هفته بهشان وقت میدهد که از طریق وب برای هر مقاله انتخاب کنند که "خیلی دوست دارم این مقاله را داوری کنم"، یا اینکه "میتوانم داوری کنم" یا اینکه "دوست ندارم/تخصص ندارم". و بعد سعی میکند با توجه به انتخابها مقالات را به افراد زیر کمیته بدهد.

اگر مقاله ای هست که تعداد کسانی که ابراز علاقه یا تخصص نکرده اند، رییس زیر کمیته ممکن است از افرادی خارج از زیرکمیته بخواهد که آنها هم داوری کنند.

به زیر کمیته
هر شاخه حدود 30 و حداکثر 40 مقاله فرستاده میشود که هر عضو کمیته حدود 30
مقاله را میخواند. هر مقاله حداقل توسط سه نفر اعضای کمیته داوری میشود. از افراد خارج از کمیته هم داوری قبول میشود که اعضای کمیته تعیین میکنند چقدر مفید است و آیا باید در تصمیم گیری به کار گرفته شود یا نه. اگر بله، برای نویسندگان هم ارسال میشود.

مثلا خود من معمولا حدود 30 الی حداکثر 38 مقاله را ظرف مدت یک ماه باید بخوانم در این کمیته ها. که خیلی کار زیادی است و همیشه رییس زیر کمیته بنده خدا باید چند بار ایمیل بزند و از ما اعضای کمیته بخواهد که هر هفته تعدادی از داوریهایمان را وارد سیستم کنیم که جا برای بحث از طریق ایمیل - قبل از جلسه حضوری - باشد.

به ندرت دیده ام که کسی تا زمان تشکیل جلسه حضوری داوری، داوری خود را نفرستاده باشد گرچه پیش میآید.

به نظر من جلسه حضوری که در آن تک تک افرادی که مقاله برای داوری بهشان داده شده چند دقیقه راجع به مقاله نظر میدهند و بحث میکنند بسیار مفید است. هم خیلی از ابهامات رو برطرف میکنه و اگر کسی مشکل عمده یا نکته خیلی جالبی که به نظر بقیه نرسیده بود رو در مقاله دیده، میتونه در جلسه مطرح کنه و بحث بشه و از طرف دیگر هم اگر من بدانم که باید در جلسه جند دقیقه ای را راجع به مقاله حرف بزنم، خجالت میکشم مقاله را سرسری خوانده باشم.

در فرم داوری، یک گزینه هم برای اینکه داور خود را در زمینه مقاله چقدر خبره میبیند گذاشته میشود

به هر حال نکته مهم اینه که همه کارها بر سر رییس کنفرانس ریخته نشه و مدیریت خیلی از قسمتها مثل مدیریت
session
انتخاب
session chair
و غیره به زیرکمیته ها واگذار میشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی