Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات


پروفسور رنجیت کومار چاندرا نزدیک به سه دهه در دانشگاه ممریال کانادا خدمت کرد و به‌عنوان یکی از مشهورترین متخصصان تغذیه و ایمیونولوژی‌ در جهان شناخته می‌شد. او تا ۱۲۰ روز در سال را در سفرهای علمی و شرکت در کنفرانس‌ها می‌گذراند، جایزه‌ی Order of Canada را دریافت کرد و می‌گویند که دو بار نامزد جایزه‌ی نوبل شد. به او «جواهر ممریال» می‌گفتند. او در سال ۲۰۰۱ مقاله‌ای از مطالعاتش را در مجله‌ی Nutrition چاپ کرد که در آن مدعی شده بود که مصرف مالتی‌ویتامین پتنب شده‌ی او ممکن است مشکل حافظه‌ی افراد مسن را که معمولاً پس از سن ۶۵ سالگی بروز می‌کند بهبود دهد. همین مقاله‌ی او که در سال ۲۰۰۰ برای مجله‌ی معروف British Medical Journal فرستاده شده بود بر اساس نظر یک متخصص آمار رد شد. این متخصص ادعا کرده بود که داده‌های مقاله کلاً ساختگی است. پس از افشای این مطلب‌، افراد برجسته‌ی دیگری مقالات معروف دیگر او را بررسی کردند و مدعی شدند که اصولاً ایشان هیچ‌یک از داده‌های آن مقالات را در عمل به‌دست نیاورده و آن‌ها را ساخته است‌. کمیته‌ی مستقلی این اتهام‌ها را تایید کرد و دکتر چاندرا به اجبار بازنشسته شد. در این بررسی‌ها معلوم شد که دکتر چاندرا ۱۲۰ حساب بانکی در چندین و چند کشور (عمدتا برای فرار از مالیات) با موجودی کل ۲ میلیون دلار داشته است‌. دانشگاه ممریال برای جلوگیری از لطمه‌ی فراوان به اعتبارش از عکس‌العمل جدی در مورد او صرف‌نظر کرد. او اکنون در یکی از مناطق ثروتمند‌نشین سوییس زندگی میکند.

خلاصه‌ای این داستان را در اینجا ببینید.
با تشکر از سید بشیر سجاد برای ارسال این مطالب.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۶/۳۰
محمد قدسی

نظرات (۸)

کتاب فلسفه حسابرسی که در سال 85 کتاب سال شد شرم آورترین سرقت علمی در ایران ا ست.کتاب 13 فصل دارد 9 فصل آن عینا از کتاب تام لی و 4 فصل آن از ماتز و شرف است.این موضوع در روزنامه دنیای اقتصاد نیز افشا شد.دانشگاه علامه طباطبائی نیز آن را تایید کرد.
جالب است که ترجمه توسط دانشجویان انجام شده ولی آقای یگانه نام خود را نویسنده ذکر کرده است.
به Mohammad r. salavatipoor

البته با مواردی که بیشتر برخورد
میشود که هدف از عدد سازی توجیه گرانت بزرگی باشد و ضرر های طولانی مدت بزرگ به دنبال داشته باشد. از طرفی از نظر مقاله زیر که در ژورنال ساینس به چاپ رسیده است اکثر این افراد به زندگی آکادمیک باز گشته اند و کمترین برخورد بین تخلفات با کپی زدن و بیشترین با عدد سازی بوده است.

Science 8 August 2008:
Vol. 321. no. 5890, p. 775
DOI: 10.1126/science.1158052


Scientific Misconduct: Do the Punishments Fit the Crime?

Barbara K. Redman1,2 and Jon F. Merz3*
۰۱ مهر ۸۷ ، ۰۵:۰۱ Mohammad R. Salavatipour
قابل توجه کسانی که بر ملا سازی این گونه تخلف ها را خلاف قانون دانسته یا باعث آبروریزی فرد یا مجموعه می دانند.

به طور خاص من به یاد دارم که پیگیری رسانه ها در این امر و گزارش دهی مفصل و کنکاش نقش مهمی در سر انجام این ماچرابرای پروفسور
داشت.Chandra

نکته ای که از این دست موارد می توان آموخت اینه که این طور نیست که در این طرف دنیا از این تخلفات صورت نمی گیرد. ولی در صورت کشف چنین تخلفی نه تنها تقریبا آبرویی برای فرد باقی نمی ماند بلکه به طور یقین از دانشگاه اخراج شده و تقریبا باید با زندگی آکادمیک خداحافظی کند.

این مجازات در مورد تقلب دانشجویان نیز تقریبا به همین شکل وجود دارد. در صورت اثبات تقلب محرز توسط دانشچو برای بار اول معمولا 1-2 ترم تعلیق و در صورت تکرار از دانشگاه اخراج می شود . در این حالت اسم فرد وارد یک لیست سیاه می شود که دانشگاه های مختلف با هم در اشتراک می گذارند و افراد این لیست نمی توانند در هیچ یک از دانشگاه ها مشغول به تحصیل شوند. توچه داشته باشید که این تقلب ممکن است در حد تقلب در حل یک تمرین نه چندان پر ارزش بوده باشد.
مثال های از این دست فراوانند. این هم یک نمونه ی دیگر:

http://tech.mit.edu/V125/N50/50van_parijs.html

دقت کنید که این استاد مقالات خوب فراوانی داشته است، ولی به دلیل عددسازی در یکی از مقاله هایش بلافاصله از ام.آی.تی. اخراج شد و عملا زندگی کاری اش به عنوان یک استاد به پایان رسید (چون هیچ دانشگاه دیگری نیز چنین استادی را استخدام نمیکند).

-محمد
نمونه های زیادی از تخلف علمی وجود دارد که لیستی از مشهور ترین آنها را میتوانید در پایان این صفحه ببینید
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_misconduct
.

در پاسخ به دکتر جلالی حدودا هر سال 100-120 نمونه تقلب علمی در آمریکا شناسایی میشود که البته بیشتر از
نوع عدد سازی است. موافقم که سالت پژوهش حل مسائل مهم روبروی بشر است و نه چاپ مقالات بیشتر لیکن. ولی همانطور که ذکر کردید به علت محدودیت منابع و موقعیت ها لازم است معیار هایی برای سنجش افراد وجود داشته باشد. چرا که هر کسی میتواند داعیه این را داشته باشد که موضوع پژوهشی او مهم است و همچنین مفهوم "مهم" از نقطه نظر های مختلف متفاوت است. از طرفی به علت تغییر سریع سیستم این معیار ها لازم است دینامیک باشند تا بتوانند تغییرات را منعکس کند به عنوان مثال
Journal of Colloid Science
با ورود این ذرات اهمیت ویژه ای متفاوت با سابق پیدا کرد.یا به عبارتی نمیتوان تنها بر شهرت سابق مجلات در مورد کیفیت آنها اظهار نظر کرد.




================================
یک نمونه دیگر از این گونه افراد Prof. P. Chiranjeevi از یکی از دانشگاه های هندوستان است که تمام مقالات ایشان در مجلات معتبر Elsevier حذف شده است. دلایل این امر در زیر از یِکی از موارد بازپس گیری مقالات توسط ناشر فوق کپی شده است
Reason: Considerable concern was raised about the research purportedly conducted at Sri Venkateswara University, India with the alleged involvement of Prof. P. Chiranjeevi.
Questions were raised as to the volume of publications, the actual capacity (equipment, orientation and chemicals) of the laboratory in which Prof. Chiranjeevi worked, the validity of certain of the research data identified in the articles, the fact that a number of papers appear to have been plagiarized from other previously published papers, and some aspects of authorship.
Professor Chiranjeevi was given the opportunity to respond to these allegations. Thereafter, a committee was constituted by the University to look into these allegations. Based on the enquiry committee report, we have been informed by the head of the Department of Chemistry at Sri Venkateswara University that the university authorities have taken disciplinary action against Prof.Chiranjeevi, as the university considers that there are grounds for such action.
Therefore, based on the results of this investigation, the Editor-in-Chief is retracting this article.
با تشکر
م. امجدی
(ضمنا هر کاری کردم نتوانستم مشکل تایپ انگلیسی در فارسی رادر اینجا حل کنم)
I have heard from one of our former students that a professor in North America (I do not name the country and university) forces his students to manipulate their experimental data just because he wants to get an answer that he has already claimed in his grant proposal. I do not know how many principal investigators cheat to enjoy a sustained grant, but seemingly, this is going to be quite a number due to limited resources for academic research.
مثل این که طرف پول های مربوط به پژوهش هاش رو هم بالا می کشیده
ممنون، جالب بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی