Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

فرض کنید که آزمون نهایی درس شما با ۵۰ دانش‌جو برگزار می‌شود. امتحان هم کمی سخت است. اگر شما با اطلاع به دانش‌جویان اتاق را به مدت نیم ساعت ترک کنید و ممتحنی آن‌جا نباشد، به نظرتان چند در صد از بچه‌ها تقلب می‌کنند (جواب مساله‌ها را می‌رسانند یا می‌گیرند)؟ ۵۰٪؟ ۶۰ٌ٪؟ ۸۰٪؟

هر چند افرادی هستند که در هیچ شرایطی تقلب نمی‌کنند، اما به نظر من اگر امکانش باشد خیلی‌ها به تقلب وسوسه می‌شوند و ممکن است آن‌‌را انجام ‌دهند. مشکلات متعدد فرهنگی در کشور، رواج دروغ‌گویی در خیلی‌ جاها، علنی‌ و رسانه‌ای شدن برخی تقلب‌ها، نبود موردی از برخورد جدی با تقلب‌های علمی، نبود آموزش مناسب و .. و .. به این مشکل دامن زده است‌. بعضی‌ها هم شاید تقلب را حق خودشان بدانند (تقلت توانگر کند مرد را؟!)

همان‌طور که وجود استاد در جلسه‌ی برگزاری آزمون از انجام بسیاری از تقلبات پیش‌گیری می‌کند، به نظر من اطلاع رسانی اینترنتی هم نقش بسزایی در این پیش‌گیری دارد.

به این موارد اندک که امکان تقلب یا تخلف در آن‌ها به‌وجود می‌آید توجه کنید. در این‌جا به عمد حالت حاد و شاید اغراق‌آمیز این موارد بیان شده است و امید است برداشتی توهین آمیز از آن نشود:

۱- دانش‌جو بیرون کار می‌کنه، چند درس سنگین هم داره، قراره apply هم بکنه، واقعا فرصت انجام یک پروژه‌ی خوب رو نداره. از شانس او استادانی در دانشکده هستن که با کمال میل «هدایت» هر پروژه‌ای را می‌پذیرن. موسساتی هم هستن که در قبال پول «رساله‌» تولید میکنن. حتا رساله‌های دانشگاه‌های خوب خارج را دانلود و حرفه‌ای ترجمه‌ می‌کنن. خوب ممکنه بیارزه که با صرف هزینه‌ای یک «رساله‌» خوب به دست آورد که امکان کشف «تقلبی‌» بودن آن نباشه. کسی هم در دانشکده چک نمیکنه.

۲- دانش‌جو برای کسب نمره‌ی خوب در رساله و مهم‌تر از اون اخذ پذیرش به‌شدت به paper نیاز داره. استادش هم همین‌طور. او که نمی‌خواد مقاله کپ بزنه. ولی می‌تونه یک مقاله‌ی خارجی مربوط به کارش رو ترجمه کنه (یا بده دیگران این کارو بکنن) و اونو به کنفرانس داخلی بفرسته. کیه که چک کنه؟

۳- استاد درس گفته که برای گرفتن نمره‌ی خوب از این درس ارشد باید paper بدین. دانش‌جو هم که فرصت‌شو نداره و اصلن در مدت دو سه ماه کی تونسته مقاله‌ی خوب تهیه‌ کنه؟ موضوع مقاله هم با خود دانش‌جوست. استادهم که مقاله‌ها رو نمی‌خونه در نهایت فقط ورق می‌زنه. خوب اگه مث بند بالا انجام بشه هم نمره‌ی درس خوب میشه هم به apply کمک بزرگی میشه. استاد هم که یک مقاله به تعداد مقالاتش اضافه می‌شه!

۴- دانش‌جوی دکتری بدجوری گیر کرده. برای فارغ‌التحصیلی به یکی دو مقاله در مجله‌ی آی‌اس‌آی نیاز داره. اگه پذیرش این مقالات رو بیاره بالاخره رساله‌رو یه جوری سرهم میکنه. استادش هم که اصلن به موضوع تسلطی نداره. دانشکده هم که سخت نمی‌گیره. هیات داوران هم که وقت چک کردن کیفیت علمی تز رو ندارن و فقط به اعتبار یکی دو مقاله‌ی آی‌اس‌ای تز رو قبول می‌کنن. چندین مجله‌ی «در پیت‌» آی‌اس‌آی هم هستند که در عرض چند هفته هر مقاله‌ای رو می‌پذیرن. حتا اشکالات انگلیسی‌ش‌ رو هم برطرف می‌کنن. فقط یه کم‌ خرج داره ولی میارزه. استادش هم میتونه دانشیار بشه. چی از این بهتر!

۵- استاد به‌شدت نیاز داره رسمی قطعی یا دانشیار بشه. خودش که وقت نوشتن مقاله‌‌ی تکی رو نداره، اصلن دیگه حال و حوصله‌ی این کارا رو نداره. دانش‌جوست که این‌ کارا رو انجام میده. تقاضا هم که برای ورود به دکتری زیاده. یکی دو دانشجوی دکتری می‌گیره. موضوع تز رو هم خود دانش‌جو میاره یا بعدن پیدا می‌کنه‌. هر موضوعی باشه او قبول می‌کنه. پس از چند سال دانش‌جو مجبوره که مقاله بده. کیفیت مقاله یا مجله هم خیلی مهم نیست. فقط باید آی‌اس‌آی باشه. کسی هم در دانشکده یا کمیته‌ی ممیزه کیفیت رو چک نمی‌کنه. یک کمی فشار به دانش‌جو می‌تونه چندین مقاله به استاد تقدیم کنه. پس به‌جای پژوهش می‌شه «مدیریت پژوهش‌» کرد و این کار خیلی خوب از استاد بر میاد. خوب دانش‌جو به دکتراش، استاد به مرحله‌ی بعدی استخدام، معاونت پژوهش هم با تهیه‌ی لیست مقاله‌‌های آی‌اسی‌آی به بودجه‌ی پژوهشی بیش‌تر می‌رسه‌. آمار«تولید علم‌»‌ در کشور هم بالا می‌ره. همه خوشحال!

این‌ها نمونه‌هایی است---هر چند نادر---از مواردی که ممکن است به تقلب یا تخلف علمی بیانجامد. خیلی از این موارد را می‌شود پیش‌گیری و باید از اشاعه‌ و عادی شدن‌ آن نیز جلوگیری کرد. به‌نظر من اطلاع‌رسانی اینترنتی یکی از روش‌های موثر برای این‌کار است‌. وزارت علوم و دانشگاه‌ها اگر می‌خواهند این معضل کم‌تر شود باید برای آن هزینه کنند:

۱- همه‌ی اطلاعات تزهای کارشناسی‌، کارشناسی ارشد و دکتری در سایتی در اختیار همگان قرار گیرد. شاید مرکز اسناد علمی وزارت علوم باید این کار را بکند. وجود به‌روز شده‌ی این اطلاعات خیلی از موارد کپی، و تقلب احتمالی را افشا می‌کند. استاد و دانش‌جو را وادار می‌کند که تز را به دقت بیشتری بررسی کنند، چون آبروی علمی آن‌ها در میان است. قبلا هم در این مورد صحبت شده بود. این کار را می‌شود از همین رساله‌های جدید شروع کرد و به تدریج گذشته‌ را هم به آن اضافه کرد.

۲- دانش‌جوی دکتری موظف باشد موضوع رساله، خلاصه‌ای از آن و نیز در پایان هر ترم آخرین پیش‌رفت علمی خود (مقاله و .. ) را بر روی اینترنت در اختیار همه قرار دهد. با این اطلاعات امکان انجام تز تکراری، امکان چاپ مقالات کپی پیستی، و چاپ در مجلات خیلی ضعیف تقریبا از بین می‌رود. کم‌تر کسی حاضر است کارهای ضعیف خود را در معرض دید همه قرار دهد.

۳- هر ترم یا هر سال رکورد پژوهشی هر استاد (شامل فایل مقالات چاپ شده، خلاصه‌ی کتاب، اسامی دانش‌جویان دکتری و ارشد عناوین تزهایشان) بر روی اینترنت قرار گیرد. این کار بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. البته همه می‌دانند که اکثر استادان این کار را نمی‌کنند. اما تقریبا همه مجبورند برای گرفتن بودجه‌ی پژوهشی این اطلاعات را به معاونت پژوهشی و یا برای ارتقا به کمیته‌های ممیزه بدهند. معاونت پژوهشی می‌تواند رسما موظف به این اطلاع‌رسانی شود. در دانشگاه شریف استادان مجبورند این اطلاعات را در پرتال پژوهشی وارد کنند ولی مشکل این‌جاست که این داده‌‌ها همان‌جا می‌ماند و امکان بررسی آن‌ها توسط بقیه نیست.

به نظر من وزارت علوم با تخصیص بودجه‌ی کافی و تهیه‌ی بخش‌نامه‌های لازم می‌تواند این‌‌کار مهم را انجام دهد و گامی بسیار موثر در پیش‌گیری از تخلف‌های علمی در دانشگاه‌ها بردارد.

شما چه فکر می‌کنید؟ ‌
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۷/۰۹
محمد قدسی

نظرات (۲۴)

1) نمی دانم نویسنده محترم چرا اصرا دارد که مسائل بسیار رایج را غلوآمیز و نادر بخواند. احتمالا از ادب ایرانی ناشی است!

2) فکر می کنم ایده «داریا» جالب باشد

3) یک نقص بزرگ در تحصیلات تکمیلی کشور که می ریشه ای برای این معضلات است،‌ عدم تعریف شفاف از وظایف استاد راهنماست. به نظر من استاد راهنما قبل از اخذ مجوز پذیرش دانشجو،‌ باید شرحی یکی دو صفحه ای از کار پژوهشی را تهیه نماید و این طرح در کمیته ای تخصصی که به یک بانک اطلاعاتی از طرح ها دسترسی دارند، مورد تائید قرار گیرد. نیازی هم به تشکیل جلسه و غیره نیست. فقط کافیست تعدادی متخصص با صرف یکی دو ساعت وقت راجع به موضوعیت طرح نظر دهند.

4) در حال حاضر انتخاب داور پایان نامه ها عملا در اختیار استاد راهنماست و این موضوع باعث رواج نوعی بده بستان ناشایست شده است. همان کمیته تخصصی می تواند عهده دار انتخاب داوران نیز باشد.

5) چرا اساتید و دوستانی که در دانشگاههای معتبر دنیا بوده اند از تجارب آنها نمی گویند که چگونه این مشکلات برطرف شده است؟ البته من فکر می کنم این مشکلات در ان دانشگاهها اصلا وجود نداشته باشد چو بعید می دانم تقلب در آن ممالک چنین کار مباحی باشد. نمی دانم آنجا هم متقلبین این قدر راحت هستند که در جمع های دوستانه به راحتی از شاهکارهای خود نقل کنند و آیا مثلا یک متقلب مشکلی با اطلاع دوستان نزدیکش از تقلب دارد یا نه. این دیگر موضوعی است که بسیار مشکل بوده و حل آن از دستان دانشگاهیان برنمی آید.


حسین علمداری ایلخچی
ضمن تشکر از جناب دکتر قدسی
لازم به ذکر است که استاد فوق الذکر استاد تمام است و گمان نمی کنم که نویسنده اول بودن زمانی که در چاپ مقاله نقشی نداشته است
مزایای خاصی برای ایشان داشته باشد
۱۲ مهر ۸۷ ، ۱۸:۱۱ محمد قدسی
شاید به خاطر این باشد که در آیین‌نامه‌ی اخیر وزارت علوم به
leading role
برای دانشیاری تاکید شده است.
شاید آن استاد فکر می‌کند که نویسنده‌ی اول بودن یعنی داشتن این نقش ویژه. اما فکر می‌کنم دانشکده‌های شریف و هیات ممیزه کمی‌ هوشیارتر از این باشند!
جدیداً یکی از اساتید دانشکده مکانیک شریف از دانشجویان خواسته که در صورت ارائه یا چاپ مقاله حتماً نام استاد مربوطه در جایگاه نویسنده اول باشد
وی دلیل این کار را مقررات دانشکده ذکر کرده
امیدوارم مشخص شود که واقعاً
مقررات دانشکده مکانیک به نفع اساتید تغییر کرده است یا خیر
سلام
من فکر میکنم یک شبکه داوطلبانه از دانشجویان و استادان که بصورت منظم و سازماندهی شده به بازخوانی _review_ مستندات علمی منتشر شده و ارائه شده در کنفرانس ها و مجلات علمی بپردازند بطور معقولی به کاهش بی اخلاقی علمی کمک میکند.
بازخوانی مقالات علمی میتواند جزئی از تمرینات درسی دانشجویی باشد و همچنین میتواند از طریق یک سایت اینترنتی _مثلن یک وبلاگ لینک شده به همین وبلاگ _ منتشر شود .
البته میتوان این فکر خام را به بحث گذاشت.
Sorry to write in English- have no access to Farsi fonts.
Why do we have so much problems with the unethical behavaior when it comes to publishing technical papers? It seems that the main reason is the reward system that exists in Iran for publishing papers. As long as there is a psudo-blind rewarding for publication we will see plagerism. We need transparency and we need accountability at the same time.
http://weblog.fortnow.com/2008/10/when-does-alice-deserve-to-be-co-author.html
سایت های زیادی برای فرار دادن آنلاین مقالات در حال حاضر وجود دارند.
برای اجرایی تر شدن این طرح من تصور میکنم بودجه عمده ای برای آنلاین قرار دادن مطالب لازم نیست.
در صورتی که قوانینی تصویب شوند که یک نسخه از متن در یکی از این وب سایت ها قرار گیرد به راحتی میتوان این طرح را بدون سرمایه گذاری عمده عملی کرد. به عنوان مثال در کنفرانس های آتی میتوان کلیه مقالات را با اطلاع نویسنده در یکی از این وب سایت ها قرار داد. و این کار هیچ هزینه ای هم در بر ندارد.
۱۰ مهر ۸۷ ، ۱۷:۴۳ محمد قدسی
اصلاح در متن نظر قبل‌:
ما در دانشکده‌ی خودمان یک منشور مانند در آورده‌ایم که بر اساس آن استاد حق ندارد نمره‌ی درس را منوط به تهیه‌ی مقاله از سوی دانش جویان کند یا کم‌تر ای فلان درصد از درس را خود تدریس کند و دانش‌جو ها را مجبور به ارایه سمینار در بخش زیادی از درس نماید و ....
۱۰ مهر ۸۷ ، ۱۷:۴۰ محمد قدسی
آقای امیر، ما شاهد بسیاری کارها هستیم که می‌توان آن‌ها را مصادیق «عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای» دانست، نه تقلب. ما هم این موارد را شنیده‌ایم. ما در دانشکده‌ی خودمان یک منشور مانند در آورده‌ایم که بر اساس آن استاد حق ندارد نمره‌ی درس را منوط به تهیه‌ی مقاله کند یا کم‌تر ای فلان درصد از درس را تدریس نکند و دانش‌جو ها را مجبور به ارایه سمینار نماید و موارد دیگر که آن‌را به هر استاد حق‌التدریسی می‌دهیم و هر استاد هم قبلا از آن مطلع است. دانش‌جوها هم همینطور. از این دست مشکلات کم نیست. ما اگر بتوانیم معضل تقلب را با عملی ساختن پیشنهادهایی از این دست کم‌تر کنیم و مسولان دانشگاه و دانشکده‌ها را وادار به برخورد در موارد اثبات شده کنیم. خیلی کار مهمی انجام داده‌ایم.

البته می‌دانید که اکثر ما سمت اجرایی نداریم و تضمینی به اجرای این پیشنهادات نیست. باید در خصوص چگونگی اجرایی شدن این پیشنهادات هم فکری بکنیم.
یک جمله در کامنت اخیرم یعنی:
October 1, 2008 2:38 PM
از قلم افتاد و آن هم این بود که بعد از نوشته شدن مقاله ها و ختم به خیر شدن ماجرا و تحویل کلیه فایل ها اعم از متن مقاله و داده های خام، استاد مربوطه تلاش کرده بود دانشجویان را قانع کند که اسم یکی از دانشجویان ارشد ایشان هم در مقاله نوشته شود.

در مورد آن استاد دانشگاه شریف هم باید بگویم ایشان مقاله مذکور را در صفحه شخصی خود نیز آورده، که هم اکنون نیز موجود است، بدون آنکه واهمه ای داشته باشد از اینکه کسی از نقش وی در انجام آن پژوهش سوال کند.
سید امیر مرعشی
با سلام
آقای دکتر قدسی

با عرض پوزش، من متوجه نمی شوم. اگر منظور از "مقاله درسی" مقاله ای است که استاد فقط می خواسته دانشجو به عنوان تکلیف شب انجام دهد قضیه فرق می کند. اما اگر منظور مقاله ای است که باید در یک کنفرانس و یا نشریه معتبر و مثلا آی اس آی چاپ شود، و بعدا می تواند در کارنامه پژوهشی استاد ذکر شود (یا به فرمایش شما استاد هم که یک مقاله به تعداد مقالاتش اضافه می‌شه!) و استاد هم از سیر انجام پروژه بی خبر است، در این حالت قضیه متفاوت است. در مثالی که گفتم، استادی در دانشگاه تهران دانشجویان را مجبور به مقاله دادن کرده بود بدون اینکه ذره ای در تعیین موضوع، روش انجام یا تحلیل داده ها نظر دهد. بعد با توجه به اینکه بعضی دانشجویان نتوانسته بودند کار را به صورت یک
manuscript
کامل تحویل دهند، نمره درس را برای این عده از دانشجویان "ناتمام" گزارش کرده بود، با این تهدید که اگر تا فلان تاریخ مطلب آماده را به من تحویل ندهید نمره "خیلی خیلی بدی" به شما می دهم. در آن زمان من این موضوع را کتبا به اطلاع مسوولان مربوطه رساندم که نسبت به آن اظهار تعجب کردند. همین! و می توانید حدس بزنید که هیچ برخوردی هم با این استاد نشد. در نهایت قضیه با "نوشته شدن" مقاله های فوق الذکر ختم به خیر (؟) شد.

یک مثال دیگر از دانشگاه تهران: در یک مورد استاد درس هیچ امتحانی برگزار نکرد، و فقط یک کتاب انگلیسی کپی شده را بین دانشجویان تقسیم کرد و هر کس مسوول ترجمه یک یا دو فصل کتاب شد. در آخر هم در یک تاریخ مشخص همه ترجمه ها را دریافت کرد و نیم ساعت بعد نمره ها را به "آموزش" دانشکده تحویل داد. جالب آنکه نمره ها خیلی شگفت انگیز بودند. مثلا من هفده و نه دهم گرفته بودم و یکی از دوستان هم هیجده و چهل و پنج صدم! به نظر شما استاد این درس علاقه مند بود توانایی دانشجویان را در فن ترجمه بسنجد؟ و چطور این کار را ظرف نیم ساعت انجام داد؟!

مثالهایی از این دست در دانشگاههای ما کم نیست. حتی از میان اساتید دانشگاه شریف هم مواردی این چنینی سراغ دارم که با اعمال فشار بر دانشجو مقاله آی اس آی مزین به نام استاد هم تولید شده که استاد به کل از محتوای مقاله بی خبر است و در صورت لزوم می توانم این موضوع را اثبات کنم. هر چند در این وبلاگ، تا آنجا که فهمیدم، هدف مچ گیری نیست، بلکه هدف کار فرهنگی و تصحیح وضع موجود است.

به طور خلاصه، من معتقدم اگر نام استادی (یا دانشجویی) در یک مقاله به عنوان مولف ظاهر شود بدون اینکه واقعا نقشی ایفا کرده باشد، به این کار چیزی جز تقلب نمی توان گفت.

امیدوارم این بار شما نظرتان را به طور واضح راجع به این موضوع بیان کنید.

سید امیر مرعشی
۱۰ مهر ۸۷ ، ۱۳:۰۰ محمد قدسی
پاسخ من به برخی از نظرها:
۱- با نظر آقای کامیار موافقم. شفاف سازی باید همراه با مجازات اعلام شده برای متقلبین باشد. اما حتا بدون این مقررات، شفاف‌سازی برای همه خوبست. قطعا متقلبین تمایلی به شفافیت ندارند و برعکس از نبود آن کمال استفاده را می‌برند. همه‌ی مواری که من ذکر کردم احتمال انجام آنها در صورت علنی بودن اطلاعات بسیار کم می‌شود. توجه کنید که اگر آی‌اس‌آی ناشران را مجبور نکرده بود که خود مقاله را بر روی اینترنت قرار بدهند، همین موارد تقلبی که در این بلاگ هست هم معلوم نمی‌شد.
۲- در پاسخ به امیر مرعشی، منظور من مقالات درسی است که ممکن است ترجمه یا کات و پیستی باشند که اگر علنی باشد، ممکن است باعث آبروریزی استاد شود. پس او دقت بیشتری خواهد کرد.
۳-آقای سجاد، منظورم مقالات چاپ شده است که قاعدتا باید در سایت ناشر باشد. ولی الان پیدا کردن مقالات یک نفر امکان پذیر نیست. و این مخفی بودن اطلاعات خیلی به سود متقلبین احتمالی است. آن‌ها براحتی پرونده‌ی ارتقای خود را به تکمیل و ارسال می‌کنند. کسی هم نمی‌تواند ادعای او را بررسی کند. مواردی را من می‌دانم که فرد مقاله‌های مجله‌های ضعیف را در سایتش نمی‌گذارد ولی برای گرفتن بودجه‌ی پژوهشی آن‌ها را ارسال می‌کند.
۴- آقای دهداش، من هم بعید می‌دانم وزارت علوم کاری کند. اما ما وظیفه‌ی خود را انجام می‌دهیم. ممکن است برخی دانشگاه‌ها خود پیش‌قدم و الگویی برای بقیه شوند.
۵- منظور من گذاشتن همه‌ی رساله نبود. شاید تنها بخش معرفی آن کافی باشد. البته این کار هم باید به‌صورت مرکزی و طبقه‌بندی شده صورت گیرد و همه در سطح کشور بتوانند پروژه‌های انجام شده را ببینند و در صورت تکراری بودن به مسولان اطلاع دهند.
۶- در پاسخ به دکتر شمس فرد هم عرض می‌کنم که در هر صورت شفافیت به کشف تقلب کمک می‌کند. همین موردی که شما کشف کردید موید عرض بنده است. اگر اطلاعات مخفی بود شاید شما نمی‌توانستید به آن پی ببرید.

اگر چند مورد برخورد جدی با متقلبان اثبات شده (مثلا در دادگاهی خاص‌) صورت گیرد (تنزل درجه، رد مدرک و ...) روش اطلاع رسانی بسیار موثر خواهد بود.
اطلاع رسانی در مورد پایان نامه ها و مقالات و گذاشتن خلاصه آنها روی اینترنت بسیار مفید است، به شرط آنکه از آن ها درست استفاده شود ولی در شرایط فعلی بنظر من گذاشتن متن کامل پایان نامه ها و مقالات امکان تقلب را بیشتر می کند.
به عبارت دیگر هر اطلاع رسانی دارای دو سر اطلاع دهنده و اطلاع گیرنده است که به فرض نیت خیر در هر یک از دو سر می توان امید به کاهش تقلب و در غیراین صورت احتمال افزایش تقلب را داشته باشیم.
به نظر می رسد پیشنهاد دکتر قدسی در جهت کاهش تقلب در سمت اطلاع دهنده بوده است چرا که شاید صاحب اثر نخواهد دیگران از بی ارزش بودن کارش مطلع شوند یا از ترس افشا دست به تقلب نزند. ولی این نکته همیشه صادق نیست. برای مثال من زمانی ناظر یکی از پروژه های مرکز تحقیقات بودم. در گزارشی که تحویل گرفتم متوجه شدم در بخشی از مطلب از نوشته های تز خودم استفاده شده است ولی به مرجع که نگاه کردم نام و عنوان نویسنده دیگری را دیدم که مطلبش را بر روی اینترنت هم قرار داده بود و محققین مرکز تحقیقات هم بی خبر از همه جا مطلب را روی اینترنت دیده و از آن استفاده کرده و ارجاع هم داده بودند. به سایت موردنظر مراجعه کردم سایت یک دانشجوی دکترا بود که نتیجه تحقیقات دوره دکترای خود را در دو مقاله مجزا که دقیقا کپی دو فصل از پایان نامه دکترای من بود در سایت گذاشته بود و در بالای هر دو مقاله اسم خودش و استادش را نوشته بود و مشخص بود که حتا زحمت تایپ هم به خودش نداده چرا که اتفاقا در آن دو فصل دو غلط املایی داشتم که عینا ظاهر شده بود. نتیجه اینکه حاصل تحقیقات چند ساله من به نام کس دیگر ارائه و حتا مورد ارجاع قرار گرفت و از بخت بد متقلب برا یداوری به خود من برگردانده شد.
به عبارت دیگر می خواهم بگویم این پیشنهاد درصورتی موفقیت آمیز است که اولا راه را برای تقلب بیشتر باز نکند و مقاله و پایان نامه آماده در اختیار متقلبین قرار ندهد.ثانیا کسانی که می خواهند از منابع اینترنتی استفاده کنند یا صلاحیت یک نفر را بر اساس آن تشخیص دهند مراقب باشند که اطلاعات روی اینترنت جعلی نباشند به بیان دیگر مرجعی قبل از نشر این اطلاعات در پایگاه مربوطه آن را تایید نماید و ثالثا داوران یا کسانی که می خواهند بدون تقلب موضوع جدید پیدا کنند واقعا شبکه مورد نظر را بدنبال موضوعات مشابه جستجو کنند.
به این ترتیب راه این ادعا در جلسات دفاع یا داوری، که دانشجو یا استادش از کار مشابه موجود در داخل کشور مطلع نبوده بسته می شود.
ضمنا این لینک هم به نظرم در این مورد مفید باشد . کامرون نیلون یکی از فعالان مطرح سیستم علمی باز و از اساتید دانشگاه ساهتهمپتون است. که اخیرا روزنامه نیچر هم گزارشی از فعالیت هایش را در بخش اخبار به چاپ رسانیده است.


http://blog.openwetware.org/scienceintheopen/
تصور میکنم بهترین راه حل تقسیم فعالیت های تحقیقاتی با هدف های بزرگ به تعدادی کار مشخص بین دانشجویان باشد. در این صورت اگر یکی از اجزا کار خود را به درستی انجام ندهد. افراد دیگری که از کار او استفاده میکنند میتوانند عملکرد او را به راحتی ارزیابی کنند. این روند تجربه شده و نتایج خوبی هم به همراه داشته. از طرفی با این روش از کار های پراکنده ای که نهایتا تاثیر مشخصی هم ندارند جلوگیری میشود.

به عنوان مثال نرم افزار های محاسباتی با کد باز نمونه خوبی برای این روش هستند. هر کسی میتواند روی یک قسمت از نرم افزار کار کند. و از آنجایی که دیگر افراد باید از کار او استفاده کنند میتوانند عملکرد او را براحتی ارزیابی کنند. از طرفی یک نرم افزار که حاصل کار تعداد زیادی دانشجو باشد طبیعتا میتواند در جهان مطرح شود. و همچنین از دوباره کاری هم جلوگیری میشود.
این نظر کمی عجیب به نظر می رسد که شما می گویید اینترنتی شدن اطلاعات باعث می شود افراد از ترس اعتبار و آبروی خود کارهای ضعیف و بعضا تقلبی خود را ارائه نکنند. شاید این موضوع در دانشگاههای تراز اول ایران بتواند تا حدی موثر باشد، اما در جاهای دیگر اثر زیادی ندارد. به چند دلیل:

-اصولا اثبات تقلب در حالت کلی کاری بس مشکل است!

-بعضی اساتید فقط به دنبال اعتبار و رتبه علمی در دانشگاه یا شهر خود هستند و معمولا در زمینه کاری آنها افراد زیادی در همان دانشگاه یا شهر وجود ندارند. بنابراین مشکلی برای این افراد به وجود نمی آید. چون دایره ارتباطی کوچکی دارند.

-به فرض آنکه معلوم شود کار غیر علمی یا تقلبی به عنوان تولید علم معرفی شده، مکانیسمی برای برخورد وجود ندارد و خیلی زود موضوع فراموش می شود.

-ممکن است این افراد خود دارای مناصب مهمی در دانشگاهشان باشند، و یا اینکه افراد صاحب منصب این دانشگاهها خود از لحاظ علمی بسیار ضعیف باشند یا با افراد متقلب دوست باشند و این موضوع می تواند باعث شود که حتی مکانیسم های مقابله با افشای تقلب شکل بگیرد!

به این ترتیب، فرض کنید در یک دانشگاه متوسط یا ضعیف فردی مرتکب خطا شود و با جرات فراوان نتیجه غیر علمی خود را روی وبسایت دانشگاه هم قرار دهد. بعدش چه می شود؟ مثلا اساتیدی که در دانشگاههای قوی تر هستند می گویند کار فلان استاد در فلان دانشگاه ضعیف است یا مثلا تقلبی است. این موضوع، در صورت عدم برخورد مناسب، می تواند متقلب را در ادامه کارش تشویق هم بکند برای اینکه آن فرد خیالش راحت می شود که هر کاری دلش بخواهد می کند و امتیاز جمع می کند و مجازاتی هم در کار نیست. و شاید وجهه علمی در میان دیگر همکاران ایرانی خیلی برایش اهمیتی نداشته باشد.
در نتیجه شاید بتوان فرد مورد نظر را به کسی تشبیه کرد که در محله خودشان همه او را به عنوان فردی خلافکار می شناسند، اما او همچنان سر خود را بالا می گیرد و به کار خود ادامه می دهد. اگر کسی نباشد که با او برخورد جدی کند این قضیه به همین منوال ادامه می یابد و فقط باید دعا کنیم اوضاع از اینی که هست بدتر نشود.
رجوع کنید به همان خبری که از ایسکانیوز ذیل مقالات دانشگاه آزاد گرگان ذکر شده (مثالهای فراوان دیگری هم هستند که نیازی به ذکر آنها نیست)، و در آن فرد با ایجاد یک حاشیه امنیت در محیط خود، مثلا با دست یابی به منصب و یا ارتباط خوب با افراد صاحب منصب، از معرفی کارهای متقلبانه خود ابایی ندارد.
پس همان طور که آقای مهدیان گفتند، این روش برای یک قشر خاص مثل اساتید دانشگاه شریف یا دانشجویانی که به فکر درخواست پذیرش از دانشگاههای خارجی هستند می تواند مفید باشد، و راه حل عملی برای مبارزه با تقلب در کل کشور نیست.

به نظر این جانب راه صحیح مبازره با تقلب، علاوه بر مبارزه با مصداقهای عینی آن، تصحیح روش سنجش علم و پژوهش است. بعضی از راه حل های عملی را قبلا دوستان در پست های قبلی ذکر کردند که بعضی از آنها واقعا جالب هستند و کمابیش در برخی کشورها هم مطابق آنها عمل می شود:

-وجود دیتابیسی از پژوهشهای دانشجویان و اساتید در گذشته

-تشکیل کمیته های مستقل برای ارزیابی وضعیت علمی اساتید و دانشجویان (بی ارتباط با هیات علمی آن دانشگاه و با در صورت امکان با کمک دانشگاههای خارجی) که حتی می توانند بی نام هم باشند، برای اینکه وقتی همکاران بین خودشان بخواهند نظر بدهند دچار تردید و رو در بایستی می شوند!

-امتیاز دهی و ارتقاء اساتید بر مبنای چند کاری که خودشان به عنوان کارهای برگزیده خود معرفی می کنند، و نه با شمردن تعداد کارهایی که انجام داده اند.

-روشن شدن نقش اساتید در انجام کارهای پژوهشی و بررسی توانایی آنها در توضیح روش علمی اتخاذ شده برای انجام کار، (چرا که اخیرا مرسوم شده که بعضی اساتید نام همکاران یا دانشجویان دیگر را هم به مقاله اضافه می کنند بدون اینکه فرد مورد نظر کمترین نقشی در انجام پژوهش ایفا کرده باشد، یا استفاده از روشی را در مقاله های خود ذکر می کنند که در حال حاضر با امکانات موجود در کشور انجام آن غیر ممکن است). با اتخاذ این استراتژی مشکل است کسی بتواند مدعی انجام کاری شود که آن را انجام نداده است.

این جانب معتقدم با تبدیل روش سنجش پژوهشها به صورت فوق که می تواند ترکیبی از روشهای بالا و با تغییراتی باشد، به خصوص بند آخر، امکان تقلب به صفر تقلیل پیدا می کند، چرا که دلیلی ندارد فرد تقلب کند. زیرا اگر نقشی در تحقیق نداشته باشد یا دیتاسازی کرده باشد یا از موضوع کار دانشجوی خود بی اطلاع باشد یا کپی کرده باشد، در نهایت نخواهد توانست از عهده توضیح آن برآید و ارتقا هم در کار نیست.

در چنین فضایی، خود به خود اساتید به سمت انجام و ارائه کارهای قوی تر خواهند رفت، و خودشان به کاری که می کنند مباهات می کنند و با کمال میل آن را در معرض انظار عموم قرار می دهند.
۰۹ مهر ۸۷ ، ۲۱:۳۵ شادرخ سماوی
با سلام
اطلاع رسانی حرف اول را می زند. بحث شفافیت که در تمام دنیا عامل تمیز بودن سیستم اداری و اقتصادی است در مسائل آکادمیک نیز عامل بازدارنده تقلب می شود. همانگونه که قبلا هم بحث شده بود بعضی از تزهای کارشناسی ارشد دقیقا کپی آن چیزی است که در دانشگاههای خوب کشور انجام می شود و دلیل آن هم این است که تزها را در پستو قرار می دهیم و هرکس که به آن دسترسی پیدا کند می تواند مالک آن شود. مقالات و تزهای دکترا هم باید در اختیار همه قرار گیرد و در این صورت امکان تقلب را کاهش می دهیم. ولی حرف آخر را اساتید می زنند. وقتی که موضوع تز را دانشجو پیشنهاد می دهد و ما روی موضوع تسلط نداریم در واقع کنترل قضایا را به کس دیگری می سپاریم. اگر استاد و دانشجو با هم روی موضوعی حداقل در دوره کارشناسی ارشد یک سال تحقیق می کنند احتمال اینکه کسی بتواند یک مقاله آماده انگلیسی را دانلود کند و ترجمه آنرا به استاد قالب کند نزدیک به صفر می شود. به زبان دیگر استاد همانگونه که در موقع امتحان, با شرایط فعلی اجتماعی, نباید از جلسه خارج شود به همان ترتیب استاد موضوع تز و مسیر تحقیق را نمی تواند به عهده دانشجو قرار دهد و هر شش ماه یک بار یک جلسه بگذارد و انتظار کار ناب علمی هم داشته باشد.
به نظرم این روش موثری است، مخصوصا برای افرادی که به آینده ی علمی/کاری خود در خارج از کشور نیز فکر میکنند. مثلا حداقل برای دانشجویانی که به فکر درخواست پذیرش از دانشگاههای خارجی هستند پست شدن خلاصه ی تزی که کپی شده است یا کیفیت آن پایین است روی اینترنت اثر بسیار نامطلوبی روی پذیرش گرفتنشان یا مراحل بعدی تحصیل یا کار در خارج از کشور خواهد داشت، بنابراین این کار بازدارنده ی خوبی برای تقلب است.

-محمد
سلام
من بعید می دونم وزارت علوم کاری بکنه، چون این قضیه مقاله ها چندسر برده، یعنی همه ازش سود می برن. به قول شما: «آمار«تولید علم‌»‌ در کشور هم بالا می‌ره. همه خوشحال!»
در مورد اون مثالی هم که زدید که استاد اتاق رو ترک کنه، من به نوبه خودم اعتراف می کنم که احتمال زیادی داره که تقلب کنم مخصوصا اگر از اون استاد دل خونی داشته باشم. در واقع حرف شما درسته که خیلی ها وسوسه می شن
از مطالبی که می ذارید ممنون
به نظر من برای این کار باید قبلا قوانین تنبیهی مناسب نیز تهیه شود.
فرض کنید که فردی یک مقاله را که ماحصل ماهها کار مداوم است و حاوی ایده های جدید و نتایج خوبی است و در جای معتبری نیز (مثلا یک مجله خوب یا کنفرانس خیلی معتبر)، بر روی وب سایت شخصی خود قرار دهد.
حال اگر فردی بلافاصله همین مقاله را کپی کرده و در جای دیگری به نام خود چاپ کند، و هیچ قانونی نیز برای برخورد مناسب با فرد خاطی نباشد، چه بسا فردی که مقاله را کپی کرده است بتواند در ادامه ایده را به نام خود تصاحب کند.
این شرایط موجب میشود که حتی در دانشگاههای خوبی مثل شریف، اساتید از اینکه ماحصل تحقیق و پژوهش خود توسط دیگران دزدیده شود نگران باشند و در نتیجه تعداد اندکی از اساتید مقالات خود را بر روی وب سایت شخصی خود قرار میدهند.
این در حالی است که نتایج برخی بررسی نشان داده است که قرار دادن مقالات بر روی صفحات شخصی که اجازه دسترسی راحتتر به مقالات را فراهم میکند، موجب افزایش تعداد ارجاعات به مقالات نیز میشود.
جناب آقای دکتر قدسی
-با سلام
فرموده بودید:
"استاد درس گفته که برای گرفتن نمره‌ی خوب از این درس ارشد باید پیپر بده..."
و الی آخر. به نظر شما خود این موضوع مصداق تقلب هست یا نیست؟ یعنی اینکه به صرف اینکه یک استاد دانشجوها را به مقاله دادن ترغیب یا مجبور کند، آیا در نوشتن مقاله موثر است و مولف مقاله محسوب می شود؟ قبول کنید که این عمل بعضی از استادان، خود فی نفسه یکی از بدترین انواع تقلب است، نه اینکه صرفا طبق فرموده شما "امکان تقلب یا تخلف در آن‌ها به‌وجود می‌آید".
من خود به شخصه شاهد بوده ام که استادی در دانشگاه تهران به خاطر آنکه دانشجویی مقاله نداده بود برایش نمره رد نکرده بود و درس را برای وی ناتمام اعلام کرده بود.
قبول کنید که جو خیلی بدی ایجاد شده که همه فقط و فقط به فکر مقاله دادن هستند. به عنوان مثال دیگری از این فضا می توانم خاطره ای را ذکر کنم که در آن در یکی از خوابگاههای دانشجویی، در ایام امتحانات مشاهده کردم چند نفر از دوستان که مدالهای رنگارنگ المپیادهای جهانی را هم داشتند مشغول نوشتن تقلب و جاسازی آن برای امتحان فردا هستند. آن طور که خودشان گفتند، تمام وقتشان صرف تهیه مقاله شده بود (که البته مقاله خوبی هم بود و در جای معتبری هم چاپ شد) اما دیگر وقتی برای درس خواندن نداشتند و برای همین تقلب را تنها راه چاره دیده بودند. البته این را هم بگویم که این دوستان الان در بهترین دانشگاههای خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند، برای اینکه هم مقاله داشتند و هم معدل خیلی خوب.
به راستی برای تغییر این فضا چه باید کرد؟
سید امیر مرعشی
۰۹ مهر ۸۷ ، ۱۴:۱۴ قاسم جابری پور
بنام خدا- باید دید که آیا این شفافیت مورد نظر این پست در نزد مسئولین مربوطه در وزارت علوم مطلوب است یا خیر؟ اداره ای در این رزارت مسئول ایجاد و نگهداری پایگاه پایان نامه ها بود و مسئول آن در چند دولت تغییر نکرده بود تا اینکه...بماند.
البته اگر مسئولین مربوطه جلوگیری از تقلب را در زمره رسالات خود بدانند راهکار مطرح شده در این پست جواب خواهد داد. اما در استقبال از این راهکار فکر میکنم اقدام مطمئن تر آن است که معاونان آموزشی و پژوهشی چند دانشگاه معتبرتر کشور همت کنند و این وبگاه را به صورت مشترک ایجاد کنند. سپس با تدوین دستور العمل مناسب راه را برای عضویت دانشگاه های دیگر هموار کنند. هرگاه از طرف وزارت علوم نسبت به متولی شدن این مهم ابراز تمایل شد می توان کار را تحویل داد. هرچند بهتر آنست که کار توسط دانشگاه ها ادامه یابد و وزارت علوم هزینه ها را بپردازد و هماهنگی های لازم را انچام دهد که اگر در سایر امور دانشگاه ها، از جمله جذب هیات علمی، چنین کند مفید تر خواهد بود.
تا زمانی که جعل و تقلب با مجازات شدید همراه نشود نباید انتظار زیادی از این اقدامات داشت چرا که حتی اگر تزها روی سایت قرار بگیرد زمینه ی خوبی میشه برای تقلب چرا که به ترجمه هم نیازی نداره.

به نظر من برای جلوگیری از تقلب باید مدرک دانشجویان پس گرفته شود و اساتید (حتی اگر دانشجویشان تقلب کرده باشد چون وظیفه دارند که قبلش بررسی کنند که آیا تقلبی در کار بوده یا نه) تنزل درجه پیدا کنند.

کامیار داودی
دانشجوی دکترای مهندسی عمران- شریف

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی