Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

سال گذشته تعدادی از مقالات ارسالی به دو کنفرانس انجمن کامپیوتر ایران حاوی بخش قابل توجهی از دیگر مقالات خارجی یا داخلی بودند. در مواردی که تقلبی بودن مقاله‌ی ارسالی اثبات شده بود، مسولان کنفرانس به رییسان دانشکده و دانشگاهِ عضو هیات علمیِ متخلف نامه‌ی فوق را ارسال کردند. ظاهرا موارد مشکوک دیگر را فقط از لیست مقالات کنفرانس حذف کردند. از این اقدام موثر این همکاران تشکر می‌کنیم. امید است دیگر کنفرانس‌های داخلی هم برخورد با معضل تقلب را جدی بگیرند. قرار دادن نام افراد متخلف در لیست سیاه آن کنفرانس و عدم پذیرش مقاله از ایشان در چند سال آتی اقدام مناسب دیگر است .
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۷/۱۶
محمد قدسی

نظرات (۸)

البته منظور من کیفیت مقالات چاپ شده از ایران در ژورنالهای بین المللی بود که دکتر قدسی هم به آن اشاره کردند ولی بحث زیادی در این باره مطرح نشد.

لیکن.
نرخ قبولی تنها دلیلی برای
کیفیت کنفرانس یا ژورنال نیست! اینکه مقالات قبول شده بهترین مقالات ارسالی باشند بیشتر حائز اهمیت است. شخصا مقاله ای (که از من کار هم برده بود و دلایل خوبی برای آنچه کرده بودم داشتم( را برای کنفرانس های داخلی فرستادم و هر سه بار رد شد ولی نهایتا در ژورنال معتبری به چاپ رسید. در حالی که مقاله دوستی که تقریبا کپی یک مقاله ژورنال بود قبول گردید.
سلام.
سایت زیر یک بانک اطلاعاتی برای مقالات و نشریات تقلبی و تکراری است.
http://spore.swmed.edu/dejavu/
نتیجه یکی از جستجوهای آنرا ببینید :
http://spore.swmed.edu/dejavu/duplicate/9866/

متاسفم.
۱۷ مهر ۸۷ ، ۲۱:۰۴ Dr. Javad Donyagar
Responding to Mr. Sanaee. The quality of conferences in Iran is higher than many other countries. The main reason is the registration fee is not significant in Iran. When you get $1000 for a conference paper in many instances you are interested in the registration fee than the quality of the paper. Of course, there are flag ship conferences that have acceptance rates of 10 to 20 percents but these are rare as compared to low quality ones that are in abundance.
البته پیشنهاد خانم دکتر شمس فرد تاحدودی مسئله را حل می کند ولی تحت شرایطی که ما پایگاه داده ای از آدرس ایمل حداقل اساتید رشته کامپیوتر داشته باشیم والا اون بابایی که مقاله تقلبی به کنفرانس می فرسته و نام افراد را بی اجازه استفاده می کنه خوب یک آدرس ایمیل الکی هم توش می نویسه. مخصوصا که الان همه کارهای کنفرانسها آنلاین شده و کسی چک نمی کنه که مثلا این آدرس ایمل دکتر قدسی هست یا نه. باز هم یه کم کار می بره تا به یه راه حل قطعی برسیم. یک مسئله را هم یک نفر مطرح کرده که یکی از اساتید دانشکده کامپیوتر مقاله ای را چاپ کرده که کار دانشجوش بوده و جز نام از آن خبر دیگری ندارد. خوب حالا چون یک استاد این کار را کرده دیگه بقیه مسائل را باید بپذیریم . مثل اینکه ما راچع به قوانین راهنمایی و رانندگی داریم بجث می کنیم و یکی بگه چون یک نفر از چراغ قرمز رد کرده بقیه هم اشکالی نداره این کار را بکنند.
اگر چه مقالات با کیفیت پایین و مقالات تقلبی کاملا دو موضوع جدا هستند لیکن در کشورهایی که کیفیت مقالات پایین است اساسا تقلب هم بیشتر اتفاق میافتد. اگر چه جلوگیری از تقلب کار مفیدی است لازم است سیاست گذاری هایی نیز باید برای افزایش کیفیت مقالات انجام شود.
بنظر من اقدام کنفرانس کامپیوتر بسیار صحیح و بجا بوده است. راه حل این مشکل که استاد از ارسال مقاله ای با نام خودش مطلع نیست، این است که درکنار درنظر گرفتن تنبیه شدید برای متقلب، کنفرانس در زمان دریافت هر مقاله نامه ای برای تمام مولفین آن بفرستد و دریافت مقاله ای با نام آنها را اعلام کند. در این صورت اساتید از وجود چنین مقالاتی مطلع می شوند و در صورتی که اعتراضی داشته باشند می توانند قبل از داوری و کشف تقلب اعلام کنند و نه بعد از اینکه معلوم شد مقاله کپی بوده.
ضمن تشکر از اقدام جدی مسئولین کنفرانس امیدوارم شاهد اقدامات تکمیلی بعدی نیز باشیم.
همان طور که گفته شد، اقداماتی از این قبیل در خور تقدیر است، منتها بد نیست نگاهمان را کمی باز تر کنیم...
گاه در همین دانشگاه شریف خودمان، در همین دانشکده‌ی کامپیوتر خودمان، دیده ام که استاد از مقاله‌ی دانشجویش، هیچ چیز جز نام آن را نمی‌داند، ولی صرفاً به دلیل «استاد» بودنش، نامش در مقاله‌ی دانشجو ثبت شده ، آیا این خود یک نوع تقلب نیست؟ استاد کامل شدن به چه قیمت؟
این چه قدر با تقلب دانشجویی که تز لیسانس اش را
کپی می کند متفاوت است؟
شاید بهتر باشد خودمان را هم اصلاح کنیم
تنبیه مجرم موضوعی است که هیچ کس با آن مخالف نیست ولی عموما اعلام اتهام و تشخیص جرم و احراز جرم و صدور حکم برای تنبیه فرایندی پیچیده است که در مورد آن چندهزاره بحث شده است از زمان افلاطون تا قرون جدید و مونتسکیو و تا هم اکنون و دانشکده های حقوق تمام دنیا. در مورد تنبیه فردی که مقاله به کنفرانس ارسال کرده است هم تا حدودی فرایند مذکور باید طی شود مگر نه حقوق افراد ضایع و زایل می شود. دوستی که در یکی از دانشگاههای معتبر کشور در رشته کامپیوتر فعال است می گفت که چند مقاله را در اینترنت دیده است که نام وی روی آنها بوده است ولی از موضوع و نویسنده دیگر بی خبر بوده است. یعنی دانشجویان دانشگاه آ!! برای اینکه احتمال چاپ مقاله خود را زیاد کنند نام این بنده خدا را به عنوان نویسنده دوم و سوم قرار می دهند اگر مقاله قبول شد که خوب اگر هم رد شد ضرری برای این دانشجویان ندارد و چیزی از دست نداده اند. حال با اجرای روشی که مسئولین دلسوز کنفرانس کامپیوتر پیش گرفته اند احتمال دارد که برای رئیس دانشگاه این استاد خوشنام نیز نامه ارسال کنند و خوشنامی او را زیر سئوال ببرند. من مطمئنم که می توان در ادامه روشی که کنفرانس کامپیوتر در پیش گرفته روشی را پیش گرفت که خدای ناکرده نام کسی به ناحق لکه دار نشود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی