Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

چاپ تضمینی مقاله! آیا وزارت علوم برخورد می کند؟

قاسم جابری پور | پنجشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۸۷

این آگهی در پنج سایت مختلف درج شده است؟ آیا از نظر مقامات ذیربط در وزارت علوم تجاری کردن تولید علم درست است؟ اگر نه، آیا برخورد با این تجارت در ظاهر پر سود را وظیفه خود میداند؟ تفاوت کسانیکه از این طریق مقاله بنام خود چاپ می کنند یا پایان نامه تهیه کرده و مدرک می گیرند با آنانکه فریب خورده یا آگاهانه مدرک می خرند (آکسفوردی یا غیر آن) چیست؟ این تفاوت مشابه فرق بین خرید اتومبیل وارداتی و خرید اتومبیل مونتاژ شده (ملی با غیر آن) است.

پنج لینک آگهی: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵

با تشکر از آقای زرگرانتاج
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۷/۱۸
قاسم جابری پور

نظرات (۱۷)

من شخصن مشکلی با این موسسات نمی‌بینم. آزادند که کار کنند. مشکل این جاست که چرا هیات‌ علمی‌ی دانش‌گاهها و جلسات دفاع آبکی گرفته می‌شود که فردی که خودش کار نکرده است می‌تواند در دفاع از عنوانش موفق باشد؟ مثلن احتمالن خود شما خواننده‌ی این جا٫ بله شما! چرا شماها سخت‌گیری‌ی علمی و به جا را در جلسات دفاع انجام نمی‌دهید؟

هر شخص که دکترا قبول شد که نباید حتمن دکتر شود. پیش‌نیاز دکتر شدن او یاد گرفتن و کار کردن او است
What Youness says answers my doubts about this particular agancy but let us not generalize the case. Is it ok to ask for help when you want to publish? I would certainly think so. You ask your supervisor to read the paper and make corrections. What is the big deal if you ask someone in an agancy to proof read your work? I understand the concerns of Prof. Ghodsi that we are not living in a fair game situation but let us not boycott all of the editoral activities of this sort.
Another thing is that in the industrially advanced countries the generation of knowledge is primary for economical reasons. If someone writes a paper it is because she has done an industrial related project. The publication is a by-product of the research not the soul goal of the research. But here, we publish to get promoted or we publish to get our degrees.
سلام
اجازه میخواهم به موضوع از زوایای دیگری نگاه کنم.
یکم "تولید علم " البته صرفن تجاری نیست اما ارائه علم تولید شده نیاز به ابزار ها و بستر هایی دارد که یک رابطه تجاری مناسب میتواند به ان کمک کند.بنابراین چاپ مقاله فی نفسه تولید علم نیست.بلکه انتشار و ارائه "علمی" است که علی القاعده قبلن تولید شده است.
دوم من فکر میکنم به بحث نظری زنده ای به موازات اقدامات عملی در مورد اخلاق علمی نیاز داریم
سوم من کاملن موافقم که با توجه به زمینه اجتماعی و شرایط عینی موجود اداره کنندگان این موسسات به شدت در مقابل وسوسه های مالی قرار دارند که میتواند باعث ایجاد رابطه نامتعارف علمی با مشتریانشان شود اما مگر استاد دانشگاه و موسس مجله در مقابل این وسوسه قرار ندارند؟ و ایا ماهیت مضر وسوسه های جاه طلبی یا وسوسه ارتقا مقام با وسوسه مالی در ارتباط با علم تفاوتی دارد؟ ایا به صرف وجود این وسوسه ما حکم به تعطیلی مجلات علمی و یا نهاد "استاد دانشگاه "
میدهیم؟
به هر حال این وسوسه ها در مقام انگیزه و هدف نه فقط برای کار علمی مضر به نظر نمیرسد بلکه همین انگیزه هاست که اگر در یک جهارجوب رفتاری مشخص قرار گیرد رشد و توسعه علم را بوجود میاورد. ما نیازی به سرکوب انگیزه های افراد برای کار علمی نداریم.
نکته اخر انکه به نظرم بایستی در مورد تفاوت ها و نتایج حاصل از یک برداشت ارمانی از اخلاق در علم در مقابل یک برداشت عملیاتی و نتیجه گرایانه از اخلاق در علم بحث کنیم.
کسی که مقاله خوب و قابل قبول و جدیدی تهیه میکند آیا نیازی به راهنمایی این گونه شرکت ها برای یافتن ژورنال مناسب می باشد؟ همه ما برای تهیه یک مقاله باید کلی مقالات دیگر چاپ شده را بخوانیم پس طبیعتا با ژورنال های معتبر در حوزه کاری خود آشنایی داریم.
2- یک جستجوی ساده در اینترنت می توان ژورنال های خوب در هر زمینه را یافت (نمی خواهید بگویید دانشجویی که مقاله نوشته توانایی جستجوی اینترنتی را ندارد؟)
3- معمولا اساتید راهنما در ویرایش و تصحیح مقالات کمک می کنند. پس نقش استاد راهنما چیست اگر از پس ویرایش یک مقاله هم بر نیاید؟
4-گروهی از این شرکت ها مقاله را از شما دریافت کرده و ژورنال مناسب ! را پیدا می کنند .از همین قبیل ژورنال های بی ارزش که در این وبلاگ معرفی شد. و با چاپ مقالات (احتمالا بی ارزش که در غیر این صورت به ژورنال معتبر فرستاده میشد ونیازی به این شرکت نبود) در مجله های بی ارزش کاسبی می کنند و خواسته یا نا خواسته سر دانشجویان کلاه می گذارند.
5-گروهی از این شرکت ها هستند که یک کادر شامل تعدادی از دانشجویان خوب دارند که مقالات بی ارزش برای دانشجویان متقاضی تهیه می کنند (چه اگر مقاله با ارزش بود این دانشجویان خوب آن را در اختیار متقاضیان قرار نمی دادند و به اسم خود چاپ می کردند)
6- این شرکت خاص مورد اشاره حتی کادر علمی هم ندارد چون بنده برای امتحان ملغمه ای از چند مقاله از موضوعات مختلف برای آنها فرستادم و گفتم که قصد چاپ دارم. در جواب گفتند که مقاله از نظر علمی مورد بررسی قرار گرفته و توسط کادر علمی تایید شده است! و بعد از من خواسته بودند تا زمینه مطالعاتی مقاله را برای آنها مشخص کنم! تا آنها ژورنال مناسب برای آن را پیدا کنند و بعد باقی کارها از قبیل مکاتبات با ژورنال و به فرمت ژورنال بردن را هم بر عهده گرفته بودند!
7- از این شرکت هاکم نیستند و بسیاری از شرکت ها و دانشجویان کوچ نکرده موجودند که از سر ناچاری حاضر به قبول انجام پروژه های دانشگاهی به طور کامل میباشند (بنده خودم اعتراف می کنم زمانی که در ایران بودم چندین پروژه دانشگاهی مربوط به دانشگاه آزاد را انجام داده ام. هرچند اکنون از این کار به شدت پشیمان هستم)
در لینک زیر که همان مقاله پست قبل است در قسمت کامنتهای آن تعدادی مقالات تقلبی مقایسه و معرفی شده اند. نام برخی از ژونالهایی که در این وبلاگ بعنوان کم ارزش معرفی شده اند هم در میان منتشر کنندگان این مقالات تقلبی به چشم می خورد.

http://www.nature.com/news/2008/081008/full/455715a.html
۱۹ مهر ۸۷ ، ۲۳:۰۰ Dr. Javad Donyagar
به اقلیمی که مردانش عصا از کور می دزدند
من از خوش باوری آنجا محبت آرزو کردم.
آقای دکتر قدسی یکی از دوستان دانشگاهی امروز چنین می گفت:
وقتی انسان تمام فکرش متوجه تدریس در دانشگاه و تعالی جامعه علمی است خیلی نگرانیها دارد. برای بالا بردن سطح علمی دانشجویان و دانشکده خود وقت و انرژی مصرف می کنید و در ارائه مطالب کلاسی وسواس. امتحانات را با دقت و حوصله طراحی می کنید تا از یادگیری مطالبی که درس داده اید مطمئن شوید. با دانشجویان ارشد و دکتری خود جلسات طولانی بسیاری را تشکیل می دهید و به سادگی زیر برگه فراغت از تحصیل آنها را امضاء نمی کنید. در جلسه دفاع به دانشجوی خود می بالید و افتخار می کنید. و به این ترتیب عمر را می گذرانید. تحت این شرایط افرادی با پرداخت پول می توانند تکالیف درسی, پروژه های پایان ترم, پروژه لیسانس و فوق و حتی دکتری را بدون هیچ زحمتی بگذرانند. به عبارت دیگر زندگی شما را بی معنی اعلام می کنند. اگر در عصر تکنولوژی اطلاعات نتوانیم دانشگاههایی با کیفیت داشته باشیم و نیروهای متخصص با استانداردهای جهانی به جامعه تحویل دهیم چگونه می خواهیم بقا حاصل کنیم. آیا این مدارک تقلبی و خریداری شده به اقتصاد کشور کمک می کنند. تعداد زیاد مقالات چه نفع اقتصادی دارند؟
Dear Professor Jalali,

As for applying for patents at the university level, Iranian universities can take their cue from University of Cambridge, UK:

http://www.enterprise.cam.ac.uk/ipandlicensing.php?subsub=59

There may however be one technical problem standing in the way of the Iranian inventors obtaining international patents on their inventions: to my best knowledge, Iran is not signatory to the international patent agreements, which is likely to have serious consequences for inventors residing in Iran obtaining international patents on their inventions. As you may be aware, Japan signed into international patent agreements only after she started to generate more inventions than the number of foreign inventions she used to use (employing the process of "reverse engineering") in violation of the international laws governing the patent rights (I believe that India followed a similar path; South Korea did the same, however in this case the West turned a blind eye to this practice by the consideration that South Korea had to be protected, at any cost, against the communist North Korea - this story applies to all economically successful countries of East Asia; they all prospered economically largely because of the perception in the West that economic decline in these countries would make their populations susceptible to communism). I do not know in what stage of technological development is Iran today. Given the very young population of Iran, and given the fact that young people are inventive, it stands to reason that Iran should consider to sign the international treaties regarding patent rights sooner than later.

Yours sincerely,

BF.


Dear Professor Ghodsi,

I have lived in several different countries and am therefore in a position to know that crooks and malefactors are very similar the world over; Iranian crooks must therefore be very similar to their e.g. Western counterparts. What is different in different countries, is the level of prevalence of criminal activity, or of corruption. One can put this statement on a scientifically solid foundation by using statistical considerations (very akin to what one does in thermodynamics). Producing scientific publications in dishonest ways is at present also a major problem in China, to name but one country outside Iran.

Yours sincerely,

BF.
۱۹ مهر ۸۷ ، ۱۹:۵۱ محمد قدسی
درست است که باید فرض را بر درستی این کار گذاشت. اما من به دلیل موج وسیع تقلب، به خصوص در پروژه‌های دانشجویی به این شرکت مشکوکم. اگر در سایتشان بروید، یکی از موارد «خدمتی‌» که این شرکت ارایه می‌کند انجام پروژه‌ی درسی و تز های دانشجویان است. قبلا این کلمه‌ی «مشاره» را هم نداشتند. ر.ک.
link
خیلی دوست دارم مثبت فکر کنم. ولی این‌جا ایران خودمان است که در آن زندگی می‌کنیم!
Let me be more specific: there are numerous master and PhD these that worth being patented. But most Iranian professors and even engineers do not know how to patenet their new designs. Now, if someone comes and reads a work (let us say in Sharif library) and then engineers the idea, how can the university get its share of any profit that such a person makes? Now, if the university establishes a center for patenting all innovative ideas, it would become possible to sell the production license to venture capitalists (around the globe). Isn't it better for a technical institute to open a patenting office before a private company does this? Isn't this a better way of fundraising than getting very high tuitions from a small group of wealthy students and transforming faculty members to teaching machines?
The "language center" proposal by BF has already been materialized in the University of Tehran. They have established a translation center, which helps their faculty members (mostly in human sciences) to publicize their research. I think most Iranian students and faculty members have problems in expressing themselves in English, and they hesitate to reveal their weaknesses. In these cases, a translation center can be very helpful. Even in France, I do know that some scientists write in French, then ask experts to translate their papers for publication in international journals. Companies like the one introduced in this blog, have come out of our society and their very existence shows the urgent needs of Iranian academia. We should debate the slowness of our universities in responding to the demands of their fellow researchers, and not some companies like this.
۱۹ مهر ۸۷ ، ۱۴:۱۶ Faranak Heidarian
با سلام،
به نظر من این روش برای تولید مقالات علمی، حتی اگر مجرمانه نباشد و تقلب محسوب نشود، روش سالمی نیست. به این معنا که اگر در کشوری سیستم آموزشی و البته سیستم اقتصادی و اجتماعی سالمی وجود داشته باشد، چنین مراکزی یا پا نمی گیرند یا فراگیر نمی شوند و تنها قشر خاصی از افراد را به خود جذب می کنند. مقاله یا رساله علمی باید در دانشگاه، موسسات علمی تحقیقاتی، مراکز صنعتی یا هر جایی که امکانات و فضای مطالعه و تحقیق را در اختیار محققان قرار می دهد انجام بپذیرد و کسی می تواند در آن دخالت داشته باشد، اعم از نظارت یا مشاوره که آن فضا و امکانات آن را خوب بشناسد و بر موضوع مورد بررسی احاطه داشته باشد. نمی توانم بپذیرم که یک مؤسسه با امکانات و نیروی انسانی محدود بتواند کار ارزشمندی انجام دهد، آن هم در همه زمینه ها!
Dear Professor Ghodsi,

With due respect, I do believe that we will be exceeding our remit by demanding that all commercial companies should defend their probity before us; we are just a group of citizens, who share certain ideals, meeting on this website to exchange views, and not a judicial or disciplinary committee calling others to task. Please note that, before law all are innocent unless proven otherwise. This website should not become a centre of "inquisition" or "witch-hunt"; we should deal solely with factual matters and not the conjectural ones.

With kind regards,

BF.
۱۹ مهر ۸۷ ، ۱۲:۲۵ محمد قدسی
این شرکت اگر واقعا معتقد است کارشان تقلب نیست، به عنوان تبلیغ برای خود هم که شده فهرستی از مقالاتی که آنها کمک کرده اند و چاپ شده را اعلان کنند. ما این لیست را منتشر می کنیم و اگر ادعای آنها درست باشد یک تبلیغ مجانی برای آنها خواهد بود.
Having read the texts of two of the advertisements linked to the present entry, I fully concur with maryam's point of view: the advertisements do not contain any incriminating propositions; the advertisers only suggest that clients will be advised on the choice of appropriate journals, and similar technical and administrative issues.

I take this opportunity and make the following proposal: that universities in Iran (or at least one university in every city that accommodates more than one university [Note 1]) establish language centres where on request texts of the manuscripts to be submitted to overseas journals are checked on their language quality. Journal reviewers being human beings, they generally tend to form a negative opinion about the quality of a work on the basis of even a small number of incomprehensible and/or non-idiomatic sentences in the text of the corresponding manuscript. To my best knowledge, universities in Japan provide extensive editorial assistance to their academic staff. As the following link shows, even Japanese journals (here Progress of Theoretical Physics, PTP) provide English tutorials for their prospective contributors:

http://www2.yukawa.kyoto-u.ac.jp/~ptpwww/eng-note-index.html

At the very least, Iranian universities should consider to provide similar on-line language tutorials specially designed for Iranian authors (needless to say, each academic discipline requires its own tailor-made language tutorials).

BF.

Notes:

[Note 1] This centre should serve the academic staff of all the universities in that city, with the associated costs shared pro rata by all the universities that make use of the services of this centre.
۱۹ مهر ۸۷ ، ۱۰:۰۵ محمد قدسی
خانم فرانک حیدریان و آقای سعید:
متاسفانه کامنت شما به اشتباه حذف شد. لطفا مجددا ارسال فرمایید.
see this!
http://alef.ir/content/view/32957/
مطلبی که دکتر جابری پور ارائه کرده اند جالب است ولی چرا تقلب محسوب شده است؟ تضمینی در کار نیست. به نظر این افراد در نوشتن و ارائه مورد قبول مقاله به نویسنده کمک می کنند. در بعضی از دانشگاه ها مثلا دانشکده زبان در ترجمه مقالات در ازائ دریافت وجه کمک می کند. دانشجو از استاد برای اینکه در کجا مقاله را چاپ کند نظر می خواهد و کمک می گیرد. حالا این افراد هم در ازای گرفتن وجه به نویسنده کمک می کنند. الزاما از خود این آگهی چیز بدی نمی شود دریافت کرد مگر اینکه کسی اینها را آزموده است و می داند که اینها با تقلب و کلک مقاله برای افراد دست و پا می کنند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی