Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

ارزیابی پژوهش در رشته‌ی علم کامپیوتر

محمد قدسی | پنجشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۸۷
به‌نظرم لینک مورد اشاره در پست آقای علیپور در این مورد جالب بود. فکر کردم به‌عنوان یک پست مستقل شاید توجه‌ بیش‌تری را جلب کند.

این گزارش اولیه‌ی کمیته‌ی انفورماتیک اتحادیه اروپاست در مورد نحوه‌ی ارزیابی پژوهش‌ در رشته‌ی علم کامپیوتر. این گزارش برای متخصصان این رشته جالب است به‌خصوص آن‌که به‌خوبی نشان می‌دهد که شاخص‌های پژوهش خوب در این رشته با دیگر رشته‌ها چه‌قدر متفاوت است‌. مثلا در این رشته جاپ مقاله در کنفرانس‌های معتبر بسیار با ارزش‌تر است از چاپ در ژورنال‌های متوسط. آیا می‌توان کاری کرد که هیات‌های ممیزه و کمیته‌هایی که این پژوهش‌ها را ارزیابی می‌کنند، این نکات را در نظر بگیرند؟ یا کمیته‌های داوران دانش‌جویان دکتری‌. من خیلی بعید می‌دانم.

پ.ن: با این‌که در گزارش نوشته شده«Not For General Circulation» اما گزارش در سایت فوق موجود است. بنابراین فکر کردم پست آن در این‌جا هم بدون اشکال است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۷/۲۵
محمد قدسی

نظرات (۷)

باید این را پذیرفت که در بعضی از رشته های خاص مانند نظریه گراف و ترکیبیات و نظریه اعداد پروسه چاپ یک مقاله در نشریات معتبر آن کار سختی است و علاوه بر سختی آن چیزی که بیشتر محقق و دانشجوی دکتری را در واقع پیر می کند مدت زمان طولانی است که فرد بعد از ارسال مقاله طی می کند تامقاله مورد پذیرش واقع گردد! بسیار راحت می توان در مجلات معتبر ریاضیات گسسته و ترکیبیات دید که میانگین زمان بعد از ارسال مقاله، تصحیح اول و شاید دوم و ... و پذیرش خود 3 سال باشد. که این 3 سال را بعلاوه مدت زمانی که فرد دروس دوره دکتری را گذرانده و زمانی که برای ارائه ایده ای جدید فکر کرده را کنیم حدود 6 سالی خواهد شد. شاید بد نباشد در رشته هایی خاص هم به مانند راه حل پیشنهادی شما عمل گردد.
به تازگی کتابی با عنوان تحلیل استنادی در ارزیابی پژوهش توسط نشر چاپار منتشر شده است که مطالب بسیار جالبی در مورد نقاط قوت و نیز محدودیت های تحلیل استنادی و نمایه های ای اس ای در آن می باشد. خواندن این کتاب به پ‍ژوهشگران و نیز دست اندرکاران ارزیابی پژوهش در تمامی شاخه های علوم توصیه می شود.
۲۶ مهر ۸۷ ، ۱۵:۲۷ محمد امین علی پور
شاید متقاعد کردن اعضای هیات ممیزه دانشگاهها برای قبول شرایط رشته کامپیوتر در کوتاه مدت سخت باشد اما حمایت انجمن کامپیوتر از پژوهش و پژوهشگران فاخر بر اساس استانداردهای این رشته مطمئنا تاثیرگذار است. مثلا در صورت وجود حمایت مالی، این انجمن می تواند سالانه مقالات برتر ایرانی، تزهای برتر ، پژوهشگران برتر و یا حتی بهترین های آموزشی سال راانتخاب و معرفی نماید، مثل
ACM.
یکی از وظایف انجمن های تخصصی در دنیا همین مسائل می باشد. در این صورت دانشجویان و اساتید با اطمینان از بررسی تخصصی آثار خود با دلگرمی بیشتری کار می کنند.
البته با توجه به محیط غالب کشور بایستی حرف و حدیث های پیرامون آنرا خرید تا این ایده مقبولیت عام پیدا کند.
Hello,
Does anyone have any idea about "Pak J Biol Sci". I am checking Iranian articles and surprisingly almost half of new Iranian articles in this field is published by them.
من پیشنهادی کردم که آنچنان مو کرد توجه قرار نگرفت. یکی از روشهایی که معمولا کشورهای در حال توسعه مانند چین با این روش بر ضعف نبود هیئت داوری فائق میایند. انجام فعالیت های گروهی تا حد ممکن است. اگر قرار باشد یک دانشجوی دکتری مستقلا کاری را انجام دهد بعید به نظر میرسد به سادگی بتوانیم کسی را پیدا کنیم که تمام ابعاد کار او را ارزیابی کند. خصوصا تازگی کار او را. به نظر من اگر پژوهش ها به صورت گروهی تعریف شوند و هر کدام از اعضای گروه نقش خاصی را بر عهده بگیرند. ارزیابی عملکرد یک عضو از گروه به کمک سایر اعضا دشوار نخواهد بود. به نظرم پژوهش سازماندهی شده از پژوهش انفرادی در مواردی که هیئت داوریه به خوبی نمیتواند از عهده داوری براید برتری دارد.
۲۶ مهر ۸۷ ، ۰۹:۲۶ محمد قدسی
با تشکر از نظر شما. وضع داوری را خیلی نمی‌شود بهتر کرد. بضاعت ما همین است. یک استادخارجی هم نمیاد در هیات داورانی که وقت نگذاشته تز رو بخونه،‌تز رو رد کنه.
برخلاف نظر شما من معتقدم در هر زمینه‌ای (متناسب به هر استاد در دانشکده) می‌توان ۱۰ تا ۲۰ کنفرانس بسیار معتبر یافت که چنانچه شما گفتید پذیرش مقاله در آن‌ها آرزوی هر محققی است. به نظر من چاپ ۲ مقاله در کنفرانس‌های معتبر و تخصصی (در زمینه‌ی کار دانشجوی دکتری) برای دفاع او شرط مقاله را ارضاء می‌کند. البته کار باید در سطح دکتری باشد که بررسی آن با هیات داوران است. توجه کنید که دانشجو سالی حدود ۲۰ بار امکان ارسال کارش رو به کنفرانس‌ها معتبر پیدا میکنه. اگر هم مقاله رد بشود داوری های آن بسیار با ارزش اند.
حالا لیست کنفرانس‌های معتبر می‌تواند بر حسب سطح آن دانشگاه کمی تغییر کند و این ایرادی نیست.
الان دانشجوی دکتری مجبور است مقاله ژورنال بدهد و هر بار ارسال باید دست کم یک سال صبر کند. بنابراین راه حل را بچه ها پیدا کرده اند. مجلات آی اس آی ضعیف که حداکثر در ۲-۳ ماه مقاله‌ها را چاپ می‌کند.
در مورد تزهای دکترا در رشته علم کامپیوتر در نظر گرفتن کنفرانس نیز مشکل زا خواهد بود. به هر حال این کنفرانس ها هم محدود هستند. می بینیم که در بعضی از کنفرانس ها در گرایش علم کامپیوتر تا کنون هیچ ایرانی مقیم ایران نتوانسته است مقاله ای بدهد. دادن مقاله در برخی از کنفرانس ها افتخار بسیار بزرگی است. اگر سطح کیفیت کنفرانس را هم پایین بگیریم که مشکلات ژورنال ها دوباره پیش خواهد آمد. به نظر می رسد تنها راه حل ممکن بالا بردن کیفیت هیئت داوری یک تز دکتری و همچنین برگزاری آن به صورت یک امتحان شفاهی کامل باشد. اکنون بیشتر شبیه به یک مراسم تجلیل است تا امتحان. فرد مطمئن است که از جلسه موفق بیرون می آید و حتی گل وشیرینی هم می گیرد و با خانم و بچه ها در جلسه شرکت می کند. اگر کیفیت هیئت داوری پایین است دو راه حل وجود دارد. اول اینکه اگر واقعا توانایی داوری و سنجش کیفیت پروژه دکتری توسط هیچ هیئت داوری داخل کشور متشکل از اساتید دانشکده مربوطه و سایر دانشگاه ها وجود ندارد اصلا چرا باید دوره دکترا برگزار شود؟ دوره های دکترا را تعطیل کنیم تا روزی که این کیفیت به وجود آید. در دانشگاه های معروف دنیا در آمریکا و کانادا(استرالیاو اروپا را خبر ندارم)
نظر هیئت داوری ملاک است و به هیچ موضوع دیگری مانند تعداد مقاله و یا چیزهای دیگر توجه نمیشود. بسیاری از بچه های ایرانی را می بینیم که بدون حتی یک مقاله از بهترین دانشگاه های دنیا دکترا گرفتند. اگر دانشگاه های ما توانایی سنجش کار دکتری را در خود و اعضای هیئت علمی خود نمی بینند چه لزومی به پرپایی دوره دکتری وجود داد؟ صرف مدرک دادن به عده ای انسان که نمی توان هر کاری را کرد. اما راه حل دوم: اگر
به هر دلیلی باید در داخل کشور دکتر داده شود و کیفیت اساتید هم پایین است و توانایی درک و سنجش کار انجام شده را ندارند. بهتر است از اساتید خارجی جهت جلسه دفاعیه دعوت به عمل بیاید. و به این ترتیب ضعف هیئت داوری داخلی جبران گردد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی