Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

جواب Nature به یادداشت خانم ابتکار در مورد مقاله اش

محمد قدسی | پنجشنبه, ۲ آبان ۱۳۸۷



پاسخ‌های خانم دکتر ابتکار به مقاله‌ی‌ پیشین این مجله را می‌توانید این‌جا بخوانید.

ترجمه:
مقاله ایرانی بنظر آشنا می آید!
یک مقاله تلخیصی نوشته معصومه ابتکار- معاون سابق رییس جمهوری ایران و یک ایمونولوژیست در دانشگاه تربیت مدرس تهران - پس از آنکه مورد اتهام کپی برداری قرار گرفت از یک مجله ایرانی حذف خواهد شد.
این مقاله زمانی مورد توجه قرار گرفت که مجله نیچر (طبیعت)‌ گزارشی درباره سایت اطلاع رسانی دجا وو (یادم اومد) که به انتشار نام مقاله های مظنون به کپی برداری می پردازد در مرکز پزشکی دانشگاه ساوت وسترن تگزاس در شهر دالاس منتشر کرد. تیم هارولد گارنر - مسوول وب سایت - متوجه شدند تعداد زیادی از این مقاله ها در مجله ها و وبلاگهای فارسی منتشر شده اند.
چیزی که باعث توجه به ایرانیان شد یک مقاله درباره آلودگی هوا و سیتوکین بود که در سال ۲۰۰۶ در مجله ایرانی آلرژی آسما و ایمونولوژی منتشر شده بود (م. ابتکار Iran. J. Allergy Asthma Immunol. 5, 47–56; 2006). وبسایت مذکور اعلام کرد که ۸۵ درصد این مقاله از ۵ مقاله دیگر - هر کدام ۵ تا ۳۰ درصد - نوشته سایر پژوهشگران گرفته شده است.
خانم ابتکار - که سخنگوی دانشجویان مسوول گروگانگیری ۵۲ آمریکایی در سفارت آمریکا در تهران از ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱ بود - تنها مولف مقاله مذکور بود. او در سال ۱۹۹۷ به معاونت رییس جمهوری آقای خاتمی رسید و در سال ۲۰۰۷ منتخب مردم تهران در شورای شهر تهران شد.
خانم ابتکار به ایمیلهای مجله نیچر پاسخ نداده اند و در دسترس نمی باشند. اما ایشان در یک پاسخ کتبی به وبسایت دجاوو که در وبلاگ شخصی ایشان موجود است اذعان کرده اند که برخی از پاراگرافها بدون ذکر ماخذ مورد استفاده قرار گرفته اند که خطایی آشکار است. ایشان دانشجوی دستیارشان را مسوول این اشتباه دانسته اند. ایشان در ادامه گفته اند: من برای خطاهایم پوزش می طلبم و در آینده در تهیه مقالات و گزارشهایم دقت بیشتری خواهم کرد. ایشان ادامه داده اند که وبسایت مذکور در محکوم کردن افراد و مخدوش کردن آبروی ایشان زیاده روی کرده است.
یان مودوی - یک تاکسوکولوژیست در کینگز کالج لندن که مولف یکی از مقاله های بکار رفته در تهیه مقاله خانم ابتکار است - با این جواب راضی نشده است. او می گوید:‌ مقاله یک تکه برداری واقعی از کار دیگران است؛ کلمه به کلمه و خطا به خطا.
محمد اسلامی سردبیر the Iranian Journal of Allergy, Asthma and
Immunology, به نیچر اطمینان داده است که مقاله مذکور حذف خواهد شد و ژورنال مذکور در سرمقاله ای بر سیاستش در برابر کپی برداری تاکید خواهد کرد
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۸/۰۲
محمد قدسی

نظرات (۸)

۰۵ آبان ۸۷ ، ۱۵:۲۶ A Bag On My Shoulder
سلام
اولا من فکر کنم ایشون غذرخواهی کردند. چقدر جالبه که هرکسی سنگ خودشو به سینه می زنه و همه کلمه عذر بدتر از گناه رو انتخاب می کنن.
لطفا دقیق پاسخ خانم ابتکار رو بخونید بعد به ایشون اتهام بزنید. ایشون غذخواهی کردند و اون دانشجو هم هیچ کاری در مقاله غیر از تایپ انجام نداده بوده (همانطور که ایشون پاسخ دادند)
بعضی از اتهامها خیلی عجیب به نظر می آیند به نظر می رسد جنبه سیاسی این کار برای یه عده نون آب داشته است.
۰۵ آبان ۸۷ ، ۱۱:۴۹ قاسم جابری پور
این هم نطر دتر بازرگان در همان سایت الف:

من خودم یک استاد دانشگاه هستم و جواب شما برای من اصلا قانع کننده نیست.
یک - اگر دانشجو کار نوشتن مقاله را انجام داده بوده چرا اسم دانشجو به عنوان نویسنده مقاله قید نشده؟ (عذر بدتر از گناه) این جمله شما که
" در مورد همکاری دانشجویم در این مقاله نیز یادآور می شوم وی تنها در جمع آوری و تایپ مطالب با من
همکاری داشته و تحقیقات کار بر عهده او نبوده و روال متداولی بوده و کسی در این زمینه ادعایی هم نداشته
است."
هم قابل قبول نیست. اگر آنطور که شما ادعا کرده اید مقاله مروری بوده است که در این صورت جمع آوری مطالب قسمت اعظم کار است و باید اسم دانشجو قید میشد.

دو - این حرف که مقاله مروری بوده است دلیل نمیشود که پاراگرافها عینا کپی شوند. از اصول اولیه نوشتن مقاله این است که جملات از خود نویسنده باشد و هرجا نقل قول مستقیم انجام میشود یا در گیومه باید بیاید یا به صورت واضحی قید شود که متن از کجا آمده. من خود مقاله را ندیده ام (روی وب سایت شما لینکی به آن نبود ولی مقاله رایدل را توانسته ام به دست بیاورم) ولی چکیده مقاله تقریبا صد در صد *عین* مقاله رایدل است (از 168 کلمه چکیده، سه کلمه حذف و ده کلمه اضافه شده است). این غیر قابل قبول است و سرقت علمی محسوب میشود.
http://spore.swmed.edu/dejavu/duplicatediff/9866


سه – مغلطه است. در سایت دژاوو گفته که مقدار کپی برداری (نه لزوما از یک مقاله) 85 درصد است.

چهار – اگر ادعا میکنید که رایدل هم جملاتش را عینا از مقالات دیگر آورده باید ادعای خود را ثابت کنید. حتی اگر این ادعا درست باشد، ربطی به این موضوع ندارد که مقاله *شما* آیا کپی برداری است یا نه.

پنج – بله. در تمام جوامع علمی این اصل شناخته شده است که شما نباید جمله دیگری را عینا کپی کنید. اگر شک و شبهه ای درباره اینکه چقدر کپی کردن مجاز است باشد، قطعا هیچ شکی در این نیست که چکیده مقاله را تقریبا صد در صد کپی کردن غلط است.

شش – باز هم مغالطه. پس آقای گارنر باید میگفت آفرین که 15 درصد مقاله کپی نیست و رفرنس به کارهای قبلی خودتان است؟

هفت و هشت هم همینطور

نه و ده – ادعای نویسندگان نرم افزار این بوده که شباهت متنی از نظر جمله بندی و غیره را پیدا کرده اند. اگر مقالات دیگری هم که مروری بوده اند و در پایگاه داده های علوم پزشکی (مد لاین) بوده اند، نرم افزار آنها را هم پیدا میکرد. همین که پیدا نکرده دلیل بر این است که مقالات مروری دیگر عینا جملات را کپی نمیکنند.

یازده را من نمیدانم (نمیدانم کجا از مقاله شما به عنوان 100 درصد کپی یاد شده)

خانم دکتر ابتکار من از شما که شخصیت فرهنگی و الگوی بسیاری از جوانان ما هستیم انتظار بیشتری داشتم و از شما میخواهم بدون سیاست بازی و مغلطه به خاطر عمل غیر اخلاقی که انجام دادید از همه عذر خواهی کنید. شما قرار است الگوی بقیه باشید و با شجاعت عمل غیر اخلاقی را محکوم کنید نه اینکه یک نامه بلند و بالا بنویسید و دلایل نه چندان قانع کننده برای توجیه بیاورید. در ضمن جوابی هم اگر از دکتر گارنر گرفتید طبیعتا روی وب سایت خواهید گذاشت.

در پایان از همه خوانندگان درخواست میکنم به این وب سایت مراجعه کنند و با فرهنگ غلط تقلب در کشورمان مبارزه کنند.
http://profs-against-plagiarism.blogspot.com/
و همچنین این ویدئو را نگاه کنید:
http://ece.iut.ac.ir/Faculty/kia/RespRsch/
یا اینجا:
http://www.ece.umn.edu/users/kia/RespRsch/

با تشکر
کیارش بازرگان
دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه مینسوتای امریکا
پا
۰۵ آبان ۸۷ ، ۱۱:۴۵ قاسم جابری پور
نظرات زیر که در سایت الف در مورد مقاله خانم ابتکار آمده است بسیار خواندنی است:

سرکار خانم ابتکار

اگر قرار باشد فارغ از مسایل و پیشینه سیاسی شما به موضوع نگریسته شود آنگاه انتظار جوابی علمی، دقیق و در خور مقام علمی شما نیز میرود و گرنه با کمال احترام دیگر تفاوتی بین جوابهای شما و امثال کردانها متصور نیست. نکاتی را یادآور میشوم:

1. از آنجا که تخصصی در زمینه کاری شما ندارم قضاوتی هم در مورد اصالت و ثبات کار علمی شما ندارم و اصل بر درستی آن است.

2. به وضوح مشخص است که چکیده مقاله جز در 4 کلمه (مبنا مقاله اول) کاملا کپی مقاله مبنا است. حتی با ذکر منبع هم چنین کاری کاملا خلاف است. شما در مورد عدم ذکر منبع در چند پاراگراف و یک جدول عذرخواهی کرده اید که به نظر اینجانب در درجه چندم اهمیت است.

3. آوردن نام دانشجو در مقاله به عنوان همکار تنها در حیطه شما و دانشجوی مربوطه است و کسی حق ندارد سوال کند چرا! اما زمانی که اسمی از دانشجو در مقاله نیست انداختن قصور به گردن دانشجو نه تنها عذر بدتر از گناه که نهایت ناجوانمردی است.

4. شما حیطه همکاری دانشجوی مربوطه را در حد گردآوری و تایپ ذکر کرده اید در حالی که ایراد به مقاله شما در مورد متن و محتواست!

5. اجازه دهید موارد 5 تا 7 جوابیه تان را کاملا از نظر علمی بی ارزش و بیمحتوا ارزیابی کنم که از شخص جنابعالی با تعداد بسیار مقاله منتشر شده و پرورش دانشجویان فراوان دور از انتظار است.

6. تنها در مورد پنجم جوابیه باید بدانید که جواب مشخصا بله است!
Paraphrasing, Rephrasing and Quotation تعاریف کاملا دقیق و مشخصی دارند و به هیچ عنوان سلیقه ای نمی باشند.
Harward Referencing Standard & APA Documentation System دو نمونه از این استاندارد ها هستند که دانستن آنها برای دانشجویان حتی ضروری میباشد.

7. صد افسوس که انسانها این همه در برابر قبول اشتباه صلب شده اند. اگر سخنم کمی تند شد چنان از ماجرای این مدت کردانها و ابله انگاری مردم در مقام پاسخگویی عصبانی و متعجبم که با دیدن جوابیه شما که اگر چه بسیار اندک اما مبتنی بر همان منطق بود برآشفتم، چرا که احترام بسیاری برای مقام علمی جنابعالی قایلم و عذر خواهی میکنم از این لحن.

دانشجوی ارشد مکانیک مقیم سوئد
۰۵ آبان ۸۷ ، ۰۲:۵۵ مشاهدات پراکنده
خانم ابتکار مانند بسیاری از "دکتر"های بعد از انقلاب از نوعی مصونیت و امنیت شغلی برخودار است و این امنیت به ایشان اجازه می دهد در نهایت اعتماد به نفس با دلایلی که به هیچ وجه قابل دفاع نیست از کار خود دفاع کند. متاسفانه از این دست سواستفاده ها در آکادمی ایرانی زیاد اتفاق می افتد و درصد کوچکی از آن معلوم می شود.

خانم ابتکار احتمالاً به کار خود در دانشگاه تربیت مدرس ادامه می دهد.

ولی اساتید عزیز دز صورتی که در دانشگاه صنعتی شریف چنین موردی پیش بیاید به نظر شما چه تصممیمی اتخاذ خواهد شد؟

اساتید علیه تقلب, به این کار نیکو ادامه دهید

علی شمس
دانشجوی دکتری
مدرسه سیاست و مدیریت عمومی هاینز - دانشگاه کارنگی ملون
دوست عزیز. نظرات قبلی شما در ترجمه‌ی مقاله که بعدا اضافه شد آمده بود. بنابراین تکراری بود. همین. سانسوری در میان نیست.
۰۲ آبان ۸۷ ، ۲۱:۵۰ Dr. Javad Donyagar
She said that one of her students has done the work! and she just took the work and without any contribution and without mentioning the student's name she published the paper. She just made two mistakes. I give her 18 out of 20.
اگر کسی تا الان ترجمه نکرده است، به ایمیل من اطلاع دهید (همین امروز) تا من تا شب ترجمه‌اش را به شما تحویل بدهم.
The link has been filtered (in Sharif) and maybe in Iran.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی