Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

ماجرای تعلیق پروفسور هوانگ

محمد قدسی | يكشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۸۷

پروفسور هوانگ وو سوک (Hwang Woo-Suk) معروف به پروفسور هوانگ، یک دانشمند اهل کره جنوبی بود که پژوهش های بسیار مهمی در زمینه سلول های بنیادی در کارنامه خود داشت، و موفق به شبیه سازی گاو (برای پنجمین بار در جهان) و سگ (برای نخستین بار در جهان) هم شده بود. با این حال، بیشتر شهرت وی به خاطر چاپ دو مقاله در نشریه ساینس درباره ایجاد سلولهای بنیادی جنینی از طریق شبیه سازی بود. به خاطر این پژوهشها پروفسور هوانگ به یکی از پیشگامان پژوهش در زمینه سلولهای بنیادی تبدیل شده بود و طبیعتاً دولت کره جنوبی حمایت های مالی و حقوقی ویژه ای برای وی در نظر گرفته بود. تا اینکه...


در سال 2005، بعضی از همکاران هوانگ به خاطر تردید در رعایت اخلاق زیستی در کارهای وی، از گروه او کناره گیری کردند. در فاصله اندکی، به دنبال تحقیقاتی که درباره کارهای علمی وی در اواخر سال 2005 توسط دانشگاه وی صورت گرفت، دانشگاه اعلام کرد رده های سلولی مورد استفاده توسط هوانگ تقلبی بوده اند! در همین هنگام تحقیقاتی درباره وی آغاز شد. به فاصله اندکی، در ژانویه 2006 دانشگاه ملی سئول رسماً به نشریه ساینس اعلام کرد که هر دو مقاله هوانگ در این نشریه تقلبی بوده اند. بعدا معلوم شد هوانگ علاوه بر استفاده از سلولهایی غیر از آنچه ادعا کرده بود، برخی تصاویر را هم با استفاده از فتوشاپ دستکاری کرده بوده است. در همین هنگام، خانم «پارک» که مشاور رییس جمهور کره جنوبی بود استعفا داد، زیرا هوانگ، برای بهره مندی از حمایت دولت، اسم او را هم در یکی از دو مقاله تقلبی به عنوان یکی از مولفین قرار داده بود!


در فوریه 2006 عضویت هوانگ و شش همکار وی در هیات علمی دانشگاه به حالت تعلیق درآمد. فردای همان روز، دولت کره نشان های علمی ای را که به وی اعطا کرده بود از او پس گرفت.


در سال 2007، جایزه نوبل پزشکی به خاطر پژوهش روی سلولهای بنیادی جنینی به سه دانشمند از اروپا و امریکا اعطا شد.


گزارش بی‌بی‌سی‌


با تشکر از سید امیر مرعشی برای تهیه‌ی این مطلب.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۸/۱۹
محمد قدسی

نظرات (۲)

۲۲ آبان ۸۷ ، ۱۸:۲۲ قاسم جابری پور
باسمه تعالی- در سرزمین کفار چقدر تقلب مذموم است که در صورت کشف آن متقلب از مقامی که در سایه آن تقلب کرده است استعفا می دهد. می گویند دروغ مادر همه گناهان است. چند سال پیش از رئیس جمهور یک کفرستان دیگر به خاطر دروغگویی و نه آن کار بد بازخواست کردند. یک خطای آقای هوانگ این بوده است که نام یکی از مقامات را، بدون اینکه سهمی غیر از پشتیبانی مالی در آن پژوهش داشته باشد، روی مقاله میگذارد. با افشای این خطا آن مقام استعفا می دهد. این در حالی است که در این ام القرای اسلام در بین بسیاری از دانشگاهیان رسم شده است که نام همدیگر را به طور متقابل روی مقالات میگذارند و از کار خود دفاع هم میکنند و کسی هم از مسئولین ایرادی نمیگیرد. از آن بد تر عده ای در قبال دریافت وجه مقاله بنام مشتری پولدار تهیه و چاپ میکنند. دانشجو با درج نام استاد روی کتابش به وی باج میدهد. آن آقای 30 سال خدمت کرده (به کی؟) با فوق دیپلم ادعا میکند همه مدارک بالاتر را دارد. اما بعد از کشف دروغش هرچه التماسش میکنند استعفا نمیدهد و تازه بعضی از بالاترین مغامات هم میگویند به او ظلم شده است. ظاهرا این فراز به امیر مومنان، که این همه سنگش را به سینه میزنیم، منسوب است که مبادا روزی بیاید که کفار به دین شما بهتر از شما عمل کنند.
حالا اگر ایران بود به ترتیب این اتفاقات رخ می داد:

مسوولان دانشگاه سکوت می کردند.

ژورنال مربوطه خودش بالاخره اعلام می کرد که مقاله تقلبی است.

دانشمند گرامی این موضوع را مربوط می کرد به یکی از دانشجویانی که اتفاقا اسمش هم در مقاله نیامده.

در این مرحله یک سری آیین نامه جدید تصویب و ابلاغ می شد.

همه هم تقلب علمی را محکوم می کردند و می گفتند موارد تقلب در کشور بسیار نادر است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی