Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

مفالات و نشریات بی ارزش

PKhadivi | پنجشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۸۷
به نام خدا
انتشار مقاله در نشریات بی ارزش می تواند دلایل متعددی داشته باشد که الزاماً معادل با متقلب بودن نیست و همانگونه که همکاران محترم نیز به آن اشاره کرده اند، در بیشتر موارد، ناشی از بی اطلاعی محققین و نیز جدی گرفته نشدن تحقیقات و انتشارات است. برخی از دلایل عبارتند از:
تمایل به انتشار سریع مقاله در یک نشریه: این موضوع خود دلایل متعددی دارد که یکی از آنها دفاع از رساله دکتری و نیاز به مقاله ژورنال است. دلیل دیگر، بی صبری در انتشار نتایج تحقیقاتی می باشد. نیز می توان به تسریع در تغییر وضعیت یا ارتقا اعضای هیات علمی اشاره نمود.
عدم اطلاع از راه حل های صحیح برای انتشار سریع نتایج: در زمینه مهندسی برق و کامپیوتر (و احتمالا سایر رشته ها) نشریات معتبر متعددی وجود دارند که راه حل های ساده ای برای انتشار سریع نتایج ارائه می کنند. نشریاتی که توسط IEEE منتشر می شوند و در مجموعه نشریات Letters قرار می گیرند. همچنین، امکان انتشار Short Paper (یا معادل آن) در بسیاری از نشریات دیگر. پروسه داوری و اعلام نتیجه در این شرایط حدود 3 یا 4 ماه به طول می انجامد. با این حال، داوری با دقت بیشتری انجام می شود و طول مقاله کم است.
گسترش تحقیقات دانشجوئی و عدم آگاهی لازم: اگرچه گسترش تحقیقات دانشجوئی امری بسیار مبارک و قابل ستایش است، اما، اگر این فعالیت با آگاهی کافی از اهمیت پژوهش و اهمیت و حساسیت انتشارات همراه نباشد، می تواند نتایج دردناکی به همراه داشته باشد.
انتشار مقاله بدون صرف وقت کافی
واضح است که لیست فوق کامل نیست و امیدوارم با توضیحات همکاران محترم کامل شود.
ارائه راه حل برای برخورد با مواردی از این دست باید به صورت چند بعدی باشد: قانون گذاری، آموزش و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب از ابعاد اصلی در برخورد با این مسائل می باشد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۸/۲۳
PKhadivi

نظرات (۲)

۲۴ آبان ۸۷ ، ۱۹:۱۵ شادرخ سماوی
شما برای انجام کاری مشخص دو راه را در پیش روی یک نفر قرار می دهید یکی اینکه با سرعت و بدون زحمت به نتیجه برسد و راه دوم اینکه وقت و زحمت زیاد به خرج دهد. البته واضح است که راه حل اول را اکثر انتخاب کنند. اینجا هم بحث همین است: یعنی نتیجه انتشار مقاله که همانا فارغ التحصیلی یا ارتقا باشد به دو صورت می تواند انجام شود. تا زمانی که به انتشارات در ژورنالهای بی ارزش امتیاز تعلق بگیرد و تفاوت چندانی بین انتشارات خوب و بد نداشته باشیم شاهد تعداد زیاد مقالات در مجلات "سریع السیر" خواهیم بود. کاری که دانشگاه خواجه نصیر انجام داد به نظر حرکت خوبی می آید که نقطه شروع آن هم در همین وبلاگ بوده است. من تصویر نامه خواجه نصیر را به تمام هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ارسال کردم و امید وارم که این حرکت در دانشگاه ما هم شروع بشود.
آقای دکتر خدیوی، من خیلی بعید می‌دانم که یک استاد با مدرک دکتری این مطالب را نداند. اکثر مقالات در این مجله‌ها دست کم یک مولف استاد دارند. برخی‌ها شان استادان با سابقه و شناخته شده هستند و خیلی خوب از کیفیت این مجلات آگاهی دارند. حتا دانش‌جویان هم خوب از تفاوت در کیفیت این مجلات آگاهند و می‌دانند که برای چاپ یک مقاله در مجله‌ی متوسط هم دست کم باید ۵-۶ ماهی منتظر بود. دلایلی که شما نوشته اید همه درست اما مقررات بازدارنده هم در هدایت دانشجو و استاد هم بسیار موثر و مورد نیاز است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی