Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات



ویراستاری که مقاله های خود را چاپ می کرد ، بازنشسته می شود

نوشته: Quirin Schiermeier
ماخذ : NATURE|Vol 456|27 November 2008
ترجمه : جواد یعقوبی درابی ( دانشجوی دکتری ادبیات انگلیسی ) – مهدی سلیمی ( دانشجوی دکتری ریاضی کاربردی ، نظریه ی بازی ها ) دانشگاه پوترا – مالزی

ویراستار یک مجله فیزیک نظری که به دلیل استفاده فردی خود از آن - برای چاپ مقالات شخصی خویش - با انتقاد های روزافزونی مواجه شده، مجبور شده است در اوایل سال آینده میلادی به بازنشستگی زود تر از موعد تن دهد.
تنها در شماره دسامبر این مجله، از مجموع 36 مقاله چاپ شده درمجله ی کی آس، سالی تنز و فراکتالز (Chaos ,Solitons & Fractals) 5 مقاله به قلم سردبیر آن یعنی آقای محمد النشایی نگاشته شده است . از ابتدای امسال تا کنون 60 مقاله به قلم وی دراین مجله به چاپ رسیده است. محمد النشایی که دانش آموخته مهندسی عمران می باشد، سعی دارد مفاهیم فیزیک ذرات را با نظریه آشوب در هم آمیزد. بسیاری از مقاله های وی بر گرد این محور می چرخد که خصوصیات فراکتال زمان-مکان می توانند ذرات بنیادین و ثابتهای فیزیکی را تحت تاثیر خود قراردهند.
بسیاری از دانشمندان که با مجله نیچر(Nature) ارتباط دارند بر این عقیده اند که بیشتر مقاله های النشایی به لحاظ محتوای علمی ضعیف هستند. پیتر وویت (Peter Woit)- ریاضی فیزیک دان از دانشگاه کلمبیا در نیویورک – می گوید به ظن وی : " این موضوع کاملاٌ واضح است که یا مقاله های وی(النشایی) اساساً مورد بررسی وبازخوانی برای چاپ قرار نمی گیرند ویا - درخوش بینانه ترین شکل آن - این باز بینی ها بسیار سرسری هستند". با این حال دلایل محکمی برای این که نظریات وی به کلیت این رشته علمی صدمه ای وارد کرده باشد وجود ندارد.
النشایی در قاهره به دنیا آمده است و اکنون نیمی از اوقات خود را در انگلستان و نیمی دیگر را در آلمان سپری می کند. وی این اتهام که نظریاتش حاصل برداشت های سطحی وی در این رشته است را رد می کند. النشایی، در ایمیلی که توسط پی. کوپر (P. Cooper) به عنوان سخنگوی هیات تحریریه مجله کی آس ،سالی تنز و فراکتالز (CS&F) امضا شده است، به مجله نیچر چنین می گوید: " مقاله های ما آن چنان که از یک مجله و ناشر مشهور بین المللی انتظار می رود، مورد بازخوانی قرار می گیرند".
ال سوی یر (Elsevier) که این مجله را چاپ می کند عضو" Committee on Publication Ethics" است. این کمیته بر این نکته تاکید دارد که ویراستاران خوب آن دسته از ویراستارانی هستند که با کار خویش " تضمین" می نمایند، تمامی گزارش ها و تحقیقات به چاب رسیده، توسط داوران واجد شرایط مورد باز بینی قرار گرفته اند" .
در 25 نوامبر شیرا تاباچنکف (Shira Tabachnikoff) مدیر دفتر ارتباطا ت صنفی ال سوی یر در ایمیلی به مجله نیچر می نویسد: " بازنشسته شدن دکتر النشایی از سمت سردبیری مجله کی آس ،سالی تنز و فراکتالز (CS&F) دراولین شماره سال 2009 به اطلاع خوانندگان خواهد رسید. ال سوی یر و دکتر النشایی مدتی است جزئیات موضوع بازنشستگی وی و تمهیدات لازم برای انجام کارهای مربوط به مقالات در دست بررسی مجله را مورد بحث قرار داده اند".
تاباچنکف درایمیل دیگری نوشته است : " (ما) به این اصل که می بایست در مورد رعایت استاندارد ها در روند ویراستاری و بازبینی مقالات از ویراستاران خویش حمایت نماییم، بسیار پایبند هستیم. گاهی اوقات شاید در مورد موضوع و یا زمینه ای علمی بحث هایی حتی در مورد تصمیمات ویراستاران داشته باشیم که این موضوع بخشی طبیعی از روند چاپ مطالب علمی است " .
النشایی از پیشینه مقالات چاپ شده در مجله با این جملات دفاع می نماید : " تاکید اصلی ما بر محتوای علمی و دست اول بودن مقالات است ودر مورد افراد مشهور ویا ارتباط با نامهای پرآوازه تاکید کمتری داریم". در لیستی در وب سایت وی مثال هایی از عناوینی هم چون دارا بودن کرسی استادی در دانشگاه جی آو تونگ شانگهای ) ( Shanghai Jiao Tong University و دانشگاه دانگ هوا Donghua University ) (به چشم می خورد. او به گفته خودش مشاور وزارت علوم و فناوری مصر و یکی از مشاورین اصلی وزارت علوم و فناوری عربستان سعودی است. درستی این اظهارات سوالی است که پس از تلاش های مکرر از سوی مجله نیچر هم چنان بدون پاسخ مانده است.
ولی طبق گفته والتر گراینر) (Walter Greiner یکی از مدیران اسبق انستیتوی فیزیک دانشگاه ولفگانگ گوته در فرانکفورت، النشایی - آن چنان که در وب سایت خود ادعا می نماید – عضو برجسته این انستیتو نمی باشد. گراینر همچنین می گوید که النشایی به در خواست های وی برای حذف کردن نامش از لیست اعضای افتخاری هیات داوران مجله توجهی نکرده است. کوپر ازقول النشایی گفته است که پذیرش چنین درخواست هایی " پسندیده " نیست.
النشایی مجله ی کی آس ،سالی تنز و فراکتالز(CS&F) را در سال 1991 پایه گذاری نمود. هزینه های این مجله بالغ بر 4520 دلار در سال می گردد و معمولاً به همراه مجموعه مجلات ال سوی یر عرضه می گردد. به همین دلیل بیشتر سازمان های تحقیقاتی بزرگ به آن دسترسی الکترونیکی دارند.
در سال2007 مجله به طور نسبی دارای ضریب تاثیربالایی به میزان 025/3 بوده است. ولی آن چنان که زوران اشکودا Zoran Škoda) ( فیزیک دان نظری از انستیتو رودر بوشکوویچ (Ruđer Bošković)در زاگرب کرواسی اظهار می دارد : " این موضوع به دلیل تعداد زیاد ارجاع مقالات چاپ شده در مجله به خود آن است. از 31 مقاله موجود در آخرین شماره مجله کی آس سالی تنز و فراکتالز(CS&F) که نویسندگانی بجز النشایی دارند حداقل 11 مقاله درارتباط با نظریه های وی هستند و کارهای او ماخذ 58 ارجاع علمی در این مقالات هستند ".
اشکودا در ماه می ، نامه ای به هیات تحریریه مجله فرستاد و از آنها پرسید که آیا با عملکرد النشایی به عنوان ویراستار آن مجله موافق هستند. وی می گوید که در پاسخ، من و مسئول انستیتویی که در آن کار می کنم، نامه ای با امضای پی . گرین(P. Green) که خود را مشاور قانونی هیات تحریریه معرفی کرد دریافت کردیم مبنی بر این که اگر اشکودا به ارسال این گونه نامه های " توهین آمیز" ادامه دهد، مجله بر علیه وی اقامه دعوی خواهد نمود.
اشکودا همچنین به این نکته اشاره می کند که جی هوان هی (Ji-Huan He) ویراستار منطقه ای مجله در چین و مهندس مکانیک و علوم کامپیوتر در دانشگاه دونگ هوا به طور مکرراز کارهای النشایی به عنوان مرجع در مقالات خود استفاده می کند. مقاله ای از جی هوان هی در شماره ی اخیر این مجله موجود است که در آن 14 بار از آثار خود و 2 بار نیز از کارهای النشایی به عنوان مرجع استفاده نموده است. جی هوان هی ، به عنوان عضو هیات تحریریه ی مجله ی "International Journal of Nonelinear Sciences and Numerical Simulation " در سرمقاله ی مجله در سال 2005 می نویسد: " نابغه هایی چون انیشتین و النشایی غالباً سوالات خود را بدون لفافه و یا منظور خاصی از دیگران می پرسند. سوال هایی که ممکن است پاسخ به پرسش هایی باشند که ما حتی فکر (یافتن) آن ها را نیز نمی کردیم ".
تعداد معدودی از فیزیکدانان - با احتیاط - به دست اول بودن نظریات النشایی اشاره می کنند. ورنر مارتی ین سن (Werner Martiennsen) فیزیکدان بازنشسته از دانشگاه ولفگانگ گوته (Wolfgang Goethe University) ویکی از ویراستاران منطقه ای مجله کی آس ، سالی تنز و فراکتالز(CS&F) در اروپا (با طعنه) می گوید : " آنها (نظریات النشایی) حداقل کمی جالب هستند ".
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۰۹/۰۷
محمد قدسی

نظرات (۲۴)

dear, see this link
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleListURL&_method=list&_ArticleListID=833942724&_sort=d&view=c&_acct=C000012478&_version=1&_urlVersion=0&_userid=152286&md5=40971f7983a35ce61765c9d7695e973d
hassan agha salam
aslan man migam ishoon daneshmand hastand va maghalateshoon aliye!
aya 324 maghale dar nashriyeye khod chap kardan ba har dalaeli ke ishan biavarad mishavad manteghi bashad????? mitoonin dar majalash ba esmesh search konin va natijero bebinin!
با سلام خدمت دوستان و اساتید محترم
مطلبی را لازم می دانم تذکر داده شود تا مورد توجه قرار گیرد: ذکر مطالب کلی و نامشخص را جع به محتوای علمی یک مقاله بدون دلیل واضح و صرفا استفاده از الفاظی نظیر "ضعیف است" یا "غلط است" و غیره، از نظر منطق علمی و دانشگاهی درست نیست. اگر در مقاله ای از یک مجله مطالب غلطی مشاهده شود، راه درست برخورد با این کار نقد دقیق و بیان ایراد دقیق به موضوع مطرح شده و در صورت امکان ارائه روش رفع اشکال است این کار معمولا با نوشتن یک مقاله یا نامه انجام می شود که خودش هم باید توسط یک کمیته داوران ارزیابی شود.
بنابراین بهتر است که منتظر دیدن دلایل دقیق منتقدان آقای محمد الناشی با شیم و انتظار داشته باشیم که دلایل کافی و منطقی برای رد برخی مقالات ایشان بیاورند.
در مورد این مطلب و نظرات دوستان چند نکته به نظر م میرسد:
1- در مورد اشاره به مسلمان بودن این شخص در مقاله نشانه هیچ چیز نیست. در مورد مسلمانان چنین میرسد که فرهنگ ملی آنها نقش بسیار بیشتری در این زمینه دارد چرا که کشورهای عربی نقش چندانی در تولید علم ندارند ولی تقلب زیادی هم از آنها گزارش نشده است و در ترکیه و مالزی با وجود تولید تعداد نسبتا زیادی مقاله آمار تقلب کمی دارند و ایران و پاکستان متاسفانه به راه دیگری می روند. متاسفانه اخیرا روند غلطی در حال شکل گیری است که با فرافکنی مشکلات ایران به اسلام نسبت داده می شود ولو اینکه مشابه این مشکل در هیچ کشور اسلامی دیگری وجود نداشته باشد.
چینی ها و ژاپنی ها هم هر دو بودایی هستند ولی مسئولیت شناسی و تعصب کاری را بین این دو ملیت مقایسه کنید تا...
2- من تصور می کنم که منظور نیچر فقط عنوان کردن مشکل تقلب است و نمی توانم آنقدر بدبین باشم که تصور کنم یکی از معتبرترین نشریات علمی جهان قصد وارد شدن در بازی های سیاسی را دارد. اگر هم ملیت و سمت افراد ذکر می شود فقط حاشیه ای است بر اصل مطلب.
3- ایرانی بودن به هیچوجه دلیلی بر متقلب بودن نیست. اما اینکه یک نشریه بین المللی که در محلی غیر از ایران چاپ می شود دارای اکثرین مقالاتی باشد که توسط ایرانیان نوشته شده اند میتواند به یکی از این دو دلیل باشد: اول، ایرانیان یک شبه از نظر تولید علم از تمام دنیا جلو زده اند و تولید مقالات آنها به تنهایی چند برابر دیگر مجموع تمامی کشورهای دیگر شده است دوم، در کار مجله اشکالی هست.
4- اینکه تعداد مقالات تقلبی ایران با چین و آمریکا مقایسه شود و نتیجه گیری شود که مقام ایران چندان بالا نیست درست نیست. چین بیش از یک ملیارد جمعیت دارد بنابراین اگر در آن 80 مقاله تقلبی نوشته شده سهم ایران 4 تا میشود و 20 مقاله تقلبی یعنی ایرانیان 5 برابر چینی ها تقلب کرده اند. در مورد آمریکایی ها هم با توجه به تعداد بسیار زیاد دانشگاه ها و به تبع آن مقالات می توان چنین استدلالی داشت.
5- این ادیتور مقالات را به نام خود منتشر می کرد اما ادیتورها و داورانی هستند که مقاله می نویسند، پول میگیرند و آن را به نام دیگران منتشر می کنند. ایا فکر می کنید راهی برای مقابله با این نوع تقلب علمی وجود داشته باشد؟
1. ارزیابی اساتید بر مبنای مجموع ضریب تاثیر مجلات صرفا از تعداد مقالات بهتر است. و دارای عیب های زیادی است.
و همانطور که آقای مرعشی گفتند معیار دقیقی نمیباشد.

2. شاید بهتر باشد تعداد ارجاعات داده شده به مقالات اخیر یک استاد مورد استناد قرار گیرد. موسسه سلامت آمریکا که تعداد زیادی از بودجه
تحقیق های بیولوژی را پرداخت میکند از این روش استفاده میکند.

3. آیا کسی معیار دیگری برای ارزیابی
ژورنال ها سراغ دارد؟ که دارای مقبولیت بین المللی هم باشد.
آقا مهدی٬
منظور من هم از آوردن آن لینک این بود که دغل‌بازی و نابکاری این آقای مقاله‌ساز را به‌تر بشناسیم. و ببینیم که جامعه‌ی علمی اگر بخواهد می‌تواند مشت این آدم‌ها را باز کند. دیر زود دارد٬ اما سوخت و سوز ندارد.
البته سوی دیگر ماجرا پول‌پرستی ناشر بی‌انصاف این مجله است که به زور . کتاب‌خانه‌ها را مجبور به اشتراک می‌کند.
از مدیر وبلاگ خواهش میکنم درخواستشان را برای ترجمه ی متن مورد نظر از وبلاگ بردارند زیرا اینجانب در حال ترجمه ی متن مورد نظر هستم و تا فردا تمام خواهد شد.
آقا مهرداد در لینک زیر که شما دادید جز ده ها مقاله از ایشان در مجله ی خودش چیز دیگری به آن شدت توجهم را جلب نکرد
!!!
http://golem.ph.utexas.edu/category/2008/11/the_case_of_m_s_el_naschie.html
۰۸ آذر ۸۷ ، ۲۰:۴۶ شادرخ سماوی
با سلام
مطلب جالبی که آقای دنیاگر هم به آن اشاره کرده اند و نباید از آن قافل شد بحث ضریب تاثیر این مجله است. در بعضی از دانشگاه های خوب کشور ضریب تاثیر را به عنوان تنها معیار کیفیت یک مجله در نظر می گیرند. البته برای اینکه عدالت بین رشته های مختلف رعایت شود چیزی به عنوان ضریب تاثیر متوسط رشته هم درنظر گرفته می شود. ولی چیز جالبی که در مقاله نیچیر ذکر شده بود افزایش ساختگی ضریب تاثیر است. یعنی با مراجعه افراد به مقالات خود ضریب تاثیر را به عدد 3 رسانده اند. اگر در لیست مجلات آی تریپل ای نگاه کنیم می بینیم که فقط یکی از آنها ضریب تاثیر 3 دارد و بقیه خیلی کم هستند. خلاصه اینکه بعد از شروع نهضت چاپ مقاله که این چندسال درگیر آن هستیم بحث کیفیت مجلات مقفول مانده است و سعی در کمی کردن این پارمتر بوده است که در اینجا دیدیم که به سهولت این پارامتر را می توان بایاس کرد. خوب است که هم اندیشی ای انجام شود و راهی برای بررسی کیفی مجلات پیشنهاد گردد.
درباره‌ی ماجرای آقای محمد النشایی (املای درست اسم ایشان) می‌توانید نگاهی بیندازید به این‌جا:
http://golem.ph.utexas.edu/category/2008/11/the_case_of_m_s_el_naschie.html

در ضمن از آقای دکتر قدسی که کار آکادمیک می‌کند انتظار آن است که از تعمیم و تخصیص‌های نادرست پرهیز کنند. تعمیم اشتباه فردی به گروهی از آدم‌ها که با او هم‌عقیده٬ هم‌نژاد یا هم‌میهن هستند. و تخصیص ضمنی این اشتباه فقط به آن گروه از آدم‌ها آن‌چنان که گویی دیگران چنین کارهایی نمی‌کنند.
سلام

با توجه به درج خبری در خصوص آقای الناشی بر آن شدم تا مطلبی را به خدمت دوستان و خوانندگان عزیز عرض کنم. گر چه عمل چاپ مقالات خود و ارجاع مکرر به خود از طرف آفای الناشئ کاری غیر حرفه ای و درخور نکوهش است اما باید توجه داشته باشید که مجله ایشان جزو مجلات خوب و دارای سختگیریهای نسبی در جریان داوری مقالات می باشد . این مطلب را از آنجا می گویم که نزدیک به یکسال پیش من و همکارم اقدام به ارسال مقاله ای در باب فضاهای نرمدار احتمالی به مجله ای که ایشان ویراستار ارشد آن بوده یا هستند نمودیم با اینکه بنا به ضرورت به دو مورد از مقالات ایشان که در ارتباط با کار ما بودند ارجاع دادیم اما تا الان پس از گذشت یکسال از ارسال و نیز پس از دو بار تغییر و اصلاح بنا به پیشنهاد داور هنوز موفق به اخذ پذیرش برای چاپ مقالمان نشده ایم. این مطلب را بیان کردم که برخی از دوستان تصور نکنند مجله ایشان به راحتی اقدام به انتشار مقالاتی می نماید که به ایشان ارجاع های مکرر داده باشند. در ضمن اخیرا ایشان به دو مورد ایمیل ارسالی ما در مورد پی گیری مقالمان پاسخی ندادند که حال بنده متوجه دلیل بی پاسخ گذاردن ایمیلمان شدم چرا که در حال حاضر درگیر مسایل دیگری میباشند که به ایشان فرصت پاسخ گویی نمی دهند.
با تشکر مهدی سلیمی
دانشگاه پوترا مالزی
۰۸ آذر ۸۷ ، ۱۹:۴۲ سید امیر مرعشی
بنده با دکتر صلواتی پور موافقم. تاکید هم کردم که اصلا قصد حمایت از افراد خطاکار را ندارم و رفتارهای ناپسند بعضی مسلمانان را باعث شرمندگی دانستم، نه یک چیز بی اهمیت. من فقط در جواب دکتر قدسی که پرسیده بودند «چرا یک متقلب علمیِ دیگر با نام‌ مسلمان؟» فرضیه ای ارائه دادم که چرا موارد متخلف مسلمان زیاد دیده می شود. به جای جدل روی چنین مباحثی پیشنهاد می کنم آرشیو مجله نیچر بخش اخبار را ورق بزنید تا ببینید چگونه بخش اخبار در این ژورنال مهم بازیچه دست سیاستمداران است. طوری که مثلا در حمایت از برخی جنگها مطلب منتشر کرده است، یا مثلا به خوبی به خاطر دارم در زمان انتخابات ریاست جمهوری سه سال قبل ایران، آشکارا از یکی از کاندیداها حمایت کرده بود. سیاسی بودن بخش اخبار در این مجله چیز جدید و عجیبی نیست، و این ما مسلمانان هستیم که به جای آنکه سعی کنیم الگوی اخلاق و انسانیت برای جهانیان باشیم، گاه و بیگاه با رفتارهای ناپسند خود آبروریزی می کنیم و این چنین خبرهایی را سر زبانها می اندازیم.

سید امیر مرعشی
۰۸ آذر ۸۷ ، ۱۸:۴۹ Mohammad R. Salavatipour
به نظر من فکر این طرز فکر که مثلا دلیل اینکه در مورد دکتر ابتکار یک مقاله نوشته شده ولی نه در مورد تخلفات افراد دیگر بیشتر سیاسی است یا یک تلاش آگاهانه یا نا آگاهانه برای مخدوش کردن چهره مسلمانان ساده انگاری است (متاسفانه ما خودمون هستیم که به طرق مختلف چهرمون رو مخدوش می کنیم). من این رو بیشتر نوعی انکار واقعیت یا کم اهمیت جلوه دادن مشکل می بینم.
اصلا به نظر من یکی از دلایل مهمی که باعث میشه ما خیلی تلاش در رفع ایرادها نکنیم این تصور است که بگیم همه جا وجود داره یا اینکه بقیه به دلایل مختلف سعی در بزرگنمایی ایرادهای ما دارند.
با این نوع نگرش مطمئنن خیلی ایرادها بر طرف نمی شوند.
یک بار این مورد گفته شده: این که خانم ابتکار معاون رییس جمهور بوده فرق بسیار اساسی با بقیه موارد ایجاد می کنه.
حالا واقعا ممکنه (هر جند بعید می دانم)) که تعداد مقاله های اخیری که به افشای تخلفات ملیتهای خاص پرداخته بیشتر باشه.ولی آیا حرفی خلاف واقعیت گفته شده؟ اینکه جاهای دیگه هم این اتقاق می افته از زشتی این عمل کم می کنه؟ یک جیزی رو که نباید فراموش کرداینه که به نظر می رسه که درصد این گونه تخلفات (به درصد کل تولید واقعی علم) در این کشورها به مراتب بالاتر از مثلا آمریکا یا کاناداست.
۰۸ آذر ۸۷ ، ۱۶:۳۹ محمد قدسی
دوستان، من به عنوان یک دانشگاهی مسلمان از این‌که می‌بینم اکثر مجلات در ِ پیت ویراستارانی به ظاهر مسلمان دارند و شاید موارد تقلب آن‌ها به نسبت زیاد باشد بسیار ناراحتم و با دیدن یک مورد دیگر نگران می‌شوم. تاثیر این موارد ناگزیر کم شدن اعتبار همه‌ی ماست. ما که سرلوحه‌ی دینمان پاکی و درستی است چرا باید آلوده به این امور شویم؟ این فقط یک احساس آنی بود و قصد شروع بحثی در این خصوص را نداشتم. اما از خواندن نظر شما استفاده می‌کنم.
سلام

لطفا کمی احتیاط کنید جناب آقای دکتر قدسی. شاید بهتر بود در ابتدا مقاله نیچررا کاملا ترجمه می کردید . سردبیر مجله اشوب و ... اگرچه دارای مقالات زیادی هست ولی مجله همین سردبیر و همکاران هنوز در لیست مجلات شما وارد نشده است. وبه نظر می رسد این مواقع شما باید احتیاط کنید و عبارت بازنشتگی اجباری را در ان اگر صلاح دانستید اصلاح کنید. پیشنهاد مشود که شما در وب لاگتان جایی را فقط برای اعلام اخبار قرار دهید وبدون ترجمه و اظهار نطر خوانندگان را به ان رهنمایی کنید. نیچر به نظر می رسد اهداف کمی بالاتر از انچه که شروع کرده است دارد. عناوینی آقای نشایی که چند کشور عربی را شامل می شود به آن اشاره شده است. مانند خانم ابتکار که به دانشجوی خط امام بودنش اشاره کرده بود. در صورتی که اگر نیچر یک مجله علمی است و هدف آن از بیان انچه که الان شاید هنوز عنوان فارسی تقلب برایش مناسب نیست، میباشد ولی هوشمندی را در نظاره کردن آنها نباید از دست داد. همین طور که ایرانی ها نباید هوشمندی خود را نسبت به وب لاگ شما دخیل نمایند.

mary
سلام
من با نظر یاسر بسیار موافق هستم. اگر شما به یادداشت مربوط به مجلات نا معتبر نگاهی بیاندازید متوجه می شوید که این گزاره معروف باز هم مورد استفاده قرار گرفته است. باید باور کنیم که جمعیت چین ، هند، پاکستان و یا واضح تر آسیا تقریبا بیش از نیمی از جمعیت دنیا است. بنابراین تعداد مقالات زیاد از این کشور ها را نمی توان نقطه ضعف یک ژورنال دانست و یا مسلمان بودن نویسندگان را متناسب با متقلب بودن آنها در زمینه علمی قلمداد کرد. واقعا چرا ما خود آتش بیار این معرکه ضد مسلمانی و ایرانی می شویم.
Hi there !
WE are two PhD students abroad, really interested to translate the article. We will do our best to translate it and send it by next saturday.

Regards ,
Javad Yaghoobi Derabi
Mehdi Salimi
Hi there !
WE are two PhD students abroad, really interested to translate the article. We will do our best to translate it and send it by next saturday.

Regards ,
Javad Yaghoobi Derabi
Mehdi Salimi
۰۸ آذر ۸۷ ، ۱۲:۲۰ سید امیر مرعشی
با عرض سلام
بنده مشابه این کار را مکررا در مورد نشریات مختلف دیده ام. یعنی ادیتورها سعی می کنند برای کنفرانس یا ژورنالی که خود در آن داوری می کنند مقاله بفرستند. اعضای کمیته داوران هم معمولا کمابیش یکدیگر را می شناسند، و آگاهانه یا ناآگاهانه روند داوری آنها از نام نویسنده مقاله متاثر خواهد شد. راجع به بعضی ژورنالهای چاپ ایران که بهتر است اصلا صحبت نکنیم. به نظر من اگر این نوع مقالات هم مانند سایر مقالات داوری شوند و احتمال پذیرفته نشدن آنها هم وجود داشته باشد، نمی توان به این کار تقلب گفت؛ فکر می کنم این کار بیشتر غیراخلاقی است تا متقلبانه.

نکته دیگر آنکه دروغها، تقلبها، کارهای غیراخلاقی و زرنگ بازی هایی که از مسلمانان سر می زند باعث شرمندگی است. چرا که نشان می دهد این افراد به نوعی برای کسب موقعیت بهتر حریص هستند و در این راه، حاضرند برخلاف دستورهای اخلاقی دین دست به کارهای ناپسند هم بزنند. اما این موضوع را هم فراموش نکنید که چنین رفتارهایی در همه جای دنیا دیده می شود. برای مثال، در همان سایت دژاووی مشهور، در حال حاضر 2091 مقاله به عنوان مقاله های کپی شده معرفی شده اند که از این میان تنها 20 مقاله به ایرانیها تعلق دارد، و جالب است بدانید مثلا 77 مورد از موارد کپی برداری مربوط به چینی ها، و 48 مورد مربوط به آمریکایی هاست. بنابراین شاید نتوان به سرعت ارتباط مستقیمی بین مذهب و ملیت افراد با پدیده تقلب برقرار کرد.

نکته آخر اینکه این جانب احساس می کنم اخیرا نیچر در بخش اخبار علاقه زیادی نشان می دهد تا موارد تخلفی را که از مسلمانان سر می زند تا اندازه ای بزرگ کند. این موضوع اصلا به یکی دو خبر اخیر درباره تقلب اساتید ایرانی یا مصری محدود نمی شود. البته این موضوع چندان هم شگفت انگیز نیست، چرا که تقریبا همه مطبوعات و رسانه های غربی فضا را به گونه ای ترسیم می کنند که شرقی ها به طور عام، و مسلمانان به طور خاص، موجوداتی هستند که در دنیای پیشرفته امروز هنجارشکنی می کنند. نویسندگان بخش خبر هم خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر باورهای اجتماعی و رسانه ها قرار دارند و چنین مطالبی را می نگارند. برای مثال اگر بنا به نوشتن درباره متقلبین باشد، احتمال نوشتن مطلبی درباره بک متقلب امریکایی باید حدود دو و نیم برابر نوشتن درباره دکتر ابتکار باشد (48 مورد تقلب امریکا در برابر 20 مورد ایران)، با این حال می بینیم که از بین این هزاران مورد کپی برداری، دقیقا راجع به دکتر ابتکار می نویسند با تاکید بر اینکه ایشان سخنگوی دانشجویان پیرو خط امام بوده. یا اینکه در مطلب امروزشان راجع به کسی می نویسند که حداقل تا همین اواخر عضو هیات علمی دانشگاه اسکندریه مصر بوده است.

در پایان مجددا تاکید می کنم که به هیچ وجه قصد دفاع از رفتارهای ناپسند برخی افراد را ندارم، اما باید دانست که فضای رسانه ای تمدن غرب هم آماده است تا از اشتباهات ما تا جایی که ممکن است علیه خود ما بهره برداری کند. در حدیث آمده است:
اتقوا من مواضع التهم
یعنی پرهیز کنید از آنکه (حتی) کاری کنید که مورد اتهام قرار بگیرید.

سید امیر مرعشی
۰۸ آذر ۸۷ ، ۰۹:۳۸ Mohammad R. Salavatipour
یاسر جان
با حرفت تا حدی موافقم. به نظر من مشکل بیشتر فرهنگی و نبود مکانیسم های قانونی برای برخورد با فرد خاطی است.
البته در این که از این کار (تقلب و دروغ) در دین هم به تاکیید نهی شده هم شکی نیست. حداقل نشان می ده که خیلی آموزه های دینی در این گونه افراد تاثیر چندانی نداشته.
اینکه بگیم متاسفانه درفرهنگ فعلی قبح این گونه اعمال خیلی کمرنگ شده حرف درستیه (هر جند که به مذاق ما خوش آیند نباشه)
۰۸ آذر ۸۷ ، ۰۲:۵۸ 6p0105361f592e970b
Vazeh e digeh

Darid migid Mohammad Nashi,

Taraf Nashi boode ;-)
The impact factor of the journal is more than 3. Can you imagine that. The average impact factor of a Computer engineering journal is 0.56 . Now this is a lesson to those who use the impact factor as a criterion for judgement of a journal's quality. Even the best IEEE journals don't have an impact factor of this MAGNITUDE. These are the problems that arise when you want to quantify quality.
نگاهی که مساله‌ی تقلب را به دین و ملیت و ... مربوط کند، نگاه بسیار خطایی است. در یک یادداشت دیگر هم شما نوشته بودید که مجله‌ای که بیشتر مقالاتش از کشورهایی مثل ایران و پاکستان و ... باشد مجله‌ی بی‌اعتباری است. این نوع گزاره‌ها مثل گزاره‌هایی است که می‌گویند تروریست‌ها همه‌یشان مسلمانند و یا دزدهای نیویورک بیشترشان سیاه‌پوست هستند. همان‌ اندازه که از این گزاره‌ها باید به شدت دوری کرد، از گزار‌ه‌های شما هم باید دوری کرد.
این مساله بسیار جالب است.
اینکه بعضی از ما به اصطلاح نام مسلمان را یدک می کشیم و خوب هم می دانیم که چه بسیار ما رو از یک سری از کارها از جمله دروغ نهی کردند، در حالی که در حال حاضر از شایع ترین عادت های ماست.
این یکی از سوالاتی بود که در خارج برای من مطرح شد. صداقت بسیاری از خارجی ها، بدون ترس از عذابی یا احساس گناهی...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی