خرید و فروش پایان نامه : مقصر کیست؟
شادرخ سماوی | شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۸۷
اول-- دو سال پیش بود که درجلسه کمیته علمی یکی از کنفرانس های داخل شرکت کرده بودم متوجه چهره جدیدی شدم. به من گفتند که آقای دکتر زید از دانشگاه دولتی "..... واحد تهران" به کنفرانس دعوت شده است. جلسه جلو رفت و وقت نهار فرا رسید. اساتید حاضر از دانشگاه های مختلف از تعداد زیاد دانشجوی تحصیلات تکمیلی و کمبود امکانات صحبت می کردند. یکی می گفت که ما سالانه 10 دانشجو می گیریم و دیگری می گفت که 15 نفر. نوبت به آقای دکتر زید رسید و ایشان هم گفت که بله ما هم تا پارسال دانشجوی تحصیلات تکمیلی در رشته کامپیوتر نمی گرفتیم ولی از امسال 90 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد کامپیوتر گرفته ایم و حالا کمی در ارائه تز آنها مشکل داریم زیرا فقط من هیات علمی تمام وقت رشته کامپیوتر هستم و نمی توانم هم دوره لیسانس را مدیریت کنم و هم دوره فوق لیسانس را و هم به این 90 نفر تز ارائه کنم. خلاصه از بقیه کمک می خواست.
دوم-- یکی از اساتید یکی از دانشگاه های دولتی می گفت که خوبی ارائه پایان نامه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد این است که می توانی هر ترم 3 دانشجوی فوق لیسانس را فارغ التحصیل کنی و کل وقتی که مصرف می کنی یک جلسه دفاع است و چند ساعت قبل از آن برای نگاه کردن به پایان نامه . محاسبه می کرد که از نظر مالی اگر چه حق الزحمه ای که دانشگاه آزاد می پردازد ناچیز است ولی وقتی فقط یک روز وقت برای آن مصرف می کنی مقرون به صرفه است. می گفت که موضوع را خود دانشجو مشخص می کند و یک سری فرم پیشرفت کار دارد که چند روز قبل از دفاع می آورد و تمام آنها را خود دانشجو پر کرده است و فقط یک امضا می کنی.
سوم-- فردی پارسال به من مراجعه کرد و گفت که دانشجوی دکتری مهندسی الکترونیک در واحد علوم و تحقیقات تهران است و می خواهد من راهنمای تز دکتری او باشم. گفتم که من به اندازه کافی در دانشگاه صنعتی اصفهان دانشجو دارم و هیچ دانشجویی را از دیگر دانشگاه ها قبول نمی کنم و فرصت آنرا ندارم. در جوابم گفت که آقای دکتر من هم شاغل هستم و من هم فرصت اینکه مزاحم شما بشوم را ندارم و می گفت که خیالتان راحت باشد که فقط یک بار باید درجلسه تبین رساله شرکت کنید و یک بار هم در جلسه دفاع.
از سه مثالی که زدم به نتیجه کلی ای می خواهم برسم که سه عامل سیستم, استاد و دانشجو در کاهش کیفیت آموزشی موثر هستند. آقای دکتر زید که مدیر گروه کامپیوتر دانشگاه.... است حتی اگر می خواست هم نمی توانست حتی 9 نفر از 90 دانشجوی مهندسی کامپیوتر که به او تحمیل شده است را با کیفیت حد اقل فارغ التحصیل کند. آن استادی که فقط به عنوان یک کار جنبی در روزهای آخر هفته می خواهد هرترم سه دانشجوی کارشناسی ارشد فارغ التحصیل کند و اعتقاد هم دارد که دانشگاه آزاد حق الزحمه عادلانه ای نمی دهد قطعا در کاهش کیفیت آموزش عالی کشور سهیم است. و نهایتا دانشجویی که از دو راه حل ممکن راه حل ساده و پرهزینه را برمی گزیند و وقت خود را برای تحقیق مصرف نمی کند و پول برای خرید پایان نامه می پردازد و می داند که عملی غیر اخلاقی کرده است نیز در ماجرا مقصر می باشد
دوم-- یکی از اساتید یکی از دانشگاه های دولتی می گفت که خوبی ارائه پایان نامه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد این است که می توانی هر ترم 3 دانشجوی فوق لیسانس را فارغ التحصیل کنی و کل وقتی که مصرف می کنی یک جلسه دفاع است و چند ساعت قبل از آن برای نگاه کردن به پایان نامه . محاسبه می کرد که از نظر مالی اگر چه حق الزحمه ای که دانشگاه آزاد می پردازد ناچیز است ولی وقتی فقط یک روز وقت برای آن مصرف می کنی مقرون به صرفه است. می گفت که موضوع را خود دانشجو مشخص می کند و یک سری فرم پیشرفت کار دارد که چند روز قبل از دفاع می آورد و تمام آنها را خود دانشجو پر کرده است و فقط یک امضا می کنی.
سوم-- فردی پارسال به من مراجعه کرد و گفت که دانشجوی دکتری مهندسی الکترونیک در واحد علوم و تحقیقات تهران است و می خواهد من راهنمای تز دکتری او باشم. گفتم که من به اندازه کافی در دانشگاه صنعتی اصفهان دانشجو دارم و هیچ دانشجویی را از دیگر دانشگاه ها قبول نمی کنم و فرصت آنرا ندارم. در جوابم گفت که آقای دکتر من هم شاغل هستم و من هم فرصت اینکه مزاحم شما بشوم را ندارم و می گفت که خیالتان راحت باشد که فقط یک بار باید درجلسه تبین رساله شرکت کنید و یک بار هم در جلسه دفاع.
از سه مثالی که زدم به نتیجه کلی ای می خواهم برسم که سه عامل سیستم, استاد و دانشجو در کاهش کیفیت آموزشی موثر هستند. آقای دکتر زید که مدیر گروه کامپیوتر دانشگاه.... است حتی اگر می خواست هم نمی توانست حتی 9 نفر از 90 دانشجوی مهندسی کامپیوتر که به او تحمیل شده است را با کیفیت حد اقل فارغ التحصیل کند. آن استادی که فقط به عنوان یک کار جنبی در روزهای آخر هفته می خواهد هرترم سه دانشجوی کارشناسی ارشد فارغ التحصیل کند و اعتقاد هم دارد که دانشگاه آزاد حق الزحمه عادلانه ای نمی دهد قطعا در کاهش کیفیت آموزش عالی کشور سهیم است. و نهایتا دانشجویی که از دو راه حل ممکن راه حل ساده و پرهزینه را برمی گزیند و وقت خود را برای تحقیق مصرف نمی کند و پول برای خرید پایان نامه می پردازد و می داند که عملی غیر اخلاقی کرده است نیز در ماجرا مقصر می باشد
۸۷/۰۹/۲۳
بیش از 90 درصد دانشگاهای غیر وابسطه به وزارت علوم(که مجبور به پزیرفتن دانشجوی رایگان هست) متعلق به دانشگاه ازاد هست و دانشجو در صورت عدم رضایت از دانشگاه نمیتواند دانشگاه خود را عوض کند و دانشگاه و اساتید عموما از این موضوع سو استفاده میکنن.
از طرفی اساتید ازادی لازم جهت انتخاب و یا تغییر دانشجویان خود را ندارند.
امیدوارم روزی در ایران هم شاهد قوانینی در جهت حفظ منافع دانشجویان و اساتید و ارگانهایی جهت امتیاز دهی به دانشگاهها بر اساس نظر دانشجویان و شرکتها باشیم.