Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

International students in plagiarism probe

محمد قدسی | يكشنبه, ۲۲ دی ۱۳۸۷
بیش از ۸۰ دانش‌جوی خارجی از یک دانشگاه سوئدی به اتهام کپی کردن بخش زیادی از تکالیف درسی‌اشان از اینترنت در معرض مجازات آکادمیک قرار گرفتند.



این کاری است که دانش‌جویان ما کاملاً آن‌را مباح میدانند، به‌خصوص اگر بخشی که کپی می‌کنند را ترجمه هم کرده‌ باشند. من خود در چند سال گذشته در درس‌های ارشدم دانش‌جویان را به انجام برخی پژوهش‌های کوتاه و مطالعه‌ی مقالات ترغیب می‌کردم و برای آن نمره‌ای را در نظر می‌گرفتم. مدتی بود که تناقض آشکاری بین نمرات برخی از دانش‌جویان و گزارش «پژوهش‌» آنان می‌دیدم و شاهد ارائه‌ی گزارش‌های بسیار خوبی از سوی دانش‌جویانی بودم که در آزمون‌های میان‌ترم و نهایی درس در معرض افتادن بودند. البته هیچ راهی برای اثبات آن‌چه را که مطمئن بودم نداشتم، ارائه‌ی شفاهی آنان در مدت ۱۵ دقیقه هم کمکی نمی‌کرد. به این خاطر از این ترم از دانش‌جویان خواسته‌ام که فقط یک مقاله‌ که من خود تعیین می‌کنم را خوب بخوانند و در ارائه‌ای فردی به من نشان دهند که آن‌ مقاله را فهمیده‌اند.

این تجربه‌ی شخصی شاید برخی از همکارانی که در دانشگاه‌های مختلف از دانش‌چویان درس ارشد خود می‌خواهند (و شاید مجبور می‌کنند) که مقاله تولید کنند (و بخش خوبی از نمره‌ی درس را به این کار تخصیص می‌دهند) را به فکر وادارد که برخی از آن‌جه در نهایت دریافت می‌کنند و شاید هم در جایی چاپ شود، به احتمال خوبی کپی/پیست یا ترجمه‌ی مقالات دیگر است، و شما معمولاً وقت و امکان بررسی این تخلفات علمی را ندارید. نگذارید برخی از دانش‌‌جویان با آبروی علمی شما هم بازی کنند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۱۰/۲۲
محمد قدسی

نظرات (۷)

مسئولین سایت باید نام وبلاگ را دانشگاهیان علیه تقلب می گذاشتند شاید که دانشجویان ارجمند بیشتر به آن احساس تعلق می کردند
چیزی که توی این خبر جالبه اینه که هشتادتا دانشجوی خارجی بودن که توی این ماجرا تو دام افتادن. چرا خود سوئدیا تقلب نکردن . شاید این فرهنگی که "تقلب بده مگه اینکه گیر نیفتی" توی خیلی از ملل جا افتاده. خیلی از دانشجوای ایرونی هم سر امتحان از بقل دستی کپ زدن رو تقلب میدونن . مگه نه توی خونه و از توی اینترنت که کسی نمیبینه و اشکالی هم نداره
در پاسخ به اینانا:

من فکر میکنم بخشی از ذهنیت مثبت شما به شکل تدریس در خارج از ایران به علت ذهنیت اولیه مثبت شما نسبت به آنجاست که درس خواندن را برای شما لذت بخش کرده است. برخلاف کیفیت سوال بر انگیز تحقیقات کیفیت تدریس در ایران در مقایسه با دانشگاههای خوب آمریکا بد نیست و حتی گاهی بهتر است بخشی از کلاس های درس هاروارد و ام.ای.تی در اینترنت موجود است و میتوانید مقایسه کنید. تفاوت اساسی در کاربردی بودن تحقیقات اینها است نه تدریسشان
توی بیشتر درسهای تکمیلی توی آمریکادانشجوا یه مقاله رو که استاد میده میخونن و برای بقیه ارائه میدن. این کار شاید توی یه ترم چندبار اجرا بشه . بسته به اینه که چندتا دانشجو توی کلاس هستن. درسای تخصصی عموما پنج شیش تا دانشجو بیشتر نیستن. با وضعیت فعلی دانشگاههای ایران فکر میکنم توی کلاس دکترقدسی بیستا دانشجوی تکمیلی هستن. اولا بیستا مقاله توی یه زمینه خاص و بیست تا ارائه شاید شدنی نباشه.
مطلب دیگه اینکه خانم مریم میرزاخانی از دانشگاه پیرینستون برنده جایزه بهترین ریاضی دان شده که هر چهارسال یکبار ارائه میشه. ایشون لیسانس رو صنعتی شریف خونده و الان دکتراش رو تموم کرده و به تز دکتراش این جایزه رو دادن
http://www.ams.org/ams/press/blumenthal-2009.html
متن این خبر به درست نشان نمی دهد که چه نوع تقلبی اتفاق افتاده است. دو حالت در اینجا ممکن است:
1- تحقیقی به دانشجویان واگذار شده است که بایستی از موضوع را در منابع مختلف پیدا کنند و پس از درک آن را با تغییر عبارات و کلمات دوباره نویسی کنند و در نهایت احتمالا راه حل های مختلف را با هم مقایسه کنند. تخلفی که دانشجویان ممکن است انجام داده باشند این است که عین مطلب مقاله را کپی و پیست کرده باشند که بنابراین معلوم نمی شود که آنها اساسا مطلب را فهمیده اند یا خیر.
2- دانشجویان موظف بوده اند در مورد کارایی راه حل ها تحقیق کنند. مثلا اگر دو روش در دو دومقاله برای یک مساله مدیریت شبکه پیشنهاد شده است، دانشجو باید هر دو راه را به صورت نرم افزاری و سخت افزاری پیاده سازی کند و نتایج را به صورت عددی یاداشت کند و به عنوان گزارش ارائه دهد. در این حالت دانشجویان مستقیما عدد و رقم ها را از تحقیقی که قبلا انجام شده دزدیده اند.

از آنجا که در ایران تخقیق مدل دوم چندان متداول نیست (دست کم در رشته کامپیوتر) این نوع تقلب هم که بسیار خطرناکتر است رواج چندانی ندارد.
اما در مورد اول وقتی به دانشجو تکلیف میشود که مقاله یا مقالات خاصی را به انتخاب خود یا استاد بخواند سپس ترجمه کند (ترجمه مانند دوباره نویسی است و تا کسی نفهمد نمی تواند درست ترجمه کند)و بعد در کلاس ارائه دهد و به پشتوانه فهم خود از مطلب پاسخگوی سوالات استاد و سایر دانشجویان در کلاس باشد، بعد از انجام تمام این کارها دیگر چه انتظاری وجود دارد. اگر دانشجو از اینترنت استفاده نکند پس چگونه تحقیق کند. در اینجا فقط کپی و پیست دستبرد علمی است و حتی اگر دانشجویی به واسطه ضعف در زبان انگلیسی ترجمه یک مقاله را پیدا کند و کامل بفهمد و دوباره نویسی کند تقلب نکرده است.
در پاسخ جناب سولوجن می گویم که تهیه یک مقاله کاری است بسیار مشکل که البته دانشجویان تکمیلی قاعدتا بایستی در راستای پایان نامه خود این کار را انجام دهند. اما چگونه می توان از دانشجوی فوق لیسانس(و لیسانس!) توقع داشت که برای پاس کردن هر درس سه واحدی مقاله بدهد. طبیعی است که در این مورد دانشجویان به احتمال خوبی تقلب خواهند کرد.
امتحان در سوئد توسط موسسه ی جدای از دانشگاه برگزار می شه که خیلی سخت گیرانه هست ..هر گونه تقلبی هم دادگاه داره...
توی استرالیا وضعیت مقالات و پروژه ها سخت تره اول پروزه رو باید در سایتی ریجیستر کنی که خط به خط چک می کنن که مقاله کپی نشده باشه..من به عمرم این قدر که اینجا درس خوندم نخونده بودم
ولی لذت بخشه چون واقعان پرکتیکال و عملی یاد می گیری
آن «احتمال خوب»اش از کجا مشخص شده است؟! شما نمونه‌گیری‌ی آماری کرده‌اید؟
به نظرم استفاده از این اصطلاح اشتباه لپی‌ای بوده است وگرنه معنای‌اش این است که درصد زیادی از دانش‌جویان ارشد/دکترایی که مقاله برای درس‌شان ارایه می‌دهند کپی‌کارند و خب، می‌دانید، این اتهام زیادی سنگین است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی