International students in plagiarism probe
محمد قدسی | يكشنبه, ۲۲ دی ۱۳۸۷
بیش از ۸۰ دانشجوی خارجی از یک دانشگاه سوئدی به اتهام کپی کردن بخش زیادی از تکالیف درسیاشان از اینترنت در معرض مجازات آکادمیک قرار گرفتند.
این کاری است که دانشجویان ما کاملاً آنرا مباح میدانند، بهخصوص اگر بخشی که کپی میکنند را ترجمه هم کرده باشند. من خود در چند سال گذشته در درسهای ارشدم دانشجویان را به انجام برخی پژوهشهای کوتاه و مطالعهی مقالات ترغیب میکردم و برای آن نمرهای را در نظر میگرفتم. مدتی بود که تناقض آشکاری بین نمرات برخی از دانشجویان و گزارش «پژوهش» آنان میدیدم و شاهد ارائهی گزارشهای بسیار خوبی از سوی دانشجویانی بودم که در آزمونهای میانترم و نهایی درس در معرض افتادن بودند. البته هیچ راهی برای اثبات آنچه را که مطمئن بودم نداشتم، ارائهی شفاهی آنان در مدت ۱۵ دقیقه هم کمکی نمیکرد. به این خاطر از این ترم از دانشجویان خواستهام که فقط یک مقاله که من خود تعیین میکنم را خوب بخوانند و در ارائهای فردی به من نشان دهند که آن مقاله را فهمیدهاند.
این تجربهی شخصی شاید برخی از همکارانی که در دانشگاههای مختلف از دانشچویان درس ارشد خود میخواهند (و شاید مجبور میکنند) که مقاله تولید کنند (و بخش خوبی از نمرهی درس را به این کار تخصیص میدهند) را به فکر وادارد که برخی از آنجه در نهایت دریافت میکنند و شاید هم در جایی چاپ شود، به احتمال خوبی کپی/پیست یا ترجمهی مقالات دیگر است، و شما معمولاً وقت و امکان بررسی این تخلفات علمی را ندارید. نگذارید برخی از دانشجویان با آبروی علمی شما هم بازی کنند.
این کاری است که دانشجویان ما کاملاً آنرا مباح میدانند، بهخصوص اگر بخشی که کپی میکنند را ترجمه هم کرده باشند. من خود در چند سال گذشته در درسهای ارشدم دانشجویان را به انجام برخی پژوهشهای کوتاه و مطالعهی مقالات ترغیب میکردم و برای آن نمرهای را در نظر میگرفتم. مدتی بود که تناقض آشکاری بین نمرات برخی از دانشجویان و گزارش «پژوهش» آنان میدیدم و شاهد ارائهی گزارشهای بسیار خوبی از سوی دانشجویانی بودم که در آزمونهای میانترم و نهایی درس در معرض افتادن بودند. البته هیچ راهی برای اثبات آنچه را که مطمئن بودم نداشتم، ارائهی شفاهی آنان در مدت ۱۵ دقیقه هم کمکی نمیکرد. به این خاطر از این ترم از دانشجویان خواستهام که فقط یک مقاله که من خود تعیین میکنم را خوب بخوانند و در ارائهای فردی به من نشان دهند که آن مقاله را فهمیدهاند.
این تجربهی شخصی شاید برخی از همکارانی که در دانشگاههای مختلف از دانشچویان درس ارشد خود میخواهند (و شاید مجبور میکنند) که مقاله تولید کنند (و بخش خوبی از نمرهی درس را به این کار تخصیص میدهند) را به فکر وادارد که برخی از آنجه در نهایت دریافت میکنند و شاید هم در جایی چاپ شود، به احتمال خوبی کپی/پیست یا ترجمهی مقالات دیگر است، و شما معمولاً وقت و امکان بررسی این تخلفات علمی را ندارید. نگذارید برخی از دانشجویان با آبروی علمی شما هم بازی کنند.
۸۷/۱۰/۲۲