Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

مسبب این همه مشکلات

محمد قدسی | جمعه, ۲۷ دی ۱۳۸۷
سلام برهمه دوستان "دلسوخته" و "دلسوز"
آیا هیچگاه از خود پرسیده ایم مسبب این همه مشکلاتی گریبان گیر آنیم چیست یا بهتر بگویم چه کسانی اند؟
در کجای دنیا دیده یا شنیده اید دستگاه های فرهنگی آن هرساله جشنواره کتاب دانشجویی رپا دارند و برای آن جایزه بدهند.
درکدامیک از دانشگاه های معتبر دنیا دیده یا شنیده اید که برای ترجمه یا "تألیف!" کتاب توسط دانشجوی متقاضی ورود به دوره دکتری امتیاز قایل شوند؟
اگر شرایط ورود به دوره دکتری معتبرترین دانشگاه های دنیا را هم بررسی کنیم. در هیچ کدام به صراحت نمیگویند شرط ورود به دوره مذکور داشتن مقاله است.
اما دردانشگاه های وطن عزیزملن شرط ورود بدون کنکور به دوره دکتری داشتن حد اقل یک مقاله در مجله ای با نمایه معتبر بین المللی است! البته داشتن آن را نفی نمی کنم، بلکه سوالم اینست، آیا مقاله جای همه چیز را میگیرد. آیا باین اوصاف و اوصاف دیگری که خود از آن مطلعید، ازقبیل نخبگی و این قبیل القاب نورس یا به بیان بهترنارس که با آن فرزندان جوان خود را با آن میفریبیم، باز هم مقصر را تعدادی دانشجوی جوان و بی تجربه می دانید. برادران و واهران عزیزم ما خود آنان را با دست خود به سوی آنچه تقلبش می نامیم سوق داده و می دهیم.
شب گذشته بسیار برایم جالب بود که وزیر متبوعمان در سخنرانی خود برای تعدادی از اساتید ارجی که برای زبان فارسی گردهم آمده بودند امار از تعداد مقالات نمایه شده ایران و رشد آن را در چند سال اخیر گزارش می فرمود. آیا در هیج کجای این کره خاکی شنید اید یا دیده اید که معیار ارزیابی عملکرد وزارتخانه متصدی علوم، تحقیقات و فناوریشان را تعداد مقالات چاپ شده بدانند.
حتما بهتر ازاین حقیر می دانیید برای ارزیابی عملکرد دانشگاه های برتر جهان هم مقوله مقاله فقط یکی از عوامل ارزیابی است.
حرفهای زیادی دارم بخصوص درباره ارزیابی عملکرد خود این نوشارها و موضع گیریهه که به نظر می زسد برخی اوقات یک جانبه به محضر قاضی می رویم، که انشالله برای فرصتی دیگر، البته اگر مجالی باشد
خدا پشت و پناه عالمان صدیق و صادق است
والسلام

کاظم مروج
http://adsl.modares.ac.ir/
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۷/۱۰/۲۷
محمد قدسی

نظرات (۳)

The following note, signed by the Editorial Board of MSCS, might be interesting to the audience of this weblog. It criticizes the wide-spread (ab)use of Citation Index and related bibliometric data (such as those reported by ISI):

http://www.ru.is/luca/webnotes/BibliometricsMSCS.pdf
۲۸ دی ۸۷ ، ۱۶:۲۵ کیارش بازرگان
تایوان در چند سال اخیر پیشرفتهای قابل ملاحظه ای در زمینه طراحی مدارهای آی سی داشتند. یک طرح ملی داشتند که دولت تصمیم میگیره در این زمینه سرمایه گذاری کنه و هر سال هرکدام از دانشگاههای معتبرشون دهها استاد (اغلب چینی تایوانی از امریکا) با حقوقهای خوب استخدام میکردند.

در سفری که من دوسال پیش به تایوان داشتم، رییس دانشکده برق یکی از همین دانشگاهها، معیاری برای پیشرفت داشت به نامه "تعداد مقاله" ولی نه در هر کنفرانس در پیتی، بلکه در بهترین کنفرانس طراحی آی سی. و نشون داد که در چند سال گذشته تعداد مقالاتشان هر سال بیشتر شده.

بنابراین شمارش مقاله به عنوان نشانه ای از پیشرفت ایده بدی نیست. ولی نمیتونه تنها معیار باشه. همون دانشگاه تایوانی ساختمانی رو اختصاص داده بود به شرکتها که هر کدام یک طبقه را اجاره کنند (با قیمت خیلی پایین) و در عوض از دانشجوها به عنوان کارآموز استفاده کنند و با اساتید پروژه انجام دهند.

کاملا با نظر آقای دنیاگر موافقم که تصمیم رو باید به افراد داد نه به قوانینی که میشه راحت سوراخ براش پیدا کرد.
ما اعتقاد به راه حلهای عمومی و همه گیرداریم چون به قضاوت افراد اعتماد نداریم. خیلی کشورا تصمیم گیری رو به افراد میدن. مثلا استاد میگه که کی دانشجوی دکتراش باشه. یه سری شرایط عمومی رو دانشگاه تعیین میکنه و بقیه اش تصمیم استاده. استادم چون باید از گرانتش پول خرج کنه و پروژه صنعت رو تموم کنه نمیاد پسرخالشو بیاره . فرهنگ رو درواستی هم وجود نداره که فلانی زنگ بزنه که پسر منو دارن میبرن سربازی و تو بعنوان دانشجوی دکترا بگیرش. تصمیم با استاده و استادم می خواد اینطوری باشه. توی ایران ما جرئت تصمیم گیری نداریم از ترس خاله و پسر خاله . خیلی هامون هم استانداردامون پایینه و به هزار دلیل میخوایم نون قرض بدیم به بقیه و میگیم که پسرت رو بفرس من میگیرمش برای دوره دکترا. حالا ربطش به صحبتای دکتر مروج چیه؟ حدود ده سال پیش که مقاله ژورنال برای خیلی از استادای رشته های مهندسی خیلی حرف بود و دانشجوی دکترا هم نمیتونس مقاله ژورنال بده یه عده دانشجوی تیز و پر کار بودن که کارای خوبی توی دوره فوق میکردن و نتیجش چاپ مقاله های خیلی عالی میشد. به نظر اومد که اینا دیگه نیاز به امتحان ورودی دکتری ندارن و میتونن ادامه تحصیل بدن. بجای اینکه اینو بسپرن به دانشکده که اگه خواس سابقه اینا رو بررسی کنه و مقاله ها رو هم در نظر بگیره اومدن و اینو تبدیل به قانون کردن. ما ها هم که متخصصه پیدا کردن سوراخ توی قوانین هستیم. این شد که دانشجوی خیلی باهوش دنبال مقاله نیس ولی میبینی دانشجوی فوق واحد قرزن آباد مقاله ژورنال آی اس آی داره و مسائل دنبالش از قبیل فروش مقالات آی اس آی و ژورنال های در پیت و کات و پیست و و و . همه اینا برای اینه که یه عده برای همه دانشگاهها آیین نامه و دستورالعمل اجرایی مینویسن نه راه کارهای کلی و خط مشی. آیین نامه رو باید هر دانشکده ای برای خودش بنویسه و بگه که از ورودی دکتری چی میخواد . کلیاتش رو یا وزارت علوم بنویسه یا دانشگاه . وظیفه دانشگاههای خوب اینه که – جوگیر- نشن. تولید مقاله راه پیشرفت دانشگاه نیس بلکه راه حلی برای پیشرفت افراد و پسرفت دانشگاهِ. شما نگا کنین که نتایج یکی از مهمترین اختراعات سال گذشته میلادی در زمینه ساخت حافظه فلش که حجم این حافظه ها رو چند برابر میکنه رو با یه مقاله کنفرانس اعلام کردن . با معیارای وزارت علوم مخترعهای این کار امتیاز و ارتقا نمیگرن. اگه فکر اون تیمی که چنتاشون هم مال استانفورد بودن این بود که مقاله آی اس آی بدن دیگه دنبال طراحی کریستال چند فاز نمیرفتن و ما هم به حافظه فلاش با سرعت اس رم دست پیدا نمیکردیم. این نیز بگذرد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی