Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

ظرفیت علمی کشور و تعدد مجلات پژوهشی و کنفرانسهای علمی

محمد قدسی | يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۸۸
آییننامه ارتقاء اعضاء هئیت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه گردیده است مشابه بسیاری از کشورهای دیگر به درستی توجه ویژه ای به فعالیت های تحقیقاتی آنان دارد و اگرچه تغییرات ی که اخیر ا در آن صورت گرفته (مانند ارزشگذاری به فعالیت های فرهنگی اساتید ) نگرانیهایی را در خصوص تفسی ر نادرست از اینگونه فعالیت ها و ا متیازات مترتب بر آن ایجاد کرده است ولی هنوز هم فعالیت های پژوهشی اساتید یک بند وتوک ننده در ارتقاء آنان محسو ب می شود. بعلاوه، سیاست های چندساله اخیر وزارت مذکور بر تشویق اساتید به ارائه و چاپ دستاوردهای علمی خود در مجلات و کنفرانس های علمی و پژوهشی استوار بوده و در این راستا بسیاری از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور تخصیص اعتبارات تحقیقاتی به کادر علمی خود و حتی اختصاص دانشجویان تحصیلات تکمیلی به آنان را به میزان اینگونه فعالیت ها مرتبط نمودهاند. اگرچه در اساس تردیدی نیست که می باید بسیاری از تحقیقات اصیل (نه الزاما تمامی آنان ) به چاپ مقاله در مجلات معتبر و مرتبط منجر گردند ولی به نظر می رسد که افراط در اجرای این سیاست از یکسو و ویژگی بدل کاری ما ایرانیان از سوی دیگر منجر به کشف و یافتن مسیرهای سادهتر در تحصیل این قبیل امتیازات ردیده است . همزمان با انتشار و چاپ مجلات دارای نمایه در کشورهای همسایه (مانند پاکستان) به منظور رفع مشکلات مربوط به فراغت از تحصیل ISI دانشجویان دکتری و اندوختن امتیازات مربوط به ارتقاء اعضاء هئیت علمی (که شرح آن به نحو مطلوب در این وبلاگ درج گردید) به نظر می رسد کثرت مجلات علمیپژوهشی داخلی به همراه کنفرانسهای علمی مسیر دیگری را فراهم ساخته است تا دوستانی که امکان ، حوصله و یا وقت کافی به حریر مقاله به زبان غیر مادری را نیز ندارند از فرصت ارتقاء و یا حداقل طولانی نمودن رزومه خویش محروم نگردند.

علیرغم افزایش قابل توجه دانشجویان مقاطع مختلف تح صیلات تکمیلی در سال های اخیر این سوال پیش می آید که توان و ظرفیت علمی کشور به واقع چقدر است و اصولا چگونه می توان آن را سنجید و بر اساس آن به نشریاتی مجوز داد که تنها راه بقاء آنان ارتزاق از بودجه های دولتی تخصیص یافته به دانشگاه هاست. همه نیک می دانیم که این مجلات فاقد مشتری به مفهوم تجاری آن هستند و متاسفانه مقالات چاپ شده در آنان حتی در کارهای تحقیقاتی بعدی همان محقق و مولف نیز مورد استناد قرار نمی گیرند. اخیرا بسیاری از دانشگاهها در چهارچوب سیاستهای جدید وزارت علوم در خصوص تخصصی نمودن مجلات علمی به کسب مجوز و چاپ تعداد بسیار زیاد ی مجله اقدام نموده اند و در واقع مجوز چاپ یک مجله آنان به مجلات متعدد و متکثر تبدیل گردیده است. به علاوه، هر ساله دانشگاههای جدیدتر که حیثیت علمی و حتی ارتقاء اعضاء هئیت علمی خود را در گرو چاپ مجله می دانند به لیست بالا بلند نشریات علمی_پژوهشی کشور افزوده می شوند . در خصوص کنفرانس های علمی مشکل حادتر است به نحویکه هرساله تعداد زیادی کنفرانس ، سمینار، همایش و گردهمایی (که راقم این سطور متاسفانه به تفاوت بین آنان آگاه نیست) به صورت عمومی و تخصصی در شکل های عادی و دانشجویی با هزینه های سرسام آور و متاسفانه تاثی رگذاری علمی بسیار اندک برگزار میگردند.

در واقع این سوال پیش می آید که آیا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در صدور مجوز برای مجلات پژوهشی ظرفیت علمی موجود در کشور را مورد توجه قرار می دهد و اصولا در برگزاری کنفراتس های علمی در کشور آیا نهاد علمی تصمیم گیرنده ای وجود دارد؟ به راقم این سطور حق دهید که به این قبیل فعالیت های به ظاهر علمی به چشم یک پرکننده (فیلر) امتیازات در فرمهای ارتقاء و یا قطور کننده رزومه دانشجویان و اساتید نگاه کند . متاسفانه معتقدم ما ملت بدل کاری هستیم و قادریم با تبعیت ظاهری از قوانین آنان را آنچنان از درون تهی نمائیم که هیچ چیز جزء ظاهری آراسته باقی نماند.

سید حسین امیرشاهی
hamirsha@aut.ac.ir
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۱/۳۰
محمد قدسی

نظرات (۱۰)

۲۱ ارديبهشت ۸۸ ، ۲۰:۰۲ قاسم جابری پور
مطلب بسیار خوب آقای دکتر امیرشاهی مرا یاد این انداخت که یکی از آرزوهای اعلام شده (فکر می کنم در چشم انداز 20 ساله مهجور مانده) مرجع علمی شدن زبان فارسی است. متاسفانه با این کوتاهی هائیکه در این پست به آن اشاره شده بعید است که زبان فارسی حتی در ایران، بجز در شاخه ادبیات فارسی، مرجع شود. باز هم متاسفانه بعضی از ما در مقام ارائه آمار تولید علم هر نوشته آبروبری را هم در آمار خود منظور می کنیم تا بتوانیم اعلام کنیم که در سایه فعالیت های مشعشع ما تعداد مقالات علمی کشور مثلا دو برابر شده است یا در یکسال به سیزده هزار مقاله ژورنال رسیده است.
http://copy-shake-paste.blogspot.com/2009/04/lesson-plan-for-teaching-about.html
ممنون. این مجله همون طوری که متوجه شده اید مربوط به WASET هست که قبلا در این بلاگ کم اعتبار معرفی شده بود و من به همین دلیل مقاله ی خودمو ازش withdraw کردم. اما گفتن که اگه بخوام تو این مجله چاپش میکنن. این مجله از اونجایی که هنوز یک ساله نشده نه تو ایندکس isi هست نه IF داره اما باید دید چه مقالاتی چاپ میکنه. در هر صورت من مقاله ی خودم رو به یه مجله ی قدیمی و نسبتا معتبر فرستادم. امیدوارم که بقیه دوستان استفاده کنن.
با نظر آقای پیامی کاملا موافقم. اینترنتی شدن مجلات علاوه بر آنکه کاهش هزینه مجلات و سهولت دسترسی به آنها را در پی دارد به شفاف تر شدن تقلبات احتمالی هم کمک میکند از سوی دیگر یک بانک اطلاعاتی بزرگ بیشتر شناخته و استفاده میشود.
راجع به ژورنال
International Journal of Fluid and Thermal Engineering
میتوانید نام آنرا در گوگل سرچ کنید. فقط 9 بار نام مجله دیده میشود. جز آی اس آی هم نیست. البته آنها که در رشته مهندسی مکانیک و سیالات هستند بهتر خبر دارند.
International Journal of Fluid and Thermal Engineering معتبر هست یا نه؟
لطفا به hosseinali.ir@gmail.com بفرستید, بسیار ممنون میشم.
با تشکر از نوشته بحق شما.
در این باره می توان گفت که صرف نظر از علوم پایه، در مورد پژوهشهای کاربردی ، فنی و مهندسی باید دید که نتایج پژوهشهای انجام شده چقدر در حل مشکلات صنعت و کشاورزی موثر است. در آن صورت است که انتشار مقاله علمی توسط اعضا هیات علمی، سود جنبی برای وی است و اشکالی ندارد. مثالی بزنم: مرکز تحقیقات کشاورزی فرانسه سالها بود که ارزیابی محققین خود را بر مبنای انتشار مقالات نگذاشته بود و اصل، کارایی نتایج پژوهشها در عمل بود. اخیرا آنها نیز به انتشار مقالات بهای بیشتری می دهند ولی هنوز کارایی مقالات یک اصل است. با این حال پژوهشهایی هم وجود دارند که در عرصه کشاورزی نتایج آنها بصورت مقاله منتشر نمی شود و سکرت تلقی می گردد. یعنی با رقابتی که در عرصه بین المللی روی یک موضوع وجود دارد محققین به آسانی نتایج بدست آمده را منتشر نمی نمایند. سوال این است که در کشور ما چه میزان از تحقیقات وجود دارد که بعلت استفاده عملی و پیشرو بودن ، محقق زیاد مایل نباشد که بلافاصله نتایج را منتشر کند؟
دکتر رأفت - دانشگاه تبریز
من فکر می کنم قضیه کنفرانس ها با ژورنال ها کاملا متفاوت است. زمانی که کنفرانسی در یک دانشگاه در حال برگزاری است دانشجویان و اساتیدی که کلاس هایشان تعطیل شده است، مقاله دهندگان و سایر شرکت کنندگان در یک محیط پژوهشی با امکان ارتباط رو در رو قرار می گیرند و حتی اگر سطح مقالات زیاد بالا نباشد روح پژوهش در آنها زنده می شود. کیف و کلاسور و خودکار و ناهار اگر چه به نظر بی ارزش می آیند ولی کودک درون شرکت کنندگان را خوشحال و به شرکت در کنفرانس تشویق می کند و از همین رو این کار در همه دنیا متداول است.

و اما در مورد ژورنال ها، سال ها پیش که اینترنتی وجود نداشت ژورنال های علمی چاپ و برای کتابخانه های دانشگاهی ارسال می گردیدند. اگر کسی قصد پژوهشی نو را داشت برای بدست آوردن سابقه آن بایستی تعداد زیادی ژورنال کاغذی را در کتابخانه زیر و رو میکرد و مقاله های مورد نظرش را پیدا می کرد.
امروزه همانطور -که همه میدانیم- وضع عوض شده و در کسری از ثانیه می توان تمام مقالاتی را که در زمینه موضوعی خاص است را فهرست کرد. خواندن مقاله هم سیاست های گوناگونی دارد. در بعضی سایت ها رایگان است، در بعضی سایت ها باید مشترک بود (که دانشگاه ها اکثرا مشترک هستند) و در بعضی موارد نیز باید مقاله را خرید.
با این اوصاف دیگر کسی سراغ ژورنال های کاغذی نمی رود اگر چه خیلی از ژورنال های خارجی هنوز هم چاپ می شوند ولی نسخه اینترنتی آنها نیز در دسترس است. و اما در ایران ژورنال ها فقط چاپ می شوند و برای مشترکین ارسال می گردند در حالی که دیگر کسی آنها را نمی خواند و حتی اگر مقاله ای قابل توجه در آنها باشد بعید است که مخاطبی پیدا کند (خصوصا ژورنال های فارسی).
حال سوال این است که چرا این پول به این صورت دو ریخته می شود. اگر ژورنالی که نام یک دانشگاه معتبر را روی خود دارد فقط به صورت اینترنتی هم منتشر شود همان اعتبار را خواهد داشت. در آمدی هم نمی توان از چاپ این ژورنال ها متصور شد که اکثریت قریب به اتفاق مشترکین افتخاری هستند. ولی می توان به روش اینترنتی حتی کسب درآمد کرد چرا که هزینه ای برای چاپ پرداخت نمی شود و خلاصه مقالات رایگان و متن کامل بر مبانی اشتراک می تواند باشد. خصوصا اگر تعداد زیادی از ژورنال های یک رشته با هم متحد شوند و بر روی یک سایت انتشار یابند.
پورتال ACM را در نظر بگیرید. ما هم میتوانیم به راحتی پورتالی مانند آن برای تمام ژورنال های فارسی کامپیوتری داشته باشیم و آنجاست که مقالات ضعیف و دستبردهای علمی در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت و خود به خود امکان ظهور نخواهند داشت.
انجمنای تخصصی مثل انجمن مهنسای ساختمان آمریکا (ای اس سی ایی) مجلههای خوبی میدن بیرون. پرسیژ دارن و ارزش مقالههاشون زیاده و تخصصی ی. به هیچ دانشگاهیم ربطی ندارن.
آقای دکتر امیرشاهی، من از وضعیت دانشگاهها و اساتید و دانشجویان کشورهای صنعتی خبر ندارم و فقط دیدگاه خودم را راجع به ایران بیان میکنم. اگر تعبیراتم اشتباه هست تصحیح بفرمایید. مجلات علمی پژوهشی موظفند مقالات اساتید دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور را چاپ کنند. آیا هیچکسی به این مقالات و مجلات رجوع می کند؟ خیر برای اینکه توی یک شماره از این مجلات از رشته نساجی مقاله هست تا رشته برق و شبکه عصبی. اشتراک این مجلات به درد کسی نمی خورد برای اینکه احتمال اینکه مقاله ای در رشته خاص شما در این مجله باشد بسیار ناچیز است. اساتید هم در کتابخانه شخصی خود مثلا یک جلد از نشریه امیرکبیر را دارند به دلیل اینکه در آن مجله خاص مقاله ای داشته اند.
حالا هدف از نوشتن مقالات چیست؟ آیا کسی منتظر خواندن و استفاده از نتایج این تحقیقات می باشد؟ خیر.
کنفرانس ها به چند دلیل برگزار می شوند. جدیدا حق ثبت نام از مخارج کنفرانس خیلی بیشتر است. برگزاری کنفرانس برای دبیرکنفرانس امتیاز ارتقا دارد. برای کمیته علمی فوائدی دارد از جمله اینکه هرکدام می تواند چندین مقاله در کنفرانس مذکور داشته باشند. برای دارندگان مقاله امتیاز دارد حتی اگر در کنفرانس شرکت نکنند و مقاله را ارائه ندهند. برای شرکت کنندگانی که مقاله ندارند نیز حق ماموریت و کیف و کلاسور و نهار دارد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی