Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

بحثی پیرامون جوایز علمی!

Faramarz Ashenai Ghasemi | شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۸۸
مدتی است که هنگام بررسی آثار افراد در جشنواره های مختلف داخلی(مانند جشنواره خوارزمی)، افراد شرکت کننده در این گونه جشنواره ها، معمولاً گواهی های ثبت اختراع داخل، دیپلمهای افتخار و مدالهای ( از طلا تا برنز) گرفته شده از جشنوارههای مختلف خارجی (از مالزی گرفته تا سوئیس!) را نیزضمیمه آثار خود می کنند. نکته درخور توجه آن است که، برخی از آثار مزبور، که باید دارای نوآوری در حد جهانی باشند، به قدری فاقد کیفیت ، یا کپی برداری محض از سایتهای patent و یا اصلاً در بازار مصرف داخلی موجود می باشند، که حتی افراد غیرصاحبنظر نیز این مسأله را با نگاه اول تشخیص می دهند!
نکته رنج آورتر آنکه، افراد مزبور، در صورت مردود شدن کارشان، با ضمیمه کردن گواهی ها و جوایز یادشده، اقدام به شکایت از هیأت داوران جشنواره و تلاش برای ناکارآمد نشان دادن آنها می کنند، و در برخی موارد نیز موفق به تغییر نظر داوران می شوند!
اینگونه که تجربه بنده می گوید، متأسفانه بسیاری از این گواهی ها و جوایز(به ویژه موارد خارجی شان)، دارای اعتبار خاصی نمی باشند. با اینحال، خوشحال می شوم که شما صاحبنظران، نظراتتان را نسبت به این بحث، به نحو مبسوط تری ، وحتی الامکان با ارائه اسناد معتبر، ارائه دهید. باشد که همین بحثها و اسناد، مرجعی مناسب برای داوران اینگونه جشنواره ها نیز باشد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۵/۳۱
Faramarz Ashenai Ghasemi

نظرات (۴)

به نام خدا
سلام

دسترسی به اینترنت کار پژوهش را آسان و کار داوری را سخت کرده.

به عنوان برگزیده جشنواره خوارزمی در سال 75 معتقدم کار برگزیده باید در کنفرانس یا ژورنال پژوهشی چاپ شده باشد یا توسط متخصص بسیار مرتبط با موضوع مانند کنفرانسهای معتبر بررسی شود (تخصص کلی کافی نیست و گزارش چند داور مرتبط مورد نیاز است).

خدا نگهدار
سلام
جالب اینکه بنده یک بار از سوی فردی در اینترنت, پیشنهاد جالبی دریافت کردم مبنی بر اختراع کردن چیزی و فروختن به فرد مذکور تا بندۀ خدا بتواند معافیت نخبگان از خدمت سربازی دریافت کند!!!
در سال‌های اخیر، خصوصا در ایران، مجموعه مسابقاتی مانند: روبوکاپ در حال شیوع بین دانشجویان و دانش‌آموزان دبیرستان‌ها و بعضا مدارس راهنمایی می‌باشد!
بسیاری از تیم‌های ایرانی بدون توجه به اهداف این مسابقات (تست و ارزیابی روش‌های هوشمند در یک بستر رقابت‌پذیر)، با به کارگیری روش‌های ضدپژوهشی، Hard Code و... اقدام به کسب رتبه‌های عجیب و غریب می‌کنند. بعنوان مثال به محض اینکه یک لیگ جدید معرفی می‌شود(بصورت آزمایشی) هجوم دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی با هدف کسب امتیاز میان شرکت‌کنندگان محدود آن تیم‌ها(و نه تست و ارزیابی یک روش هوشمند جدید) شدت می‌گیرد و در این میان از هیچ فعالیت ضدپژوهشی(مثلا ارسال بسته‌های fake روی شبکه و...) روی نمی‌گردانند!
با عرض تاسف دانشگاه‌ها نیز بدون توجه به نوآوری و تنها با هدف تبلیغ رتبهٔ بدست آمده به این موضوع بیشتر دامن می‌زنند.
البته در این میان در بعضی دانشگاه‌ها نیز فعالیت‌های پژوهشی بسیار مناسبی در این زمینه صورت می‌گیرد که نباید آنها را فراموش نمود.
این حقیر معتقد است تا زمانیکه پژوهش در حاشیهٔ هدف قرار گیرد و نظارت درستی بر رویکردهای ارائه شده در مسابقات این‌چنینی صورت نگیرد، روز‌به‌روز بر گسترهٔ تقلب مابین دانشجویان و اساتید افزوده خواهد شد.
معضلات ناشی از این رویه، نه تنها جامعه پژوهشی ایران، بلکه دانشجویانی که با تعجب «نخبه» خوانده می‌شوند را نیز فرا خواهد گرفت!
زمانی بود که به عنوان جایزه سربازی کسانی که اختراع مهمی کرده بودند و یا مقام جهانی مهمی داشتند را معاف می‌کردند. در آن زمان به یاد دارم گروهی به دلیل اختراع چیزی شبیه ترمز abs مشمول این قانون شده بودند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی