Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

آیا ممکن است تقلب زوایای مثبتی هم داشته باشد؟!

محمد قدسی | شنبه, ۷ شهریور ۱۳۸۸
از: فریا نصیری مفخم، دانشجوی دکتری، دانشکده‌ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان


در جامعه امروزی ایران ما، با گسترش کاذب پژوهش گرایی و میل وافر (و در بعضی موارد همراه با ارعاب و تهدید دانشجویان از طرف اساتید) به انتشار پژوهشها در نشریات معتبر بین المللی، می رود که این تهدیدها فردا نه بر سر آی.اس.آی بودن یا نبودن ژورنالها بلکه فراتر و بر اساس فاکتور تأثیر ژورنالهایی باشد که افراد پژوهشهای خود را در آنها منتشر می کنند.

گرچه این دومی نیز اگر از مسیر معقول خود خارج نشود، ناپسند که هیچ، بلکه لازمه حیات و
رشد جامعه علمی در تعامل با هسته های برتر پژوهشی تخصصی است، اما شاید بد نباشد به پی آمدهای آن نیز از هم اکنون بیندیشیم. پی آمد هایی که برخی از آنها از همینک قابل مشاهده هستند!

از آنجا که حتی کنفرانسهای بین المللی هیچ امتیاز پژوهشی برای دانشجویان دکتری تخصصی (و نیز اخیراً برای دانشجویان کارشناسی ارشد!) در بر ندارد، آیندة کنفرانسهای داخل را چگونه می
توان دید؟

اخیراً رویکرد ضعیف پژوهشگران به ارایه پژوهشهای اصیل خود به این کنفرانسها، باعث شده
است که مقاله هایی به کنفرانسهای داخل ارایه می شود که به سادگی، مظاهر کامل و بارز "تقلب علمی" را در آنها مشاهده می کنیم و داوران با معضلی جدی روبرو خواهند شد. رد این مقالات، به تدریج به مهجور شدن و برچینی کنفرانسهای داخل خواهد انجامید، و از طرف دیگر، پذیرش آنها نیز ما را با دو معضل که همینک با آنها روبرو هستیم مواجه می کند: اول، گسترش و توجیه تقلب و دوم، کاهش بار و کیفیت علمی کنفرانسها که به نوبه خود باز به معضل اول خواهد انجامید. لذا این ما را وارد یک دور معیوب می کند که بایستی به آنچه که باعث رسیدن به این معضلات می شود توجه داشت و خواسته ها را تعدیل نمود.

این معضل در مورد نشریات داخلی نیز رو به گسترش خواهد بود و تقلب در پایان نامه های کارشناسی ارشد و حتی دکتری را نیز که در این سالهای اخیر شاهد بوده ایم. این می طلبد که از همینک چاره ای اندیشید.

نگاهی به پروفایل علمی دانشجویان دکتری تخصصی و فوق دکتری دانشگاههای تراز اول خارج کشور (که سیستم آموزشی پژوهشی مشابه دارند و صرفاً پژوهش محور نیستند) می تواند ما را به تعدیل و تصحیح این روند و خواسته ها و دور شدن از پژوهشهای ظاهری و رسیدن به پژوهشهای موثرتر کمک نماید.

پس بیاییم به ریشه های تقلب علمی بیندیشیم و ببینیم که ارزش برخی از آنها تا چه حد بوده است که باعث می شود اخلاق فدا گردد و اینکه آیا در این میان مصالحه ای می توانسته یا باید مطرح یا حتی ضروری باشد و به چه قیمتی؟!!!
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۶/۰۷
محمد قدسی

نظرات (۶)

من هم نظر با نظر شریف موافقم. EJGE در حد کنفرانس های داخلی هم نیست!
آقای
arrashki
معمولاً نقش استاد مشاور در پایان نامه ها دقیقا ثبت نمی‌شود و ذکر نام استاد مشاور حقی برای فرد ایجاد نمیکند. در صورتی که نقش کلیدی ای که میگویید جایی ثبت شده باشد، میتوانید دنبال کنید اما معمولا این امور توافقی و دوستانه انجام میشود. در مرحله‌ی اول استاد پایان نامه باید پاسخ گو باشد.
لطفا این مجله را هم به فهرست کم اعتبارها اضافه کنید. امتحانش بسیار ساده است! پول می‌گیرد، ظرف چند روز مقاله شما را چاپ می‌کند!
Electronic Journal of Geotechnical Engineering
با سلام
یکی از اساتید مقاله ای از یکی از پایان نامه ها که نقش کلیدی در آن به عنوان استاد مشاور پایان نامه داشته ام بدون ذکر نام اینجانب به چاپ رسانده است آیا امکان اعتراض برای اینجانب وجود دارد
سلام
نمیخوام گردانندگان این وبلاگ را دلسرد کنم ولی یه نگاهی به وزاری دولت بیندازید- جایی که در این وبلاگ برای کپی کردن یک مقاله دغدغه وجود دارد آقای کامران دانشجو- آقای کردان- آقای رحیمی و ... کل مدرک دکترایشان جعلی است و هر روز هم ترفیع می گیرند و با وجود اینکه کل جامعه دانشگاهی این مطلب را می داند کسی نمی تواند کاری بکند. پیروز باشید
درود و سلام بر شما
کار فرهنگی شما در استوار کردن اندیشه امانت داری در متون علمی کار بزرگی است و ستودنی است. براستی یکی از نیازهای محیط های آموزشی مانند دانشگا هها بوده است. و امید که دانشجویان و اساتید این مهم را در نظر بگیرند و هر چند بر این باورم که تنها کوشش در سطح دانشگاهها هم کافی نیست و بایستی از مدرسه و خانه و جامعه و آنهم در سن های پایین تر فرهنگ سازی شود...

نیاز های فرهنگی جامعه ما امروز روشن تر از هر روز دیگری است. جایی که فرهنگ درست و سالم اندیشدن را باید هر چند نیرو بخشیم و گروههای دانش جویی را متجد تر کنیم. در سوید و شهر گوتنبرگ هم گروهی از دانشجویان پارسی زبان دانشگاههای سوید گروهی را پی ریزی نموده اند و این گروه کارهایی فرهنگی را نیز آغاز نموده است.
چون مطالب نوشتاری در وب لاگ شما سودمند است و یک کار فرهنگی با ارزشی است . با اجازه شما آدرس وب لاگ شما در بخش لینکستان سایت قرار می دهیم.
www.daneshjoo.se
پیروز باشید.
مسعود اله دینی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی