Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

نوعی از تقلب که عادی شده است

محمد قدسی | شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۸۸
اگر دقیق باشیم در بسیاری از اموری که روزانه درگیر آن هستیم از عدم صداقت می‌بینیم تا تقلب. متاسفانه خیلی از این کارها برای ما کاملاً عادی شده است، در صورتی که اغلب مردم در کشورهای غربی از انجام آن اکراه دارند.

امروز ایمیلی دریافت کردم که مرا نسبت یه این مشکل در حیطه‌ی دانشگاهی خودمان حساس کرد.

موسسات آموزشی یا پژوهشی (آزاد، غیر انتفاعی‌، تازه تاُسیس) برای آن‌که ارتقاء یابند و بتوانند در مقاطع بالاتر دانش جو بگیرند و درنتیجه درآمد بیش‌تری کسب کنند، باید طبق مقررات چند هیات علمی با مدرک دکتری داشته باشند. اینجاست که این موسسات دست به‌دامن امثال ما ها می‌شوند و به‌کمک دوست و آشنا، مدارک تحصیلی و شخصی ما را می‌گیرند و از ما می‌خواهند فرمی را امضا کنیم که عضو هیات علمی یا پژوهشی پاره‌وقت آنجا هستیم. البته قوانین هم طوری است که هیج‌گونه تعهدی برای ما ایجاد نمی‌کند. برخی که زرنگ‌ترند اما این‌کار را در قبال دریافت وجه معتنابهی انجام می‌دهند.

یا شرکت‌هایی برای بالا بردن رتبه‌‌اشان (که منجر به درآمد بیشتر می‌شود) نیاز به افرادی با مدرک بالا در هیات مدیره یا در سطح کارمند دارند. این شرکت‌ها هم با همان ‌روش‌های بالا مدارکی را که موسسات بالادست نیاز دارند تهیه می‌کنند.

من خود در گذشته چند بار در مقابل تقاضای دوستان یا فامیل نزدیک تسلیم شده و مدارکم را تقدیم کرده‌ام اما خوشبختانه هیج منفعت مالی عایدم نشده است‌. اما اکنون معتقدم که کارم اشتباه بوده نباید تکرار شود. مسولان این موسسات ممکن است ادعا کنند که با توجه به مقررات دست‌وپاگیر مجبور به انجام این کارها هستند. اما کارشان پروندهسازی و تخلفِ قابل پیگیری است. مثلاً در ایمیل ذکر شده ادعا شده که مسول یک دانشگاه شهرستان از مدارک یک همکار در یک مقطع و بدون اجازه‌ی او برای مقطع بالاتر استفاده کرده است‌. من اطلاعات را برای همکار ذکر شده ارسال کردم تا اگر صلاح بداند پی‌گیری کند.

یکی دو دانش‌آموخته‌ی دکتری را می‌شناسم که در شرکت خصوصی کار می‌کنند اما مدرک دکتری خود را به‌عنوان هیات علمی در یک دانشگاه دوردست عرضه کرده‌اند، ماهی چند صد هزارتومان می‌گیرند بدون آن‌که وقتی در آن موسسه صرف کنند یا درسی بدهند.

باید اقرار کرد که مقصران اصلی این مشکل مقامات بالاتر هستند که با وضع قوانین، جنین بلبشویی را در موسسات آموزشی و شرکت‌ها ایجاد کرده‌اند و به نهادینه شدن تقلب در کشور کمک می‌کنند. اما مسولان این موسسات که به دروغ متوسل می‌شوند نیز مقصرند و امثال ماها هم که به این اوضاع کمک می‌کنیم بی تقصیر نیستیم.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۶/۲۸
محمد قدسی

نظرات (۴)

با سلام
متاسفانه مطلع شدم که در واحد دانشگاه ازاد ملایر بدون داشتن هیات علمی لازم با پرونده سازی رئیس واحد و با همکاری دو تن از اساتید که هیات علمی دانشگاه دیگه ای هستند کارشناسی ارشد نرم افزار تصویب شده و 35 دانشجو هم در ترم جاری ثبت نام شده!!!! چرا هیچ مقام مسئولی در این رابطه موضع گیری نمی کنه؟
حق بدهید که مسئولان بالا با وضع قوانین چندان مقصر نیستند، زیرا واقعا برای این‌که دانشگاهی بخواهد شروع به کار کند، باید به تعداد مورد نیاز استاد داشته باشد! نمی‌شود گفت این قانون را برداریم تا تقلب عادی نشود. بلکه باید با موارد تقلب برخورد شدید شود، تا ریسک تقلب بالا برود.
نمی‌توان گفت حداکثر سرعت مجاز اتوبان تهران-قم را ۱۵۰ کیلومتر بکنیم، تا قبح حداکثر سرعت مجاز و نقض قوانین از بین نرود؛ بلکه باید -چنانکه مرسوم است- کسی که سرعت غیرمجاز داشته باشد جریمه شود.
این نوع تقلب ریشه ای طولانی دارد و سالهاست در محیط های غیر دانشگاهی انجام می شود. بسیاری شرکت ها برای اینکه رنکینگ خود را در مراجعی مانند شورای عالی انفورماتیک و یا سازمان برنامه و بودجه بالا ببرند سال هاست که مدارک تحصیلی افراد در مقابل مبلغی اندک می گیرند و آنها را به عنوان فعال در شرکت خود معرفی می کنند. خیلی از داروخانه ها را هم می شناسیم که مدیر آن یک کاسب معمولی و بدون اطلاعات پزشکی است که مدرک یک دکتر داروساز را اجاره کرده است.

در مورد دانشگاه های آزاد من تصور می کنم این کار (حداقل در واحدهایی که زیاد دورافتاده نیستند) چندان رایج نیست چرا که یک عضو هیات علمی ولو پاره وقت باید تعداد واحد درسی مشخصی را در دانشگاه ارائه نماید و گرنه اساسا عضو هیات علمی محسوب نمی شود. فقط در مواردی معدود شنیده ام که برای چنین استادانی دروس آزمایشگاهی ارائه می شود و کلاس توسط آموزشیاران اداره می شود و در نهایت لیست نمره نهایی توسط استاد تایید می شود.
در این مورد قانون مشکلی ندارد (مثل این است که بگوییم چون کیف قاپی رواج پیدا کرده باید این کار قانونی شود تا جرمی اتفاق نیافتد). به نظر من بایستی نام اعضای هیات علمی تمام دانشگاه ها به صورت اجباری در وب سایت اعلام شود تا اگر دانشجویان استادی مجازی را در آن می بینند به مراجع مربوطه شکایت کنند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی