Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

به کجا می رویم؟

Mohammad Amin Alipour | شنبه, ۴ مهر ۱۳۸۸
حتما دو خبر دلسرد کننده امروز به نگرانی های این روزهای دوستان افزوده، یکی خبری از روزنامه ی لیبراسیون که متاسفانه شواهدی از تقلب علمی وزیر راه خبر می دهد. جزییات این خبر را در لیبراسیون و ویکی پیدیا می توانید ببینید. و خبر دیگر توهین یکی از مظاهر صاحب سبک تقلب به کارمندان خود(لینک).
شاید خبر دوم مربوط به اهداف این وبلاگ نباشد ولی مطمینا یکی از افتخارات جامعه دانشگاهی است که چنین فردی را از خود طرد کرده که در غیر اینصورت همه ما شرمگین بودیم.
یک سوال خیلی ساده به وجود می آید: به کجا می رویم؟
لزوم اطمینان از عدم تقلب ، اعتقاد به اخلاق است. در غیر صورت نه تنها تقلب علمی بلکه هرگونه تقلب دیگری متصور است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۷/۰۴
Mohammad Amin Alipour

نظرات (۸)

مقاله رسما پس گرفته شد و از خوانندگان ژورنال عذرخواهی گردید.
http://www.transport.vgtu.lt/en/lt/3/NR/PUB/6039
آقای دکتر بهبهانی تعریف جدید از دزدی ارائه دادند: "مجددا تاکید می‌کنم که به مقاله‌ای دزدی اطلاق می‌شود که کل مقاله با تغییر نام مصادره به مطلوب گردد. در همین راستا جالب است سایت محترم نیز فقط به‌کارگیری قسمت‌هایی از مقاله اشاره کرده است"
منبع:
http://www.rouydadnews.info/pages/406.php
یک نکته قابل تامل این است که قبل از اینکه ما سوال «به کجا می رویم؟»
را مطرح کنیم بایستی ریشه یابی بکنیم که «این وضعیت تاسف بار، آن هم به این شکل، از چه زمانی شروع شده؟» این نوع رفتارهای غیر علمی که با آبروی یک ملت بازی می کنند، ره آورد کدام نظام! می باشند؟ آیا ما همان ملتی نیستیم که تمدن چند هزار ساله مان را به رخ بیگانگان می کشیم؟ آیا ما همان ایرانیانی نیستیم که پندار نیک، کردار نیک و گفتار نیک سر لوحه زندگی مان بوده است؟ چه شده است که در کوتاه زمانی اینقدر به بیراهه رفته ایم. به کجا رسیده ایم که نه تنها تقلب می کنیم بلکه از تقلب انجام گرفته دفاع نیز می کنیم. اصول موضوعه این نظام! از چه جنسی هستند که می توانند یک متقلب را تا سطوح بالا اجتماعی ارتقا دهند؟ پس بهتر است این سوال را مطرح کنیم و به پاسخ آن بیندیشیم : «وضعیت اسف بار کنونی از کجاو کی شروع شده است؟»
۰۵ مهر ۸۸ ، ۱۷:۰۶ محمد قدسی
اخیرا تعداد نظرات برای ما ارسال شده که حاوی مقالات تقلبی با ذکر نام نویسنده و لینک هستند. مطابق سیاست این سایت ما نمیتوانیم این نظرات را منتشر کنیم و اثبات درستی یا نادرستی ادعا برای ما امکان پذیر نیست. این‌که در این چند روز پست هایی در ارتباط با تقلب در مقالات علمی برخی مسولان می‌بینید چون اولا) انتظار اینست که این افراد مسولیت بیشتری نسبت به دیگران دارند و باید به این گناه آلوده نباشند، جامعه‌ی علمی و غیر علمی هم نسبت به این موارد خوشبختانه حساس است و ثانیا)
این قبیل مطالب قبلا در محافل مجازی به طور وسیع پخش شده
و منابع هم بسیار معتبر بودند.
خوشبختانه این مقاله در سوابق کاری ایشان که در صفحه شخصی روی سایت دانشگاه است ذکر شده و امکان ادعای بی اطلاعی از آن وجود ندارد.
خوشبختانه این مقاله در سوابق کاری ایشان که در صفحه شخصی روی سایت دانشگاه است ذکر شده و امکان ادعای بی اطلاعی از آن وجود ندارد.
اتفاقاً برای من دلسرد کننده که هیچ، دلگرم کننده بود.
در اوایل شروع به کار این وبلاگ من این تصور را داشتم که افرادی که خود استاد تمام شده اند، توسط بر پایی این وبلاک مایلندارتقای عمودی برای سایر همکاران به این سادگی مقدور نگردد. ولی با چاپ نطراتی که اخیرا بدون توجه به مقام اجرائی افراد متقلب،انجام شده، متوجه اشتباه خودم شدم. بدین وسیله از این تصور اشتباه خودم پوزش می خواهم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی