Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

در پست قبلی خود از آقا یا خانم FARIA پیشنهادی را دریافت کردم مبنی بر اینکه کارگاه اخلاق انتشاراتی را بصورت یک شابلون (template) با رفرانسهای مربوطه ارائه کرده تا علاقمندان انرا در سایر دانشگاه ها در صورت تمایل اجرا کنند. این پیشنهاد خوبی است. در پستهای قبلی تحت نام سردبیر بحثهای خوبی در رابطه با این امر صورت گرفته است. البته باید اعترافی را در این میان انجام دهم. برای اجرای این کارگاه در سایر دانشگاه ها اگر نیاز به سفارشی سازی (customization) است، می بایست هسته مرکزی محتوای کارگاه دقیقا مشخص شود. اجرای محدود نشان داده است که استقبال بیشتر از جانب افرادی است که به سلسله مراتب افراضی نظام دانشگاهی تعلفی ندارند. اما بطور کلی هسته مرکزی کارگاه مبتنی بر موارد زیر است:
1- مفاهیم مربوط به اصالت اثر (مطالعه تطبیقی)
2- فنون تقلب قانونی ( تکنیکهای تقلب بر اساس تکذیب قابل تعمق Plausible Deniability) و روشهای آشکار سازی
3- آشنایی با پروتکلهای کمیته اخلاق انتشاراتی در رابطه با رسیدگی به تقلب (ازمایشگاه اخذ مجوز کرده است)
4- بررسی امکانات تعزیری در سکوت قانونی یا فقدان دستورالعملهای انضباطی در موسسه یا دانشگاه
5- بسترسازی اخلاق انتشاراتی از طریق ذهن سازی (mentorship)

اگر خانم یا آقای فاریا با من تماس بگیرند(+982161117405 و 7461) ، ضمن استفاده از نظرات ایشان رفرانسهای مناسب و بجا را برای ایشان ارسال خواهم کرد. در پایان میل دارم به صحبت GIGA در مورد اینکه این وبلاگ صرفا سخنگاهی برای برائت از متقلبین است نظری را اضافه کنم. عضویت من در این وبلاگ اساسا نه از برای تبری جستن بلکه حمایت از این حرکت است و فی الواقع آنچه را که موعظه می کنم بکار می بندم. اما در مورد، برا ی مثال موجودیتی مثل دانشگاه تهران که از حیث اینرسی بسیار سترگ است، اقدامات نمود عاجلی ندارد. من یادم می آید که در یک مورد ادعای تقلب در دانشگاه تهران که مدعی دانشجویی بودند که دست برقضا دختر یکی از اساتید بود، بعد از یکسال پیگیری نتیجه بایسته ای جز جلای وطن آن خانم برای ادامه تحصیل نداشت. از طرفی مورد مشابه از آن زمان دیگر گزارش نشده است. باید یا صبور بود. بقول چینیها یک سفر هزار فرسنگی با برداشتن گام اول آغاز می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۷/۰۶
Nader Naghshineh

نظرات (۲)

نقل از نشریه مدیریت بازاریابی دانشگاه ازاد علوم تحقیقات:
راهنمای نگارش مقاله
قبل از ارسال مقاله، نکات زیر را به طور کامل در نظر بگیرید:
....
- حداقل یک نفر از نویسندگان مقالات باید دارای رتبه استادیاری باشند.
- درخواست مکتوبی که عنوان مقاله و نام نویسنده (یا نویسندگان) در آن مشخص شده باشد و به تایید هر یک از
آنها نیز رسیده باشد، ارسال گردد. اعضای محترم هیات علمی یک نسخه کپی آخرین حکم هیات علمی خود را
نیز ارسال نمایند.
....
یعنی باید برای انتشار مقاله یک هیت علمی را بیابید.
مسلما"ایدهء «کارگاه اخلاق انتشاراتی»
در جامعه کنونی ما نه تنها ایده ای است نو بلکه در شرایط اخیر نیاز به آن به شدت احساس می شود. هنگام بررسی یک تقلب علمی فرض بر این است که مولفین کلیه مسایل مربوط به تالیف را می دانند و سوال اینجاست که چرا تقلب صورت پذیرفته است؟ اکنون این سوال را مطرح می کنم:«آیا کلیه افرادی که به نوعی وارد دنیای تالیف مقاله یا کتاب می شوند، از اصول مقاله نویسی و یا تالیف کتاب اطلاع کامل دارند؟» اگر جواب سوال فوق مثبت باشد، یا مولفین دست به تقلب نمی زنند و یا اگر دست به تقلب بزنند چنین ناشیانه عمل نمی کنند. برای نمونه، در مقاله دکتر دانشجو و دانشجوی دکتری ایشان، یک تقلب فاحش صورت می گیرد و در عین حال آنها به مولفین اصلی مقاله نیز رفرنس می دهند. این موضوع نشان می دهد آنها اصول رفرنس دادن را نیز نمی دانند. آنها نمی دانند کجا باید رفرنس داد، چرا باید رفرنس داد، اگر یک موضوع مشترک در دو یا چند مقاله بیان شده باشد به کدامیک باید رفرنس داد و ... مجموعه ی این ندانستن ها باعث می شود که دانشجوی دکترای آقای دکتر دانشجو در مقام دفاع از یک تقلب اشاره می کند که «ما به نویسندگان اصلی نیز ارجاع داده ایم!!»

در جایی دیگر نیز جناب آقای دکتر بهبانی وزیر محترم راه و ترابری تعریفی را از تقلب ارایه می دهند، که با هیچیک از اصول مقاله نویسی همخوانی ندارد و این به وضوح عدم اطلاع ایشان از تعاریف صحیح در خصوص اخلاق حرفه ای علمی را نشان می دهد.

در حقیقت جمله معروفی است که می گوید: «آنجا که شناخت باشد اندیشه ها هماهنگ اند». متاسفانه بسیاری از اندیشمندان ایرانی یا «شناختی» از اصول مقاله نویسی ندارند و یا «شناخت» های متفاوتی از این موضوع دارند. در نهایت چون در ارتباط با یک موضوع شناخت یکسان وجود ندارد، اندیشه ها نیز یکسان نیستند. برای نمونه، وقتی تعریف تقلب به عنوان «شناخت» نزد دکتر بهبهانی و سایرین یکی نباشد؛ آنچه را سایرین تقلب می نامند ایشان کار علمی اصیل می نامند.

سرانجام وجود کارگاه های که محققین بنام جامعه بتوانند اصول مقاله نویسی، رعایت اخلاق علمی، امانتداری علمی و ... بسیاری مسایل دیگر را به مبتدیان آموزش دهند، بسیار ضروری به نظر می رسد.

بنده عقیده دارم عبارت: «خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج» بایستی به صورت: «خشت اول گر نهد معمار راست تا ثریا می رود دیوار راست» بازنویسی شود. بنابراین بجای بررسی «2-فنون تقلب قانونی و روشهای آشکار سازی» بایستی تنها به « آموزش فنون و روشهای صحیح در نوشتن یک مقاله اصیل» تاکید و بسنده کرد.

در پایان چند نکته را یادآور می شوم:
بعضی از اساتید محترم و بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که وارد حیطه مقاله نویسی شده اند، هنوز نمی دانند:

1- «عنوان» یک مقاله چگونه بایستی انتخاب شود و اینکه چه اصولی در انتخاب یک «عنوان» برای یک مقاله وجود دارند.

2- کلمات کلیدی کدام ها هستند و ترتیب قرار گرفتن آنها به چه صورت است.

3- اصول «رفرنس» دادن چیست؟ کجا و تحت چه شرایطی باید رفرنس داد؟ در صورت وجود چند مرجع به کدام مرجع باید رفرنس داد تا حقی از کسی ضایع نشود؟

4- آیا می دانید هنوز کسانی در جامعه علمی یافت می شوند که یک مقاله را همزمان به چند ‍مجله می فرستند و نمی دانند این کار بسیار ناپسند است؟

5- آیا می دانید که بسیاری از افراد هنوز قدرت تشخیص مجلات علمی معتبر جهانی را ندارند؟

و ...

آیا بهتر نیست برای جلوگیری از تقلب، به عنوان یک گام مثبت و عملی، به ایجاد «کارگاه های اخلاق انتشاراتی» مبادرت ورزید و اصول و فنون اخلاق حرفه ای علمی را یادآور شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی