Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

سوء پیشینه آکادمیک

قاسم جابری پور | سه شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۸۸
بنام خداوند هستی و هم راستی

در نطام جزا رسم است که برای هر مجرم پرونده ای دائمی تشکیل می شود. از طرفی در بسیاری از موارد استخدامی، انتخاباتی، یا اعطای بعضی از امتیازات (مثل بورس) مسئولین مربوطه از متقاضی برگ عدم سوء پیشینه طلب میکنند. در این صورت پرونده دائمی مجرمین تعیین کننده و مورد مراجعه است.

چرا چنین سنت عاقلانه و منطقی در محیط های آکادمیک جاری نشود؟ اگر هر خلاف آکادمیک دانشجو و استاد پس از رسیدگی و اثبات، صرف نظر از بخشودگی یا محازات در پرونده آکادمیک او به صورت دائمی ثبت شود، این پرونده در بسیاری از موارد حساس اعطای پست های آکادمیک، اداری یا سیاسی میتواند مورد مشورت مقامات مسئول قرار گیرد. در این صورت تصور کنید که یک مقام مسئول هنگام بررسی سابقه یک فرد برای تصدی پست متوجه شود که نامزد مربوطه در پرونده دانشچوئی اش مورد کپی کردن رساله یا مقاله دارد و به هر صورت، باتحمل یابدون تحمل مجازات، فارغ التحصیل شده است. در چنین حالتی شاید این شخص را، به عنوان مثال، به عضویت هیات ممیزه نپذیرند.
چه خوب است که در قوانین ومقررات مربوطه پیش بینی شود تا هیچ انتصاب یا انتخاب برای پست هائی که درستی، امانت و دقت لازمه انجام وظائف آن است انجام نشود مگر برگ عدم سوء پیشینه آکادمیک رویت شود. همچنین است مواردی چون انتخاب پژوهشگر نمونه، استاد نمونه یا چهره ماندگار. زیرا اگر افرادی با این سوابق خلاف با این عناوین به افکار عمومی معرفی شوند، هرچند که کارهای علمی ارزنده در پرونده خود داشته باشند، حداقل این عناوین نزد هم دانشگاهی ها ودانشجویان آنها اعتبار نخواهد داشت.
البته در نگهداری سوابق سوء آکادمیک رعایت نهایت دقت ضروری است تا آبروی افراد به میان نیاید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۸/۱۲
قاسم جابری پور

نظرات (۳)

این پیشنهاد بسیار یکطرفه و تک بعدی است و اکثر جوانب آن در نظر گرفته نشده است.
قوانین جزایی آنقدر پیچیده و گسترده است که تقریبا همه جوانب را در نظر گرفته اما در این پیشنهاد حتی شما فکر این را هم نکرده اید که ممکن است فردی در مقطعی اشتباهی مرتکب و بعدا از آن پشیمان شود و جبران کند اما در صورت وجود چینین سیستمی هیچ راه بازگشتی برای پاک کردن آن سابقه اشتباه وجود نخواهد داشت و به قول شما از خیلی از پست ها محروم خواهد شد حتی با وجود داشتن شایستگی.
از طرف دیگر هم اجرای چنین سیستمی نیازمند محیطی است که اولا حاصل همکاری همه دانشگاهها است(نمی شود که یک دانشگاه سابقه جمع کند و دانشگاه دیگر نه) و در ثانی یک بستر قدرمند و سالم نظارتی و ارزشیابی در دانشگاهها که وجود ندارد.
با کلیت این پیشنهاد موافقم و من هم مثل فریا, معتقدم باید ضابطۀ درستی براش تدوین بشه که محل سوء استفاده نباشه.
البته به شرط آنکه ابتدا موارد سوء پیشینه ی آکادمیک تعریف شود تا این پرونده محلی برای تسویه حسابهای شخصی نشود. چراکه اگر «انتقاد» از مشکلات و رفتارهای غیر آکادمیک را به عنوان سوابق سوء افراد منتقد که دغدغه ی «بهبود سیستم» را دارند درج کنند و تفسیر نمایند، افراد خاموش ولی خطاکار یا غیر ایده آل، بسیار شایسته تر از درستکاران منتقد تلقی خواهند شد!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی