Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

سایت تقلب برای اساتید

Faramarz Ashenai Ghasemi | جمعه, ۳۰ بهمن ۱۳۸۸
روزی یک کشاورز نسبتاً مرفه، چند نفر را استخدام کرد که چند شبانه روز مراقب گندمهای به بار نشسته اش باشند، تا نوبت دستگاه جمع آوری محصول به او برسد. وقتی می خواست آنها را ترک کند، به آنها گفت:"یک وقت نشینید برای خودتان هی گندم بو بدید و بخوریدها!" آن چند نفر هم پس از ترک کشاورز قصه مان، رو به هم کردند و گفتند:"مگر گندم را هم می شود بو داد و خورد!" و نشستند به انجام دادن فعلی، فعلی که نباید به انجامش می نشستند!
حالا ماجرا شده ماجرای این سایت! متأسفانه وقتی به برخی که در به در دنبال چاپ یک مقاله هستند، درباره این سایت صحبت می کنم، دیر یا زود، مستقیم یا غیرمستقیم، از من میزان صحت، سرعت و سلامت(!) فرآیند چاپ مقاله در نشریات کم ارزشی را که در این سایت هراز چندی معرفی می شوند، جویا می شوند که به ازای دریافت پول، حاضرند هر دستنوشته ای را به زیور طبع بیارایند!
از این جالبتر، برخی از دیگر دوستانی هستند که مرا به انجام کار مشترک(!) دعوت می کنند. یکی از این عزیزان چندی پیش می گفت که اگر کمی کمکش کنم، تعداد زیادی مقاله با هم چاپ خواهیم کرد. پرسیدم: "چگونه؟" و او توضیح داد:"ببینید، من مدتی است به این نتیجه رسیده ام که نه ما امکان چاپ مقاله را به علت ایرانی بودنمان در نشریات ISI داریم، نه امکانات جدید و مجهز برای تست و نه دانشجویان مناسب. به همین خاطر من الان مدتی است که روی چند مقاله(!؟) کار کرده ام(!!) و با توجه به اینکه شما با کامپیوتر آشنایی دارید، مطمئن ام که می توانید شکلهای آنها را طوری اصلاح(؟!) کنید که کسی بو نبرد که آنها از جایی به امانت(!!) گرفته شده اند." پرسیدم:"حالا اگر یک وقتی قضیه لو رفت چی؟!" و ایشان جواب دادند:"اصلاً جای نگرانی نیست، چون اولاً نویسنده این مقالات استاد راهنمای خود من بوده که چند سالی هست که فوت شده(!)، ثانیاً یک وب سایتی هست که گزارش این دزدی ها را می دهد و من هم مرتب دارم تعقیب می کنم، اما تا به حال که اتفاق خاصی برای کسی نیفتاده(!!!)."
به قول آن بابا، چه فکر می کردند آن دوستان راه انداز این سایت و حامیانشان و چه دارد می شود! مسلماً هریک از افرادی که جویای چنین مجلاتی هستند، شاید با چاپ یک و تنها یک مقاله ISI کل زندگی شان عوض بشود. اما مگر با راههای نامناسب دیگر مسیر زندگی آدم، تغییر نمی کند!؟ چرا اصرار داریم در همه چیز نامبر وان(!) باشیم، در حالی که نامبراِند(!) هم نیستیم؟
براستی به کجا می رویم، چنین شتابان!

با احترام
فرامرز آشنای قاسمی




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۱۱/۳۰
Faramarz Ashenai Ghasemi

نظرات (۷)

جناب آقای آشنایی گفته اید که به کجا می رویم چنین شتابان. من دقیق متوجه منظورتان نشدم. آیا کاری که این سایت و بلاگ می کند "چنین شتابان" است که لیست ژورنالهای بی ارزش را ارائه می دهد یا اینکه آنها که می خواهند یک شبه دانشیار و استاد تمام شوند "چنین شتابان" است؟
فرمایش شما صحیح است و پرفسور لطفی زاده به عنوان یک ایدئولوگ و خط شکن علمی از مرتبه ای برخوردار است که هیچ یک از ایرانیان معاصر بدان نرسیده اند و احتمالا نخواهند رسید.
اما پرفسور حسابی به غیر از خدمات زیربنایی برای ایران، چندین مقاله علمی دارد، آنهم در یک قرن پیش. اگر ده سال پیش خاطرتان باشد که اکثریت قریب به اتفاق استادان دانشگاه های ایران یا اصلا مقاله نداشتند یا یک مقاله داشتند که مال تزشان بود ارزش علمی دکتر حسابی آنقدر خوار به نظر نمی آید و البته چندان هم نیست که برخی ادعا می کنند.
جناب پیامی بنده نظر شخصی ام این است که دکتر حسابی از نظر انسانی بسیار شخص بزرگی است و اگر قرار باشد این سه نفر رو از نظر انسانی درجه بندی کنم دکتر حسابی قطعا در کنار آن دو بزرگوار دیگر (و شایر حتی از جهاتی بالاتر از آنها ) قرار می‌گیرد. اما از نظر فیزیکدان بودن اطلاعاتی که بنده دارم و اعتراف می‌کنم که جامع نیست حاکی از این است که ابداعات فیزیکی دکتر حسابی قابل مقایسه با ابداعات کنترلی ( و حتی بالاتر از آن ریاضی و فلسفی) پروفسور لطفی‌زاده نیست. ابداعات هم چیزهایی نیستند که عقیده بردار باشند. یک نفر یا به یک زمینه علمی کمک قابل توجه کرده یا نکرده. اگر شما شواهدی دارید که دکتر حسابی در پیشرفت شناخت امروزی جهان از فیزیک کمک شایانی کرده است بنده به سهم خودم خوشحال می‌شوم که مطلع بشوم.
جناب امیر راستش را بخواهید من منظور شما را متوجه نشدم، که می گویید پروفسور حسابی خیلی بالاتر از این دو نفر است یا خیلی پایینتر.
دو مورد دکتر حسابی دو دیداگاه افراطی و تفریطی وجود دارد. دیدگاه افراطی او را یکی از برترین شاگردان و دوستان انیشتن و دانشمندی مطرح در سطح جهانی و نیز بنیان گذار بخش عمده تاسیسات علمی کشور می شناسد و دیدگاه تفریطی او را یک فیزیکدان ضعیف می داند که جهت دادن روحیه کاذب به ایرانیان در مورد او داستان سرایی های فراوان کرده اند و حتی مدال تقلبی دانشمند برتر جهان را برای او خریده اند.
در هر حال من شخصا برای این سه نفر ارزشی تقریبا یکسان قائلم.
<همین است که یک نفر می‌شود پروفسور رضا و لطفی زاده و دکتر حسابی و یک نفر هم می‌شود...<
من حالا متوجه نشدم که شما چرا اون دو نفر اول رو با دکتر حسابی قاطی کردی.
بله. همین است که یک نفر می‌شود پروفسور رضا و لطفی زاده و دکتر حسابی و یک نفر هم می‌شود ... و ... و ... .(نام ها ر خودم سانسور کردم نه مدیریت سایت) به قول مرحوم ارحام صدر «به هر حال هر کسی یک رزق و روزی و موقعیتی برای خودش دارد.»
و به قول حافظ:
تو و طوبی و ما و قامت یار فکر هر کس به قدر همت اوست
خوب بود ولی بیش از اندازه از علامت تعجب استفاده میکنید!!!!

:-)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی