Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

با سلام

امروز پس از پایان دومین همایش ملی روش های نوین آموزشی، که بنده با آن همکاری داشتم، با توجه به علاقه شدید محققان جوان کشورمان به پژوهش، به ذهنم رسید که چرا نباید همایشی درباره "شناخت مصداقها و نحوه مبارزه با رشد تقلب در جامعه علمی جهان" (یا با اندکی تغییر در نام همایش)، در کشورمان(مثلاً در یکی از دانشگاههای مادر، مانند دانشگاه تهران، یا شریف یا . . .) و اگر هم امکانش نیست، در یکی از کشورهای خارجی(مثلاً با همکاری اساتید خارج از کشور عضو این وبسایت) برقرار کنیم. زیرا متأسفانه یکی از دلایل انجام تقلب علمی در کشورمان، عدم آگاهی محققان مان در دانستن مصداقهای تقلب است.

با احترام

فرامرز آشنای قاسمی
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۲/۳۰
Faramarz Ashenai Ghasemi

نظرات (۱۰)

سلام
این حقیر گرچه کاملا نا امید است که وضع موجود دانشگاه های ایران در کوتاه مدت یا میان مدت قابل اصلاح باشد، پیشنهاد زیر را برای آگاه سازی آن دسته از دانشگاهیانی که نا خواسته مرتکب اعمال غیر اخلاقی می شوند مطرح می کند.
پیشنهاد می شود تعدادی از اساتید علاقه مند و دلسوزی که دست اندر کار یا مراجعه کننده به این وبلاگ هستند در یک فعالیت گروهی اقدام به نگارش کتابی تحت عنوان (اخلاق حرفه ای دانشگاهیان) یا عنوانی شبیه به آن نمایند. این کتاب می تواند شامل تعاریف مورد قبول جوامع دانشگاهی از دزدی معنوی و مصداق ها و مثال هایی از انواع تقلب هایی که خواسته یا ناخواسته تا کنون صورت گرفته است باشد. درصورتی که چنین اثری در دسترس باشد استاد هنگام تعریف موضوع پایان نامه برای دانشجویش می تواند به او بگوید (عزیزم حال که می خواهی کار روی پایان نامه ات را شروع کنی خوب است یک نگاهی نیز به این کتاب بیندازی تا ناخواسته مرتکب اشتباه نشوی).
واضح است سازمان هایی که از بیت المال تغذیه می کنند تمایل به انجام امور عام المنفعه ندارند. چنین فعالیت هایی در سازمان های خصوصی نیز تعریف نشده است. بنابراین پیشنهاد می شود اساتیدی که برای این کار قبول زحمت می فرمایند از همان اول خیال خود را راحت کرده و برای این کار هیچ چشم داشت مادی نداشته باشند. بدیهی است بدون پول هیچ ناشری نیز برای انتشار این اثر پیشقدم نخواهد شد. بنابراین پیشنهاد می شود که این اثر به صورت رایگان در سطح اینترنت منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار گیرد.
سلام
غذا اگر مدتی بیرون از یخچال بماند فاسد شده و غیر قابل مصرف. این فساد از غذا نیست، از محیط است. چه آب اشکنه چه بره بریان در محیط فسادآور فاسد می شوند. برای از بین بردن فساد باید عامل فساد آور حذف شود. اگر شما فقط می دانید که دزدی بد است، یک دزد با تمام وجودش با تک تک ضربان های قلبش بدی دزدی را حس کرده است. کدام دزد را می شناسید که اگر به او بگویید (عزیزم خوشکله گوگولی مگولی دزدی بد است دزدی نکن) حرف شما را گوش کرده و دیگر دزدی نکند؟ خود دزد بیش از هر کس دیگری می داند که دزدی بد است. پس بی اثر ترین راه برای مقابله با دزدی این است که به دزد بگویید (دزدی بد است). البته می توان به یک دانشجو گفت که (عزیزم کتاب های کتابخانه دانشکده متعلق به همه دانشجویان است پس این که تو با خودکار توی آنها یادداشت می نویسی کار خوبی نیست) مطمئنا این دانشجو دیگر این کار را تکرار نخواهد کرد. اما آیا به دانشجویی که کتابها را کش می رود می شود چنین چیزی گفت و امید داشت که او حرف شما را گوش کند؟ دانشجوی اول از بدی کارش اطلاع ندارد اما دانشجوی دوم مطلع ترین شخص است.
البته کاملا موافق هستم که (اگر خواهان آن هستیم که ارزش و احترامی برای قشر پژوهشگر و دانشگاهی باقی بماند باید سعی کنیم این نوع دزدی در ذهن مردمان در گروه اول جای داشته باشد) اما کاملا مشکوکم که با چنین همایش هایی این گره باز یا حتی کمی شل شود. البته به هر حال هر سفری با گام اول آغاز می شود. هر گامی هم برای خودش جایگاهی دارد. از این رو این حقیر پیشنهاد می دهد که ریاست این همایش را مقام والای وزارت علوم بر عهده بگیرند و برای دبیری آن نیز مقام والای وزارت راه قبول زحمت فرمایند و پیشنهاد می شود که حتما به مرحوم وزیر کشور سابق نیز یک دکترای افتخاری راست راستکی اهدا شود. البته توجه شود که به مقام والای وزارت صنایع نیز پست شایسته ای باید پیشنهاد شود. دوستان بسیار زیادی نیز هستند که در این زمینه از توانایی های بلفعل فراوانی برخوردارند. حدس این حقیر آن است که این همایش اگر برگذار شود احتمالا بزرگ ترین همایش در تاریخ بشریت خواهد بود. همایشی با حدود هفتاد ملیون شرکت کننده و صاحب نظر واقعا قابل توجه است.
در جامعه ما خطاها و گناهان و جرایم به دو دسته قبیح و ناقیبح تقسیم می شوند. دسته اول شامل کارهایی مانند جیب بری و قتل و تجاوز و یک طرفه رفتن در اتوبان و رابطه با جنس مخالف (برای خانمها) و بی پولی! و دسته هم هم شامل اموری مانند نپرداختن وجوه دولتی و دروغگویی و تقلب در امتحانات و تغییر مسیر دادن مکرر در اتوبان و جعل دفاتر حسابداری و رابطه با جنس مخالف (برای آقایان). گروه اول را اگر کسی انجام دهد در خفاست و سعی می کند کسی نفهمد اما گروه دوم راخطاکاران نه تنها مخفی نمی کنند بلکه با افتخار برای دیگران نقل می کنند و به زرنگ بودن خود در انجام تمام و کمال این امور می بالند.
اما دزدی فکری خطایی نسبتا جدید است و هنوز جایگاه خود را در این دو دسته پیدا نکرده است و اگر خواهان آن هستیم که ارزش و احترامی برای قشر پژوهشگر و دانشگاهی باقی بماند باید سعی کنیم این نوع دزدی در ذهن مردمان در گروه اول جای داشته باشد. به همین روی برگزاری چنین همایش هایی بسیار لازم است و بر همه ماست که از آن حمایت کنیم.
البته همانطور که یکی از دوستان اشاره کردند مشکلی به نام تقلب در کشور ما وجود ندارد و نه فقط تمامی ایرانیان بلکه تمامی جهانیان بر این امر واقفند و اوضاع به گونه ای است که بسیاری هم وطنان سالهاست کلمه تقلب را نشنیده و ندیده اند و از همین رو فراموش کرده اند که آن را با قاف می نویسند یا غین. اما به هر صورت حال که سیاست تمامی دانشگاه های موسوم به معتبر جهان به گونه ای است که تمامی پایان نامه ها را آزادانه روی اینترنت قرار دهند بهتر است برای مقابله اندک دانشجویانی که انگلیسی می دانند را از تحصیل محروم و تمامی سایت های دانشگاهی را فیلتر شوند.
"تکرار یک مطلب حتی از مقالات قبلی خود شخص مصداق بارز تغلب است"
فکر نمی‌کنم اینجوری باشه. چون من بعضی از مقاله‌ها رو دیدم که طرف در یک مقاله ۱۵ صفحه‌ای، ۱۰ صفحه از مقاله قبلی خودش رو عینا کپی و پیست کرده بود.
۰۲ خرداد ۸۹ ، ۲۲:۱۷ Faramarz Ashenai Ghasemi
با سلام
جناب آقای محمد جواد، اتفاقاً همه این بحثها می تواند در چنین همایشی جای داشته باشد. اما تو گویی هیچ دانشگاهی تمایل به برگزاری چنین همایشی ندارد. کاش دوستانی که ارتباطات خوبی با مراکز دانشگاهی دارند، گامی در این زمینه بر می داشتند. این بحث تا حد قابل توجهی به وضعیت اخلاق در جامعه مان نیز مربوط می شود.
با احترام
سلام
دوست گرامی آقای آشنایی، اجازه بدهید تغلب های انجام شده در زمینه تحقیقات علمی را به دو دسته تغلب خفیف و تغلب شدید دسته بندی کنیم.
تغلب خفیف آن دسته از موارد است که هرچند تغلب به شمار می رود اما نا خواسته انجام می شود. مانند این که شما قسمت هایی از مقدمه یک مقاله که به مرور بر تحقیقات گذشته اختصاص دارد را در مقاله خود استفاده کنید یا شکلی که برای یکی از مقاله هایتان رسم کرده اید در مقاله دیگرتان نیز استفاده کنید و نظایر آن. در این نوع تغلب شخص نوآوری های خود را دارد و قصد ندارد که زحمات دیگران را صاحب شود.
تغلب شدید آن دسته از موارد است که شخص با علم و اطلاع و به قصد این که نوآوری شخص دیگری را به اسم خود تمام کند مرتکب آن می شود. در این نوع تغلب شخص دستاورد قابل توجهی ندارد و به دنبال سوء استفاده از زحمات دیگران است.
اتفاقا تغلب نوع اول بسیار هم شایع است و می توان اشخاص بسیار برجسته علمی را مثال زد که قسمت هایی از مقالاتشان که به مرور بر تحقیقات گذشته پراخته یا یک مفهوم پایه ای را مطرح می کند یا یک شکلی را برای تعریف مسئله رسم می کند، بدون یک و کم و زیاد تکرار شده است. واضح است که تکرار یک مطلب حتی از مقالات قبلی خود شخص مصداق بارز تغلب است. اما مقاله به دلیل دارابودن یک نوآوری ناب به هیچ عنوان یک مقاله تغلبی محسوب نمی شود.
حال سوالی که مطرح است این است که جامعه هدف در همایش مورد پیشنهاد متغلبان دسته اول است یا متغلبان دسته دوم؟ و سوال دیگر این که آیا می توان شخصی که خود را به خواب زده است را بیدار کرد یا نه؟
۰۲ خرداد ۸۹ ، ۰۷:۰۳ Faramarz Ashenai Ghasemi
به نام خدا
اتفاقاً همین مسأله ای هم که جناب اقای محمد جواد به آن اشاره کردند، خود نیز می تواند از محورهای همایش پیشنهادی باشد. محوری مثلاً به نام:
"راهکارهای عملی به منظور پیشگیری از سوء استفاده از مستندات داخلی"
گیریم پایان نامه های ارشد و دکتری را قرنتینه کنیم، این همه مقاله که در کنفرانسهای داخلی و ژورنالهای علمی- پژوهشی داخلی هستند و مدتی است عده ای به سراغ آنها نیز می روند(برای سرقت کامل البته، نه برای مطالعه و آموزش)، آنها چه؟
با احترام
کار بسیار مفیدی می‌تونه باشه.
آقای محمد جواد عزیز حق با شماست استکبار جهانی با نشر مقالات و پایان نامه های خود آن هم مجانمی قصد تخریب ما و انقلاب را دارند. بهتر است هرچه پایان نامه است را پس از دفاع آتش بزنیم که امکان تقلب پیش نیاید. موافقید برادر ارزشی؟
سلام
یک موضوع بی ربط.
به نظر من اگر خدای ناکرده تقلبی در گوشه ای دور از کشور (آن هم به ندرت) انجام می شود مسلما و قطعا منشا داخلی ندارد و دلیل آن را باید در جای دیگری جستجو کرد. اجازه بدهید مثالی را مطرح کنم.
در کتابخانه دانشکده ما بخشی وجود دارد تحت عنوان بخش پایان نامه ها. در این بخش پایان نامه های ارشد و دکتری دانشجویان نگهداری می شود. استفاده از این بخش ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. هنگام ورود به این قسمت باید کارت دانشجویی و موبایل و کیف و وسایل دستی خود را به مسئول آن تحویل دهید و وارد شوید و اجازه هیچ گونه کپی کردن از پایان نامه ها را نیز ندارید و تنها می توانید مطالعه کنید یا یادداشت بردارید. کاملا واضح است که این اقدامات در جهت جلوگیری از تقلب صورت گرفته است و بسیار ارزشمند و کارساز نیز است. از طرف دیگر بانک اطلاعاتی proquest را در نظر بگیرید. این سایت دقیقا با هدف اشاعه تقلب در جامعه علمی ما پایه گذاری شده است. شما در این سایت می توانید پایان نامه های ارشد و دکتری بسیاری از دانشگاه های کانادا و آمریکا را داونلود کنید و به راحتی از اطلاعات آنها سوء استفاده و تقلب کنید. پس ببینید که چگونه عوامل بیگانه سعی در نابود کردن فرهنگ صداقت که در سراسر زندگی ما جاری است را دارند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی