Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

استفاده‌ی غیر مجاز از اسلایدهای درسی اساتید خارجی

محمد قدسی | چهارشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۸۹
این پیام از سوی دکتر بهروز پرهامی، استاد باسابقه‌ی دانشکده‌ی مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا در سنتاباربارا دریافت شد که از اهمیت زیادی برخوردار است. متاسفانه این نوع سوء استفاده در ایران به شدت عادی شده است. امید است این پیام ما را به خود بیاورد.


I would like to bring a form of plagiarism to your attention that I have not seen mentioned on your “Professors Against Plagiarism” or similar Web sites. On occasion, I have come across instructors at Iranian universities using the lecture slides that I have prepared in connection with my textbook, without mentioning that the slides have been taken from my material, often with no change in contents whatsoever. In fact, in some cases, the instructor had removed my name from the slides and inserted his own. I have noticed the same form of dishonesty from certain instructors in China and other Asian countries as well. The fact that something is available on-line, with explicit permission given for educational uses, does not give one a license to abandon all rules of decency and use other people’s work without giving any credit to them.

At any rate, what made me write this note now is the appearance of an Inside Higher Ed article (summary and link below) that deals with a similar problem: that of abusing unpublished lab material.

Inside Higher Ed reports on "a recent plagiarism case" at Bethel University that "has plunged the college into a debate over the difference between collegial exchanges of course materials and the outright stealing of fellow professors' ideas." The case stems from Benjamin Shults, a computer science professor who "began sharing unpublished lab exercises and course materials – he calls them an online textbook – with other professors in his department." One of those professors "erased any trace of Shults's name from the documents when he used them in class, adding his own name throughout the materials," which eventually led Shults to file a grievance. However, the Grievance Review Committee found the other professor guilty only of "accidental plagiarism," and asked him to apologize. Shults has voiced concern that the decision sets a bad precedent. The article notes that there have been "past frictions" between the two professors.

http://www.insidehighered.com/news/2010/06/02/plagiarism

Regards. ... Behrooz
_______________________________
Dr. Behrooz Parhami
Professor, Dept. Electrical and Computer Engineering
Assoc. Dean for Academic Affairs, College of Engineering
University of California
Santa Barbara, CA 93106-9560, USA
Phone: +1 805 893 3211
Dept. fax: +1 805 893 3262
E-mail: parhami@ece.ucsb.edu
Web: www.ece.ucsb.edu/~parhami/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۳/۱۲
محمد قدسی

نظرات (۸)

I agree with Dr. Ghodsi that photocopying of textbooks is also a professional sin, but in those cases, at least the author names appear in the reproduced work, so only financial damage is done. In the case of slides, not attributing the work to the original preparer, is intellectual dishonesty. You can say that the copier of textbooks, in their original forms and with author names intact, is acting to ensure that the students get the best course material, which they would not be able to afford otherwise; any benefit to the instructor is secondary and indirect. In the case of copying of slides without attribution, the instructor is acting for personal gain: creating the illusion that he or she is highly knowledgable in the field. Removing the original name(s) from the slides, or not attributing copied slides to the original author, does not increase the educational value of the slides to students or to the university. So, I would suggest that copying of slides without attribution is a more serious form of scientific dishonesty than unauthorized photocopying of textbooks
یک تجربه‌ی شخصی تلخ هم من بگویم.

من برحسب اتفاق اسلایدهای درسی همکاری را دیدم که درس «ساختمان داده»‌ درس می‌دهد. متوجه شدم که ۹۰ درصد از اسلایدهای او عینا مانند اسلایدهای درس من است که معمولا جهت استفاده دانش‌جویان بر روی وب قرار می‌دهم البته او اسلاید‌ها را مجددا تایپ و شکل‌های آن‌را
طراحی کرده بود. اما هیچ اثری از ارجاع به منبع اصلی این اسلایدها نبود.

به او زنگ زدم. او تعدادی دانش‌جو را برای انجام این کار به خدمت گرفته بود و فکر می‌کرد که همین که اسلاید‌ها را «خود» تهیه کرده باشد کافی است‌.

او اسلایدهایش را از روی وب برداشت اما فکر می‌کنم در عمل دارد استفاده می‌کند بدون آن‌که ارجاعی به کارهای من بدهد. البته چون خیلی از دیگر دانش‌جویان از اسلایدهای من استفاده می‌کنند، فکر کنم دانش‌جویان درس ایشان از کپی بودن اسلایدهای درسش مطلع شده باشند.
با سلام، بنده یک تجربه شخصی مثبت در این زمینه دارم و نیز یک تذکر که ذکر میکنم.
1) تجربه
بنده برای اسلایدهای یکی از دروسم از مدرس و تهیه کننده ی اسلایدها (ایمیلی) اجازه گرفتم و او هم سخاوتمندانه این اجازه را داد. ولی فقط در اولین اسلاید از سری اول نام واجازه او را درج کردم. لذا در سریهای بعدی اسلایدها معلوم نیست که من دارم با اجازه او اینها را استفاده میکنم. که این مورد هم با تذکر دکتر پرهامی انشالله برطرف خواهم کرد.
البته بودند کسانی هم که به درخواست من برای استفاده از اسلایدهایشان اصلا جواب ندادند و من هم استفاده نکردم.
2) تذکر
دیده ام که برخی دوستان در وبگاهشان نسخه ی پی دی اف کتاب درسی را قرار داده اند. شاید فکر میکنند که "ای بابا کی میاد هوم پیج ما رو میبینیه" ولی خوب، پیشنهاد میکنم محض احتیاط اگر هم میخواهید اینکار رو بکنید رمزی چیزی روی فایلش بگذارید که خیلی علنی نباشد. البته امید است رعایت کپی رایت هم برای محصولات داخلی وهم خارجی رعایت شود.
به نام خدا
به همه دوستان و ایرانیان تبریک می گویم که خود دست به کار شدیم و مجله معتبر زدیم تا کور شود هر آنکه در آن .... باشد
نگاه کنید و لدت ببرید
معلوم است بازاریابان خوبی دارند
http://www.idosi.org/ijee/ijee.htm
درست است که ایران به کپی رایت نپیوسته و این میتواند دلیلی بر استفاده ی گسترده از کتاب های کپی در ایران باشد. اما این مطلب مانع از رعایت اخلاق حرفه ای در استفاده از اسلایدها و عکس/گراف‌های تهیه شده توسط دیگران در ارایه‌های ما نیست.

ما باید به دانش‌جویان بیاموزیم و خود در عمل هم به‌طور جدی به آن‌ها پای‌بند باشیم که
۱- در صورت استفاده از بخش مهم اسلاید های یک درس خارجی‌، باید سعی شود از تهیه کننده اجازه گرفت.
۲- نام تهیه کننده باید در اسلایدها بیاید.
۳- اگر در مقاله یا اسلایدی از شکل یا گراف بخشی از اسلاید یا حتی مقاله ای استفاده شود، باید حتماً منبع ذکر شود. برخی بر این عقیده هستند که شکل باید با ذکر منبع دوباره توسط ارایه دهنده یا مولف رسم شود.
۴- متاسفانه ارایه به زبان انگلیسی هم خیلی باب شده. این غیر از آن‌که به اشاعه‌‌ی زبان فارسی در محیط های علمی لطمه می‌زند، ممکن است خیلی‌ها را ترغیب کند که عین جملات اسلاید ها و مقالات را کپی کنند. متاسفانه برخی از اساتید ارایه به زبان انگلیسی را به بهانه‌ی تقویب زبان تشویق می‌کنند که به نظرم این جفا به زبان فارسی است. به علاوه فهم مطلب توسط شنونگان را دشوار می‌کند.
۵- جهت اطلاع برخی جوانان در رشته‌ی کامپیوتر عرض می‌کنم که بسیاری از واژه‌هایی که ما اکنون در درس‌ها استفاده می‌کنیم (مانند نرم‌افزار، سخت‌افزار، و صد ها واژه‌ی دیگر) مدیون زحمات دکتر بهروز پرهامی است که در ۲۰-۳۰ سال پیش در واژه‌گزینی فارسی در این رشته پیش گام بودند.
در این مورد چند نکته هست:
1- ایران به کپی رایت بین المللی نپیوسته است بنابراین تکثیر کتاب ها و نرم افزار ها و ویدیوهای خارجی در ایران (و ایرانی در خارج) عملی قانونی است، چه رسد به اسلایدهای درسی.
2- کپی رایت زمانی محقق می شود که انتشار اثر اصلی به صاحب اثر قابل اثبات باشد، مثلا مقاله ای که قبل از دیگری به ژورنال رسیده اصلی تلقی می شود، اما در مورد اسلاید های درسی نمی توان به سادگی ثابت کرد که پدیدآور و کپی کننده چه کسی است.
3- اسلایدهای درسی معمولا اثر خلاقانه محسوب نمی شوند چرا که شخص مطالب و تصاویر را از کتاب های درسی گوناگون جمع آوری می کند. در ضمن تصاویر مقالات و کتاب ها -حتی با ذکر منبع- قابل کپی کردن به جای دیگر نیست اما تهیه کنندگان اسلایدهای درسی معمولا به این مساله توجهی نمی کند و کسی هم معترض شان نمی شود چون از اسلاید فقط در محدوده کلاس استفاده می نمایند و اقدام به انتشار رسمی آن نکرده اند.
4- با همه این احوالات حتی اگر قبول کنیم که این کار تقلب آمیز است، تقلبی بسیار سطح پایین محسوب می شود و پرداختن بدان شاید در خارج از کشور طرفدارانی داشته باشد، اما در ایران که تقلب های بسیار سنگین اتفاق افتاده و می افتد، بحث در مورد چنین کاری بسیار بیمزه به نظر می آید. 
یه مقاله توی فیلد محیط زیست بدستم رسید و سریعا فهمیدم که مقاله تقلبیه. مقاله راجع به این بود که چطوری در کشورهای جهان سوم آب نهر که در بالادست فاضلاب واردش میکنن رو میشه تمیز کرد و خورد و مریضم نشد. کلی روش و تکنیک ارائه کرده بود. گفتم نویسنده حتمن خیلی پرته و با کلک میخواد امتیاز مقاله بگیره. چون راه حل ساده که جلوگیری از ورود فاضلاب به نهر هستشو این یارو ول کرده داره هزارتا راه کار برای تمیز کردن آب مسموم میده. بهر حال قصه تقلب همینه . راحت میشه مچ نویسنده مقالات تقلبی رو گرفت.
آخه ما که تقریبا هممون خود کتاب رو بصورت کپی و آفست تهیه می کنیم حالا اسلاید که جای خود دارد!!
البته خدا رو شکر من تا حالا ندیدم که استادی اسم خودش رو بجای تهیه کننده اصلی اسلاید وارد کنه. ولی فکر نکنم این کار نامردی تر از این باشه که ۱۰۰ درصد دانشجوها به اضافه خود استاد از کتابهای زیراکس شده استفاده کنند....
من امروز رفتم پانزده هزار تومن کتاب پایگاه داده سیلبرشاتز رو خریدم! خدا ما رو ببخشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی