اگر میخواهید نامتان بهعنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..
تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستادهاند که متاسفانه امکان استفاده از آن بهجای وبگاه نیست.
سلام
به نظرم در مورد ارائه این آمارها باید نه خوشبین بود و نه بدبین بلکه باید محافظه کارانه تر به آنها نگریست، نمی شود گفت تمامی مقالات حاصل سرقت ادبی است اما این نکته را هم نمی شود دور از ذهن قرارا داد که رشد روزافزون تب گرفتن مدرک و مقالات ای اس ای و گرفتن مقالات علمی پژوهشی داخلی در میان دانشجویان برای رفتن به مقاطع بالاتر و تقویت سوابق علمی، و اساتید نیز جهت ارتقا و ترفیع و تقویت سوابق علمی افزایش یافته است، بنده هم از این موارد بسیار در پیرامون خود دیده ام، راهکار این امر تقویت اخلاق در پژوهش و ذکر این نکته است که به چه قیمتی مقاله می دهیم آیا علاقه و شوق به آموختن پشت آن است یا کسب مدرک و اعتبار و آن وقت روی سخنم با دوستانی است که با این کار جای نخبگان بسیاری را در سطوح علمی و پژوهشی از طریق کسب چنین پژوهش های سخیف و کم مایه می گیرند، لطفا کمی به خود بیایید، پیشرفت در علم نتیجه درک تعمق و زحمت بسیاری است، اعتبار علمی دیگر پژوهشگران را پایین نیاورید و آنها را دلسرد نکنید.
در رابطه با نوشته ی دکتر عباس ، من هم یک تجربه از سیستم آموزشی خودمان دارم.
من الان دارم دکترای مکانیک تمام می کنم و وقتی که کم سنتر بودم در مدرسه همش فکر می کردم که دانشمندان همه مربوط به دنیای قدیم بودند و الان امکان ندارد دانشمند وجود داشته باشد. در کتابها همش می دیدیم ابو علی سینا، زکریا ی راضی...... هرچند مولفان کتاب این دانشمندان را به این منظور معرفی می کردند که بگن مسلمونها هم دانشمند داشتند ولی در آنروزگار آنچه من برداشت می کردم این بود که امکان ندارد من و یا همکلاسیهام دانشمند بشن .
نبایدمغرورشویم ماچالش جدی درزمینه تولید علم وسوادآموزی بشرح زیرداریم:
سوادآموزی واستاندارهای آن درعصرحاضر
تمامی اندیشمندان وصاحب نظران براین باورندکه شکوفایی وپیشرفت هرجامعه ای درگرووجودشهروندانی باسواداست؛تسخیرجهان باسوادامکانپذیراست.کشورهای جهان سومی،همواره ازبی سوادی یاکم سوادی مردم وسیا ستمداران رنج می برندوبی سوادی مهمترین عامل فقروعقب ماندگی است.یک جامعه بی سوادیاکم سوادبه چنددلیل پیشرفت نمی کند،چنانچه درکشورهای نفت خیز نیزمشاهده می شود،علیرغم بالابودن درآمدنفتی ،پیشرفت چندانی صورت نگرفته است که بیسوادی مهمترین علت آن است،درعربستان؛عراق،لیبی وکویت بسیاری ازمردم بی سوادند:
1-آدم بی سواد"نمی داند" و "نمی فهمد"پس درنتیجه "درک درستی ازواقعیات جامعه ندارد"بنابراین به حداقل هاقانع می شودو"نمی خواهد"رشدکندچون معیارپایینی دارد.خرافه پرستی،عوام گرایی وفقرخردورزی ازعوارض بی سوادی یاکم سوادی هستند.همسرآزاری،ختنه دختران ؛کودک آزاری،انحصارطلبی ورفتارهای غیرمعقول بیشتردرمناطق بیسوادو فقیرنشین دیده می شوند؛بعنوان مثال درپاکستان وآفریقا.
2-چون فاقدبینش علمی هستند،پس نمی توانندوناتوان هستند.افرادبی سواددرمقابل تغییرات مقاومت می کنندوبیشترگذشته نگرهستند.بی سوادی وکم سوادی ازعوامل فقرهستندزیرانمی توانندازتکنولوژی استفاده کنندوباآن مخالفت می نمایند.
باتوجه به اینکه دنیای امروزبسرعت درحال تغییروپیشرفت است همراه باپیشرفتهای گسترده وپرشتاب علم وفناوری،مقوله سوادنیزدائما"درحال تغییروپویایی بوده است بطوریکه شاخصها،مفاهیم،کیفیت،گستردگی واستانداردهای آن دائم تغییرمی کندوبه تکامل می رسد.
سوادشالوده آگاهی ها،ظرفیت وتوان افراددرکسب دانش وزیربنای اعمال وامورزندگی آنان است.ذهنیت سنتی درموردسواد،توانایی خواندن ونوشتن است،ولی تعریف علمی وجدیدسوادعبارتست از:
یادگیری دائمی،توانایی برقراری ارتباط(آشنایی بازبانهای بین المللی)،استفاده موثرازاینترنت ونوسازی فرهنگ ودانش گذشته است.بااین تعریف بسیاری ازایرانی هابی سوادیاکم سوادمحسوب می شوند. کم سوادی حالتی است که فرداولا"امکان نوسازی دانش وتجربه خودرانداشته باشدثانیا"فقط خواندن ونوشتن رابلدباشدونتواندازانترنت وتکنولوژی جدیداستفاده نماید.
راهکارافزایش باسوادی درکشور
1-اجباری کردن آموزش متوسطه(دیپلم)برای همه ایرانیان وافزایش بودجه آموزش وپرورش.دراکثرکشورهای پیشرفته دنیاآموزش تا15سالگی اجباری است.اینکه برخی خانواده هاکودکان زیر18سال رابه جای مدرسه به خانه بخت می فرستند،مایه تاسف است.
2-فراهم کردن انترنت پرسرعت درتمام نقاط ایران؛باتوجه به اینکه انترنت یک دانشگاه بین المللی است و90%گردش اطلاعات رابرعهده دارد؛بایدهرشهروندحداقل روزی یکبارایمیل خودراچک کندوازاخبارواطلاعات موجوددراینترنت بهره ببرد.
3-امکان تاسیس تلویزیون توسط بخش خصوصی وگسترش نهادهای غیردولتی..
4-افزایش گردش علمی داخلی وخارجی (هردانش آموزودانشجو حداقل سالی یکباربه گردش علمی داخلی وکشورهای خارجی اعزام شوند).
5-استفاده ازشیوه های نوین آموزشی،مثلا"قطعات موسیقی یادگیری رابیشترمی کنند.
بررسی نظام آموزش وپرورش کشورهای انگلیس؛روسیه وژاپن توسط محققان مجموعه مدارس غیرانتفاعی سلام تهران(1382-1386)ومقایسه آن باآموزش پرورش ایران بیانگرعقب ماندگی نظام آموزشی ایران است.
نظام آموزشی ژاپن باتلفیق نظام های آموزشی سه کشورآمریکا؛فرانسه وانگلیس حاصل شده است. درژاپن آموزش از15-6-سالگی اجباری ورایگان است ودانش آموزان دوره ابتدایی فقط درسهای ریاضی؛علم تجربی؛ادبیات وتکنولوژی اطلاعات رامی خوانند.درحالیکه کتابهای درسی دانش آموزان ایرانی پراکنده بوده وباعث ایجادتعارض دردانش آموزان می شود.
هدف اصلی نظام آموزش درژاپن:تربیت شهروندان متکی به خود؛ساختن ملتی دمکرات؛صلح طلب که به حقوق بشراحترام بگذاردوبه حقیقت وصلح عشق بورزد.دولت ژاپن هرگونه رابطه ای رامیان احزاب سیاسی ؛مذهبی وآموزش ممنوع کرده است ودانش آموزان را به فعالیتهای احساسی مثل آوازخونی؛کشی گیری؛رقص و..تشویق می نمایدتاانرژی هیجانی آنان تخلیه شودوبه سراغ موادمخدرنروند.
درژاپن 97٪دانش آموزان وارددوره متوسطه(دبیرستان) و42٪واردآموزش عالی می گردند.دانش آموزان معمولا"پیاده به مدرسه می روندویک گلدان نیزدارندوگلهای طبیعی پرورش می دهند. درانگلیس نیزتحصیل رایگان واجباری بوده ومعلم نوع کتاب درسی رامشخص می نماید.درروسیه نرخ ثبت نام دانش آموزان پایین است(56%)واین کشورفاقدیک الگوی مناسب می باشد.
درکانادادرهرکلاس حداکثر20نفردانش آموزحضورداردوکلیه لوازم آموزشی واسباب بازی برای بچه هارایگان می باشدوهردانش آموزحداقل بادوزبان درس می خواند.
ضعف های نظام آموزشی ایران
1-تمام سیاستگذاریهامتمرکزودردست دولت است ؛صاحبنظران مستقل ؛ معلمان واستاتیدنقش چندانی درتصمیمات کلان ندارند.
2-مطالب درسی به روزنیست وبیشترگذشته نگراست تاآینده نگر.بعضی مطالب کتب درسی باعث دنیاگریزی دانش آموزشده وآنهاراازتفکروخلاقیت بازمی دارد.
3-دروس تاریخ؛تکنولوژی اطلاعات؛زبانهای بین المللی؛مهارتهای زندگی وعلوم بهداشتی(بویژه بهداشت جنسی وروانی)جدی گرفته نمی شوند.آشنایی بازبان انگلیسی ازدوره مهدکودک لازمست.
4-اختلاف کیفیت سیستم آموزشی درشهرهای بزرگ ومناطق روستایی بسیارزیاداست وباعث تشدیدتعارضات فرهنگی درجامعه می شود.
5-مدارس غیرانتفاعی باعث تشدیدفاصله طبقاتی دربچه هامی گردندزیراکیفیت آموزش درمدارس غیرانتفاعی بالاترازمدارس دولتی است واکثرقبول شدگان رشته های برتردانشگاهی ازدانش آموزا ن مدارس غیرانتفاعی هستند.
6-رشته های علوم انسانی ازتنوع کمتری برخوردارهستند؛ضعف درعلوم انسانی باعث وارداتی شدن این علوم گردیده است.دروس روانشناسی؛مردم شناسی وعلوم اجتماعی جدی گرفته نمی شود.
7-کاهش جمعیت کشورومنفی کردن رشدجمعیت به آموزش وتربیت جوانان کمک می کنددربرخی مدارس دولتی کلاسهای40-30نفری دانش آموزان وجوددارد؛بایدطوری برنامه ریزی شودتاحداقل نصف جمعیت کشورتامقطع لیسانس و20%تادکتراتحصیل کنند.
8-درکتب درسی مدارس ورشته های دانشگاهی درخصوص شناخت بین المللی فاقدبرنامه هستیم.مثلا"دردانشگاههای ایران رشته های غرب شناسی،شناخت ادیان ،شرق شناسی و...جدی گرفته نمی شوندوشناخت بین المللی ماراکاهش داده است.بدون شناخت جهان نمی توان باآن تعامل کرد.
9-فضای آموزشی درمدارس ایران پایین و به ازای هردانش آموز5/1مترومتوسط جهانی4متراست.
10-سرانه آموزش عمومی ایران800دلارودرجوامع پیشرفته8000دلاراست.
11-اغلب معلمان ایرانی مشکل معیشتی دارندوزیرخط فقرقراردارند.
مقایسه اولین جمله درکتاب اول مدارس چندکشور
-ژاپن:من پدرومادرم رادوست می دارم(تقویت صمیمیت ودوستی).
-آمریکا:من فوتبال بازی می کنم(تربیت بازیگرنه مطیع).
-انگلیس:من می روم(تربیت جهانشمول).
-ایتالیا:من کارمی کنم(برای رقابت بادنیا).
-اسرائیل:من می جنگم(اهداف راباجنگ پیش بردن).
-ایران:بابانان داد(وابسته به پدروپدرسالاری).
براساس گزارش سازمان بین المللی همکاری وتوسعه(25/2/91عصرایران)نظام آموزشی چین،هنگ کنگ،کره جنوبی،ترکیه ولهستان بترتیب بهترین دردنیاهستند.درچین علیرغم فقرمالی،مساوات آموزشی بین فقیروغنی وبهترین امکانات آموزشی وجودداردودانش آموزان تلاش خودرامهمترین عامل موفقیت می دانند،درحالیکه درآمریکای شمالی دانش آموزان استعدادوشانس ودراروپاارث راعامل موفقیت تلقی می کنند.علت موفقیت چین اعتقادراسخ وعملی دولتمردان ونخبگان جامعه به کلیدی بودن آموزش برای موفقیت است.
دکترعباس حاتمی16/9/91 hatami_abbas@yahoo.com
چرا فکر می کنید در سایر کشورها تمامی مقالات با کیفیت و از نظر آماری با ارجاع بالاست؟
خیلی از کشورها از همین روش های نام برده شده در ایزان به چنین اماری رسیده اند.
در ضمن رشد و گسترش پژوهشکده ها و حمایت های مالی را هم نباید نادیده گرفت باری مثال پژوهشکده دانش های بنیادی از نظر تعداد مقالات در جایگاه بالایی در کشور قرار دارد.
حرکت به سمت مستند سازی علمی هر چند با ایده آل خود فاصله زیادی دارد ،اما قابل توجه و نیاز به حمایت دارد. و به نظر من راه تولید مقالات با کیفیت پرورش اساتید ی با نگاه امروزی و علمیه که این اتفاق در حال رخدادنه.
پس بیاید لااقل از اخبار خوب خوشحال بشیم.
سوالی از خدمتتون داشتم این است که خودتون در خصوص دفاع دانشجوهاتون ایا اجبار به ارائه مقاله نمی کنید
نعداد دانشگاه های ایران چند است
افزایش طبیعی است بخصوص که هزینه تشویقی مقالات هم دلیل دیگری است
آیا اساتید دانشگاه های غیر مطرح مشکل اصلی هستند
اگر به ژورنال petroleum science and technology در taylor نگاه کنیم بعلت امکان تقلب در داوری نعداد مقالات ایرانی سر به فلک کشید
و به راحتی شما می توانید اسم یکی از اساتید دانشگاه شریف را بیابید با تعداد مفالات سه رقمی
خوب چه باید کرد
راهکار خاصی نیست