Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

اندیس ها و شاخص های پژوهش علمی

PaP-admin | پنجشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۱


425px-H-index-en.svg.png (425×425)

در پست قبلی در این لینک (+)، مطلبی عمومی در مورد اندیس ها نوشتم. در آن لینک به شاخص های علمی نیز اشاره کرده بودم که در این پست می خواهم به چند مورد از آنها با کمی توضیحات بیشتر اشاره کنم.


شاخص علمی، تعریف، اهمیت و ضرورت
کیفیت علمی، در ذات خود قابل بیان توسط هیچ اندیسی نیست. هر اندیسی سعی در کمی سازی این کیفیت دارد و تنها می تواند از پنجره محدودی به این موضوع کیفی بنگرد. اما به هر حال ما در دنیای پیچیده و متنوع امروزی ناگزیر به مراجعه به این بیانات کمی از این هویت کیفی هستیم. اندیس های علمی-پژوهشی نشان می دهند (تلاش می کنند تا نشان دهند) که یک اثر پژوهشی (یا یک پژوهشگر) تا چه میزان موفق بوده است. این که این بیان تا چه حدی درست باشد، بسته به کیفیت اندیس و موضوع جامعه علمی مورد بررسی دارد.

تعداد انتشارات علمی
اولین سوالی که چند سال پیش در برخورد با یک پژوهشگر می شد، پرسیدن در مورد تعداد مقالات علمی بود. به هر حال وقتی در جامعه مورد بررسی با تعداد انگشت شماری پژوهشگر مواجهیم که تعداد بسیار محدودی کار پژوهشی منتشر کرده اند، صرف داشتن یک مقاله و در مرحله بعد تعداد این داشته ها مهم می شود. یادم نمی رود که سال 84 با کلی بدرقه و ... با دوستان از تبریز برای ارائه یک مقاله کنفرانس دانشجویی راهی کرمان شدیم. شما فقط روی نقشه تبریز و کرمان را پیدا کنید و به مسیر طی شده توجه کنید. :) نزدیک 15 نفر هم کلاسی از تبریز با اتوبوس به تهران رفتیم و تا عصر معطل خیابان های تهران بودیم تا زمان قطار برسد و بعد ما بعد از 30 ساعت از مبدأ (تبریز) به مقصد (تهران) برسیم برای چه؟ برای ارائه یک مقاله دانشجویی به خیل عظیم مشتاقانی از از جای جای این سرزمین پهناور به هر روشی خود را به کرمان رسانده اند تا ببینید ما چگونه با کنترل کننده PWM برای یک موتور، دنیای علم را تکان داده ایم.


مقاله آی اس آی (ISI)
کمی که گذشت، هم در بعد خرد (از دید پژوهشگر) و هم در بعد کلان (از دید سیاست علمی کلان کشور)، نیاز می شود که صرف تعداد انتشار مطرح نباشد و در سلسله هرم مازلو پژوهش، نیاز به کیفیت احساس می شود. برای همین ارائه مقاله در مجلات آی اس آی (ISI) مد نظر قرار می گیرد. بنابراین دانشجویانی که مرحله قبل نیاز پژوهشی (تعداد انتشار) را ارضا می کنند، وارد این اندیس دهی می شوند و فکر و ذکرشان ارائه مقاله با اندیس آی اس آی می شود. کم کم ضریب تاثیر (Impact Factor) مجله نیز مهم می شود. این ضریب نشان می دهد که این مجله تا چه میزانی مورد استناد مجلات دیگر می باشد. کارهای موفق تر علمی، در مجلات با ضریب تاثیر بالاتر، منتشر می شوند و بقیه و نیز آنهایی که تازه مرحله قبل را رد کرده اند، با مجلات با ضرایب تاثیر پایین، کار خود را جلو می برند.

ارزش علمی مجله محور، ارزش علمی مقاله محور
کمی می گذرد و تعداد زیادی پژوشگر تلاشگر، مقالات بسیاری را در مجلات مختلف آی اس آی چاپ می کنند. دیگر صرف تعداد مقالات آی اس آی و حتی اشاره به ضریب تاثیر مجله، توانایی تفکیک کیفیت چندانی ندارد. در این مرحله به جای ارزش علمی مجله محور، ارزش علمی مقاله محور مطرح می شود. یعنی اینکه مستقل از محل انتشار، خودِ کار چقدر مهم و قابل استناد علمی است و مورد توجه افراد دیگر در جامعه علمی قرار گرفته است.

اندیس اچ - H-index
یکی از این اندیس های مقاله محور که مستقل از مجله محل انتشار مقاله، خود مقالات (پژوهشگر) را مورد ارزیابی قرار می دهد، اندیس اچ است. این اندیس به این صورت حساب می شود.
اندیس اچ یک پژوهشگر برابر با عدد n است، اگر او n مقاله داشته باشد که هر کدام حداقل n بار مورد استناد علمی قرار گرفته باشند.
توجه کنید که ممکن است یک نفر 100 تا مقاله داشته باشد. اما اندیس اچ او فقط سه شود. برای محاسبه ساده این اندیس کافی است، مقالات خود را بر حسب تعداد ارجاع (refer) مرتب کنید و از بالا شروع کنید به حرکت به پایین و تاجایی در لیست تا سطر n، پایین بایید که مقالات بالاتر حداقل n بار ارجاع شده باشند. مثال زیر شاید مفید باشد. فرض کنید فردی 20 مقاله دارد که به ترتیب تعداد ارجاعات زیر را دارند.

33   11   8   7   6   3   3   2   2   1   1   1   1   1   1   0   0   0   0   0

اندیس اچ در این حالت برابر با پنج می شود، چون فقط پنج مقاله اول هستند که حداقل پنج بار مورد ارجاج بوده اند. تصویر بالا در ابتدای این پست، نحوه محاسبه اندیس اچ را نشان می دهد.

اندیس جی - G-index
اندیس دیگری که کارکرد مشابهی دارد، اندیس جی می باشد. این اندیس به صورت زیر محاسبه می شود.
با داشتن، لیستی از مقالاتی که به ترتیب ارجاع از بالا به پایین لیست شده اند، اندیس جی بزرگترین عدد n است که اگر تا n مورد در لیست حرکت کنیم، مقالات تا n، مجموعاً حداقل به تعداد n به توان دو، ارجاع دریافت کرده باشند.
در مثال بالا اندیس جی برابر است با، 8. زیرا اگر n را برابر با 8 در نظر بگیریم، باید مجموعاً 8 به توان 2 یعنی 64 ارجاع داشته باشیم که با جمع بستن هشت عدد اول داریم:
33 + 11 + 8 + 7 + 6 + 3 + 3 + 2 = 73
که بزرگتر از 64 است.

Gindex1.jpg (464×494)
شکل: محاسبه اندیس جی - شکل از ویکی پدیا

اندیس آی10 - i10-index
این اندیس توسط گوگل در پروژه اسکولارش معرفی شده و مورد استفاده قرار می گیرد.
این اندیس تعداد مقالاتی را می شمرد که حداقل 10 بار مورد استناد قرار گرفته اند.
در مورد مثال بالا، اندیس آی10 برابر با دو خواهد بود. اگر مقاله سوم این پژوهشگر دو ارجاع دیگر نیز دریافت نماید، اندیس آی10 او برابر سه خواهد شد.

برای محاسبه اندیس ها چه باید کرد؟
این اندیس ها با روابط تعریف شده، به صورت دستی قابل محاسبه هستند. اما نرم افزاها و سرویس هایی نیز برای محاسبه وجود دارند. در این میان شاید جامع ترین سرویس را اسکولار گوگل (Google Scholar) ارائه می دهد. بطور ویژه پروفایل اسکولار گوگل که به طور خودکار اندیس های i10 و H را برای هر فرد نمایش می دهند. بطور مثال پروفایل اسکولار من در گوگل در این لینک (+) این مقادیر را نمایش می دهد. برای من اندیس های i10 و H در این لحظه (ماه ژوئن 2012) هر دو برابر با عدد 8 هستند.

انتقادات وارده
به اندیس های مورد اشاره در بالا برخی انتقادات عمومی مطرح است که من به عنوان نظر شخصی به برخی از آنها در این لینک (+)  اشاره کردم. اما انتقادات غیر عمومی و علمی نیز در این میان مطرح هستند که لیست کاملتری از آنها را در این لینک ویکی پدیا (+) می توانید مطالعه نمایید. اما به طور خلاصه:
  • این اندیس ها از ضعف عمومی مهندسی شدن برخوردارند. رفرنس دهی در هم تنیده و مهندسی شده توسط نرم افزارهای حال حاضر به سادگی قابل شناسایی نیستند. اما به نظر من به زودی این مشکل با ارائه سرویس های هوشمند تر رفع خواهد شد.
  • اندیس اچ و اندیس آی10 به کارهای با ارزش علمی اهمیت چندانی نمی دهند. مثلاً ممکن است فردی کاری ارائه کرده باشد که چندین هزار بار مورد ارجاع قرار گرفته باشد. این اندیس ها این کار را تنها یک بار می شمارند.
  • اندیس جی افراد را به باستانگرایی پژوهشی سوق می دهد و افرادی که مثلاً 30 سال پیش کار بسیار بزرگی انجام داده اند، ممکن است به غره شدن به آنها، حوصله کارهای جدید را نداشته باشند، چون این اندیس به شدت حافظه گراست و کارهای خوب قبلی را تا مدتها فراموش نمی کند.
  • ....

    پی نوشت: برای کسب اطلاعات بیشتر لینک های زیر شاید مفید باشند.
  • اندیس H در ویکی انگلیسی
  • اندیس G در ویکی انگلیسی
  • اندیس i10 در ویکی انگلیسی
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۰۷/۲۰
PaP-admin

نظرات (۶)

در پاسخ دوست عزیز "سدید" و اینکه شاخص اچ انشتین، 4 می باشد، باید عرض کنم که مطابق نتایج اسکولار گوگل که فقط آمار سال 1973 به بعد را دارد، شاخص اچ ایشان در حال حاضر 98 می باشد و از میزان عدد 4 اعلام شده بسیار فراتر است. لینک زیر اسکولار انشتین را نشان می دهد.

http://scholar.google.com/citations?user=qc6CJjYAAAAJ&hl=en
آیا چاپ یک مقاله در دو مجله علمی پژوهشی فارسی و ISI خارجی ممکن است؟
پاسخ:
ممکن هست ولی مخالف اخلاق حرفه‌ای است.
سلام من  توی یه مطلب دیگه یه سوالی پرسیدم در مورد معیار تقلب .میخواستم اگر برای ادمین محترم یا کاربران امکان داره یه راهنمایی بفرمایند. آخه توی اون ارسال همه بد جوری جبهه گرفته بودن و من واقعا از انجام کاری که شاید اصلا عواقب اونو ندونم نگران شدم.

یه مطلب بی ربط هم اشاره کنم در سمت راست صفحه اسم اساتید حامی این وب اومده. یکیشون هست دکتر بیتا آیاتی. اگر منظورتون همان استاد عمران محیطزیست هست ، ایشون خانم دکتر بیتا آیتی هستند. نه آیاتی! تا اونجایی که من دیدم.

با تشکر از شما
۲۷ مهر ۹۱ ، ۱۵:۴۳ علی انصاری
مقاله خوبی بود... در مورد H-index سایت Scopus کار جالبی که کرده این هست که امکان محاسبه بدون در نظر گرفتن Self-citation رو هم به کاربر میده... به نظر من اون اندیس اچ بدون در نظر گرفتن ارجاع به خود خیلی بهتر کمی سازی کیفیت رو انجام میده
ممنون از مطلب خوبتون
توی مجله‌ی اخبار (پژوهشگاه دانش‌های بنیادی) مقاله‌ی دیگری در این باره هست ولی مقاله‌ی شما خیلی گویا، خلاصه و مفید بود. 

شاخص h یه ایراد دیگه هم داره و اون اینکه خیلی وابسته به تعداد مقالات هست خودش. یعنی کسی که تعداد مقالاتش محدوده این شاخص هم محدود میشه از طرفی مسئله‌ی زمان رو هم در نظر نمیگیره. جالب اینکه شاخص h انشتین حدود ۴ و ۵ هست!!
جناب دکتر قدسی خسته نباشید.  آقای آتش پز متن خوبی را ارائه دادند که خیلی از ابهامات را راجع به H-index و بقیه معیارهای برطرف کرد. البته این معیارها عموما برای استادان مطرح است و احتمالا استادانی که سابقه بیشتری دارند و برای دانشجوی دکتری که مقاله ISI می خواهد شاید اندیس اچ مطرح نباشد.  فکر کنم در هیچکدام از دانشگاههای ایران به این معیارها اهمیت نمی دهند و اکثرا هنوز به دنبال تعداد مقاله هستند و برای همین برخی اوقات مقالات تقلبی و انتشارات در مجلات بی ارزش دیده می شود.  شاید اگر مثلا دانشگاه شریف بتواند این معیار اندیس اچ را برای کارهای غیر از ارتقای پایه استادان اعمال کند نمونه خوبی برای دانشگاههای دیگر ایجاد شود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی