Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

مقاله: شناسایی مجلات نا معتبر

PaP-admin | پنجشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۱


چند سالی است که چاپ مقالات علمی در مجلات علمی- پژوهشی  داخل و خارج کشور (ISI)  از اهمیت ویژه ای بر خور دار شده است، چه از بابت فارغ التحصیلی دانشجویان  دکتری و یا اخذ پژوهانه تحقیقاتی یا ارتقای اساتید محترم دانشگاه. لذا شناسایی مجلات کم اعتبار و یا نا معتبر برای همه اساتید ( و حتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در داخل و خارج کشور) اهمیت بالایی دارد. پس لازم است همگی کمک کنیم تا بتوانیم این نوع مجلات را شناسایی کنیم، چه از بابت ارز هنگفتی که بابت چاپ این نوع مقالات از جیب دانشجو یا استاد خارج می شود و یا خسارت علمی جبران نا پذیری که به کشور و خودمان می خورد. البته بنده مخالف عدم چاپ در مجلات پولی هستم، چرا که بعضی از مجلات ( که مستقل از ناشر ین بزرگ و بانک های اطلاعاتی وزین هستند) برای کارهایی از قبیل ایندکس کردن مقالات چاپ شده و یا ویراستاری مقالات و یا نگهداری سایت شان و یا بعضی کارهای اداری هزینه می کنند و اگر وابسته به هیچ منبع مالی و یا ساختار دولتی نباشند، باید هزینه ها را ازمولفین اخذ کنند. فکر کنم در هر حوضه تخصصی بتوان از این دسته مجلات پیدا کرد. بعلاوه در رابطه با تشویق همکاران علمی در چاپ یا عدم چاپ مقالات در مجلات ISI خارجی نظری ندارم، چرا که فکر می کنم این موضوع در کشورمان فقط یک بحث علمی نیست، بلکه تا حدودی سیاسی هم هست و به نظرم باید متخصصین ویژه ای در این بابت نظر دهند.

 

با توجه به تجربه کمی که در این زمینه کسب کرده ام، چند موضوع در رابطه با انتخاب مجلات (ISI خارجی)  و از طرفی شناسایی مجلات کم اعتبار و یا نا معتبر به شرح زیر عنوان می کنم و از دوستان عزیز خواهشمندم در تکمیل این فرایند به دیگر همکاران مشورت دهند:

- استفاده از مجلات تخصصی برای چاپ مقالات؛

- انتخاب مجلاتی که توسط ناشر ین معروف چاپ می شوند؛

- استفاده از مجلاتی که توسط انجمن های تخصصی معرفی شده اند؛

-استفاده از مجلاتی که شما یک یا چند نفر از اعضای هیات تحریریه آنها را می شناسید؛

- مجلاتی که توسط همکاران متخصص شما پیشنهاد می شوند؛

- مجلاتی که در کنفرانس های تخصصی معرفی می شوند؛

- مجلاتی که فرایند داوری آنها از نظر زمانی معقول باشد؛

- مجلاتی که شماره حساب آنها در خود کشور ناشر باشد؛

- مجلاتی که در هر شماره انبوه ای از مقالات نا همگون را چاپ نکرده باشند؛

- مجلاتی که توسط تعداد زیادی از مولفین کشورهای جهان سوم تسخیر نشده باشد؛

- مجلات به گونه ای نباشد که برای ارسال مقالات از آدرس های عمومی مانند yahoo یا gmail استفاده کنیم؛

- از ایندکس شدن مجله در سایت های معتبر مانند ISI و Scopus  و ... مطمئن شویم؛

- از تقلبی نبودن سایت مجله مطمئن شویم؛

- حتی بعد از چاپ مقاله خودمان، اگر از تقلبی بودن مجله مطمئن شدیم به دوستان و همکاران اطلاع دهیم؛

و البته ده ها روش دیگر. در ادامه می خواهم یکی از مجلاتی که اخیرا به تقلبی بودن آن پی بردم به شما معرفی کنم. مجله Texas Journal of Science؛ که البته گاهی سایتش

را از دست می دهد و دوباره یک دفعه ظاهر می شود!



در جستجوی بالا مشاهده فرمایید، آدرس اولی واقعی و دومی تقلبی است. اگر به سایت مجله مراجعه کنید متوجه خواهید شد که این مجله اصلا الکترونیکی نیست و شما باید با پست معمولی مقالات خود را ارسال کنید. ولی در سایت تقلبی (که گاهی فعال است) از شما درخواست ارسال الکترونیکی مقاله را دارد.

 

سعید عباس بندی

استاد گروه ریاضی

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
موافقین ۷ مخالفین ۰ ۹۱/۰۸/۰۴
PaP-admin

نظرات (۲۵)

با سلام

از دوستان عزیز تقاضا دارم نظر خود را در مورد این مجله بدهند

bioresources

http://www.ncsu.edu/bioresources/

ادعا دارند که متعلق به دانشگاه کارولینای شمالی می باشند اما چنین ‍ژورنالی در این دانشگاه وجود ندارد

۲۶ آبان ۹۲ ، ۲۲:۳۸ General Relativity and Gravitation
General Relativity and Gravitation 
Look , IF=0!!
http://www.springer.com/physics/theoretical,+mathematical+%26+computational+physics/journal/10714
آقا رضای عزیز 

دوست عزیز کجای دنیا وزارت علومش ژورنال ها را  رتبه بندی می کند؟ 

آی اس آی که معروفترین آنها است یک سازمان خصوصی است. 

سیماگو که بر اساس سایت اسکوپوس ژورنال ها را رتبه بندی می کند مربوطه به یک دانشگاه اسپانیایی است

این دو مرجع بسیار معتبر به وزارت علوم هیج کشوری ارتباط پیدا نمی کنند.
 
مطمئن باشید در آینده نزدیک سایت های بیشتری نیز در دنیا پیدا می شوند و مونوپولی آی اس آی کاملا شکسته می شود. 

این سایت سعی در ارائه یک اطلاعات علمی داشته و تبلیغی هم نمی کند و تا مرحله بلوغ خود فاصله زیادی دارد. شما اگر آن را مفید نمی دانید نگاهش نکنید.

خادم 

با سلام

 

داشتم تو اینترنت میگشتم یه چیز جالب دیدم. یه ژورنال داخلی که خودشم به نام یه ژورنال کانادایی جا میزنه همیشه و منتسب به یکی از اساتید دانشگاههای معتبر تهرانه خیلی دیگه بیشتر از حدش کار کرده و یه سایت زده و ژورنالای مختلف رو در رشته های مختلف ارزیابی و رتبه بندی کرده

آخه من نمیدونم ملت چرا به همه چیز کار دارن

یه ژورنال مگه باید در مورد رتبه بندی ژورنالای دیگه نظر بده آخه؟!! این وظیفه وزارت علوم و مراکز مخصوص این کار مگه نیست؟!!!

این سایتشه

http://opentextpublication.com
خدمت علی دانشجوی دکتری دانشگاه هاروارد
تعداد مجلات آی اس ای داخل کشور چه ارتباطی با زیر سوال بردن و شناسایی مجلات بی اعتبار و بی کیفیت خارجی دارد؟

 علت تاسف تان همکاری و چاپ مقاله در مجلات بی اعتبار و بی کیفیت خارجی
 که نیست؟

۲۵ آبان ۹۲ ، ۲۰:۲۵ impact factors of JHEP+EPJC

بنده عضو هیات علمی دانشگاه و فارغ التحصیل دکترای دانشگاه تهران هستم و چند سالی افتخار همکاری بعنوان داور در چند مجله معتبر علمی را دارم. متاسفانه از دانشگاههای معتبر آمریکا و سایر کشورها هم مقاله با تقلب برای چاپ در مجلات دریافت می شود.

اخیراً مقاله ای را از دانشگاه

Stevens Institute of Technology, Castle point on Hudson, Hoboken, NJ 07030, USA

برای چاپ در یکی از مجلات معتبر برای داوری به بنده ارسال شده بود.

با اندکی صرف وقت در اینترنت، عین مقاله ارسالی را بدون کمترین تغییرات، در مجله دیگری که پنج سال قبل توسط همین نویسندگان چاپ شده بود (از انتشارات الزویر) پیدا کردم و به سردبیر اطلاع دادم و خوشبختانه مقاله جدید ریجکت شد.

این مساله متاسفانه در ایران هم شایع است. سال گذشته در پس جستجو در اینترنت، دو مقاله 100% یکسان از دو مولف در دو مجله یکی در ایران و یکی در یکی از مجلات علمی خارج از کشور دیدم. مولف اول مقاله رئیس یکی از 5 دانشگاه اول کشور است!

اساتید محترم پدیدآورنده این سایت!!!
من دانشجوی دکترای دانشگاه هاروارد هستم. می خواستم ازتون سوال کنم تعداد مجلات isi در کشور ما چقدر هستش که انقدر راحت و با کمال غرور ژورنالهای  دنیا را زیر سوال می برید???...واقعا متاسفم
سلام خدمت شما ایا این ژورنال معتبر است یا نه

www.isca.in
 
ایا این ژورنال معمولی است
من هم با مطالب که جناب نخعی در خصوص آدرس ایمیل ذکر کردن موافقم...
به خیلی از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و یا حتی دکتری در ایران آدرس ایمیل دانشگاهی داده نمیشه یا به بعضی ها داده میشه و بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی قطع میشه... اضافه کنید مشکلات سرورهای دانشگاهی رو در خصوص ظرفیت حجمی حساب های ایمیل...
حالا این وسط تکلیف اون فارغ التحصیل بیچاره ای که بعد از فارغ التحصیلی همچنان کار پژوهشی میکنه چی میشه، باید چون ایمیل دانشگاهی نداره محروم از ارائه ی کارهاش باشه؟؟؟ گاهی در بیان مطالب باید دقت کنیم که وضعیت ما در ایران متفاوت از خیلی از نقاط دنیاست...
البته این مسئله ارسال با ایمیل عمومی چیز عجیبی نیست، مجله ی Strategic Management Journal از معتبرترین مجلات رشته مدیریت هستش که اکثرا در لیست TOP10 مجلات علمی علوم انسانی قرار می گیره و اگر در شماره های سال 2012 بگردید چند مورد مقالاتی رو پیدا می کنید که با ایمیل عمومی ارسال شده...
کاش در اظهار برخی از مطالب بیشتر دقت کنیم و همینطوری به بیان یکسری معیار یدون در نظر گرفتن امکان اجرایی شدن آنها نپردازیم...
۲۱ دی ۹۱ ، ۰۹:۴۳ ناصر احدی
با سلام

این هم یک سایت سودمند برای معرفی ژورنال های مفید اوپن تکست. این سایت جدیدا توسط گروهی علاقمند راه اندازی شده و هدف آن معرفی ژورنال های با ضریب نفوذ بالا است. 
http://opentextpublication.com

از نقطه نظرات خود آنها را بهره مند سازید.

ناصر

با سلام و خسته نباشید

لطفا لیست مجلات معتبر پزشکی را که مقالات از ایران را در مدت زمان کوتاه پذیرش می کنند معرفی بفرمایید.با تشکر 

سلام
نکته جالب ادعای افرادی شبیه به جناب پروفسور ما است. شما اگر به خود اندکی زحمت بازدید از سایت ایشان را دهید خواهید دید که تعداد زیادی از مقالات ایشان در ژورنال
Applied Mathematics and Computationم

می باشد انهم در دوره بی اعتباری مجله و تعداد زیاد دیگری ژورنال کم ارزش دیگر و از جمله مقاله


S. Abbasbandy, T. Allahviranloo, M. R. Balooch Shahryari, "Fuzzy laplas transforms method for solving fuzzy sequential fractional differential equations", in Journal of Wulfenia, Volume 19, Iss. 10. (ISI)

در ژورنال تقلبی
Wulfenia

که در سایت به آن اشاره شد.



سلام این مجلات هم تقلبی(revistas-academicas.com )می باشند. دقیقا روال کاریشون و سبک ایمیلاشون مثل archive des science تقلبی می یاشند.
لطفا اطلاع رسانی کنید.

سلام

همکاران عزیز

لطفاً این مجله را بررسی کنید فقط تو یک شمارش (لینک و عنوان زیر) 544 تا مقاله چاپ کرده مال کشور چین است وضریب تاثیر هم داره:

عنوان مجله: Life Science Journal
سایت: http://www.lifesciencesite.com

یکی از شماره هاش: http://www.lifesciencesite.com/lsj/life0904/

با تشکر

 

در مورد آدرس های ایمیل عمومی مثل یاهو و جیمیل
خوب برای من جالبه که این رو حتی در معتبر ترین ژورنالها با بالاترین IF ها هم می شه گاهی دید.
خوب دانشجویی که درسش تموم می شه، هیچ آدرس آکادمیکی نداره و باید همچنان مقالاتش رو چاپ کنه. چه آدرس دیگه ای می تونه بده؟!
خود من در دوره فوق لیسانسم در یکی از دانشگاههای معتبر تهران بهم آدرس دانشگاهی ندادند. درخواست کردم و ندادند! آن زمان حتی به دانشجوهای دکترا هم نمی دادند!! خوب من مقاله تز فوق لیسانسم رو ناچارا با آدرس جیمیلم باید می فرستادم دیگه. آدرس آکادمیک نداشتن، ایراد ژورنال نیست، ایراد دانشگاههاست معمولا. من هنوز نمی فهمم چرا در ایران (حداقل اون دانشگاهی که من توش درس خوندم) نه تنها دانشجویان فوق لیسانس، که دانشجویان دکترا و حتی اساتیدی که هیئت علمی نبودند و حق التدریسی بودند، نباید آءرس دانشگاهی می داشتند!؟
امیدوارم حداقل بعد از گذشت این سالها این مشکل رفع شده باشه
۰۶ آذر ۹۱ ، ۰۱:۲۱ امیر کمیجانی
فکر نکنم فقط تو ایران کپی و جعل رواج داشته باشه
تو کشورهای اروپایی هم کم و بیش می شنویم که فلان مسئول مدرک تحصیلیش تقلبیه
فکر کنم برگرده به خود آدم که چقدر خودش برای خودش مهم باشه
وگرنه راه تقلب و جعل همیشه واز بوده و خواهد بود

میلاد عزیز

این مجله مال بنجاب پاکستان است در thomsonreuters ISI نمایه شده است و ناشر آن INSINET PUBL می باشد که سایت زیر متعلق به آن ناشر است

http://insinet.net/

من به سایت رفتم و پیمام در حال تعمیر آمد. در کل اگر متعلق به این سایت باشد جعلی نیست ولی در مورد اعتبار علمی آن من نمی توانم اظهار نظر کنم.

لازم به ذکر است که این مجله در سایت زیر هم آورده شده است که احتمالا اجعلی باشد.

http://www.ajbasweb.com/

بسیار دقت فرمائید.

 

ضمن عرض سلام

چندی پیش مقاله ایی را برای مجله ایی با عنوان

Australian Journal of Basic and Applied Sciences

ارسال کردم و امروز ایمیلی آمد که مقاله منو پذیرفته بودن و البته هزینه چاپ هم خواستن (180 دلار)

تو ایمیل درج شده که این ژورنال ISI هستش با impact factor = 0.162

چطور میتونم از ماهیت این مجله مطمئن بشم

منتظر پاسختون هستم

با سلام خدمت تمامی دوستان و اساتید عزیز
می خواستم از یک کلاه برداری بزرگ روی مجلات SPRINGER خبر بدم
10 روز پیش مطلع شدم یک وب سایت جعلی:
www.zhejiang-journal.com
مقالات را توسط email پذیرفته و از نویسندگان 250 یورو دریافت می کند ولی در هیچ جایی چاپ نمی کند .
سریعا این اقدام را با مسئولان SPRINGER و سایت اصلی:
http://www.springer.com/computer/journal/11714
درمیان گذاشتم
لطفا مراقب باشید از هرگونه submission با ایمیلهای Gmail یا yahoo
بپرهیزید
با تشکر

با سلام

شما ژورنال WSEAS Journals را به عنوان کم اعتبار درج نموده اید.

خود من یک مقاله برای یکی از زیر شاخه های این ژورنال فرستادم و مقاله بعد از 5 ماه پذیرفته شد و بدون درخواست هزینه چاپ گردید. همچنین مقاله در scopus ایندکس گردید.

علت این که این ژورنال را کم اعتبار می دانید چیست؟

سه جور ژورنال تقلبی داریم که متاسفانه تفکیک نکردن آنها باعث سو تفاهم در مطالب پست ها و کامنت ها شده است. این سه دسته عبارتند از:

1- ژورنال های تقلبیِ معتبر: این ژورنال ها با اینکه در فهرست آی اس آی یا اسکوپوس ثبت شده اند (احتمالا به طور موقت و بزودی هم از فهرست حذف خواهند شد)، اما داوری درست و حسابی ندارند و هر کس که حق الپابلیش بدهد، مقاله اش را چاپ می کنند. کسانی که به دنبال پیدا کردن این نشریات هستند عبارتند از: یک. دارندگان مقالات آبکی. دو. هیات های گزینش و ارتقای اساتید و داوری پایان نامه ها (خصوصا آنهایی که عادت ندارند پایان نامه را بخوانند).

2- ژورنال های معتبرِ تقلبی: سایت های که از خود را نماینده ژورنال های معتبر می نمایند و ادعا می کنند که مقالات را با دریافت پول چاپ می کنند. افراد بزرگ مرد رند معمولا در دام این سایت ها می افتند و در خواب می بینند که مقاله شان که در کنفرانس آدیس بابا رد شده بود با صد دلار در ژورنالی با ایمپکت فکتور 15 چاپ می شود. متقلبین معمولا دنبال نام این سایت ها می گردند تا مبادا سرشان کلاه برود.

3- سایت های تقلبیِ تقلبی: ژورنال هایی که اصلا وجود خارجی ندارند ولی برای چاپ مقاله پول می گیرند! کسانی که به دام این سایت ها می افتند و کسانی که دنبال فهرست آنها جهت پیشگیری هستند، هر دو کلا از مرحله پرت می باشند.

جناب احدی

بنده هم به عنوان یک پژوشگر طرفدار این سایت هستم و به همه همکارانم معرفی می کنم. بیشر علاقه مندی بنده به این سایت بابت آگاهی دادن به پژوهشگران در زمینه اخلاق حرفه ای پژوهش است. ولی مجلات ISI غیر معتبر هم وجود دارد که شما اگر داستان هم به آن مجلات ارسال کنید آنها با دریافت پول چاپ می کنند. ارائه لیست سفید منجر به کاهش ارتقای برخی از پژوهشگرانی خواهد شد که در مجلات نمایه شده غیر معتبر مقاله چاپ می کنند. آیا ما وقتی می خواهیم مقاله ای بنویسیم به فراخوان مجلات معتبر دقت کرده ایم؟ پس با کمی دقت و آگاهی می توانیم مقالاتی چاپ کنیم که مجلات معتبر با ارائه فراخوان خواهان آنها هستند. نه اینکه مقاله ای بنویسیم و در چاپ کردن آن دچار مشکل شویم. و در نهایت آن را به یک مجله غیر معتبر ارسال کنیم. لیست سفید تجربه کشور استرالیا می باشد که نتیجه خوبی از آن گرفته اند. حتی مجلات معتبری هم وجود دارد که نمایه نشده اند و محققی که در آنجا مقاله چاپ می کند و جهت چاپ آن زحمات بیشتری می کشد به حق و حقوق خود در محیط آکادمیک نمی رسد جون ما گفته ایم مجلات نمایه شده معتبر است ولا غیر. در شته ریاضیات اینگونه است.

مرتضی عزیز
اگر همت دوستان در این سایت نبود بسیاری از افراد در دام ژورنال های تقلبی همانند آرشیو دساینس می افتادند و ضرر زیادی به دانشجویان می خورد. وجود این سایت برای شناسایی تقلب های بد بسیار نعمت است. من با لیست سیاه و یا سفید مخالفم ولی با افشای کلاه برداری و سایت های تقلبی که جدید مد شده بسیار موافقم.
ناصر

لطفاً لسیت سیاه مجلات را فراموش کنید. مثل استرالیا لیست سفید ارائه  کنیم بهتر است. باید برای هر رشته لیست مجلات معتبر تهیه و با ظهور مجلات معتبر دیگر به لیست اضافه کرد. لیست سیاه را فراموش کنیم. چون مجلات زیادی متولد می شوند.

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی