Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

معرفی یک سایت بسیار مفید

ااا پیامی | سه شنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۲

وب سایت: plagiarismchecker.net


در این سایت مطالب متنوع و جالبی، همگی در ارتباط با موضوع دزدی علمی، وجود دارد که بسیار خواندنی است و بسیاری از آنها جواب سوالاتی است که تا به حال بارها و بارها در کامنت‌های استادان علیه تقلب پرسیده شده‌اند. به اختصار به چند بخش از این سایت اشاره می‌کنم:


شناخت دزدی فکری (علمی و ادبی) http://www.plagiarismchecker.net/category/plagiarism-2

این قسمت برای آشنایی با مفاهیم پایه دزدی علمی و پاسخ سوالات متداول در مورد آن است. مفهوم کپی رایت و نیز تفاوت دزدی علمی با پاستیژ (تقلید سبک)، بازآفرینی، تضمین و دترنمنت (تداعی)


دزدی علمی در مقالات http://www.plagiarismchecker.net/category/plagiarism-articles

برخی مطالب این بخش: چگونه بدون دزدی علمی پارافریز کنیم، دزدی علمی از خود، دزدی تصادفی، دزدی از دیدگاه معلمان، تفاوت دزدی و ارجاع از منبع.


آیا دزدی علمی، بر خلاف قوانین کشوری است؟ 

http://www.plagiarismchecker.net/category/is-plagiarism-illegal

در این بخش مقالاتی به برخورد قوانین کشورهای مختلف با دزدی علمی پرداخته‌اند. منظور از قانون در اینجا البته قوانین مدنی و جزایی است و نه قوانین داخلی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی.


اصول رفرنس‌دهی http://www.plagiarismchecker.net/category/referencing


دزدی علمی دانشجویان http://www.plagiarismchecker.net/category/student-plagiarism

چرا دانشجویان تقلب می‌کنند، چگونه استادان راه دزدی دانشجویان را می‌گشایند، حقه‌های جدید دزدی علمی، انواع دزدی علمی.


آخرین اخبار دزدی‌های علمی http://www.plagiarismchecker.net/category/plagiarism-news


موارد درسی جهت آموزش دزدی علمی http://www.plagiarismchecker.net/category/lesson-plan

سرفصل‌ها و نمونه سوالاتی که می‌تواند در تدریس موضوع دزدی علمی به دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد. شاید اگر بخشی از ساعات کلاس سمینار به آموزش روش تحقیق و پژوهش (از جمله همین مطالب) اختصاص یابد مفیدتر از آن باشد یک ترم دانشجویان تنها به پای ارائه‌های همکلاسانشان بنشینند.


سیستم‌های دزدیاب 

http://www.plagiarismchecker.net/category/plagiarism-checkers

معرفی دزدیاب‌های رایگان، آیا دزدیاب‌ها به دانشجویان متقلب کمک می‌کنند؟، جلوگیری از دزدی با کار فرهنگی.


نقد و بررسی برخی سیستم‌های دزدیاب

http://www.plagiarismchecker.net/category/reviews


*********************************

پی‌نوشت:

PAP vs. plagiarismchecker


استادان علیه تقلب و سایت فوق‌الذکر در واقع هر دو وبلاگ‌اند. هر دو هم اخبار مربوط به تقلبات روز را پوشش می‌دهند. سابقه کار این وبلاگ خیلی از استادان علیه تقلب کمتر است اما آنچه او دارد و ما نداریم حجم عظیمی از مقالات علمی آموزشی پیرامون موضوع دزدی فکری است. 


روزی که استادان علیه تقلب توسط آقای دکتر قدسی و هفت تن از استادان بنیان گذاشته شد و لیست استادان و دانشجویان حامی روز به روز طولانی‌تر می‌شد پیش بینی می‌شد که با همکاری یکدیگر، سایتی بسیار فعال داشته باشیم. گرچه صرف وجود اسامی حامیان (به لحاظ کمی و کیفی) موجب دلگرمی است که دانشگاهیان ایران دل نگران مشکل دزدی علمی هستند، اما پس از چندی نه تنها فعالیت چندانی از سوی خیلی عظیم هواداران دیده نشد، بلکه به غیر از جناب دکتر قدسی، سایر استادان بنیان‌گذار و پیشرو هم به تدریج از فعالیت‌شان کاسته شد. علت چه بود؟ افزایش مشغله‌های شخصی؟ از دست دادن شوق اولیه؟ ترس از کاسته شدن حرمت استادی (زمانی که در کامنت‌ها با افراد معمولی درگیر بحث با جایگاهی برابر می‌شوند)؟ هراس از خائن شناخته شدن در میان دانشگاهیانی که دلسوز متقلبین‌اند؟ یا هر علت دیگری! به هر حال گسترش دزدی علمی در ایران با میزان فعالیت استادان علیه تقلب نسبت عکس داشته است.


بر ماست که اگر نام‌مان در میان حامیان هست و توانایی‌اش را داریم، در تهیه مطلب برای استادان علیه تقلب بکوشیم. از جستجوی روزمره برای پیدا کردن مطالب گرفته تا انجام گردآوری و تالیف مقالات جدید. حتی ترجمه مقالات وبلاگ plagiarismchecker.net به زبان فارسی می‌تواند یک گام اساسی در این راه تلقی شود. عدم آگاهی و فرهنگ‌سازی موجب می‌شود که سواستفاده‌چیان نهایت بهره را ببرند. در فهرست کشورهایی که بیشترین استفاده را از Viper (یک نرم‌افزار رایگان دزدیاب) داشته‌اند نام کشورهای پر مقاله و نیز پر تقلب در صدر قرار دارد. کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان، استرالیا، فرانسه، آلمان، هلند، کانادا، مالزی، رومانی، هندوستان، پاکستان، چین و سری‌لانکا. عدم حضور نام ایران در این فهرست عدم اهمیت به موضوع دزدی علمی در کشورمان را می‌رساند.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۰۵
ااا پیامی

نظرات (۱۰)

۲۵ آبان ۹۲ ، ۱۸:۳۴ شهرام حسامی
سلام
در رابطه با برنامه وایپر Viper لطفا نظر خود را در مورد این مطلب نیز اعلام فرمائید:
If you use Viper / Raptor Plagiarism Scanner, you waive copyright to your own property!
در لینک زیر:
http://www.essayscam.org/Forum/9/warning-use-viper-raptor-plagiarism-scanner-waive-copyright-own-1062/
۲۳ مهر ۹۲ ، ۰۵:۱۳ سیّد میلاد موسوی
سپاس؛ بهره بردیم.
منظور شما از «یکسان» چیست؟ چنانچه منظور حضرتعالی این است که «کلمه به کلمه» مانند هم باشند، یک کار غیر علمی است و  Introduction آن مقاله بسته به مورد یا «plagiarism» است و یا « self-plagiarism». 

در حالتی که Introduction از نظر ادبی در دو مقاله متفاوت باشد ولی مساله اصلی در هر دو مقاله «یکسان» بیان شده باشد، تنها وقتی یک کار علمی اصیل به شمار می آید که روشهای اثبات برای مساله اصلی در دو مقاله کاملا متفاوت باشند. البته در حالتی که یکی از مقالات زودتر چاپ شده باشد، بایستی به آن مقاله ارجاع شود و تاکید در مقاله جدید نیز بر ارایه یک روش جدید یا کوتاهتر از روش قبلی باشد. (البته بسیار بعید به نظر می رسد دو مقاله با نویسندگان متفاوت که هیچیک چاپ کامل نشده است، مقدمه یکسان داشته باشند!!! مگر آن که نویسندگان یکدیگر را بشناسند و از کارهای علمی یکدیگر نیز مطلع باشند!)

برای نمونه می توان اثبات های متعددی را در خصوص نامتناهی بودن اعداد اول در مقالات افراد دید. معمولا داوران و مجلات معتبر علمی روی «جدید بودن» مطالب عنوان شده در مقاله علمی حساس هستند، به این معنا که نویسنده یک مقاله بایستی قدرت بیان یک موضوع مشترک را با یک دید جدید دارا باشد (New approach).  به خاطر داشته باشید که جملات یک نویسنده حاوی نوع فکر، احساس، ... و شخصیت او هستند، و چون این صفات برای افراد تا حدودی منحصر به فرد است، لازم است این جملات هر چند یک مطلب را بیان می کنند، جدید و نو باشند.        
سلام میشه یکی جواب بده اگه دو تا مقاله introduction یکسان داشته باشند و method متفاوت، ایرادی دارد؟ متشکرم.
سلام

ببینید دوستان اگر ما این جا با تقلب برخورد نکنیم یک آمریکایی تیتر می زند که دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تقلب در دنیا است! این هم لینک مربوطه 

البته ظاهرا مقاله اصلی هم که مال یک استرالیایی است از یکی دیگه تقلب کرده و السویر اون مقاله رو هم از سایت خود برداشته , اگه به انگلیسی مسلط هستید به این لینک مراجعه کنید و خیلی مودبانه به این آقای جفری بگویید که در دانشگاه آزاد کار های با کیفیت وجود دارد. این اقا خیلی با ایرانی ها بد است, یک آمریکایی به تمام معنی ضد ایرانی است. تمام تلاش خود را برای خراب کردن وجهه ایرانی می کند. تلاش کنید مودبانه به این اقا بفهمانید که تقلب در همه جای دنیا وجود دارد. خواهشا مودبانه از ایشان بخواهید روی این کلمه خط بکشد و عذر بخواهد. به ریئس دانشگاه دنور اگر توانستید ایمیل بزنید و بگویید مقاله اصلی خود به دلیل تقلب از سایت السویر حذف شده, تقلب همه جا وجود دارد. از عرق ملی خود دفاع کنید. نگذارید با یک استدلال مسخره هم وطنان شما را مسخره کنند
خوب بود
۰۷ شهریور ۹۲ ، ۰۳:۳۹ رعنا محمودی
وای سلام ببخشید من لینکشو درست اینجا نگذاشتم. اینه لینکش:

 
اونجا اون مقاله ها رو قرمز کردن و نوشتن که تقلب کردن. بازم مرسی. خسته نباشید
جناب آقای پیامی، مثل همیشه مطالب جالبی نوشتید ولی پی نوشت مطلب کمی ناراحت کننده بود.  طی پنج سالی که PaP فعال بوده است خیلی ها از آن حمایت کردند ولی به مرور زمان به دلایل مختلف فشار در محیط های آکادمیک بر این افراد زیاد شد.  شاید خود شما خوب بدانید که ذکر نام استاد در ارتباط با کشف جعل مدرک یکی از صاحب منصبان شرایط خوبی را برای آن استاد ایجاد نمی کرد.  خیلی از حامیان و بنیانگذاران ترجیح دادند که از این درگیری و کشمگش دوری کنند.  حمایت از سایتی که مخالف  "تقلب" و "ارائه آمار دروغ" و "خالی بندی" است طی چند سال گذشته هزینه زیادی برای حمایت کننده در بر می داشته است. امیدوارم که با تلطیف فضای دانشگاهها فعالیت افراد هم در این سایت بیشتر شود.   یکی از مربیان یکی از واحدهای دانشگاه ... میگفت که حتی کامنت هم که در سایت pap مینویسد با نام مستعار است چون نگران بورس دوره دکتری خود در واحد علوم و تحقیقات  است ولی مرا سرزنش میکرد که تو چرا از سایت حمایت نمیکنی و پستهای آتشین نمینویسی.  خلاصه اینکه آقای پیامی به او گفتم، رطب خورده منع رطب چون کند؟
پاسخ:
اصل همکاری است وقت گذاشتن و مطلب تهیه کردن، وگرنه مهم نیست که آن مطلب به نام واقعی منتشر شود یا به نام مستعار و اتفاقا مطالب این وبلاگ انگلیسی زبان نیز توسط افرادی با نام غیرواقعی نوشته می شود. البته کمبود مطلب ما شامل مطالب بنیانی و آموزشی پیرامون دزدی فکری است وگرنه در مورد اخبار روز دزدی های علمی (یا به قول شما افشاگری و مطالب آتشین) در اینجا اصلا کمبودی نداریم و هر کسی هم که خودش (حتی با نام مستعار) جرات ارسال مطلب را نداشته باشد آن را برای جناب دکتر قدسی می فرستد و شخصیت آکادمیک ایشان آنقدر معتبر و مستحکم هست که کسی مزاحمت جدی برایشان فراهم نکند. ضمن آنکه فضا آنقدر ها هم خفقان آور نبوده و طبیعتا حالا هم نیست. در همین جا کلیکسیونی از هنرمندی های مقامات کشوری شامل رییس جمهور، پنج وزیر، یک عضو شواری انقلاب فرهنگی و .... ارائه شد ولی واکنشی چندان قهرآمیز مشاهده نگردید و حداقل حالا می توانیم بگوییم صاحب منصبانمان اگر متقلب بودند، اما لااقل احترامی برای آزادی بیان دانشگاهیان قائل بودند.
لینکی که خانم محمودی گذاشتن راجع به یک کنفرانس در زنجان هست. چیزی راجع به لیست مقاله تقلبی و نرم افزار کشف تقلب و از این حرفها نبود.
۰۶ شهریور ۹۲ ، ۰۴:۰۷ رعنا محمودی
سلام و خسته نباشید به آقای دکتر قدسی و همکارانتون بابت زحماتی که می کشید. منکه واقعا همیشه از خوندن مطالب سایتتون استفاده می برم. امروز داشتم بین کنفرانس های ایرانی می گشتم به یه موضوع جالب برخوردم گفتم شاید اگه برا شمام بنویسم شاید بتونم یه کمک کوچیک به سهم خودم به سایتتون انجام داده باشم. همون طور که گفتم من داشتم سایت کنفرانسای ایرونی رو می دیدم، دیدم که یه کنفرانس به اسم سرمایه فکری که فک کنم تو زنجان برگزار میشه و آدرسشم اینه http://iicm.ir/en/Default.aspx  اومده و یه کار جالب کرده و اسم مقاله هایی که تقلب کردنو زده توی سایت. من خوندم که نوشتن که از یه نرم افزار بررسی اصالت علمی کمک می گیرن. من که فک می کنم خیلی کاره خوبی انجام میدن، واقعا کنفرانس های ایرانی پر شدن از مقالات کپی و تقلبی. من هرچی کنفرانس رفتم که این طور بود. بازم ممنون از زحمتاتون، خسته نباشین
پاسخ:
من چنین لینکی را پیدا نکردم. لطفا لینک کامل را ارسال کنید. ممنون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی