Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

Who is afraid of peer review?

PaP-admin | دوشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۲

 با تشکر از دکتر میر عباس جلالی

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۱۵
PaP-admin

نظرات (۶)

به نام خدا

"به این لینک رفته و محترمانه از حقوق خود دفاع کنید"

 

من هم به لینک مربوطه رفتم ولی مطالبی که دیدم باعث شدن نتوانم از خودم دفاع کنم بعبارتی همه ما می دانیم منظور از "fought for 6 months in Iran-Iraq " چیست؟! شاید خانم ها ندانند ولی آقایان حتما می دانند یا مصداق "you do not have the potential. So, you get published in predatory journals, and get qualified" کیست؟!

و از آنجا که این نظر غلط نبود نمی توانستم به خودم اجازه دهم آن را رد کنم لذا

لطفا هر اصلاحی را اول از خودمان شروع کنیم

و بقول معروف "تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها"

 

سربلند باشید

 

 

I’m not completely agreed with Ahmad or Farid.
Of course in any places (Univ. Inst. R&D) you can find cheap researches. Iran is one of them, like Turkey, China, Europa or even US. I know there are a few unusual processes to qualify in Iran but I’ve seen many similar issues in European countries (Germany, Italy, France and now in Austria!). Yes, this is fact; they can easily defense from their job when we talk about money, so it is possible and not limited only to Iran.

۱۶ مهر ۹۲ ، ۱۹:۳۴ مژگان میرلوحی
من به عنوان یک ایرانی دانشگاهی که مخالف تقلب هستم به سایت زیر مراجعه کردم:
http://scholarlyoa.com/2013/10/03/science/#comment-26754
این سایت عمدتا مخالف ژورنالهای Open access  و به اصطلاح predatory  است. متاسفانه "ایرانیهایی" در این سایت به دانشگاه آزاد به عنوان یک منبع تقلب توهین کرده اند که مناسب است با این دیدگاه برخورد شود.  کلیت یک دانشگاه را زیر سئوال بردن که مجموعه ای عظیم از دانشجویان و اساتید است کاری غیر علمی است.   کامنت من در سایت فوق:

I don’t see the motivation behind your comments and claims. In any population there are elements who try to go around the rules and norms. Same thing is true in Iran, China, and elsewhere. Type casting Azad University as a source of misconduct is just plain wrong. Again, I don’t see what and for whom you are trying to prove a point




۱۶ مهر ۹۲ ، ۱۶:۰۶ ااا پیامی
با جناب مقصودی کاملا موافقم. انتخاب یک لیست دلخواه از نشریات اوپن اکسس که احتمالا همگی از نشریات بدون ایندکس و ایمپکت انتخاب شده اند نمی نواند چیزی به دانسته های در مورد کل این نشریات اضافه کند. به نظر من جدا از بحث های مربوط به کیفیت، اوپن اکسس برای کشور های ضعیفتر و نیز دانشگاه های کم امکانات یک فرصت است. نه برای مقاله فرستادن بلکه برای مقاله خواندن،  تا دانشجویان همه جای دنیا بدون دغدغه اینکه دانشگاه کتابخانه های آن لاین را بخرد، به مقالات دسترسی پیدا کنند.
مژگان 

من در پیغام خود جسارتی به دانشگاه آزاد نکرده ام. این سایت مربوط به خود ایرانی ها است ولی پیغام آخر این فرد ایرانی را با دقت بخوان و ببین در یک وبلاگ آمریکایی چقدر به دانشگاه آزاد و پیام نور و ایندکس آی اس سی و غیره توهین کرده است. اگر چه دوستی جوابی برای این فرد داده است ولی خواهشا اگر به انگلیسی مسلط هستید به این لینک رفته و محترمانه از حقوق خود دفاع کنید. رجوع کنید به آخرین پیام 



۱۵ مهر ۹۲ ، ۲۱:۵۶ مژگان میرلوحی
جناب مقصودی، بحث ژورنالهای اوپن اکسس و قبول مقاله های بی ارزش درست.  ولی این وسط مثال از دانشگاه آزاد زدن کار درستی نیست و این نگاه تحقیر آمیز را نمی پسندم.  بسیاری از حامیان این سایت فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد یا مدرسین آنجا هستند.
برای آنها که فرصت با دقت خواندن این موضوع را ندارند قصیه از این قرار است که شخصی یک مقاله پر از غلط جه مفهومی و چه تایپی را برای یک لیست از ژورنال های پولی فرستاده و تقربیا نیمی از آنها این مقاله را قبول کرده و پول درخواست کرده اند. و این شخص خواسته نتیجه گیری کند که ژورنال پولی یعنی پول بده و هر آشغالی را چاپ کن.

این موضوع در اینترنت به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته و بزرگترین ایرادی که بدان می گیرند این است که این فرد گروه کنترل در کار آماری خود نداشته است. به عبارت دیگر اگر دو لیست 50 ژورنالی یکی اوپن و پولی و دیگری از ناشران معتبر انتخاب و می فرستاد شاید به کمک تحلیل واریانس یک کار معتبر علمی قابل استناد می شد ارائه داد

ولی در قالب فعلی تنها می توان نتیجه گرفت که این شخص مانند بسیاری از افراد دیگر در خارج از کشور توسط ناشران معروف استخدام شده تا با یک روش مزورانه تمامی ژورنال های اوپن تکست را بی کیفیت معرفی کند. 

مقایسه ژورنال های اوپن تکست با روش ستنی چیزی شبیه مقایسه دانشگاه آزاد و دانشگاه های دولتی است. یک فارغ التحصیل دانشگاه آزاد می تواند کار بسیار خوب تراز اول ارائه دهد و می تواند پایان نامه خود را به شرکتی در انقلاب واگذار کند. در یک دانشگاه دولتی هم این اتفاق ممکن است بیفتد ولی با احتمال کمتر.

در یک ژورنال اوپن تکست مانند  (textroad) از بسیاری کلاه برداری می شود و در بعضی دیگر بسیاری مقاله خود را مجانا در معرض دید عمومی قرار می دهند (ijest.org) و افتخار می آفرینند. 

در مقاله مزبور روی نیمه خالی یا ژورنال هایی مقاله را قبول کرده اند خیلی مانور داده اند ولی چیزی از نیمه پر که مربوط به ژورنال های اوپن تکست است که مقاله را رد کرده اند نگفته است. این یعنی اینکه نویسنده آرزو می کند تمامی ژورنال های اوپن تکست بد جلو کنند و ناموفق باقی بمانند.

روزگار غریبی است دوستان دقت کنید و به قول آقای دکتر قدسی کلاهتان را سفت بگیرید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی