Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

موافقین ۲ مخالفین ۲ ۹۲/۱۰/۱۱
PaP-admin

نظرات (۱۳)

بخش نامه دانشگاه آزاد اسلامی( 73/311567 ) که در تاریخ 18 آذر ماه ابلاغ گردیده بود،  طی بخش نامه 73/352681 لغو شد.

مجددا دو نمره به چاپ مقاله اختصاص یافت.

به قول یکی از دوستان معلوم نیست، عیال، پسر، دختر، مادر، پدر، عمه، دایی، خاله، یا دختر خاله کدام یک از دوستان بالایی نمی توانست مقاله چاپ کند و فقط دو مقاله همایش داشت که باعث شد موقتا چنین بخش نامه ای صادر گردد. علمی نیست اما اینجا ممکنه.
۲۳ دی ۹۲ ، ۱۶:۴۰ زارعی نژاد
جناب علیرضا
حرفتان درست است.
هر دم از این باغ دمی می رسد:
اخذ انواع مدارک تحصیلی دانشگاهی و غیر دانشگاهی با استعلام
۲۲ دی ۹۲ ، ۱۴:۴۶ امیر رضا
من مدتی یکی از همون افرادی بودم که پایان‌نامه می‌نوشت. هر پایان‌نامه بین ۱ تا ۳ تومن بسته به سطح و نوع ... (الان گرونتر هم شده).

۱. از وقتی خردک شرری پول از جاهای دیگه گیرم میاد دیگه هیچوقت به این تجارت برنگشتم علیرغم اینکه پرسودتر بوده. کار من محدود به چندتا پروژه‌ی دانشجوئی و یک پایان‌نامه بود و همیشه بابتش نه احساس گناه بلکه احساس ناخوشایندی رو دارم...اینا رو گفتم که بگم عاملین همین پایان‌نامه اغلب خود دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های بهتر هستن که در ازای مبلغی کار دانشجویان دانشگاه‌های بدتر رو انجام میدن

۲. مشتری‌ها سه دسته هستند: اول و بیشتر از همه دانشجویان دانشگاه‌های x و y و z. که توده‌ی بازار مصرف رو شکل میدن. دوم عزیزان کارمند و گرفتار که مشغول تحصیل هستند و اگر هم بتونن اصولا وقت و انرژی واسه تحقیق!!! ندارند . یه زیر بخش از همین گروه دوم، مدیران و مسئولان عزیز هستن که گاه نیاز به ارائه ی مقاله یا پایان‌نامه دارن و خب گذرشون به این راسته میخوره


۳. حالا شما از همون‌ها که بخش قابل توجهیش مسئولین امر هستن میخواین که با این بازار برخورد کنند. یعنی تیشه به ریشه‌ی اعتبارات کاغذیشون بزنن.
پاسخ:
خیلی ممنون اگه بتونی گزارشی از د رون این   صنعت  برای ما تهیه کنی.
جناب زارعی نژاد
جهت جلوگیری از سو تفاهم، با نظر شما در مورد این مقاله خاص به طور کامل موافقم و بحث من باز کردن موضوع روش تحقیق و نگارش مقاله در برخی از رشته های علوم انسانی بود که لزوما از منطق روش تحقیق علوم مهندسی پیروی نمی کند اما معنایش هردمبیل بودن و هر چه خواهی نوشتن هم نیست.
جناب زارعی نژاد 
با سپاس که این بحث را باز کردید. متاسفانه یکی از آفتهای علوم انسانی و به خصوص جامعه شناسی و انسان شناسی این شده است که خیلی از ترس متهم شدم به نگارش ناعلمی و خاطره نویسی از روشهای تحقیقی که در این حوزه ها در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار میگیرند پرهیز کنند. در حالیکه مردم نگاری و روشهای مشاهده ای از شیوه های جا افتاده مطالعه در جامعه شناسی دنیا است دانشجویان و محققان ما کمتر به آنها نزدیک میشوند. شما هیچ جامعه شناس مطرحی از کنت و زیمل و وبر و ... را نمی توانید بیابید که با روشهای آماری و ریاضی حرفی برای گفتن یافته باشد. طبیعی است که در علوم مهندسی و محض شیوه های تحقیق دیگری ارجحیت دارند اما نمیشود با همان متر علوم مهندسی مقالات علوم اجتماعی را ارزیابی کرد. در این باره یک میز گرد چند روزه توسط استادان جامعه شناسی کشور به نام اسیب شناسی روش تحقیق در جامعه شناسی برگزار گردد که فایل صوتی آن را ارم.
۱۸ دی ۹۲ ، ۱۸:۳۹ وحید دامن‌افشان
در پاسخ به آقای هاشم:
این سه نوشته از وبلاگم رو در ارتباط با سوال‌هاتون مطالعه کنید:

۱۷ دی ۹۲ ، ۰۳:۴۳ زارعی نژاد
سلام
از علوم انسانی که چیزی نمی دانم اما چندین نکته در این مقاله هست که خود آن را نیز از یک مقاله علمی جدا می کند.
1- جملات  و کلمات بسیاری در این مقاله کاملا غیرآکادمیک هستند.
2- مسئله تحقیق به درستی پرداخته نشده است.
3- اسپسیفیک آبجکتیوهای مقاله کجا هستند؟
4-راهکارهای صحیح به درستی اشاره نشده است.
5- از یک ساختار مقاله پژوهشی خارج است.
6-به قول خودشان مشخص نیست مخاطب کیست.
 اگر من اشتباه می کنم دوستان راهنمایی فرمایند.
دانشگاه آزاد اسلامی طی بخش نامه 73/311567 که در تاریخ 18 آذر ماه ابلاغ گردیده است. نمره چاپ مقاله برای دانشجویان کارشناسی ارشد را به نبم نمره کاهش داده است به اینصورت پایان نامه از 19.50 محاسبه خواهد شد.

دانلود بخش نامه

این کمک می کند تا دیگر شاهد تولید اجباری الزامی مقاله نباشیم. تولیدات بی کیفیت کاهش یابد و بیشتر بر روی پایان نامه و کار تحقیق تکیه شود.

همچنین در بخش نامه ای که در مهر ماه ابلاغ شد، استاد مشاور حذف گردید و تعداد داوران به دو داور افزایش یافت. یک داور داخلی و یک داور خارجی. البته هنوز مشخص نیست که عکس العمل دانشجویان چه باشد. البته دانشجویان در برابر اینگونه بخش نامه های نمی توانند نظری بدهند و باید بگویند شنیدیم و اطلاعت می کنیم. منظور من انعطاف زیبایی است که دانشجویان در برابر بخش نامه های نشان می دهند و روح بزرگشان به سمت راه های فرار و در های پشت کشیده می شود.


۱۴ دی ۹۲ ، ۲۱:۰۱ زارعی نژاد
جناب هاشم
در مورد سوال اول: اگر عبارت را دقیقا کپی کنید و حتی رفرنس دهید این کار مصداق محض سرقت ادبی است. مگر اینکه جمله ای را بیاورید در گیومه قرار دهید که اینکار در یک مقاله نباید بیش از دو مورد باشد.
سوال دو:
این کار هم مصداق سرقت ادبی است. باید هیچ جمله ای را عینا(حتی از مقاله خود) کپی کنید.
به هرروی در هر مورد از ارجاع باید برداشت شخصی خود از جملات نویسنده را بکارگیرید. نه اینکه تغییر دهید.

با سلام

لطفا یک مطلب جامع در مورد مفهوم سرقت علمی و کپی رایت در سایت قرار دهید. من نظرات متفاوتی میبینم که گاهی تفاوتهای فاحشی بین آنها است.

سوال اول من مقاله ای میخواهم بنویسم از مطالب مقالات دیگر در مقاله خود استفاده میکنم آیا آوردن عین مطلب مقالات دیگر و رفرانس دادن به آن کفایت میکند یا باید مطلب برداشتی از مقاله دیگران را کاملا تغییر بدیم و بعد رفرانس بدیم؟

سوال بعدی اینکه مثلا من مقاله ای به چاپ رسانیدم الان با توسعه ی آن مقاله و بهبود آن یک مقاله جدید نوشته ام آیا مطالبی که از مقاله قبلیم در این مقاله جدید نوشته ام را نیز باید کامل تغییر بدیم؟ برخی نرم افزارهای تشخیص کپی که در اختیار ژورنالها است موارد استفاده از مقاله قبلی را نیز کپی تشخیص می‌دهند! که بنظر ایراد محسوب می شود.

مقاله بسیار خوبی بود.

مقاله ای را به مجله ای معتبر فرستادم و آنها ان را نپذیرفتند و مجلات دیگری را معرفی نمودند و در مورد تحقیق انجام شده و مجلاتی که می توانم مقاله را به انجا بفرستم برای من توضیح دادند.

اگر مقاله ای ناعلمی - پژوهشی در مجله ای علمی - پژوهشی چاپ شود مقصر کیست؟ نویسنده، یا هیأت علمی مجله؟
۱۱ دی ۹۲ ، ۱۵:۲۷ امیرحسین
مقاله بسیار خوبی بود. خوشحالم که به موضوع مقالات علوم انسانی توجه کردید. چون متاسفانه بیشتر تمکز این وبلاگ ارزنده بر مقالات حوزه مهندسی متمرکز شده بود و نیاز به تحلیل هایی اینچنینی خصوصا در حوزه مقالات علوم انسانی هم حس می شد. یا حق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی