Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

از یک ایمیل دریافتی

PaP-admin | جمعه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۲


با سلام و عرض ادب خدمت استاد ارجمند
بنده دانشجوی دوره دکترا هستم. در مورد چاپ مقالاتم مشکلی پیش آمده که با توجه به وبلاگ بسیار ارزشمند شما به نام استادان علیه تقلب صلاح را در آن دیدم تا با شما مشورتی در این خصوص انجام دهم. راستش را بخواهید بنده چند مقاله
 ISI
در چند سال اخیر در برخی مجلات منتشر کردم که به دلیل عدم آشنایی دقیق با نحوه پارافرایزینگ و البته برخی موارد به صورت عامدانه مرتکب پلاجیاریزم شدم. اما به هر حال مقالاتم اکسپت شد و در اینترنت نیز موجود است. اما اکنون به نوعی دچار عذاب وجدان شده ام و نمی دانم که واقعاً باید چه کار کنم؟ اولین کاری که به نظرم رسید که انجام دهم زدن ایمیل به آن مجلات و بازگو کردن مشکل بود. البته خودم را با نام مستعار معرفی کردم. از آن مجلات در مورد نحوه قبول یا رد یک مقاله و استفاده از نرم افزارهای ضدتقلب نظیر کراس رف یا دژاوو و امثالهم توضیح خواستم. مجلات مزبور به بنده اطمینان دادند که از نرم افزارهای ضد تقلب استفاده کرده و تمام مراحل داوری را به صورت کاملاً حرفه ای انجام می دهند. لذا تا حدودی خیالم راحت شد. اما باز هم می ترسم و با خود فکر می کنم نکند روزی بنده را متهم به پلاجیاریزم کنند. آبروی علمی خود و استاد راهنمایم از بین برود یا بدتر از آن از دانشگاه اخراج شوم.
راستش را بخواهید استاد عزیز واقعاً می ترسم. واقعاً می ترسم و نگران از دست دادن آبروی خود و بویژه استادم در مجامع‌علمی‌هستمخلاصه به شدت نگرانم نگرانم چون خودم می دانم که چه کاری کردم  
حال می خواستم شما به بنده در این موضوع کمک کنید و هر فکری که برای حل این مشکل و راه حل آن دارید به بنده بفرمائید. نهایتاً می خواستم بدانم اگر بالفرض آنها پی به وجود پلاجیاریسم در مقالاتم بردند و به هر نحوی تشخیص دادند که مقاله احیاناً تقلبی  است چه کار باید کنم و به چه نحوی از خودم دفاع کنم؟ آیا اصلاً امکان دفاع وجود دارد؟
در صورت امکان متنی که باید برای دفاع از خودم تهیه کنم را برای بنده ارسال دارید.
آیا مجلات در صورت پی بردن به موارد پلاجیاریسم با سایر نویسندگان و از آن بدتر با خود دانشگاه محل تحصیل نویسنده هم مکاتبه می کنند؟
در صورت بروز این فاجعه چه باید بکنم؟
البته من خود را برای بدترین پیشامدها هم آماده کرده ام و اینطور نیست که بالفرض با اخراج از دانشگاه زندگی خود را ببازم و اساساً در تفکرات بنده دانشگاه و تحصیلات تنها بخشی از زندگی است . ولی به هر حال علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد و باید تا حد ممکن تدابیر لازم را به کار بست. از شما استدعا می کنم با توجه به اعتماد صد در صدی که به شما دارم لطف و محبت خود را شامل حالم کنید و بنده را در این مورد بغرنج راهنمایی کنید. استدعا می کنم
موافقین ۴ مخالفین ۱ ۹۲/۱۲/۲۳
PaP-admin

نظرات (۱۶)

۱۱ تیر ۹۴ ، ۱۷:۲۸ استاد داغون
سلام. در مقاله ای که کپی شده است، آیا نویسنده ی مسوول، اول و یا وسط به اندازه ی هم خطاکارند؟ یعنی الان مقاله ای تقلبش رو شده است. می دود کمیته اخلاق، مجازاتها برای نویسنده ها به چه نسبتی است؟ اصلا کسی اطلاع دارد که مجازاتهای شبیه به این چی هست؟
۱۱ تیر ۹۳ ، ۱۷:۲۰ سمیه اخوان
متوجه شدم که از چند روز پیش google طبق معمول کار قشنگی کرده و لیستی از کنفرانسها و مجلات معتبر را در هر رشته در سایت scholar قرار داده. من لیست مربوط به کار خودم را برای دانشجوهای گروه تحقیقاتیم ارسال کردم.  از این به بعد خیالم راحته که ما نتایج تحقیقاتمان را به مجلات و کنفرانسهایی ارسال می کنیم که بر اساس اعداد و ارقام و آمار جزء 20 مرجع معتبر جهان هستند. 
به عنوان مثال در زمینه اپتیک و لیزر لیست منابع در آدرس زیر هست. 
http://scholar.google.com/citations?view_op=top_venues&hl=en&vq=phy_opticsphotonics
شما باید اول بشینی فکر کنی تا چه حد کپی گرفتی و با نام خودت ثبت کردی، اگه اصل کار مال فرد دیگری هست و شما به نام خودت ذخیره کردی، یا اگر جملاتی رو بدون ذکر منبع عینا و بی تغییر نوشتی، اگر از جداول نتایج دیگری به نام نتایج کار خودت استفاده کردی ... همه اینها مواردی هست که باید اطلاع داده بشه، نه از این بابت که تقلب بوده و کار زشت بوده و این بحثا که صرفا شما روند پیشرفت دانش در اون زمینه رو با یه مقاله جعلی زیر سوال میبری.
اگر در همچو مواردی نیست به هیچ عنوان نیازی به عذاب وجدان گرفتن ندارید چون اصولا تمام مراکز معتبر از نظر تقلب کار شما رو بررسی میکنند، منابع نامعتبر هم که خوب به درد نمیخوره و اصولا برای شما اعتباری به همراه نمیاره و رزومه به درد بخوری نخواهد شد و صرفا مثل این هست که یک صفحه مطالب شخصی رو در اینترنت منتشر کرده باشید.
باز هم تصمیم نهایی با شماست، هر چقدر هم دوستان بیان کامنت بدن، هیچ فردی نمیدونه شما دقیقن چه مدل مقاله ای نوشتی و چقدرش کار خودته و آیا به پیشرفت علم کمک میکنه و یا خیر.
دوست عزیز اصلاً مهم نیست
حالا که چاپ شده اصلاً و ابداً کاری نباید کرد.
اگر بخوان به این موضوعات گیر بدن که باید 80% مقالات ایرانیها ریجکت بشه. چون هممون می دونیم که چیزی جز کپی کاری نیست.
به هر حال اگر هم احیاناً گیر دادن به هیچ وجه گردن نگیر و موضوع کپی را شدیداً تکذیب کن. هیچ مشکلی هم برات پیش نمیاد.
با تشکر از این وبسایت و خوانندگان محترم که راه های بسیار پیشرفته تقلب علمی (یا دفاع از تقلب) رو به سایرین یاد می دهند. این یکی واقعا تا بحال به ذهن من هم خطور نکرده بود:

"اگه یه موقعی واستون مشکل پیش اومد که هرگز و عمرا پیش نمیاد بگین که اون مقاله رو من نفرستادم یه نفر دیگه از اسم من سو استفاده کرده"

دوست عزیز شما چرا الکی خودتون رو ناراحت میکنی هر ادمی تو زندگیش اشتباه میکنه، چجوری کسی میتونه به شما ثابت کنه که مقاله رو شما به مجله فرستادین.اگه یه موقعی واستون مشکل پیش اومد که هرگز و عمرا پیش نمیاد بگین که اون مقاله رو من نفرستادم یه نفر دیگه از اسم من سو استفاده کرده.

موفق باشین

به نام خدا

اگر چه بنده هم احساس می کنم نویسنده از وسواس زیادی برخوردار است و احتمالا ضعف در زبان انگلیسی منجر به چنین برداشتی شده است.


به هر حال دو معضل وجود دارد

1- چرا سستم آموزشی ما اینقدر ضعیف است که یک تحصیل کرده مقطع تکمیلی هنوز در خصوص زبان انگلیسی دچار ضعف است؟

2- چرا و چرا و چرا بعد از این همه سال هنوز ما باید در خصوص ISI حرف بزنیم! مگر اینطور نیست که این وبلاگ بوسیله استادان گردانیده و پشتیبانی می شود خب برای همیشه این مسئله را تمام کنید ارزشگذاری هایتان را بر مبنای دانش کنید نه مقاله ISI. من هنوز معتقدم اشکال از ما اساتید است والسلام.

۲۸ اسفند ۹۲ ، ۱۸:۵۷ دانشجوی دکتری بی سوات
سلام
یکما پیش به ایران برگشتم ...بنا به دلایلی مجبور شدم به دانشگاه تهران(لطفا دانشگاه تهران را تا میتونید با حسرت بخونید)  برم چرا کاه یکی از بستگان استاد راهنمای خود را از میان یکی از همین غولهای دانش انتخاب کرده بود ... وانصافا ادم کمی نبود ...ریس دفتر و به جای یک اطاق کار یک نجموعه را کنترل میکرد...بگذریم...ما مجبور شدیم در اطاق استاد گرامی منتظر بمانیم ...د همین احوال اقای میانسالی همرا ه دختر دانشجویش وارد اطاق شد ...کویا کسی ایشان را معرفی کرده بود ...بعد از چند دقیقه این استاد گرامی تلفن را برداشت وظاهرا با ندیر مجله ویا باکسی که مقاله را در جورنالی اکسپت میکند صحبت کرد و تاییدکرد که خانمی مقاله با کیفیت نوشته انرا چاپ کنید ...سپس گفت اصلا با من میخواهد این مقاله را چاپ کند ...و پس از تایید گرفتن و خداحافظی  رو به پدر این دانشجوی گرامی کرد و گفت : مشکلی نداره چاپ میشه ...ئ با خنده گفت من حتی مقاله شما رو ندیدم ...
بعد که نوبت ما شد ...متوجه شد من از چه کشوری امدم ....گفت همه ساله من را برای یک فروم دعوت میکنند به عنوان اندیشمند ...
دوست من خودت رو نراحت نکن ...یا ناراحت نشون نده ...کرات رو از دست نمیدی ...چطوری کشوری با این درجه از عقب ماندگی دانشگاهاش میتونه اینقدر قوی باشه که همه ساله تعداد مقاله به چشم حیرت اوری افزایش پیدا کنه ..

آنطور که به نظر می آید شما در این مورد دچار وسواس بیمورد شده اید اما به هر حال:
1- مقاله پس از انتشار به هیچوجه و تحت هیچ شرایطی از ژورنال حذف نمی شود. حتی اگر قلابی بودن مقاله ای محرز گردد آن را حذف نمی کنند اما بر روی آن مهر پس فرستاده شد میزنند که موجب رسوایی است. پس در این مورد هیچ سعی نکنید و با ژورنال ها تماس نگیرید.
2- پارافریز چیزی است که امروزه متاسفانه در محیط های دانشگاهی ما زیاد شنیده می شود و دو معنا می تواند داشته باشد. یکی اینکه در بخش مقدمه و تاریخچه شخص می خواهد از کارهای دیگران یاد کند، اما انگلیسی اش آنقدر ضعیف است که توانایی نوشتن در مورد آنچه را که خوانده و فهمیده را ندارد و بنابراین سعی می کند جملات را کپی کرده و آنگاه تغییراتی در آنها به وجود آورد. اما کاربرد دوم این کلمه بسیار فاجعه بارتر است و منظور این است که کسی می خواهد کار دیگران (مثل پایان نامه یا مقاله) را یکجا بدزدد و با تغییر تمام جملات و کلمات نرم افزارهای ضد تقلب را از کار بیاندازد.
3- اگر شما جز دسته دوم بوده اید که هیچ، اما اگر از دسته اولید یعنی کار دیگران را در مقدمه و تاریخچه مورد استفاده قرار داده اید ولی با کپی کردن متن دیگران و  عدم تغییر کافی آن و صد البته با رفرنس دهی، و متدولوژی و نتایج هم کاملا متعلق به خودتان است ، مرتکب پلیجریزم شده اید اما این کار بیشتر نماد کم دانشی می تواند باشد تا یک عمل خلافکارانه تمام عیار و مجازاتش هم مسلما اخراج از دانشگاه نخواهد بود.

با سلام

اگر مقاله شما در یک مجله معتبر پذیرش شده است، مثلاً جزو انتشارات الزویر، اشپرینگر، وایلی و تایلور اند فرانسیس می‌باشد. آنها محتوای مقاله را با نرم افزار چک کرده‌اند و مشکلی ندارد. اگر 2-3 سال پیش باشد، باز مشکلی ندارد. چون اینا بررسی نمی‌شوند. اگر انتشارات دیگه کار شما را چاپ کرده، زیاد خودتان را ناراحت نکنید، چون تا حالا گندش در آمده بود. در کل تو ایران از کارآ زیاد می‌کنن، و این کارآ باعث شده به ماها بدبین باشن.

من موضوع این پست  رو از یکی از همکلاسیهام پرسیدم و اون نظرش اینه که اصلا ایرادی نداره و نمیخواد که کاری کنید . البته دوستم فقط یه مقاله توی یه کنفرانس داره.  بهش گفتم که خوب این کسایی که این سایت pap رو راه انداختن مجموعا بیشتر از هزارتا مقاله چاپ کردن و مجموعا نزدیک به صد سال سابقه تدریس و تحقیق دارن و اونا فکر میکنن که تقلب اشتباس.  ولی دوست من هنوز فک میکنه که مقاله ISI خیلی مهمتره از اینکه یه کم هم تقلب و پلجاریزم شده باشه .  من بهش گفتم که موسسا و حامیای این سایت pap میگن که تخم مرغ دزد شتر دزد میشه . ولی دوستم میگه که این حرفای قدیمیاس. میگه یه تخمرغ کوچولو دزدیدن اشکالی نداره.   حالا من موندم چی جوابشو بدم.  فک میکنید راس میگه؟
اگر در مقاله ی شما از ایده ی مقاله ای کپی برداری شده مقاله باید حتما پس گرفته شود. (مثلا اگر شما عامدانه گفته اید کاری را که دیگری انجام داده نوآوری شما بوده ) .  در این صورت یک ایمیل محترمانه به ادیتور اصلی بزنید و شرایط را توضیح دهید. تصمیم نهایی به عهده ادیتور است. ایمیل را به عنوان مدرک نگه دارید.

اگر در یکی دو جمله و یا فقط در ساختار چند جمله کپی برداری شده باشد و ایده های مطرح شده در مقاله همه از خود شماست، گرچه بازهم کار بسیار ناپسندی به حساب می آید و ممکن است روزی مطرح شود ولی به نظر شخصی من به اصطلاح کار از کار گذشته و فقط سعی در عدم تکرار شود.
به نظر من خیلی مهم هست که مرتکب چه میزان پلاجیاریزم شده اید. اگر در حد چند جمله بوده و واقعاً به خاطر ضعف شما در زبان انگلیسی مجبور به انجام این کار شده اید، داستان جور دیگری است. درست است که شما مرتکب تقلب شده اید و این موضوع به هیچ وجه قابل بخشش نیست، ولی افشای این موضوع ضرری به مراتب جدی تر نسبت به بودن آن چند جمله ی تقلبی خواهد داشت. اما اگر حجم بزرگی از پلاجیاریزم را مرتکب شده اید، و بخصوص اگر از دستاوردهای پژوهشی دیگران (چه به صورت دیتا و چه به صورت نتیجه ها و استنتاج های منطقی) کپی برداری کرده اید، منطقاً موظفید مقاله را پس بگیرید.

شاید بهترین مرجع برای این موضوع استاد راهنمای شما باشد. چون از کم و کیف کار آگاه است و می تواند به صورت ریز و جزئی درباره ی عملی که لازم است انجام بدهید اظهار نظر کند.

در هر حال اینکه متوجه اشتباه خودتان شده اید بسیار قابل تقدیر است.
دوست عزیز اگر هدف شما این است که در این وبلاگ افرادی به شما بگویند که کاری که انجام داده اید به دلیل اینکه اطلاع نداشته اید پس ایرادی ندارد ، منتظر این پاسخ نباشید.  کاری که شما کرده اید تقلب بوده است. خود شما گفتید که "برخی موارد به صورت عامدانه مرتکب پلاجیاریزم شدم".  تقلب تقلب است.  باید به مجلات خبر دهید و مقاله یا مقالات را withdraw کنید. 

فکر می کنم اینقدر از این دست مقالات زیاد شدن که اگه بخوان روزی دقیق بررسی کنن به شما برسه دنیا تموم شده...

ولی بهتر بود مقاله تون رو پس می گرفتید.

من معتقدم شما باید مقاله‌ی تقلبی را پس می گرفتید و با این کار از تقلبی که کردید اظهار پشیمانی می کردید نه این که به امید ندیدن تقلب باشید..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی