Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

منبع: سایت تابناک


اگر داستان زندگی هلن کلر، نویسنده ناشنوا و نابینای آمریکایی را شنیده باشید، خواهید دانست که اتهام سرقت ادبی چه بر سرش آورد؛ داستان کلر البته مربوط به قرن گذشته است، ولی جالب خواهد بود بدانیم در دور و اطرافمان هنوز افراد زیادی با مدارک عالیه هستند که نه این داستان را می‌دانند و نه ترسی از سرقت ادبی و عواقبش دارند.

به گزارش «تابناک»، هر چه سال‌های سال درباره آفات‌‌ خرید و فروش پایان‌نامه و اثرات نامبارک آن بر اوضاع علمی کشور گفته شده و با بی‌توجهی مسئولان بازار علم فروشی به جای برچیده شدن، رونق گرفته، باز در ‌در برابر داستانی که به تازگی افشا شده چیزی نیست؛ سرقت علمی گسترده توسط یکی از اساتید مطرح دانشگاه تهران!

داستان این بار پیرامون استادی نام‌آشنا و سر‌شناس بود که آوازه تخصصش مدت‌ها پیش‌تر مرزهای کشورمان را درنوردیده و نام وی را در میان اساتید بر‌تر جهانی قرار داده بود تا به نظر برسد، بعد از مدت‌ها چشم غربی‌ها یکی از مفاخر ایرانی را دیده و جا دارد ‌از جمیع جهات به خود ببالیم.

البته این تنها یک روی ماجرا بود؛ روی خوش ماجرا. روی ناخوش زمانی آشکار شد که کنجکاوی یکی از دانشجویان این استاد موجب شد، برخی مقالات انگلیسی وی را در گوگل جست‌وجو نماید. از اینجا بود که پای مقالات و کتاب‌های نوشته شده توسط دیگران به داستان باز شد و بعد این مسیر اینقدر توسط چند تن دیگر پیموده شد که دست آخر معلوم شد استاد محبوب، سرقت علمی را به اعلی درجه رسانده است!
موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۰۶
PaP-admin

نظرات (۱۸)

لطفا بفرمائیدد با چه نرم افزار دسکتاپی میشه شباهت های دو فایل یا متن رو استخراج کرد؟ مثل همین یافتن تقلب. با تشکر
۱۸ دی ۹۳ ، ۲۰:۲۷ نصر اصفهانی
پاسخ به داوود.   خبر ۶ آذر را در۱۷ دی وقتی میخونی درست متوجه نمی شی.  خلاصه خبر این است : یکی از اساتید معروف فلسفه دانشگاه تهران تز دکتری خودش را با روش کپی پیست ۲۰ سال ‌پیش در انگلیس تولید کرده بوده.   
خیلی چیز مهمی نبود. خودتو نگران نکن. 
۱۸ دی ۹۳ ، ۲۰:۲۶ نصر اصفهانی
پاسخ به داوود.   خبر ۶ آذر را در۱۷ دی وقتی میخونی درست متوجه نمی شی.  خلاصه خبر این است : یکی از اساتید معروف فلسفه دانشگاه تهران تز دکتری خودش را با روش کپی پیست ۲۰ سال ‌پیش در انگلیس تولید کرده بوده.   
خیلی چیز مهمی نبود. خودتو نگران نکن. 
ما که نفهمیدیم چی شد و چی گفتید؟ کاش یه کم واضح تر صحبت می کردید.
آخه این هم شد سایت؟  استادان علیه تقلب؟   مگه میشه؟  خوب یک سایت هم درست کنین به نام استادان علیه نفس کشیدن.  یه سایت هم به اسم استادان علیه غذا خوردن ، علیه راه رفتن ، علیه علیه علیه. 
۰۵ دی ۹۳ ، ۱۱:۳۲ علی شریفی
جناب مدنی عزیز
شما بر اساس یک کامنت در مورد کل وجود من نظر دادین و برای اتمام حجت با من از اتمام حجت پیامبر با کافران استفاده کردید، سپاس

اما به نظر شما اگر یک استاد ایرانی بخشهای زیادی از کتاب یا مقاله دیگران را کپی کرده به نام خود چاپ کند و بعدا موضوع برملا شود مقصر کیست؟ چه کسی مسوول ریختن حیثیت وی، و هزاران استاد هم وطن وی است؟    


۰۲ دی ۹۳ ، ۰۹:۱۶ دانیال محبوبیان
من با نظر اول جناب  نصراصفهانی موافقم. همه اینها توطئه انگلیسیها است که  میخواند نام پر فراز اساتید ایرانی را لکه دار کنند.   اینکه تمام رساله دکتری و تمام کتابها و مقالات این استاد دانشگاه تهران  کپی پیست است اولا  دروغ است، ثانیا کلک گوگل  و انگلیسه ، ثالثا فرض کنید که راست باشه که نشانگر سیاس بودن بجا و زرنگی این استاد است که از این غربیها استفاده کرده‌.  من اگر جای این استاد محترم  بودم میگفتم تلقب کردم که کردم، خوب کردم، کیفش رو بردم، آب بریزید....
جناب علی شریفی عزیز
یک بازنگری در کل وجودت باید بکنی. چون معلومه نه ارزش رو می شناسی نه ضد ارزش. شما به چه حقی از ارزشها دم می زنی. حیثیت اساتید ایرانی رو دارن ترور می کنن و یه عده ناآگاه یا مغرض دارن آب به آسیاب دشمن میریزن. تقوا تقوا تقوا ....
تنها جواب من به شما و امثال شما این است: "لکم دینکم ولی دین"
در ضمن بنده با نظر جناب دکتر محقق دوست کاملاً موافقم. بابا یه کم به خودمون بیایم. تقوا تقوا تقوا ....
دیدار به قیامت.
۲۸ آذر ۹۳ ، ۲۰:۴۱ علی شریفی
جناب علی فضل عزیز

«این استاد محترم وقتی رساله خودش رو آماده میکرده اینترنت نبوده» قبول، ولی اخلاق هم نبوده؟ زشتی سرقت ادبی و علمی هم نبوده؟ حرف شما عین این هست که بگیم نامردیه با ابزارهای جدید جرم شناسی به جرمهایی که قبل از اختراع اون ابزارها اتفاق افتادن رسیدگی کرد

وقتی نباید «عطف به ما سبق» بکنیم که تعریف سرقت ادبی عوض شده باشه. به نظر شما عوض شده؟
۲۶ آذر ۹۳ ، ۱۵:۴۶ علی شریفی
جناب محقق دوست عزیز

بدترین ظلم به ارزش ها اینه که آدم برای دفاع از ضد ارزش ها از اونها هزینه کنه

یادم هست یک بنده خدایی وقتی بهش گفتن مدرک فلانی تقلبیه، مدرک دانشگاهی رو کاغذ پاره خطاب کرد. اون بنده خدا هم یک ارزش رو فدای دفاع ناحق از یک ضد ارزش کرد
این خیلی نامردیه.  این استاد محترم وقتی رساله دکترای خودش رو آماده می کرده که اینترنت نبوده . حالا هم باید با امکانات همون موقع رسالش رو داوری کنیم. چرا عطف به ما سبق میکنین؟  خیلی نامردیه. 
۲۰ آذر ۹۳ ، ۰۸:۲۷ هادی محقق
خبر خوب برای آقای استاد متقلب این است که فرآیندی داریم به نام "آبها از آسیاب می افتد" .  بعد از مدتی دانشگاه تهران به روی مبارک خود نمی آورد و همه چیز به خوبی می گذرد.  و بعد همه می توانیم بخوانیم: همه چی آرومه من چقدر خوشحالم. 
۱۵ آذر ۹۳ ، ۲۱:۳۱ نصراصفهانی
در پاسخ به جناب محقق دوست باید عرض کنم که دو امکان وجود دارد.  
اول اینکه غربی ها این استاد بزرگ را به یکی از دانشگاه های کشور انگلیس دعوت کرده اند و با یک نقشه دقیق در 20 سال پیش یک رساله تقلبی را به نام او ثبت کردند. بعد ده پانزده روز قبل این نقشه شیطانی را با هیاهوی زیاد به نتیجه رساندند.  در این مدت دهها کتاب به زبان انگلیسی نیز به نام وی نیز منتشر کرده اند که همه تقلبی هستند.  این توطئه غرب از 20 سال پیش طرح ریزی شده بود.   
دومین احتمال این است که جناب استاد آدم متقلبی است. 
شاید مقاله ها توسط دانشجویان این استاد به سرقت رفته و کپی شدند و استاد مربوطه هم نظارتی بر روی این مقالات نداشته و صرفا به دانشجو افتخار داده (!) که نام ایشون در مقاله ثبت بشه!  آخه مقاله دادن همینه که کل کارشو دانشکو انجام میده ودر پایان اسم استاد رو هم اضافه میکنند.
۱۴ آذر ۹۳ ، ۲۳:۱۱ دکتر محقق دوست
این فقط اتهامه و هنوز هیچی معلوم نیست. اینقدر یک طرفه به قاضی نرید. اندکی وجدان داشته باشید.
باید قبول کرد که موج بدی علیه اساتید ایرانی به راه افتاده و ما در حال جهاد علمی با غرب هستیم. در این میان هر از گاهی برخی اساتید ما رو هم متهم به دزدی علمی می کنند. در حالی که یکی نیست بهشون بگه شما که همه تمدنتون رو از ما دزدیدین. اون موقع که از امثال بوعلی سینا و خواجه نصیرهای ما کپ می زدید وجدان درد نمی گرفتین؟؟؟
برادران اسیر هیاهوی این غربیها نشوید. ما در حال جهاد علمی با غرب هستیم. بیدار باشید. بیدار.
به این اتهام ها هم هیچ بهایی نباید داد و باید قاطعانه راه آرمانهای عظیم انقلابمون رو پی بگیریم. همین و بس. والسلام
کلیه اطلاعات مرتبط از قبیل نام دانشکده و روزمه فرد مورد نظر به راحتی با جستجوی اینترنتی نام مجله و عنوان مقاله از فقط یکی از منابعی که نام فرد مزبور در آن حذف شده مشخص می‌شود. همچنین در سایتی به نام فلسفه ش..ف در این باره مفصل بحث شده است.
بنظرم باید نام و دانشکده مرتبط رو ذکر کنید. کمترین عاقبت برای افرادی که اینطور بی‌خیال و راحت به سرقت علمی دست می‌زنند باید این باشد که افشا شوند و همه به اصالت آثار و نوشته‌های ایشان با دیده شک و تردید بنگرند. بنظر من این محافظه‌کاری خوب نیست.
۰۶ آذر ۹۳ ، ۲۰:۵۵ سمیه اخوان
چرا کامنت من که در مورد همین موضوع بود بعد از انتشار حذف شده ؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی