Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

فقط دانشجو مقصر نیست، دانشگاه هم مقصر است

PaP-admin | پنجشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۳

موافقین ۲ مخالفین ۱ ۹۳/۰۹/۲۷
PaP-admin

نظرات (۸)

۰۱ اسفند ۹۳ ، ۱۴:۵۲ صدیقه خصالی
اگرامتحانات گروهی با مشورت هم دیگران حل شود بهتراز تقلب است 
البته تعریف و تمجید یک روزنامه نگار غیر متخصص از چنین افرادی که «معاون پژوهشی وزارت علوم» را با «معاونت پژوهشی وزارت علوم» تمیز نمی دهد و عضویت در یک انجمن را ملاک برتری افراد می داند جای بحث و گفتگو ندارد. در حالت کلی افرادی که «علم» را با «سیاست» گره می زنند، و "همیشه هم راهکاری برای حل مشکلات در آستین دارند"، جایگاه فاخری در دنیا علم ندارند. ایشان بهتر است در وهله اول مشکلات شخصی خود را با خانواده دکتر حسابی حل نماید، سپس برای مشکلات کشور که از تخصص اصلی ایشان کیلومترها فاصله دارد راه حل پیدا کند.  
چطور قرار است که در زمینه‌ی پژوهش در سطح مدارس پیشرفت حاصل شود وقتی تنها مدرسه‌هایی که پژوهش در آنها جدی بود (مدارس سمپاد) عملاً تبدیل به مدارس عادی شده‌اند و دلیل آن هم نتیجه نگرفتن در کنکور بوده است.
وقتی کسی را در پذیرش دانشگاه اولویت می‌دهند که به سوالات محدود به کتاب درسی بهتر پاسخ داده باشد (که نقطه‌ی مقابل پژوهش است) وقتی وارد دانشگاه می‌شود هم می‌خواهد با همان سیستم ادامه بدهد که به انواع روش‌های نادرست می‌رسد.
۱۵ دی ۹۳ ، ۲۱:۳۹ فرزانه دباغیان
با سلام
در یکی از دانشگاه های صنعتی مطرح کشور شاهد دفاع پایان نامه هایی بودم که  خریده شده بودند ! اما اساتید محترم داور (قطعا هیئت علمی هستند) با به به و چه چه نمره ی تمام را به متقلب دادند !!
ایراد از دانشگاه نیست ! ایراد از گروه آموزشی و یا حتی اون اساتید محترم نیست ! بلکه ایراد از وجدان دانشجویی است که دست به این کار می زند ! یککم «تقوا» لازم داریم !
اینم نمیشه نادیده گرفت که خداییش بعضی از این پایان نامه هایی که توسط اساتید محترم اکسپت می شود، استاد راهنما سوادشو برای پیشبرد کار ندارد چه برسه به دانشجو !!
بالا بردن سطح علمی کشور هدف والا و برتری است اما به چه قیمت ؟!
ما با یکی از این استادامون خیلی مسئله داریم. استاد  تمامه و وضع  مالیش هم خیلی توپه. یعنی نه نگران ارتقاس نه نگران  حق التدریس و این جور چیزا.  به بقیه  استادا مگیم که برای پروژه  درس  یه مقاله هم دست و پا میکنیم و خلاصه  یه نمره بالا هم میگیریم.  اما این بابا هیچ جور زیر بار نمیره. فک کرده اینجا  آمریکاس.  
۲۹ آذر ۹۳ ، ۱۰:۰۳ مرتضی مشایخ
پاسخ به آقا یا خانم مقصودی.  
ما درسی داشتیم به نام آمار و احتمال.  وقتی وقایع اجتماعی را بررسی می کنیم فرض را بر توزیع آماری نرمال می گذاریم .  وقتی کیفیت کار آموزشی را بررسی می کنیم به دنبال میانگین و واریانس کیفیت می گردیم. دنبال موارد خاص نیستیم.  بحث آقای دکتر منصوری به تغییر میانگین کیفیت  به سمت پایین و باقی ماندن واریانس را بحث می کنند.  یعنی اکثر فارغ التحصیلان کیفیت نازلی دارند نسبت به ده بیست سال پیش .  اینکه یک درصد کوچگی افراد در فلان دانشگاه غیرانتفاعی یا فلان دانشگاه آزاد خوب کار کرده اند ملاک نیست.  باید متوسط فارغ التحصیلان با دو سیگما در هر طرف میانگین، دنبال تقلب کردن نباشند. که متاسفانه این طور نیست.   مسلما تعدادی از فارغ التحصیلان صنعتی شریف یا صنعتی اصفهان هم متقلب و بی کیفیت هستند . این مهم نیست . مهم متوسط با شرایطی که گفتم می باشد.  
بعد هم ، تعداد مقالات تقلبی دوست عزیز مهم نیست . نسبت تعداد به کل مقالات ارائه شده مهم است.  تعداد مقالات ارائه شده توسط آمریکایها دهها برابر تعدادی مقالات دانشگاهیان ایران است.  باید نسبا تقلبی ها به کل مقالات یک کشور را در نظر گرفت.  برای همین ما جایگاه بالایی در نقشه های تقلب داریم و آمریکا خیلی از ما عقب تر است.  
۲۸ آذر ۹۳ ، ۱۷:۲۲ نسرین حاج عباسی
دکتر منصوری تمام مسائل را بیان کردند.  تعداد زیاد دانشجو تحصیلات تکمیلی که فقط برای درآمد کوتاه مدت دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی گرفته شده اند عامل اصلی است.   عدم ارزیابی اساتید از نظر قابلیت ارائه تز ارشد و دکتری عامل دیگر است.  
در واقع دانشجو را در شرایطی گذاشته اند که اگر تقلب نمی کند به دلیل این است که پول خرید پایان نامه ندارد.  بعد به دنبال معلول افتاده اند که همانا شرکتهای فروش پایان نامه است. 
خطاب به دکتر منصوری و مسئولین این سایت:

همان طور که در گزارش "جغرافیای تقلب در جهان" آمده ایرانی ها در تقلب اول نیستند. تقلب در همان کشور ایالات متحده نیز موجود است. بر اساس آماری که در سایت ری ترکت واچ آمده تعداد مقالات تقلبی کشف شده در ایالات متحده آمریکا در دنیا به لحاظ تعداد اول است. با این حال در سایت های متعدد من جمله این سایت و سایت آقای بیل ادعا می شود که مثلا دانشگاه آزاد مقام اول را در تقلب دارد. 

وقتی این طور از جامعه صحبت می کنیم انتظار نداشته باشید که  مسئولین کشور ایالات متحده نگویند "ایرانی ها دروغ و فریب در دی ان ای آنها است و نباید به گفته های آنها اعتماد کرد"

خوب بود در روز پژوهش به جای آنکه به دنبال مقصر بگردیم کمی از مقالات پراستناد علمی صحبت می کردیم, کمی در مورد جایگاه امروزی دانشگاه غیر انتفاعی های و آزاد که از آنها مقالات پر استناد بیرون آمد صحبت می کردیم و به دنبال حلقه گمشده  در دانشگاه های پر اسم و نشان که کمتر در عرصه علمی پر رنگ بودند می گشتیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی