Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

مجله‌های مجازی، سردبیران دروغین

علی شریفی زارچی | پنجشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۳

امروز با پدیده‌ی جدیدی آشنا شدم: مجله‌های مجازی

ماجرا از این قرار بود که چندی پیش یکی از دوستانم که اخیرا چند مقاله‌ی علمی منتشر کرده‌‌، یک دعوت‌نامه‌ی الکترونیکی با امضای یک دانشمند معتبر برای پیوستن به هیات تحریریه (Editorial Board) یک مجله‌ به نام International Journal of Ophthalmology and Clinical Research دریافت کرد. دوستم مدارک خواسته شده در دعوت‌نامه از جمله عکس و رزومه‌ی خود را برای مجله فرستاده بود اما چون پاسخی از مجله دریافت نکرد از من در این باره مشورت خواست.


ابتدا صفحه‌ی ارتباط با ما از سایت مجله را چک کردم، با وجود یک آدرس در آمریکا هیچ شماره تلفنی پیدا نکردم و این قدری عجیب بود.


سپس آدرس مجله را در گوگل جستجو کردم و فهمیدم این آدرس متعلق به یک شرکت آمریکایی است که کارش ایجاد دفتر کار مجازی (Virtual Office) است.



پس از تماس با شماره تلفن شرکت متوجه شدم با پرداخت ماهانه ۵۰ دلار می توان از هرجای دنیا یک آدرس در آمریکا خریداری کرد و از آن پس هر مکاتبه‌ای با آن آدرس انجام شود توسط شرکت به آدرس پستی واقعی یا پست الکترونیک مشتری ارسال می‌شود. این تنها محصول آن شرکت نبود، بلکه با افزایش شارژ ماهانه می‌توان از یک خط تلفنی در آمریکا با سرویس انتقال تماس صوتی، فاکس و حتی منشی هم بهره برد.


هنوز برایم این فرضیه وجود داشت که ممکن است با یک مجله‌ی تازه‌کار روبرو باشیم که  فرصتی برای اجاره‌ی دفترکار نکرده و موقتا از این سرویس مجازی استفاده می‌کند. این فرضیه زمانی در ذهنم تقویت شد که در سایت مجله فهرستی از عکس و مشخصات پژوهش‌گران کشورهای مختلف را به عنوان اعضای هیات تحریریه مشاهده کردم. 


موضوع دیگری که این فرضیه را تقویت میکرد امضای پایین دعوت‌نامه‌‌ای بود که برای دوستم ارسال شده بود. با جستجوی آن متوجه شدم دعوت‌نامه ظاهرا توسط یک دانشمند معتبر آمریکایی ارسال شده. اطلاعات تماس وی را در یکی از دانشگاه‌های آمریکا یافتم و با او مکاتبه کردم، اما امروز پاسخ عجیبی از آن دانشمند دریافت کردم: او (ظاهرا برای چندمین بار) به یکی از مسوولان حقوقی دانشگاه محل کارش تذکر داده بود که این مجله برای جذب هیات تحریریه و متقاعد کردن دیگران برای داوری مقالات از نام وی سوء استفاده می‌کند و به وضوح این موضوع یک اشتباه غیر عمدی نیست. مسوول حقوقی در پاسخ وعده‌ داد موضوع را پیگیری کند و متذکر شد که این مجله قبلا قول داده به همه‌ی افرادی که با آن‌ها مکاتبه کرده اشتباه خود را در سوء استفاده از نام آن دانشمند اصلاح کند.


ولی ظاهرا مجله به قول خود هم پایبند نبوده، چرا که دوست من هنوز چنین نامه‌‌ای از مجله دریافت نکرده است.

و این بود قصه‌ی آشنایی من با یک پدیده‌ی جدید که بیشتر به کلاه‌برداری شبیه بود تا یک فعالیت علمی و فرهنگی.


پی نوشت: دوستم امروز هم دعوت‌نامه‌ای برای پیوستن به هیات تحریریه‌ی یک مجله‌ی دیگر دریافت کرد، ولی تصمیم گرفته به چنین دعوت‌نامه‌هایی پاسخ ندهد!


 

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۸
علی شریفی زارچی

نظرات (۱۲)

درود به همه اساتید و دانشجویان
آقا جان
خواهشا جلوی این تقلب ها رو بگیرید
یکی از دوستانم هنوز ترم اول دکتری هستش اونوقت از الان دنبال پایان نامه میگرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!
دیوووونه میشم وقتی میبینم واسه چاپ یک مقاله در یک ژورنال معتبر ISI چقدر زجر کشیدم
آقا سامان این سایت کارش درسته، من حدود دو میلیون پولم برگشت، خدا خیرش بده
مطالب این سایت درسته؟ conference2014.blogfa.com همه چیزو تقلب معرفی کرده.
یه نفر جواب قانع کننده بده. میترسم دانشگاهمونم تقلبی از اب دربیاد  :دی
جناب رضایی عزیز
هر دو جعلی هستند.....................
مراقب باشید
۲۳ دی ۹۳ ، ۰۴:۳۲ علی شریفی زارچی
آقای رضایی عزیز من ژورنال mitt-klosterneuburg رو از سایت http://www.impactfactorsearch.com چک کردم ISI Impact Factor سال ۲۰۱۳ اون 0.031 بود. اون یکی ژورنال ادعای ISI نکرده بود و توی سایتی که گفتم هم پیدا نشد
در پاسخ به رضایی:

این دو سایت که نام بردید هردو جعلی هستند. در این لینک آدرس جعلی و صحیح آن را می توانید ببینید


http://scholarlyoa.com/other-pages/hijacked-journals/
روران گرامی 
با سلام و احترام
 از حضور شریفتان درخواست راهنمایی داشتم. از آنجا که اساتید محترم در این سایت در زمینه تشخیص ژورنالهای تقلبی و نامعتبر در کشور شناخته شده هستند در مورد وضعیت این دو ژورنال نظر عزیزان را میخواستم جویا شوم. با سپاس از توجهتان
http://mitt-klosterneuburg.com/                        ISSN: 0007-5922
http://www.kasmerajournal.com/index.html      ISSN: 0075-5222
هر دو ژورنال ادعا دارند آی اس آی هستند و ظرف چند هفته  پاسخ می دهند
۲۲ دی ۹۳ ، ۰۳:۱۴ علی شریفی زارچی
سرکار نسرین خانم، با شما هم عقیده هستم و من هم ابراز نگرانی نکردم، فقط یک تجربه رو به اشتراک گذاشتم. شاید بعضی از ما با دیدن یک امضای معتبر زیر دعوت‌نامه یا چیزهایی نظیر این هیجان زده بشیم و وقت و اعتبارمون رو برای هیات تحریریه یا داوری مقاله های یک مجله صرف کنیم و بعد از چند وقت متوجه بشیم که همه چیز از اول دروغ و سوء استفاده از اسم دانشمندان معتبر بوده. هدف من این بود که شیوه های جدیدتر این نوع نشریات و راه های بهتری برای سنجش اعتبار اونها معرفی بشه.
سرکار خانم «نسرین»: 

در مقام مقایسه ما نمی توانیم در «جوامع ناهمگن» دو مورد یکسان را با هم مقایسه کنیم. جوامع غربی و کشوری که ما در آن زندگی می کنیم جوامعی همگن نیستند ، از این رو نمی توان عملکرد یکسانی از این جوامع در مقابله با یک معظل فرهنگی و اجتماعی توقع داشت.  بر خلاف جوامع پیشرفته غربی، متاسفانه در ارزیابی های کیفی کشور ما در حد «شمارش مقالات» نزول پیدا کرده است. بسیاری از افرادی که بر مسند «معاون پژوهشی»  در سطوح مختلف تکیه زده اند، مینیمم های لازم را برای احراز این مسند دارا نمی باشند و گاهی اوقات از افرادی هستند که :« تا که خود بشناختند از راه چاه ---- چاهها کندند مردم را به راه». بنابراین در چنین جامعه ای که قدرت تشخیص خوب از بد در سطح بسیار بسیار پایین قرار دارد، مقایسه درستی نخواهد بود با یک جامعه غربی که به طور حرفه ای علوم مختلف را دنبال می کند و سره را از ناسره به درستی تشخیص می دهد.  به طور قطع می توان گفت اندیشمندان خارجی صاحب نام نیز در این جامعه ، وقتی با محک های فعلی سنجیده شوند در کف قرار خواهند گرفت.    
جناب علی شریفی زارچی.  چرا اینگونه نشریات نگران کننده هستند؟  خوب ژورنال بی ارزش و پولی و تقلبی باشد.  که چه؟  چرا در آمریکا و آلمان و .... نگران این نوع نشریات نیستند؟  دانشگاه هایی در آمریکا وجود دارد که کل آن یک دفتر و یک میز کار است و برای شما مدرک تحصیلی چاپ میکند در سه سوت. و نشریاتی که هر مقاله ای بدهید چاپ میکند و اینکار را پنهانی هم انجام نمیدهد.  فکر میکنید اساتیدی که در استنفورد و برکلی و هاروارد هستند نگران هستند که ای وای افرادی دارند مدرک دکتری میگیرند و مقالات پولی چاپ میکنند و ارزش کار واقعی بر باد رفت؟  خیر.  هیچ اتفاقی نمیافتد زیرا برای استخدام و برای اضافه حقوق و برای ارتقا  باید کار بلد باشی.  فکر میکنید که گوگل افراد را صف میکند و میپرسد که چه کسی مدرک دانشگاهی بالا تر و تعداد مقاله در پیتی بیشتر دارد؟  خیر.  میتوانی با مدرک کارشناسی بدون حتی یک مقاله استخدام شوی و میتوانی با داشتن مدرک دکتری و دهها مقاله بی خود بیکار باشی.  علم ارزش دارد نه مدرک.  برای همین میبینیم که هیچکس در آمریکا نگران این نوع مجلات و دانشگاههای بی ارزش نیست.  
با سلام
از این قبیل سایت ها در کشور خودمان هم پیدا میشوند
http://hamyarij1.com/index.php/editorial-reviewers

 حجم بالای درخواست در زمینه ی چاپ مقالات علمی مخصوصا ISI باعث شده است به صورت روزانه شاهد سوء استفاده و کلاه برداری های بسیاری باشیم.

در این صفحه تمامی تکنیک های لازم جهت بررسی مجلات ارایه می گردد تا پژوهشگران بتوانند به صورت تخصصی نسبت به بررسی مجلات اقدام نمایند و در شناسایی مجلات بی اعتبار و جعلی منتظر لیست خاصی نباشند. در بررسی مجلات علمی موارد زیادی باید بررسی شود و تنها با تفسیر اطلاعات خروجی می توان درخصوص اعتبار یک مجله نظر داد و درخصوص ارسال یا عدم ارسال مقاله تصمیم گرفت.

به منظور ارایه راهنمایی کاربردی که بتواند به صورت گام به گام تمامی موارد را ارایه دهد، همراه با آموزش هر تکنیک مجله Nautilus نیز بررسی خواهد شد.وب سایت nautilusjournal.net متعلق به مجله Nautilus می باشد که به نظر می رسد توسط کلاه برداران ساخته شده است.

 

تعریف صحیحی از مجلات بین رشته ای، مجلات معتبر، مجلات بی اعتبار و مجلات جعلی

توضیحی در خصوص نحوه پیدایش مجلات جعلی

بررسی اطلاعات مجله در JCR

بررسی اطلاعات مجله در موسسه اطلاعات علمی تامسون (ISI)

بررسی مشخصات شناسنامه ای وب سایت مجله

 بررسی وب سایت مجله از طریق الکسا

الکسا، تکنیکی مهم جهت بررسی مجلات علمی

بررسی رتبه صفحه (PageRank)  

بررسی مقالات چاپ شده و نویسندگان

جعل و کلاه برداری (چاپ تضمینی و سریع اینگونه است)

آیا آدرس ایمیل و شماره تماس نویسنده در مقاله وجود دارد؟ 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی