Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

ابعاد گسترده "فساد علمی" در ایران

PaP-admin | دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۳

لینک


فرارو - یک جامعه‌شناس ضمن بررسی ابعاد گسترده فساد علمی در کشور گفت: «هنگامی که تقلب از چهارچوب‌های کوچکی مانند یک کلاس درس در دوره کارشناسی آغاز می‌شود، مطمئنا به بالاتر از آن و در سطح وسیع گسترده می‌شود. ابتذال نظام دانشگاهی و علمی ما را دربرگرفته است.»

در ماه های گذشته بحث گسترش فساد و تقلب علمی در مراکز دانشگاهی به موضوع و معضل بزرگ تبدیل شده است. این اتفاق پس از افشای سرقت های علمی چند استاد برجسته رشته فلسفه دانشگاه های معتبر کشور رخ داد.

با وجود بازتاب گسترده این سرقت ها و افشای جسته و گریخته دیگر فساد های علمی در مجامع دانشگاهی و برخی شبکه های اجتماعی اما همچنان وزارت علوم و مراجع رسمی در این باره سکوت کرده اند.

به نظر می رسد مراجع رسمی به خوبی از میزان فساد علمی در کشور اگاه هستند اما تاکنون نتوانسته‌اند برای مبارزه با آن راه کاری پیدا کنند.

دکتر سیدحسن حسینی (عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تهران)و درگفت‌وگو با فرارو درباره ابعاد فساد علمی در کشور، گفت: در سطح جهانی پدیده تقلب علمی، در کشورهای توسعه یافته، تا این حد وجود ندارد. در حال حاضر، در این کشورها نرم‌افزاری درست شده است که از طریق آن می‌توان به میزان کپی‌کردن مطالب پی برد. دانشجویی که در پژوهشش میزانی از تقلب نشان داده شود، در ابتدا تذکر می‌گیرد، و برای بار دوم آن دانشجو مردود خواهد شد. مثال دیگر وزیر خارجه آلمان است که به دلیل اینکه سال ها پیش یک پاراگراف تقلب در پژوهش دکترایش وجود داشت، خود از وزارت خارجه این کشور استعفا داد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: این دزدی‌های چرا حساسیت‌زا هستند؟ به دلیل اینکه گرچه گفته می‌شود علم ثروت و قدرت می‌آورد، اما تقلب علمی نیز مانع آن می‌شود. برای پیشرفت در سطح ملی و برای پیدا کردن عمق علمی که موجب توسعه یافتگی علمی نیز خواهد شد، باید جلوی این پدیده گرفته شود.

وی همچنین ادامه داد: در حوزه دانشگاهی، باید با استعدادترین افراد حضور داشته باشند، اما می‌بینیم که چنین نیست. رسیدن به مقامات دانشگاهی و غیردانشگاهی در ایران منوط به مدارک تحصیلی است. اگر فردی تقلبی در این زمینه انجام داده باشد، در پست‌های سیاسی و یا قانون‌گذار نیز به همین راه ادامه خواهد داد.

دکتر سید حسن حسینی در ادامه و با اعلام نتایج یک پژوهش در این رابطه که توسط وی و یکی از دانشجویانش تهیه شده است، اظهار کرد: پدیده تقلب علمی، سالهاست که در جامعه ما گسترش پیدا کرده است. در قالب پایان‌نامه نویسی، کارهای پژوهشی، ISI و... .

حسینی در ادامه نتایجی از این پژوهش را ارائه کرد و گفت: در تهران و شهرستان‌ها موسسات مشاوره آموزشی و پژوهشی تاسیس شده‌اند که کار پژوهشی تولید می‌کنند. تا به حال 26 مرکز مشاوره پژوهشی و آموزشی در حوالی میدان انقلاب شناسایی شده اند که در این تحقیق با آن‌ها گفتگو شده است.

حسینی گفت: طبق این تحقیق، قیمت تولید مطالب علمی در مقاطع و رشته‌های گوناگون، متفاوت است. برخی از این قیمت‌ها به شرح زیر است:
-    پایان‌نامه‌ مهندسی و فنی در مقطع کارشناسی‌ارشد 4 تا 10 میلیون
-    پایان‌نامه مهندسی و فنی در مقطع دکترا 12 تا 17 میلیون
-    ISI در رشته‌های فنی از دو میلیون تومان به بالا
-    پروپوزال پایان‌نامه پزشکی 1 تا 2
-    پایان‌نامه پزشکی 5 تا 7 میلیون
-    پایان‌نامه پزشکی در شاخه ژنتیک 12 میلیون
-    ISI در پزشکی 1.5 تا 3.5 میلیون
-    پایان‌نامه کارشناسی علوم انسانی 1.5 میلیون
-    پایان‌نامه دکترای علوم انسانی 6 تا 12 میلیون
-    پایان‌نامه علوم انسانی در رشته‌های حقوق و مدیریت 300 تا 800 هزار بیشتر از سایر رشته‌ها
-    ISI در علوم انسانی 1.5  تا 3 میلیون

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۱
PaP-admin

نظرات (۱۲)

۱۸ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۴۲ پاسخ به آقای نصوحی
آنچه میگویید بخشی از حقیقت است و نه همه آن. استادی را میشناسم که سالها تدریس میکرده و اطلاعات او هم به روز نبوده است و برای تدریس هم نیازی برای بروز بودن نداشت.  تا چندسال پیش که تعداد دانشجویان ارشد و دکتری دانشکده کم بودند دانشجویان تمایلی برای گرفتن پایان نامه با این استاد با سابقه از خود نشان نمیدانند.  این استاد گرامی همان جزوه مقاومت مصالح را که در زمان دانشجویی خوانده بود را به خوبی به دانشجویان کارشناسی تدریس میکرد و همه چیز به خوبی پیش میرفت.  از چهار پنج سال پیش خیل عظیم دانشجویان ارشد و دکتری وارد شدند و دیگر تمایل دانشجو مطرح نبود . تعداد زیادی از دانشجویان ارشد و دکتری مجبور شدند با این استاد پایان نامه و رساله گرفته اند.  یکی در زمینه سیالات و یکی در زمینه نانو و یکی در زمینه بیوموادها و یکی ..... .  خلاصه اینکه این استاد بینوا که سالها آرزوی یک دانشجوی ارشد را داشت حالا یازده نفر را باصطلاح هدایت میکند و از کار هیچکدام هم سر در نمیآورد.  حال سئوال این است که مقصر کیست ؟ آیا مقصر سیستم آموزش عالی نیست که این تعداد دانشجو را به دانشکده تحمیل کرده است؟  اگرچه استاد هم بی تقصیر نیست ولی مقدمات چنین شرایطی را وزارت علوم ایجاد کرده است .
کاش این کامنتا مثبت و منفی داشت. 
مسئولیت تقلب فقط و فقط و فقط با استاد است.  استادی که نمی تواند برای دانشجو موضوع مشخص کند. استادی که راجع به موضوع پایان نامه تخصص ندارد.  استادی که دانشجو را معادل 6 واحد حق التدریس میبیند.  استادی که خودش در زمان دانشجویی پایان نامه بدرد بخوری ننوشته.  استادی که نه بلد است تحقیق کند و نه حال تحقیق کردن را دارد.  استادی که حاضر نیست با دانشجو وقت بگذارد و دو بار کلا دانشجو را می بیند: یکبار در موقع انتخاب استاد و یکبار در جلسه دفاع.    آیا کسی نسبت به این موضوع شکی دارد؟
پیشنهاد من این است که استاد از پروپوزال دانشجو در جمع اساتید دانشکده دفاع کند و در پرسش و پاسخ راجع به پروپوزال و راه حلهای محتمل شرکت کند.  یعنی استاد نشان دهد که به موضوع اشراف دارد .  در این صورت دیگر نمیبینیم که یک استاد کم سواد در ده زمینه مختلف تز بدهد. 
جالبه که ISI فقط در ایران و فیلیپین معیار دکترا است
من یک استاد تازه کار هستم 
اما از همه همکاران و اساتید با تجربه تقاضا دارم در یک مقاله تجربیات و راه کارهاشون رو برای حل این مشکل با هم به اشتراک بذارن
اگه همه اساتید با هم همکاری کنن شاید گوشه ای از مشکلات حل بشه
اگر منتظر یک عامل خارجی مثل دولت یا وزیر علوم باشیم تصحیح هیچ وقت انجام نمیشه
من هیچ وقت اجازه تقلب به دانشجویانم رو نمیدم
بر عکس آنها را با روشهایی دیگر به علم اموزی تشویق میکنم مثلا با گذاشتن پروژه های تشویقی نسبتا سخت
هرقدر هم که به من پیشنهاد پول بشه برای دانشجویی پروژه انجام نمیدم و برعکس دانشجو رو در نحوه انجام پروژه راهنمایی میکنم

وقتی حتی ورود به دانشگاها هم شده پول پارتی و تلب چه انتظاری از گسترش این مسایل هست؟؟؟خوب طبیعیه..پایه و اساس مشکل داره..
حالا هی شما درستکار باشین تو این سیستم، خدایی اشک آدم درمیاد! اونوقت میفهمین با درستکاری نمیشه به جایی رسید! معلومه که علم بی ارزش میشه و آدم های نخبه کنار زده میشن. یه بار یکی گفته بود: مشکل فرار مغزها نیست بلکه بازتولید بی مغزهاست
نوک پیکان انتقاد ما باید به سوی اساتید و اعضای هیات علمی گرفته شود ومساله ما وجود یک ساختار استثمار علمی و نقدناپذیری اعضای هیات علمی و الگوی جذب نیروهادر دانشگاه است،که تماما اساتید بی سواد که وقت حتی نگاه کردن به تزها را ندارن یا از انها سردرنمی اورن و با افتخار چندیدن دانشجوی ارشد ودکترا رو هدایت می کنن و درپایانان هم مقالات باید اسمشون اول مقالاتم باشه بدون کمک مالی برای چاپ مقاله.(بحث اون اساتید باوجدان جداست)
مساله اصلی دیگر،وجود دانشگاه پولی ازاد بخصوص هست که با نمره منفی فرد وارد میشه و نکته دیگرهیچ کس بش اشاره نکرد،این است که با لیسانس هر رشته ای می توان وارد ارشد شد و الن 90 درصد کارمندا یا رشته های دیگه از رشته بی ربط وارد رشته مدیریت می شودند و چون سواد ندارن پایانامه میدن بیرون.
نرخ ها رو هم از سیاره دیگه اورید برا جو دادن؟؟؟
به هر حال مقاله آی اس آی در ایران نوشته بشود و توسط ایرانیها باشد خوب است دیگر. چه فرقی میکند که چه کسی مینویسد؟ یکی پولش را دارد و یکی علمش را. مگر کسانی که استاد دانشگاه میشوند برای علمشان پول نمیگیرند؟ خوب حالا یک جماعتی هم هستند که توان مقاله نویسی دارند و استاد دانشگاه هم نیستند آن روبروی در دانشگاه کنار خیابان مینشینند و مقاله علمی مینویسند و پولش را از آن استاد نیازمند مقاله میگیرند. یعنی در واقع با یک حقوق که دولت به استاد دانشگاه میدهد دو نفر اشتغال ایجاد میشود!
به دکتر حسینی اطلاع بدین که قیمت بالا دادن بهشون. هزینه پایان نامه پزشکی 1 میلیون. پروپوزال پزشکی 400. مقاله ی ISI پزشکی با چاپ 1 و 500
همین افراد متقلب که دست از سر درس و دانشگاه بر نمی دارند، همین جمعه آزمون دکتری نیز دست به تقلب می زنند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی