Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

به گزارش گروه سبک زندگی خبرگزاری دانا (داناخبر)، چندی پیش دکتر جلیل اصلانی، دانشیار دانشگاه آزاد همدان، در کلاس درسی خود دانشجویان را به فرستادن مقاله برای سومین کنفرانس بین‌المللی علوم رفتاری دعوت کرد. چند نفر از دانشجویان او ضمن پذیرش این دعوت استاد و ارسال چکیده مقاله برای کنفرانس، چکیده خود را برای اصلانی هم ارسال می‌کند. این استاد دانشگاه به خبرنگار داناخبر می‌گوید «پیش از اینکه چکیده‌ها را بخوانم و بتوانم برای برخی از آن‌ها بنویسم که اصول علمی چکیده نویسی در آن رعایت نشده است؛ دانشجویان به من خبر دادند که چکیده‌شان در همایش پذیرفته شده است.»

این استاد دانشگاه آزاد همدان پس از این شک می‌کند و چون پیش از آن با نام اصلی خود مقاله‌ای به کنفرانس ارسال کرده بود، با نام مستعار و ایمیل دیگری، یک چکیده طنز برای این همایش ارسال می‌کند. البته او در قسمت عنوان هم نام دانشگاه علامه طباطبایی را ذکر می‌کند. او می‌گوید چنین کاری را کرده تا ثابت کند که چکیده‌ها بدون مطالعه مورد پذیرش قرار می‌گیرد. چکیده طنز اصلانی به این شرح است:

تاثیر همنوایی گروهی بر تصمیم گیری دانشجویان

دکتر اصلان جلیل خانی

دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی

Mozafari.farzad@gmail.com

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر همنوایی گروهی بر تصمیم گیری دانشجویان بود. بدین منظور از میان کلیة دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان به صورت در دسترس 100 دانشجو انتخاب و بر اساس وضعیت اقتصادی و میانگین در دو گروه 50 نفری همتا شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس همنوایی منوچهر و محمود و همچنین پرسشنامه چند وجهی سنجش تصمیم گیری مش مراد و همسرش می باشند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که قهر بودن مش مراد با برادر بزرگترش می تواند به صورت معناداری کاهش محصول ذرت را به دنبال داشته باشد(01/0> P و 27/5 = F2, 98). بر اساس یافته های این پژوهش می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که چنانچه این مقاله پذیرش بگیرد نشان دهندة این است که شما هدفی جز کلاه گذاشتن بر سر دانشجویان بخت برگشته ندارید. همچنین نشان دهندة به ثمر نشستن زحمات چند سال اخیر وزارت علوم می باشد. باید گریست به حال این وضعیت که چنگیز و تیمور هم به این عمق، زخمی بر پیکیرة این مرز و بوم نزدند.

کلمات کلیدی: همنوایی گروهی، تصمیم گیری، دانشجویان.

چکیده طنز پذیرش گرفت!

پس از مدت مشابه آن وقتی که برای تایید چکیده قبلی این فرد و نیز دانشجویانش لازم بود، ایمیلی برای او ارسال می‌شود و وضعیت چکیده را پذیرش برای بررسی در هیات داوران می‌خواند و بعد از مدتی هم مقاله پذیرش نهایی می‌شود.

اعلام پذیرش مقدماتی مقاله برای داوری

پذیرش مقدماتی مقاله

پذیرش نهایی

وضعیت مقاله در پنل کاربری مقاله

بعد از آنکه اصلانی متوجه می‌شود وضعیت علمی کنفرانس به این شکل است؛ موضوع را به اعضای آکادمی روان‌شناسی بالینی در قالب ایمیل اعلام می‌کند و یکی از دوستانش هم ماجرا را در فیس‌بوک می‌گذارد. خود او هم در وبلاگش ماجرا را شرح می‌دهد و پس از این است که دسترسی او به پنل کاربری همایش قطع می‌شود. در عین حال وقتی مدیر پنل کاربری همایش رمز عبور او را تغییر می‌دهد، دستگاه تغییر رمز و رمز جدید را برای او ایمیل می‌کند تا رسوایی بیش از پیش شود.

تغییر رمز عبور توسط مدیر همایش

ابهام در نحوه برگزاری همایش

پیگیری ما برای برقراری ارتباطی با مسوولان همایش به جایی نرسید. نام دبیر علمی این همایش دکتر مهدی ایرانمنش است که تشابه اسمی با معاون وزیر علوم سابق دارد. همایش هم توسط موسسه‌ای به نام موسسه آموزشی- تحقیقاتی نورباران اندیشه برگزار می‌شود. دفتر این موسسه در قم است. موسسه همایش‌های دیگری هم مثلا در حوزه مدیریت برگزار کرده است. در عین حال این موسسه، چندین موسسه همکار را هم اعلام کرده است. از حوزه علمیه گرفته تا دانشگاه شهید بهشتی. با این وجود دانشگاه پیام نور، دو هفته پیش استفاده از آرم این دانشگاه برای این همایش را غیرقانونی اعلام کرده بود.

پوستر همایش؛ آرم نهادهای مشارکت‌کننده در ذیل پوستر آمده است

سومینی که دومین و اولین ندارد

در عین حال جالب است بدانید که با وجود اینکه گفته شده این سومین کنفرانس بین‌المللی علوم رفتاری است؛ طبق آنچه در سایت کنفرانس آمده، این کنفرانس پس از اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت (نوآوری و تولید ملی) و دومین کنفرانس بین المللی مدیریت (کارآفرینی و توسعه اقتصادی) برگزار می‌شود. معلوم نیست این نحوه شماره‌گذاری در مورد کنفرانس‌های با موضوع متفاوت به چه معنا و با کدام انگیزه است.

انگیزه؟ پول می‌خواهند

البته با دکتر اصلانی در خصوص این مساله صحبت کردیم. او می‌گوید دامنه گسترده موضوع علوم رفتاری در این همایش از اقتصاد گرفته تا علوم سیاسی این شائبه را به وجود می‌آورد که انگیزه اصلی برگزاری همایش کسب درآمد است. به گفته اصلانی به هر فردی که مقاله پذیرفته شده در این همایش دارد (مگر کسی هم هست مقاله‌اش پذیرفته نشود؟!) گفته شده 190 هزار تومان برای چاپ هر مقاله بپردازند. در عین حال گفته شده که زمینه لازم برای ترجمه مقاله و کسب ISI برای آن هم فراهم است. فقط یک میلیون و 240 هزار تومان ناقابل نیاز دارد. در سایت کنفرانس آمده که در دوره گذشته 350 مقاله ISI پذیرش و منتشر شده که در این صورت حداقل درآمد شرکت نورباران اندیشه، 350 میلیون تومان است.

صفحه توضیحات در مورد همایش که در آن به دروغ ادعای همکاری با دانشگاه پیام نور شده و ضمنا ادعای انتشار 350 مقاله در دوره گذشته در ژورنال‌های ISI طرح شده است

یکی دیگر از مسایلی که مشکوک است؛ این نکته است که موسسه‌ای در شهر قم، همایش خود را در کیش برگزار می‌کند. معلوم نیست چنین انتخابی با چه مبنا و به چه انگیزه‌ای بوده است.









موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۱
PaP-admin

نظرات (۱۵)

کنگره جامع بین المللی مدیریت ایران
کلاه برداری از این بیشتر ندیدم توی کنفرانس ها

http://iumc.ir/
از بهمن ماه 93 تا الان داره پذیرش مقاله میگیره
قرار بود در مهرماه برگزار کنه
که تمدید کرد برای مدت نامعلوم
و زمان نامعلوم

از همه جالبتر اینکه گواهینامه بصورت تکی و نام نویسنده ارسال میشه و برای هر گواهینامه پول جداگانه میخوان
مثلا مقاله من که دو نویسنده داشت 280هزارتومان گرفت



تا الان ده بار بهشون زنگ زدم که بگم این ساختار سازمانی همایش تون شامل کدوم اساتید دانشگاهی هست
که اصلا جوابگو نیستن
دفتر تهران که الکیه!!
دفتر اصلی در شهر ساری هستش
و تمام تلفن ها اونجا دایورت میشه


کتابچه مجموعه مقالات رو گذاشته تو سایت و هنوز داره مقاله واسه داوری پذیرش میگیره!!

هیشکی هم نیست بگه بالای چشت ابروست

Allgemeine Forst- und Jagdzeitung

0002-5852

http://www.sauerlander-verlag.com  (جعلی) http://www.sauerlaender-verlag.com(اصلی)

Silvae Genetica

0037-5349

http://www.sauerlander-verlag.com  (جعلی) http://www.sauerlaender-verlag.com(اصلی)

The International Journal of Review in Life Sciences

2231-2935

http://ijrls.com(جعلی)

https://pharmascope.org com  (اصلی)

۰۷ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۵۹ همایش علوم رفتاری!!
هوشمندی قابل ستایش پلیس فتا !
می دانید چند وقت قبل کنفرانسی جعلی ادعا کرده بود که دانشگاه فلان حامی ان کنفرانس است. به مدیر پژوهشی دانشگاه مذکور زنگ زدم گفت روحم هم خبر ندارد! بعد به پلیس فتا نامه دادم که دزدی دارد صورت می گیرد این هم سند.... چند روز بعد یک پلیس فتایی زنگ زد به موبایلم و کفت راه حل را پیدا کرده است! من مقاله باخته! خوشحال شدم و گفتم چیست این راه حل؟ گفت که شما باید بروید در دادگاه شکایت کنید !
من هم گفتم ببینید دارد کلابرداری اینترنتی صورت می گیرد اما طرف می گفت می دونم.... می دونم!!! اما باید بری شکایت کنی!!!!
من خواستم در همینجا از هوش سرشار پلیس فتا! تشکر کنم و بگم حتی در صد سال آینده هم فکرم به این راه حل قد نمی داد. خلاصه ممنون برادر! من دیگه احساس اامنیت می کنم !!!!
۰۴ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۴۶ یک فرد دلسوز
بنده در بیش از 50 کنفرانس داخلی و خارجی  شرکت نموده ام و به کرات دیده شده که در برخی از  کنفرانسها ده ها آرم می گذارند و ما هم به خاطر اعتبار درج حامیان شرکت می کنیم و در نهایت پس از ارسال گواهی نامه مشخص می گردد که فقط آرم خود برگزار کننده درج شده که فقط یک شرکت ثبتی بدون مجوز از حتی یک ارگان دولتی است و از حامیان خبری نیست . بعدها که پیگیری می کنیم می گویند که فقط کمیته علمی از آن دانشگاهها بوده . پس بهتر از دوستان در هنگام شرکت در کنفرانسها به نکات زیر توجه نمایند.
مهم: مطابق قانون ریاست جمهوری تنها به انجمن ها و مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اجازه برگزاری کنفرانس با ذکر واژه ملی و بین المللی داده شده است. حتی دستگاههای دولتی می بایست مجوز از ریاست جمهوری بگیرند.
1- بهتر در کنفرانسهای انجمن ها و دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و یا موسسات فرهنگی هنری وزارت ارشاد شرکت کنید تا در کنفرانسهای که توسط شرکت های خصوصی برگزار می شوند.
2- در کنفرانسهایی که نام دبیر علمی و رییس کنفرانس درج شده و سمت ایشان نوشته شده و تلفن ثابت  دفتر درج گردیده شرکت نمایئد.
3- در کنفرانسهایی که دور دوم و سوم با بالاست بهتر از چون نمونه گواهینامه در اینترنت قابل دسترسی است.
4- نمایه شدن در سیویلیکا و ایرنداک و isc , sid با هم امکان پذیر نمی باشد و در کنفرانسهایی که این چند مورد را با هم نوشته اند دروغ بزرگی تلقی می گردد  چرا که می توانید از سویلیکا استعلام بگیرید چون سیویلیکا با موسسات طرف قرار دادش اجازه نمی دهد که مقالات کنفرانس که مقرر است در سایت سیویلیکا نمایه شود در سایت نمایه سازی دیگر درج گردند البته به جزء چکیده .
همچنین ایرانداک نیز فقط کل مقالات را می پذیرد
ضمناً sid نیز برای نمایه سازی هزینه 20- 30 هزارتومانی می خواهد با زمان بسیار طولانی برای نمایه و isc هم پروسه یکی دو ساله برای نمیه سازی دارد که با یک نفر کارمند نمایه بعید بنظر می رسد پس م یتوان نتیجه گرفت که مقالات تنها در سیویلیکا نمایه می شوند. که آن هم 6 ماه زمان می برد.
5- دقت گردد که در سایت کنفارنس اسامی کمیته داوران درج شده باشد و حتماً دبیر علمی دکتری و روزمه وی قابل رویت باشد.
6- سایت برگزار کننده موجود و مشخصات کامل آن بهمراه اطلاعات در سایت مشخص باشد تا حصول اطمینان بیشتری اتخاذ گردد.
7- ضمناً بین کنفرانس حضوری و غیرحضوری آنلاین نیز تفاوتی دیده نمی شود چرا چون که کنفرانس حضوری فقط تریبونی برای مدیران دستگاهها اجرایی و سیاسیون می باشد و عملاً به صاحبنظران در این گونه محافل اجازه صحبت زیادی نخواهند داد و فقط چند مقاله ارائه می گردد که آنها هم در نهایت در کتابچه و سیویلیکا قابل دسترسی است.

مورد دیگری به ذهنم نمی رسد موفق و سربلند باشید
۲۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۵:۴۱ مهرگان ماهان
تا کنون در دو همایش ایرانی معتبر با حضور و داوری استادان برجسته دانشگاه های تهران و شهید بهشتی شرکت کرده ام. هر دو همایش اعلام کرده بودند  مقالات در SID نمایه می شود. در گواهی یکی از همایش ها که به بنده داده شده هم ذکر شده که مقاله در SID نمایه شده است. حال آنکه تا کنون یک سال از اتمام برگزاری همایش می گذرد و هنوز مقالات در هیچ کجای این عالم و حتی در سیویلیکا نمایه نشده است.
به نظر شما با این وضعیت می توان به هیچ همایشی در ایران اعتماد کرد که دزد و تقلبی در آن برای از آن دیگری کردن مقالات صورت نگیرد؟

نام همایشی که در گواهی داد شده هم اعلام کرده بود مقاله ام مایه شده جامعه معماری شهر بود که گروه پژوهشی شبستان با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران برگزار کرد.

لینک زیر مربوط به
International Journal
of Academic Research

است، که اعلام هایجک کرده با محتوای زیر

http://www.eu-print.org/ilk.php

Attention Please!

Someone (called Mojak institute, www.pmojak.com, www.mojak.ir, editorial.ijar@gmail.com, ScieditComp) has used our company name without permission and has asked for publication fees for issues, special issues, conference materials and has given fake acceptance letters. We would like to inform you that we do not publish special issues, conference proceedings etc. Please, if you get or have received an acceptance letter for publishing your manuscripts in our journals, including special issues or conference materials, please contact us (edit@ijar.lit.az or subijar@gmail.com). Before you pay any annual subscription fee, please check your title and journal at this website.

Attention Please!

Due to the completion of the project, the May 2015 issues of all of our journals will be the final issues. Therefore, the online submission section of the website will not be active. The website www.eu-print.org will be active up until the end of 2018 for checking your papers, reviewing acceptance letters, the contents and journals and so forth. We thank all of our authors and editors for cooperating with us from 2009-2015.

دوستان یک نکته بسیار جالب و عمق فساد :

این نشریه Agriculture Science Developments در همایش بارسلونا! بعنوان نشریه آی اس سی معرفی شده بود. ((((آدرس:(http://iicoac2015.com/fa/news.php?rid=25)))))  درست در زمان همایش و ارسال به این مجله ، نام این مجله در لیست نشریات معتبر با نمایه آی اس سی بود!!!!  به محض تمام شدن این  همایش، و پرداخت هزینه و تمام شدن کار!! الان در سایت آی اس سی سرچ کنید می بینید بدون نمایه است!! من خودم بارها و بارها و بارها قبل و بعد از همایش سرچ کردم و به صحت این قضیه شهادت می دهم. .... معنای این جور کارها به نظر شما چیست؟ اتفاقی است؟!!!!
پلیس فتا با ادعاهای فراوان اما غیر واقعی علیرغم شکایت های متعدد اما رسیدگی نمی کند. من به پلیس فتا اطلاع دادم اما جواب این بود برو خودت شکایت کن!!!! شما فکر کنید نهادی که خودش باید جرم را بو بکشد و مجرم را معرفی کند اینقدر ابلهانه عمل می کند که حتی به او تقلب هم می دهی و کارش را انجام می دهی باز هم نمی فهمد موضوع از چه فرار است. گویا فکر می کند مردم خودشان فشل هستند و نمی دانند که می توانند بروند شکایت کنند. پلیس فتا مقصر است.
سلام
خدا قوت
خسته نباشید
بنده هم یک مقاله به همایش اقتصاد مقاومتی که دردانشگاه شهید بهشتی بهمن ماه برگزار شده بود ارسال کردم علیرغم اعلام پذیرش چکیده در همان روز ارسال ، پس از ارسال متن اصلی مقاله دیگر هیچ خبری به صورت مکتوب از طرف همایش به بنده اعلام نشدو فقط با پیگیری های مستمر به صورت تلفنی اعلام شد که مقاله رد شده است بدون اینکه به صورت مکتوب اشکالات مقاله به بنده ایمیل شود. تصور بنده این است که متن مقاله بنده توسط افراد سودجو مورد استفاده قرار گرفته است
۲۴ اسفند ۹۳ ، ۱۳:۵۸ سالومه کاتوزیان
آنچه در مورد خانم دکتر زهرا حقانی ذکر شده و مجله Forbs به آن اشاره کرده خیلی جالب است و جای افتخار دارد. در واقع شرکت تحقیقاتی Sparrho روی چند میلیون مقاله تحقیق کرده است و پنج نفر را به عنوان انیشتن ثانی انتخاب کرده است که خانم دکتر حقانی یکی از این پنج نفر است.  جالب اینکه تمام مقالات ایشان به صورت Open Access در اختیار خوانندگان است. و جالب اینکه ایشان عضو هیات علمی یک دانشگاه نسبتا کوچک شهرستان است.  برای انیشتن شدن نیازی به شریف و تهران و صنعتی اصفهان نیست. 
۲۱ اسفند ۹۳ ، ۱۷:۳۳ وبلاگ خبری فصل کرگدن
ForbesThe Next Einstein May Be A 27-Year-Old Iranian Woman نشریه معتبر علمی فوربس اعلام کرد انیشتن آینده جهان_ ممکن است یک زن جوان 27 ساله ی ایرانی باشد_ ختم دکتر زهرا حقانی_ استادیار دانشگاه دامغان و انش آموخته ی دانشگاه شهید بهشتی

موضوع مقاله: تعمیم هندسی نظریه گرانش
http://papillonnnews.persianblog.ir/post/133/
۱۵ اسفند ۹۳ ، ۱۲:۰۸ مجید عقلمند
پست زیر را بخوانید در مورد اینگونه مجلات توضیح بیشتری داده شده است.

جعل و کلاه برداری
من در این همایش شرکت کردم و پذیرش گرفتم. البته این همایش هیچگاه واقعا برگزار نشد و علت هم درخواست های متعدد مشارکت کنندگان برای ارائه گواهی مشارکت بدون حضور فیزیکی و ارائه در روز همایش به علت دوری راه و هزینه رفت و آمد عنوان شد! در نهایت هم گواهی ها به همراه کتابچه چکیده و اصل مقالات و لوح مربوطه برای بنده ارسال شد!
اما به نظرم مدیریت این همایش شبه قلابی خیلی بهتر از همایش ۱۱ و ۱۲ اسفندماه ۹۳ دانشگاه علامه بود که تنها یکروز مانده به همایش، یعنی ۱۰ اسفند اسامی افرادی که به صورت پوستری و ارائه انتخاب شده بودند روی سایت رفت! (گویا این عزیزان همه شرکت کنندگان را تهرانی و بیکار فرض کرده بودند) البته گواهی پوستری ها از پیش آماده بود (!) و تکلیف افرادی که چکیده آنها پذیرش گرفته بود و مقاله شان هنوز تعیین تکلیف نشده بود (! و چکیده شان هم علیرغم پذیرش قطعی و یا مشروط داخل کتابچه چکیده ها چاپ نشد!!) هنوز نامعلوم است.
با سلام
ایمیل زیر را مطالعه نمایید
واااااااااااااااااااااای باز هم مجله جعلی


Ciência e Técnica

Vitivinícola . ISSN: 0254-0223

**************************

Coverage: Science Citation Index Expanded (ISI Thomson Reuters)

*********************************************************

Well known Highly Cited Peer Reviewed

A Science and Technology Multidisciplinary Journal

(Printed in: DIOS PORTOS, PORTUGAL, 2565-191)

5-Year Impact Factor: 0.479

*********************

Article Submission Page

*********************

http://ciencia-e-tecnica.org/submit.html

Address: DIOS PORTOS, PORTUGAL, 2565-191

Phone: (+ 351)214401856

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی