Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

عاون پژوهشی وزیر علوم:

۲۵۰ نشریه علمی نامعتبر شدند/ اقدامات جهت جلوگیری از تخلف علمی

شناسهٔ خبر: 2851687 -
معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه لیست نشریات نامعتبر علمی تهیه شده، گفت: وزارت علوم پنج راهکار را برای جلوگیری از تخلفات علمی اجرا کرده است.

وحید احمدی در خصوص برنامه وزارت علوم جهت جلوگیری از تخلف و تقلب در نشریات علمی به خبرنگار مهر گفت: لیست نشریات نامعتبر تهیه شده که این نشریات حدود ۲۵۰ نشریه خارجی هستند و حتی بعضی از آنها ممکن است ISI باشند.

وی با بیان اینکه در وزارت علوم برای جلوگیری از این تخلفات در نشریات علمی به تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه بررسی تخلفات پژوهشی پرداخته ایم، افزود: همچنین کارگروه تخصصی برای بررسی و تعیین و تشخیص تخلف علمی تشکیل دادیم تا در این راستا تخلفات مورد پیگیری قرار بگیرند.

به گفته احمدی مصادیق تخلفات پژوهشی که به مهمترین مصادیق متداول در ارتباط با سرقت علمی، عدم رعایت مالکیت معنوی، جعل، داده ­سازی و غیره پرداخته شده نیز  تهیه و ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه ما برای جلوگیری از این تخلفات و کپی کردن مقالات به حمایت و تاکید بر استفاده از نرم افزارهایی همانند «جو» پرداخته ایم.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: اکنون در حال تهیه پیش نویس لایحه قانونی برخورد با تخلفات پژوهش در خارج از دانشگاه هستیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون آماری از تخلفات و تقلب ­های صورت گرفته نشریات علمی به دست آمده است یا خیر، گفت: گزارش ها و نمونه­ هایی وجود دارد، اما آمار تجمیعی مشخص وجود ندارد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۰
PaP-admin

نظرات (۱۲)

سلام 
اگه میشه بیشتر در خصوص لیست خارجی نشریات تقلبی که توسط جفری بیل منتشر شده راهنمایی کنید
چرا باید به این لیست اعتماد کنیم؟
اعتبار این لیست در داخل و خارج از کشور تا چه اندازه هست؟ 

لصفا در مورد اعتبار این لیست اگر منبعی مد نظرتون هست راهنمایی کنید؟
ممنون 

سلام در زمینه محیط زیست این مجلات معرفی شدن بهم اما هر کدومشون یه مشکلی دارن یا سایتشون جعلیه یا ربطی به محیط زیست ندارن، البته هیچ کدومشون در لیست سیاه وزرات علوم نیستن. با توجه به مطالب این سایت، پس ایا موسسه ای نیست که مقاله بتونه پذیرش بگیره در مجلات معتبر؟ کسی نیست راهنمایی کنه؟

.مجله International  Journal of  academic research

لینک تامپسون: http://science.thomsonreuters.com/cgi-bin/jrnlst/jlresults.cgi?PC=MASTER&ISSN=2075-4124

سایت: http://www.eu-print.org/orta.php?go=ijar

قیمت گذاری: یک میلیون و دویست هزار تومان بابت هزینه مجله + 200 هزار تومان دستمزد ما جهت پیگیری ثبت مقاله تا نهایتا پذیرش مقاله

مدت زمان: یکماه

2. INTERNATIONAL JOURNAL OF REVIEW IN LIFE SCIENCES

سایت مجله: http://www.pharmascope.org/ijrls/

لینک سایت در تامپسون: http://ip-science.thomsonreuters.com/cgi-bin/jrnlst/jlresults.cgi?PC=MASTER&Full=International%20Journal%20of%20Review%20in%20Life%20Sciences

قیمت: 600+200

مدت زمان : یکماه


3. Cumhuriyet Science Journal

پاسخ به نوژان.  توی دانشگاه ما که یه دانشگاه بزرگ دولتیه  توی دانشکده برق هفت نفر تخصص قدرت  دارن.  من فکر نمیکنم که توی تمام دانشگاهای ایران حتی دویست نفر هم دکتر قدرت داشته باشیم. همینطوری بره جلو باطری سازای خیابون گمرک هم همه دکترای قدرت باید بگیرن.
پاسخ به محمد رضا.  در دانشگاه آزاد   ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری فقط در گرایش مهندسی برق قدرت امسال  550 نفر  بود.  تمام دانشگاه‌های ایران  در کل این تعداد دکتر در گرایش قدرت ندارند. حالا این تعداد فارغ التحصیل در این رشته چه فایده ای خواهد داشت؟  فقط قرار است دانشگاه آزاد قرار است چند سال شهریه  به جیب بزند .  مهم نیست که این 550 نفر را چه کسی هدایت می کند  و با چه کیفیتی.  مهم شهریه دریافتی است.   

سلام

ژورنال dav international journal of science جعل شده است:

davjournal.com

دلیل جعلی بودن:

مقاله Published in Issue 1, Volume 4 (2015) | Page 22-26 |

در سال 1389 چاپ شده در سیویلیکا

http://www.civilica.com/Paper-MIEAC01-MIEAC01_034=The-Implementation-Of-Knowledge-Management-System-In-Saveh-rolling--profile-Mills-company.html

مقاله Published in Issue 1, Volume 4 (2015) | Page 9-22 |

در سال 89 چاپ شده در سیویلیکا

http://www.civilica.com/EnPaper-MIEAC01-MIEAC01_762.html

موفق باشید.

مجله columban journal of life sciences در سایت worldcat به این سایت ارجاع داده است:
https://www.worldcat.org/title/columban-journal-of-life-sciences/oclc/914266090&referer=brief_results
با سلام به موسسین و حامیان سایت خوب و مفید استادان علیه تقلب. 
در شرایط فعلی آموزش عالی و با تمام لطماتی که طی چند سال گذشته به آموزش عالی وارد شد ، مناسب است که مطالبی  را اساتید محترم در این زمینه ها بنویسند:
1- هدف از آموزش عالی چیست؟ (من حدس می زنم که این هدف طی ده سال گذشته فراموش شده است)
2- آیا تعداد دانشجویان ورودی هر رشته ارتباطی با نیازهای کشور در آن رشته دارد؟
3- افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی چه تاثیری در کیفیت آموزش عالی داشته است؟
4- آیا انتشار مقاله در مجلات بین المللی به کیفیت آموزش عالی کمک می کند یا به آن ضربه می زند؟  آیا اکنون دیگر می توان شرط انتشار مقاله را برای فراغت از تحصیل  حذف کرد؟
5- آیا آیین نامه ارتقاء اساتید تاثیر منفی بر کیفیت آموزش عالی داشته است؟ 
این مطالبی که اینجا نوشته اید خیلی نا امید کننده است.  آیا واقعا وضعیت آموزش عالی اینقدر بده؟
ا سلام. نظرتون درباره مجله COLUMBAN JOURNAL OF LIFE SCIENCES (ISSN: 0972-0847) چیه:
آدرس سایت:
http://cjlscience.org/

سایت های زیر هم به این سایت لینک دادن:
Master Journal List (ISI-Thomson-Reuters)
Vinoba Bhave University
Open Academic Journals Index
SIS
Research Bib (IF 2013= 1.6)
General Impact Factor
Electronic Journals Library
ZB MED
Universität Vechta
ZDB OPAC
WorldCat
اما زمان تاسیس سایت 4 ماه پیش می باشد بعید می دونم واقعی باشه
۰۱ مرداد ۹۴ ، ۲۲:۱۶ نازنین ذاکریان
دکتر رضا منصوری، استاد دانشگاه صنعتی شریف، در شماره 2353 روزنامه شرق راجع به وضعیت آموزش عالی و آنچه در هشت سال تخریب بر سر دانشگاههای ایران رفت ، مطالب بسیار جالبی نوشته اند.  دکتر منصوری چندین سال معاون وزارت علوم بودند .
===========================================

توافق ایران با ١+٥ رویدادی تاریخی خواهد بود که تاریخ‌شناسان در آینده تحلیل‌های بسیاری از آن ارائه خواهند کرد و به‌عنوان شروع دوران مدنیت نوین در ایران به تبع انقلاب اسلامی و پس از دوره خردگریزی احمدی‌نژادی، از آن یاد خواهند کرد. در این هیچ شکی ندارم؛ اما با شروع دوران خردگرایی تاریخی، نباید انتظار رونق اقتصادی یا حتی رشد علمی سریع داشت. برای این اتفاق هنوز بلوغ مدنی بسیاری لازم است. تا الان فقط می‌توان گفت خرد مدنی مدرن مبتنی بر علم، بر خرافه‌گرایی غلبه کرده است؛ اما خرد مدنی بدون بلوغ سیاسی می‌تواند مشکلات بسیاری را در اجرا پدید آورد. دولت‌های ما کمتر از دولت احمدی‌نژاد، در اجرا موفق بوده‌اند و این کمبود موفقیت را نمی‌توانم فقط به حساب خردمندی در محیطی نابخردانه بگذارم که متأسفانه بعضی از دولتمردان کنونی مایلند سختی امور را در این مسئله ببینند. علم در ایران بیمار است. من که خود بانی سیاست تشویق مقاله‌نویسی بین‌المللی در ایران بوده‌ام و بیش از ٣٠ سال است آن را پایش می‌کنم، با کمال اطمینان می‌گویم موضوع رشد کمّی علم باعث شده است از حرکت جدی علمی باز بمانیم. هنگامی که سیاست‌های دولت نهم و دهم را در این حوزه نقد می‌کردم، به‌وضوح شروع سقوط علمی ما دیده می‌شد. ما علم را به دست وزارت علوم و به نام رشد علمی، اما مبتنی‌بر آمار نادرست، به سقوط کشاندیم. حضور جوانان بااستعداد در دانشگاه‌های‌مان را به فرار رساندیم؛ آن هم نه فقط به اروپا و آمریکا که اکنون «کشورهای بریکس» هم مغزهای ما را به استخدام درمی‌آورند. (بریکس یا BRICS نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به‌هم‌پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای ‌جنوبی تشکیل شده‌ است.) در مقابل، دارالعلم را به نوانخانه‌ای تبدیل کرده‌ایم برای برخی میان‌مایگان و کم‌مایگانی که حاضرند به هر آیین‌نامه‌ای تمسک جویند تا جای پای خود را محکم کنند و لقب استاد بگیرند. دراین‌میان، دیگر کسی خریدار خلاقیت و جدیت و اخلاق نیست. ما دانشگاه‌ها را به نوانخانه‌هایی آموزشی برای گروهی خاص تبدیل کرده‌ایم. این سیاست علمی دولت نهم و دهم بود که دولت یازدهم هم هنوز متوجه آن نیست و در رفع آن ناتوان بوده است.  اکنون توافق هسته‌ای ایران را در دسترس داریم. توان فناوری هسته‌ای به توان علمی تبدیل نشده است و نمی‌تواند بشود. ما علوم را به آموزشی دستِ سوم در سطح جهان فروکاسته‌ایم. کافی است به یکی از کنفرانس‌های بین‌المللی که دستاوردهای علمی در آن به بحث گذاشته می‌شود، برویم. من هنگام اعلام بیانیه وین، در یک چنین کنفرانسی بودم. از پیشرفت‌های تجیهزاتی و دقت‌های اندازه‌گیری و به تبع آن کارهای نظری در مقایسه با حضیض تصور علم در ایران و استادلقبانی که برای پشیزی حاضرند به هر تعداد، دانشجوی مثلا دکترا بپذیرند و بعد هم آنها را در دانشگاه استخدام کنند، شرمگین شدم. خادمی را میراث خانوادگی داشتیم، اما این یکی از کجا سردرآورد! حوزه علمیه ما که این‌چنین نبوده است. من چشم‌اندازی در دولت یازدهم و احتمالا دوازدهم برای تحکیم معنای خردمندانه‌ای از علم مدرن و حضور جدی ایران در علم جهانی نمی‌بینم؛  اما توافق اجازه می‌دهد سازمان‌های مردم‌نهاد و دانشگران به‌صورت انفرادی به علم جهانی وصل شوند و در‌این‌میان شاید بعضی از مدیریت‌های علمی ایران هم به این درک درازمدت برسند که نجات ایران در درک علم جهانی است. 

اگر همین نوع علم از جنس علوم انسانی مدرن بر جو مذاکرات غالب نبود، معلوم نیست ما الان کجا بودیم. تنها امیدم به آن ‌درصد کم از دانشگرانی است که نفس علم مدرن را بر تمام امتیازهای نازل دانشگاهی و اجتماعی در ایران ترجیح می‌دهند و در شرایطی که مدیریت علمی کشور بدون راهبرد اجرائی درازمدت درگیر چالش‌های سیاسی روز است، به‌دنبال ارتباط علمی جهانی‌اند تا علم ایران بیش از این نخشکد. بله! درست نیست بگوییم رشد علمی ایران دارد کم می‌شود، بلکه باید گفت ریشه علم ایران، که در دولت نهم و دهم خشکانده شد، هنوز در دولت یازدهم فرصت آبیاری هم پیدا نکرده است. توافق هسته‌ای فرصتی است برای تحول علمی در شرایط بسیار سخت علمی کشور، اما نه به دست دولتمردان، بلکه به دست درصد اندک دانشگرانی که به کشور و به علم اهمیت می‌دهند.


۰۱ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۲۳ ماندانا عابدینی
پاسخ به مرتضی
آیا کاری می شود کرد؟  می توانید به حال سیستم آموزش عالی گریه کنید. یک موقع بود که انجام پروژه کارشناسی یکسال طول میکشید. یک موقع بود که تز کارشناسی ارشد یک تحقیق جامع بود . بزودی خواهیم گفت که :‌یک موقع رساله دکتری یک تحقیق عمیق و جامع بود ولی الان یک گزارش ساده شده است.  تخریبی که در سیستم آموزش عالی اجرا شد قابل برگشت نیست.
یکی از اساتیدم چند روز پیش می گفتند که رساله دکتری یک نفر را دیده اند که شبیه به پروژه کارشناسی بوده و یک مقاله پولی هم چاپ کرده و دکتری گرفته است.  آیا کاری میشود کرد؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی