Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

Nobel winner declares boycott of top science journals

PaP-admin | پنجشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۴

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۰۸
PaP-admin

نظرات (۲)

ببخشید که این مطلب را اینجا می گذارم. اما ایمیلی ازتون پیدا نکردم و همینجا این متن را می گذارم. به نظرم یکی از مهمترین اقداماتی که سایت شما علاوه بر سایر اقدامات در خور تقدیر و ارزشمندتان لازم است انجام دهد این است که متهم ردیف شماره 1 را نقد کند. تمام این جریانات از زمان حماقت سیاستگذاران وزارت علوم دامن گرفت. امید وارم بتوانید در فضای پر تنش و خالی از حقیقت و تاریک پژوهش در کشور، حداقل شما بتوانید بدرخشید و روشنایی بخش باشید. این متنی که من برای ایرانداک فرستادم اما مطمئنا جوابی نخواهند داد. شاید شما بتوانید آن را در وبلاگتان اطلاع رسانی کنید. ارادتمند خسته نباشید و خدا قوت
«انجام این کار وظیفه ذاتی پژوهشگاه است.واقعا شرم آوره که برای انجام این وظیفه پول دریافت می کنه. همین حماقت هاست که دریا دریا پایان نامه در میدان انقلاب و هزارتا سایت دیگه به قیمت هایی که صرفه اقتصادی هم داره فروخته می شه. اگر شماها دلسوز بودید اقدامی اثربخش می کردید نه اینکه این موضوع رو به چشم یک فرصت برای کسب درآمد برای پژوهشگاه بی مصرفتان نگاه کنید. بیش از 6 میلیون نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی یعنی حداقل 100 میلیارد تومان درآمد. مگر چه کاری انجام میدهد که چنین درآمدی برای خودتان دست و پا کرده اید. شرم کنید و اقدامی اساسی کنید. با یک دهم این پول تا الان می توانستید جلوی خیلی از سرقت های علمی را گرفته و خیلی سامانه های کمکی برای پژوهشگران دانشگاه ها فراهم کنید. البته از شما که سالیان سال با قراردادهای میلیاردی بی مصرف برای خرید اکانت پایگاه های علمی به کشور خیانت کردید این خیانت هم بعید نیست. وای بر وزرا و معاونین وزارت علوم»
۰۹ بهمن ۹۴ ، ۲۱:۱۶ گوهر الشریعه جوانبخت
با سلام

با خواندن این مقاله متوجه می شویم که در کشور ایالات متحده بسیاری بر این عقیده هستند که سیستم اوپن تکست جایگاهی مناسب تری برای توسعه علم در دنیا دارد. به نظر می رسد با گذشت زمان محققین با نقاط قوت و ضعف سیستم سنتی و اوپن تکست بیشتر آشنا شده و هر دو سیستم جایگاه ویژه ای در دنیای علم به خود اختصاص می دهد. 

در کشور ایران محققین در سه صورت به چاپ مقاله در این مجلات اوپن روی می آورند:

الف. دسته اول مجلات خوب را از سایت سیماگو آی اس آی و اسکوپوس انتخاب نموده و سعی می کنند کار خوب خود را از این طریق در معرض دسترس کلیه محقیقین دنیا قرار دهند. این دسته از افراد و مجلات را می شود خوب دانست.

ب- دسته دوم افرادی هستند که به دنبال چاپ مقاله خوب خود هستند ولی بدون تحقیق روی به مجلات اوپن تکستی می آورند که فقط در مقابل گرفتن وجهی یک مقاله را با نازلترین کیفیت روی سایت خود آنلاین می کنند. این افراد ناآگاه و گاها آگاه را باید محققین بد نامید.

ج- دسته سومی هم هستند که فقط به دنبال دور زدن قوانین از طریق چاپ مقالات در مجلاتی هستند که به دروغ ادعای آی آی آی بودند می نمایند. این افراد چهره زشتی از کار خود و صنعت رو به رشد اوپن تکست به جا می گذراند. 

از کلیه اساتید دانشگاه دانشجویان و محققین کشور عاجزانه تقاضا می نمایم سعی کنند تنها با انتشار در مجلات خوب اوپن تکست راه را برای رشد این صنعت در کشور فراهم کنید. این به نفع کشور ایران است زیرا دانشگاه های کشور دیگر لازم نیست پول برای عضویت در مجلات سنتی بدهند. 

این روزها ریسرچ گیت و بسیاری از بانک های اطلاعاتی با ایجاد امکان برای محققین در بارگذاری مقالات خود راه را برای توسعه سیستم اوپن تکست هموار می سازند. دیر یا زود همه ناشران سنتی خود را به سیستم اوپن تکست وفق خواهند داد و از این طریق علم در اختیار همه دانشگاهیان قرار خواهد گرفت. دیگر رفتن به دانشگاه های آمریکای شمالی به خاطر کتابخانه غنی آنها مورد توجه قرار نخواهد گرفت زیرا در همین کشور ما می توانیم تحقیق کنیم و کشور را اباد کنیم. بنابرابن بسیاری ممکن است هر آنجه لازم داشته باشند را در این کشور پیدا کنند و این یعنی رونق علم و توسعه کشور

این روز ها در بعضی دانشگاه ها مشاهده می شود که لیستی از تمامی مجلات اوپن تکست تهیه نموده و آنها را کم اعتبار تلقی می نمایند. صادقانه عرض می کنم این تصمیم غلط است و زمان به شما نشان خواهد داد که این تصمیم تنها به رونق سیستم سنتی نشر علم کمک خواهد کرد. ناشر السویر هر سال بیش از 3 میلیارد دلار از طریق سیستم سنتی سود می کند. این پول از جیب کتابخانه ها و مراکز تحقیقاتی به جیب یک عده بخصوص می رود. سیستم اوپن تکست باید در کشور ما توسعه یابد و مجلات خوب از ید باید جدا شده و این تنها با انتشار اطلاعات خوب در فضای مجازی نظیر این سایت ممکن خواهد بود. 

این روز ها اگر به سایت مجلات علمی پژوهشی دانشگاه ها به صورت تصادفی سربزنیم مشاهده می کنیم که غالب آنها یک یا چند شماره عقب هستند. این موضوع به خاطر این است که 

اولا آنها با داشتن امتیاز رانت علمی پژوهشی چندان انگیزه ای برای گرفتن نمایه های معتبر ندارند. بسیاری از این مجلات حیاط خلوط عده ای برای چاپ مقالات با کیفیت پایین تبدیل شده است. ب

ثانیا با داشتن امتیازی به نام علمی پژوهشی چرا این مجلات باید به دنبال گرفتن نمایه های معتبر دیگر باشند؟ در کشور ایران 70 مجله به اصطلاح علمی پژوهشی وجود دارد که ظاهرا با اسم اینترنشنال شروع می شوند ولی تقریبا در بسیاری از آنها هیچ مقاله از خارج از ایران چاپ نمی شود. آیا این مجله استحقاق گرفتن نمایه های بین المللی را خواهند داشت؟

ه نظر من اعتبار علمی پژوهشی برای مجلات انگلیسی زبان منتشر شده توسط دانشگاه ها و مراکز علمی تنها موجب ضرر است و هیچ نفعی ندارد. انشاالله در طرح جدید آمایش سرزمین این امتیاز برای مجلات خارجی کنار گذاشته شوند. 

این روزها کتابخانه ملی بسیاری از کشور های توسعه یافته اقدام به حمایت از مجلات اوپن تکست از طریق عضویت در آن مجلات می کنند. پیشنهاد می شود وزارت علوم ایران نیز چتر حمایت مالی و اعتباری خود را تنها برای مجلات با کیفیت باز کند تا از این طریق رقابت در این عرصه باعث رشد صنعت اوپن تکست در کشور گردد. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی