Professors Against Plagiarism

استادان علیه تقلب

مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و هدف آن مبارزه با تخلف یا تقلب علمی در دانشگاه است

مقدمه

به‌نام خداوند هستی و هم راستی

این بلاگ به همت تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و هدف آن مبارزه با تخلف و تقلب علمی در دانشگاه‌ها چه از سوی دانش‌جویان و چه از سوی اعضای هیات علمی است. متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک، پذیرش یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرتد.

ما با هرگونه تقلب مخالفیم و سکوت در برابر آن‌را هم جایز نمی‌دانیم. در این بلاگ قصد داریم برخی موارد و روش‌های تقلب‌ را بیان و ضمن آموزش به دانش‌جویان و تلاش برای اشاعه‌ی اخلاق و آداب حرفه‌ای در جمع خودمان‌، مسولان را وادار کنیم تا به مشکل تقلب و ریشه‌های آن واکنش جدی نشان دهند.

۲۱ مرداد ۱۳۸۷

استادان یا پژوهشگران حامی

حمایت

اگر می‌خواهید نامتان به‌عنوان یکی از حامیان ذکر شود، نام کامل و آدرس وبگاه خود را به آدرس ghodsi_AT_sharif_DOT_edu ارسال نمایید و در صورت تغییر گروه حامی ما را مطلع کنید..

تعداد زیادی آدرس بلاگ خود را فرستاده‌اند که متاسفانه امکان استفاده از آن به‌جای وبگاه نیست.

بایگانی مطالب

آخرین نظرات

خرید پایان‌نامه فقط در چند دقیقه!

PaP-admin | دوشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۵

لینک خبر

بی‌سوادی بلند مدت یک جامعه «با مجوز»

خرید پایان‌نامه فقط در چند دقیقه!

شناسه خبر: 1083836 سرویس: رسانه ها
کپی پایان نامه سرقت علمی

کافی‌ست که نیم ساعتی در خیابان انقلاب قدم بزنید تا قیمت و شرایط تحویل انواع پایان نامه در رشته‌های گوناگون را به دست آورده و در مدت زمانی کوتاه، با ارائه همان پایان نامه خریداری شده، مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای خود را دریافت کنید.

 به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،کافی‌ست که نیم ساعتی در خیابان انقلاب قدم بزنید تا قیمت و شرایط تحویل انواع پایان نامه در رشته‌های گوناگون را به دست آورده و در مدت زمانی کوتاه، با ارائه همان پایان نامه خریداری شده، مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای خود را دریافت کنید.اگر تا چند سال قبل، فروشندگان برای جذب مشتری پایان نامه، در گوش عابران نجوا می‌کردند، اما امروز این اتفاق به امری عادی تبدیل شده و قدم به قدم خیابان انقلاب مملو از تبلیغات فروش پایان نامه و مقاله است. این پدیده امروز تا حدی در نظام آموزشی کشور ریشه کرده که حتی در دانشگاه‌ها نیز شبکه‌های فروش پایان نامه و مقاله ایجاد شده و از همان روزهای نخست ورود دانشجویان به دانشگاه، آنها را به خرید پایان نامه آماده ترغیب می‌کند. ریشه بروز پدیده خرید و فروش پایان نامه در چیست؟ نقش نظام آموزشی و دانشجویان در رواج این اتفاق شوم چگونه ارزیابی می‌شود؟ و راهکار عملی برای حذف این پدیده چیست؟

گستره قیمت

در جریان بررسی میدانی ما و بنا به گفته فروشندگان پایان نامه، قیمت‌ها بر اساس رشته تحصیلی، کیفیت کار و مهم‌تر، زمان مورد نظر برای تحویل کار تغییر می‌کند. اما قیمت برای رشته‌های علوم انسانی از جمله زبان انگلیسی به مراتب کمتر از رشته‌های فنی، مانند مهندسی صنایع است. به گفته یکی از فروشندگان پایان نامه مستقر در خیابان انقلاب، پایان نامه رشته زبان انگلیسی با موعد تحویل 2 تا 3 ماهه، برای خریدار چیزی حدود یک و نیم تا یک میلیون و هشتصد هزار تومان آب می‌خورد. از طرفی، اگر این پایان نامه قابلیت اخذ مقاله هم داشته باشد، رقم مذکور بیشتر می‌شود. بر اساس اظهارات فروشندگان، آنها در صورت تمایل خریدار، می‌توانند پایان نامه هم نوشته و آن را در برخی از نشریات منتشر کنند.

مرغ و تخم مرغ

خرید و فروش پایان نامه اگرچه امروز شایع شده، اما ‌ضربه‌های جبران ناپذیری را به بدنه نظام آموزشی کشور وارد می‌سازد. دکتر لاله اسفندیاری، استاد دانشگاه آزاد تنکابن درباره چگونگی بروز این پدید به خبرنگار «فردا» می‌گوید: «پدیده خرید و فروش پایان نامه، مانند قضیه مرغ و تخم مرغ است. خرید و فروش پایان نامه می‌تواند نتیجه یک تحول علمی بوده یا خود ایجاد کننده تحولی علمی باشد. به طور کلی این امر نه نتیجه یک اتفاق خوب است و نه نتیجه خوبی در پی خواهد داشت. افت علمی جامعه در مجموع باعث شده که افراد وقتی به موعد ارائه پایان نامه نزدیک‌ می‌شوند، توانایی لازم برای نگارش آن را نداشته باشند و به همین دلیل به سوی مسیر آسان‌تری، مانند خرید پایان نامه سوق پیدا می‌کنند. همانطور که گفته شد، این پدیده فقط تبعات منفی ندارد و خود نتیجه یک اتفاق منفی است.»

برخی استادان هم مشتری این پدیده بوده‌اند!

اما جالب اینجاست که برخی استادان دانشگاه‌ها زمانی به جای نوشتن پایان نامه، آن را خریداری کرده اند. اسفندیاری در این باره ادامه می‌دهد: «می‌توان اذعان داشت که این پدیده نتیجه نوعی بی‌سوادی بلندمدت است و به افرادی فراتر از دانشجویان هم رخنه کرده است. کما اینکه در حال حاضر استادانی در دانشگاه‌های کشور حضور دارند که پایان نامه‌شان را خریداری کرده و با این شرایط می‌خواهند پایان نامه دانشجویان‌شان را بررسی کنند. وی می‌افزاید: اطمینان دارم که در چند سال آینده، از آن جایی که پایان نامه عده کثیری از دانشجویان امروز فرد دیگری نوشته است، زمانی که به درجه استادی برسند، قادر نخواهند بود که دانشجویان‌شان را برای نوشتن پایان نامه آموزش دهند. چون خودشان هم این کار را بلد نیستند.»

دانشجو کمترین تقصیر را دارد

گرچه در صورت فاش شدن تخلفات پیرامون عدم اصالت پایان نامه، انگشت اتهام ابتدا به سوی دانشجو گرفته می‌شود، اما بسیاری از کارشناسان از جمله لاله اسفندیاری بر این باور هستند که نقش دانشجو در رواج پدیده خرید و فروش پایان نامه به مراتب کمتر از استادان است. او می‌گوید: «بیشترین نقش را استادان ایفا می‌کنند. در مواردی دیده شده که استاد راهنما در ازای دریافت مبلغی تمام کارهای دانشجو را به انجام می‌رساند. استادانی هم که در این اتفاق نقش ندارند، در حالی که می‌دانند دانشجو خود پایان نامه اش را ننوشته، به واسطه زنجیره ای بودن روابط نمی‌‌توانند نسبت به کپی بودن پایان نامه معترض شوند. او ادامه می‌دهد: در نتیجه دانشجو کمترین تقصیر را دارد و باید آخرین فردی باشد که مورد مواخذه قرار می‌گیرد. فرد دانشجو برای انجام ندادن پایان نامه توسط خود بهانه ای به نام عدم توانایی دارد که البته واقعا هم نمی‌تواند و در نتیجه ترجیح می‌دهد با پرداخت هزینه ای خود، استاد راهنما و داوران را راحت کند!»

تبعاتی فراتر از افت سطح علمی

همانطور که بیان شد، تبعات این پدیده در سال‌های آتی نمود بیشتری خواهد داشت و افت سطح علمی جامعه بخش کوچکی از پیامدهای آن خواهد بود. دکتر اسفندیاری بر این باور است که: تبعات منفی نوشته شدن پایان نامه توسط افراد دیگر، ورای کاستن از سطح علمی جامعه؛ این است که افرادی که پایان نامه را در ازای دریافت پول می‌نویسند، به کپی از روی پایان نامه‌های قبلی می‌پردازند و آمارها و ارقام را از پایان نامه‌هایی حتی با موضوعات دیگر برمی‌دارند. بنابراین، پیامد اصلی این است که تخصصی شدن به طور کلی از جامعه حذف می‌شود.

موسسات پایان‌نامه نویسی مجاز!

متاسفانه تعداد زیادی از موسسات شاغل در حوزه نوشتن پایان نامه برای دیگران، دارای مجوز از سازمان‌های ذیربط برای انجام امور پژوهشی هستند. ولی به جای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در راستای مجوز خود و همکاری با سازمان‌ها و ارگان‌ها به نوشتن پایان‌نامه مشغول‌اند. در واقع امری غیرقانونی به نام فروش پایان نامه، می‌تواند با اخذ مجوز «موسسه پژوهشی» به مسئله ای عادی مبدل شده‌است. لاله اسفندیاری پیرامون این موضوع می‌گوید: «برخی از موسسات انجام دهنده پروژه‌های مردم، مجوز دارند و همین مجوزدار بودن موسسات وضعیت را بدتر کرده است.»

حل ریشه‌ای موضوع

شاید اولین راه حلی که برای برخورد با این پدیده در ذهن مسئولان امر شکل بگیرد، برخورد با فروشندگان پایان نامه است؛ گرچه همان طور که پیش‌تر گفته شد، برخی از موسسات دارای مجوز هستند و در نتیجه راه حل قانونی برای برخورد با آنها وجود نخواهد داشت. اما لاله اسنفدیاری بر این عقیده است که مسئله خرید و فروش پایان نامه، امری‌ست که در نظام آموزشی ریشه دارد و باید برای حل آن، اساس موضوع را حل کرد. او توضیح می‌دهد: «فروشندگان پایان نامه قابل ردیابی نیستند و برخی از آنها در خانه خود به این کار مشغول هستند و برخی از استادان هم به واسطه کم بودن درآمدشان، ناگزیرند برای امرار معاش این کار را انجام دهند. همانطور که یک استاد می‌تواند با نوشتن چند پایان نامه در ماه درآمد خوبی کسب کند.»

او ادامه می‌دهد: «به عقیده من، از برخورد با نویسندگان و فروشندگان نمی‌توان انتظار تغییر اساسی داشت. روند نوشته شدن پایان نامه باید تغییر یابد و کلاس‌های نگارش پایان نامه از همان ابتدای ورود دانشجویان تشکیل شود و فصل به فصل پایان نامه بر اساس واحدهای ارائه شده، نوشته شود. در این صورت دانشجو ناچار است در طول تحصیل نوشتن پایان نامه را نیز فرابگیرد. البته باطل کردن مجوز موسسات پژوهشی هم در مرحله بعدی برخورد با این پدیده است و پس از اجرای تمام این کارها می‌توان امید داشت که خرید و فروش پایان نامه به تدریج به فراموشی سپرده شود.»

منبع:فردا
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۷
PaP-admin

نظرات (۲)

با سلام و احترام
امروز با دیدن وبگاه شما و وبگاه دیگری، مقداری امیدوار شدم که استادان با شرافتی نیز وجود دارند...
برای شما چند مسئله عنوان میکنم، شاید که شما دستتان برسد و کاری بکنید!
به دور از موضوع تاپیک شما نیست، گرچه بصورت مستقیم مرتبط هم نیست!
زمانی که شما میخواهید پروپوزال خود را در حوزه پژوهش دانشکده جهت بررسی به کمیسیون ارسال نمایید، از شما گواهی پیشینه تحقیق "ایران داک" میخواهند. ایران داک فقط و فقط و فقط در بین دیتابیس خود جستجو میکند!!! دیتابیس خود یعنی کدام؟ یعنی فقط کسانی که پایان نامه چاپی و جدیدا فایل ورد خود را به اینها تحویل داده اند! جالب اینجاست که ایران داک از شما مبلغ 15000 تومان بابت گواهی پیشینه تحقیق میگیرد!  ایران داک باید تمام موضوعاتی که درخواست گواهی پیشینه داده اند را در دیتابیس خود جای دهد تا فرد دیگری بعدا نتواند آن موضوع را دوباره کار کند! اما اینکار را نمیکند!
حال اگر دانشجو دلسوز باشد و نخواهد جوان دیگری موضوع وی را دوباره کار کند باید چه کار کند؟ راه حل این است که این دانشجو پس از دفاع و اصلاحات، با اکانت خود وارد ایران داک شده و فایل word بدون قفل پایان نامه خود و فایل pdf حاصل از ماه ها زحماتش را دو دستی تقدیم به ایران داک کند! خوب ایران داک پایان نامه این جوان را به چه منظور میخواهد؟ طبق آیین نامه ایران داک (موجود در سایتشان) شما با ارسال پایان نامه خود به ایران داک حق فروش پایان نامه خود را به انها خواهید داد، به قرار هر بگ 1200 تومان و گل مجموعه 90000 تومان! اینجاست که از خود میپرسید، ایران داک برای من چه کرده؟ آنها که حتی برای گواهی نصفه و نیمه پیشینه تحقیق از من 15000 تومان گرفته اند، باز هم بدون هیچ زحمتی پایان نامه ام را میفروشند؟ به چه حقی؟!؟!؟
از این مقطع زمانی میگذریم و به ماه ها قبل باز میگردیم که دانشجو به دنبال یافتن فعالیت های انجام شده در زمینه موضوع کاری خود است... دانشجو با چند پایان نامه مواجه میشود (فرض بر این است که دانشجو سارق علمی نیست و با نیست سالم به دنبال کسب علم است) میخواهد آن پایان نامه را بخواند، دو راه دارد، یا به دانشگاه مبدا پایان نامه رفته و روزانه مبلغ 3000 تومان پرداخت کرده و پایان نامه را مطالعه کرده، یا اینکه باید بگردد و دانشگاه های طرف قرداد ایران داک را پیدا کند! بله درست حدس زدید! ایران داک با تعداد اندکی دانشگاه قرارداد دارد و از طریق آن دانشگاه ها میتوانید پایان نامه مد نظر را بخرید! بصورت pdf! البته باید دانشجوی آن دانشگاه باشید! (تا جایی که بنده شنیدم) یعنی ایران داک با جبر پایان نامه شما را به رایگان و بدون زحمت از شما میگیرد و به افراد خاص اجازه خواندن، استفاده، کپی، سرقت و هر چیز دیگری از پایان نامه شما می دهد! ولی شما حتی حق ندارید پایان نامه دیگران را ببینید که چه کار کرده اند! این که نه عدالت است، نه شرافت! ثبت در ایران داک هم طبق ایین نامه وزارت علوم اجباری شده!
البته فالواقع پایان نامه که برای پیشرفت کشور و صنعت نیست، حتما برای موارد دیگر است، پس مهم نیست که شما به فعالیت پژوهشی هموطن های خودت دسترسی نداشته باشی، مهم این است که بقیه از فعالیت تو به کجاها برسند... (اگر سوالی بود ایمیل بدهید، سپاس)
باز هم میگویم، ای که دستت میرسد، کاری بکن...!
شاد و موفق باشید
سلام
راه حل خیلی ساده تر از ایناست
کافیه اساتید محترم به ازای هر دانشجوی ارشد هفته ای نیم ساعت(فقط نیم ساعت ناقابل) وقت بذارن. توی این نیم ساعت دانشجو بیاد و یه گزارش ارائه بده که در طول هفت روز گذشته چیکار کرده و حتی اگه هیچ کاری نکرده بگه هیچ کاری نکردم. این باعث میشه استاد متوجه تقلب کردن یا نکردن دانشجو بشه. و این تنها به وجدان کاری استاد بر میگرده. وقتی استاد خودش حتی یبار هم نخونده پایان نامه دانشجوش رو چه تقصیری متوجه دانشجو هست؟
مکن در این چمنم سرزنش به خودرویی/ چنان که پرورشم میدهن میرویم
(این کد امنیتیتون نوع بسیار نا مناسبی هست میتونید از نوع بهتری استفاده کنید که ده بار خطانگیره)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی