وب سایت: plagiarismchecker.net
در این سایت مطالب متنوع و جالبی، همگی در ارتباط با موضوع دزدی علمی، وجود دارد که بسیار خواندنی است و بسیاری از آنها جواب سوالاتی است که تا به حال بارها و بارها در کامنتهای استادان علیه تقلب پرسیده شدهاند. به اختصار به چند بخش از این سایت اشاره میکنم:
شناخت دزدی فکری (علمی و ادبی) http://www.plagiarismchecker.net/category/plagiarism-2
این قسمت برای آشنایی با مفاهیم پایه دزدی علمی و پاسخ سوالات متداول در مورد آن است. مفهوم کپی رایت و نیز تفاوت دزدی علمی با پاستیژ (تقلید سبک)، بازآفرینی، تضمین و دترنمنت (تداعی)
دزدی علمی در مقالات http://www.plagiarismchecker.net/category/plagiarism-articles
برخی مطالب این بخش: چگونه بدون دزدی علمی پارافریز کنیم، دزدی علمی از خود، دزدی تصادفی، دزدی از دیدگاه معلمان، تفاوت دزدی و ارجاع از منبع.
آیا دزدی علمی، بر خلاف قوانین کشوری است؟
http://www.plagiarismchecker.net/category/is-plagiarism-illegal
در این بخش مقالاتی به برخورد قوانین کشورهای مختلف با دزدی علمی پرداختهاند. منظور از قانون در اینجا البته قوانین مدنی و جزایی است و نه قوانین داخلی دانشگاهها و موسسات پژوهشی.
اصول رفرنسدهی http://www.plagiarismchecker.net/category/referencing
دزدی علمی دانشجویان http://www.plagiarismchecker.net/category/student-plagiarism
چرا دانشجویان تقلب میکنند، چگونه استادان راه دزدی دانشجویان را میگشایند، حقههای جدید دزدی علمی، انواع دزدی علمی.
آخرین اخبار دزدیهای علمی http://www.plagiarismchecker.net/category/plagiarism-news
موارد درسی جهت آموزش دزدی علمی http://www.plagiarismchecker.net/category/lesson-plan
سرفصلها و نمونه سوالاتی که میتواند در تدریس موضوع دزدی علمی به دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد. شاید اگر بخشی از ساعات کلاس سمینار به آموزش روش تحقیق و پژوهش (از جمله همین مطالب) اختصاص یابد مفیدتر از آن باشد یک ترم دانشجویان تنها به پای ارائههای همکلاسانشان بنشینند.
سیستمهای دزدیاب
http://www.plagiarismchecker.net/category/plagiarism-checkers
معرفی دزدیابهای رایگان، آیا دزدیابها به دانشجویان متقلب کمک میکنند؟، جلوگیری از دزدی با کار فرهنگی.
نقد و بررسی برخی سیستمهای دزدیاب
http://www.plagiarismchecker.net/category/reviews
*********************************
پینوشت:
PAP vs. plagiarismchecker
استادان علیه تقلب و سایت فوقالذکر در واقع هر دو وبلاگاند. هر دو هم اخبار مربوط به تقلبات روز را پوشش میدهند. سابقه کار این وبلاگ خیلی از استادان علیه تقلب کمتر است اما آنچه او دارد و ما نداریم حجم عظیمی از مقالات علمی آموزشی پیرامون موضوع دزدی فکری است.
روزی که استادان علیه تقلب توسط آقای دکتر قدسی و هفت تن از استادان بنیان گذاشته شد و لیست استادان و دانشجویان حامی روز به روز طولانیتر میشد پیش بینی میشد که با همکاری یکدیگر، سایتی بسیار فعال داشته باشیم. گرچه صرف وجود اسامی حامیان (به لحاظ کمی و کیفی) موجب دلگرمی است که دانشگاهیان ایران دل نگران مشکل دزدی علمی هستند، اما پس از چندی نه تنها فعالیت چندانی از سوی خیلی عظیم هواداران دیده نشد، بلکه به غیر از جناب دکتر قدسی، سایر استادان بنیانگذار و پیشرو هم به تدریج از فعالیتشان کاسته شد. علت چه بود؟ افزایش مشغلههای شخصی؟ از دست دادن شوق اولیه؟ ترس از کاسته شدن حرمت استادی (زمانی که در کامنتها با افراد معمولی درگیر بحث با جایگاهی برابر میشوند)؟ هراس از خائن شناخته شدن در میان دانشگاهیانی که دلسوز متقلبیناند؟ یا هر علت دیگری! به هر حال گسترش دزدی علمی در ایران با میزان فعالیت استادان علیه تقلب نسبت عکس داشته است.
بر ماست که اگر ناممان در میان حامیان هست و تواناییاش را داریم، در تهیه مطلب برای استادان علیه تقلب بکوشیم. از جستجوی روزمره برای پیدا کردن مطالب گرفته تا انجام گردآوری و تالیف مقالات جدید. حتی ترجمه مقالات وبلاگ plagiarismchecker.net به زبان فارسی میتواند یک گام اساسی در این راه تلقی شود. عدم آگاهی و فرهنگسازی موجب میشود که سواستفادهچیان نهایت بهره را ببرند. در فهرست کشورهایی که بیشترین استفاده را از Viper (یک نرمافزار رایگان دزدیاب) داشتهاند نام کشورهای پر مقاله و نیز پر تقلب در صدر قرار دارد. کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان، استرالیا، فرانسه، آلمان، هلند، کانادا، مالزی، رومانی، هندوستان، پاکستان، چین و سریلانکا. عدم حضور نام ایران در این فهرست عدم اهمیت به موضوع دزدی علمی در کشورمان را میرساند.